BARCELONA GUIDE

Reklame | Annonselenker Nelly

25% RABATT PÅ HELE NELLY MED KODEN “VIP25” – KLIKK HER FOR Å HANDLE

KÅPE NELLY HER / VESKE NELLY HER / KJOLE SAMSØE SAMSØE / SKO NIKE HER

Jeg forelsket meg i Barcelona fra det sekundet jeg gikk ut av taxien og tok mine første skritt på fortauet utenfor hotellet. Det var så vakkert! Jeg elsker fine bygninger og det er det masse av i den spanske storbyen. Gatene er overraskende rene, folk er kjempehyggelige og det er ganske lett å finne frem, i alle fall om man har et kart med GPS på mobilen sin.

Ut i fra min lille tur til Barcelona har jeg laget en liten guide med mine beste tips og mine favoritter. Del gjerne i kommentarfeltet om dere har egne tips og favoritter!

HER KAN DU SPISE

Vi hadde frokost inkludert på hotellet og den var ganske bra så vi spiste alltid frokost der. Lunsj og middag tok vi ute i byen. Jeg fikk masse tips om å teste ut Brunch & Cake, men det var altså så utrolig lang kø de gangene vi var i nærheten og vi orker rett og slett ikke måtte stå ute i kø for å få spise et sted, hehe. Kanskje vi prøver igjen neste gang, jeg hører nemlig at det er verdt det, men det ble ikke noe av denne gangen. Heldigvis fant vi mange andre digge steder!

Rosa Negra Via Laietana 46

Dette er mitt favorittsted i Barcelona av det jeg rakk å prøve. Rosa Negra er en meksikansk restaurant med ekte meksikansk mat. Her får du taco og enchilladas akkurat som du ville gjort om du var i Mexico. Restauranten er kjempekult innredet og passer temaet perfekt. Dener visstnok ganske populær og vi var veldig heldige som fikk bord da vi var der. Vi prøvde nemlig å dra tilbake dagen etterpå fordi maten var så utrolig god, men da var det 30-60 minutters ventetid på bord i 22-tiden på kvelden, så vær tidlig ute, book bord eller belag deg på å måtte vente litt.

Vi bestilte nachos med guacamole til forrett, Morten hadde en øl, jeg en drink, vi hadde to vann med kullsyre og en hovedrett hver. Han besilte taco og jeg enchilladas (supergode). Regnigen kom på under 400 kroner!! Så billig og kjempebra.

El Racó Rambla Cataluyna 25

Denne restauranten fikk jeg flere tips om før jeg dro og det med god grunn! Nok en italiensk restaurant som, etter hva jeg har hørt, er ganske kjent for å ha veldig god pizza. Det kan bekreftes! Tynn og sprø bunn med kjempegodt fyll. For min del havner den allikevel hakket under Bellillo, men fortsatt kjempegodt!

Her hadde de uteservering, noe som var kjempekoselig og ikke kaldt til tross for at vi er i slutten av november. Menyen er kjempekul! Drikkemenyen står på vinflasker og menyen er laget som en nyhetsavis. Skikkelig kult og gjennomført konsept, utrolig koselige ansatte og veldig god mat.

La PlassohlaVia Laietana 49

Tapasrestaurant! Man kan ikke dra til Spania uten å spise tapas, eller? La Plassohla er en litt fancy restaurant så vi dro på oss finstasen, bestilte noen glass cava og koste oss med fancy og kjempegod tapas. De har ganske mye sjømat, noe ingen av oss er så veldig glad i, men heldigvis har de mye annet godt også. Vi bestilte patatas bravas, quesedilla scamorza og entrecote. Det holdt ganske bra fordi man får to forskjellige, superdigge brød til forrett!

God mat, veldig bra service og hyggelig lokale.

BellilloC/Enric Granados 15

En god nummer to etter Rosa Negra! Bellillo er en italiensk restaurant som vi dro på da drømmen om Brunch&Cake brast. Det ligger faktisk like over gaten og har kanskje den beste pizzaen jeg har smakt i hele mitt liv. Skikkelig digg bunn, utrolig god tomatsaus og helheten var rett og slett fantastisk! Lokalet er koselig, men ganske høylytt. Så verdt det uansett. De har også takeaway så om været er fint kan man jo ta med seg en pizza og sette seg i en park alene. Digg!

HER KAN DU BO

Jeg elsker hotellet vårt ( Room Mate Gerard ) og alt som har med det å gjøre! For det første (og det som kanskje er viktigst) så hadde det fantastisk beliggenhet. Vi bodde som sagt i Eixample-området og hadde gåavstand til alt vi ville se. Det var kort vei til La Rambla, kort vei til havnen, kort vei til Barri Gotic, triumfbuen og så ligger faktisk Sagrada Familie i Eixample! Det er slående vakkert og rundt hotellet vårt var det både restauranter, barer, supermarked og butikker.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

DETTE BURDE DU FÅ MED DEG

Sagrada Familia. Det er overraskende mektig å stå der og se på Sagrada Familia. Det var riktignok stappfullt med turister så om du vil inn og se ville jeg booket billetter på forhånd.

Barri Gotic. Gamlebyen i Barcelona, et utrolig kult område med masse gamle smågater og bygninger! Katedralen i Barcelona ligger her og er lett å få øye på fra avstand. Rundt den er det også mange fine bygninger og gater, samt en del restauranter.

Triumfbuen. Den er kjempekul og veldig fotovennlig. Da Morte nforslo det tenkte jeg, jaja hvorfor ikke. Så kom jeg dit og bare okei, den var sykt fin!

Park de la Ciutadella. En park som du kommer til ved å gå videre nedover fra Triumfbuen. Den er kjempestor og veldig fin! Her finnes det mye rart, men også mye fint. Vi ble plutselig sittende på en benk der ganske lenge og bare se på folk, dyr og andre ting som dukket opp.

ANDRE TIPS

Gå, gå og gå enda mer. Vi gikk over alt, uansett hvor vi skulle med unntak av en taxitur vi tok fra sentrum til et kjøpesenter ved havna da det pøsregnet. Ellers var det utrolig deilig å gå. Man får sett mye som man ikke hadde fått sett ved å ta taxi, buss eller t-bane fra A til B.

Smågatene er fantastiske. Hvis du går bort fra hovedgatene så finner du garantert noen spennende smågater som inneholder både morsomme, fine og unike butikker. Det ligger også masse restauranter, barer og is- og smoothiebarer i smågatene.

Pass godt på tingene dine. Jeg hadde hørt mye om lommetyveri på forhånd og så på alle rundt meg som potensielle lommetyer (wopsi). Heldigvis gikk det bra for meg, men det var kanskje fordi jeg var super-obs på det og holdt på vesken min til enhver tid.

Du kan fint bruke kort (nesten) over alt. Du trenger med andre ord ikke ta ut kontanter. Det var kun en liten bod vi var innom som ikke tok kort, men ellers betalte vi med kort absolutt over alt, både i butikker, boder og på restauranter.

JAKKE NELLY HER / KJOLE ZARA / SKO NELLY HER / VESKE BIKBOK

TRANSPORT

Vi bodde i bydelen Eixample og tok taxi fra flyplassen, rett og slett fordi vi var slitne da vi kom og ikke orket å styre med å finne frem til buss osv. Hvis man planlegger litt bedre på forhånd går det visstnok både buss og tog fra flyplassen til sentrum av Barcelona. Taxi var riktignok utrolig digg og vi betalte rundt 400 kroner for turen fra flyplassen til hotellet vårt i Eixample.