I DAG GRUER JEG MEG TIL Å DRA PÅ JOBB

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I dag er det Black Friday og jeg gruer meg til å dra på jobb. Jeg gruer meg skikkelig mye faktisk. Jeg gruer meg til å stå midt i et kaos med folk rundt meg som ser ut som mennesker, men oppfører seg som dyr. Jeg gruer meg til å få kjeft fordi vi har gått tom for en vare. Jeg gruer meg til å få kjeft fordi varer som alltid har kostet det samme liksom ble satt opp i pris i ukene før Black. Jeg gruer meg til å se hvordan menneskene på senteret oppfører seg mot hverandre. Jeg gruer meg skikkelig. 

Black Friday er kanskje den største handledagen i året, men det er også den mest kaotiske og på mange måter jævligste dagen i året. Ja, det er vanligvis moro med masse å gjøre på jobb. Arrangementer som markedsdager er noe av det morsomste jeg har jobbet på i løpet av min tid som butikkmedarbeider. Det skjer masse, folk er glade og i handlehumør. Julestria er også kjempemorsom, nettopp fordi det skjer masse og folk er glade og i handlehumør.

Black friday kunne føyet seg inn i den rekka, men det gjør den ikke – til tross for at den  i utgangspunktet går under samme kategori. Nei, Black Friday er den verste dagen i hele året.

Den ene gangen jeg ikke jobbet denne fredagen holdt jeg meg langt unna alt som heter butikker. Jeg orker ikke. Jeg orker ikke kaoset. Jeg orker ikke de stressa og desperate menneskene som glemmer alt av folkeskikk og dytter sine medmennesker og likesinnede bort på vei mot det ultimate tilbudet. Jeg orker ikke høre folk krangle over hvem som fikk tak i den aller siste jakken først. Jeg orker ikke høre barnegråt og se det utslitte ansiktet på de stakkars ungene som har blitt dratt med ut i en overfylt butikk med mennesker som oppfører seg som dyr fordi mamma eller pappa ville ha en billig tv-skjerm.

Det er bare klær. Det er bare elektronikk. Det er bare interiør. Det er bare ting. Du dør ikke om du ikke får tak i det du håpet på. Ingen du kjenner dør. Men moralen din og folkeskikken har tydeligvis dødd på veien til butikken. Fordi det er ikke greit å albue seg frem gjennom mengden, snike i køen eller dytte menneskene rundt deg fordi det er Black Friday. Det er ikke greit noen gang! Så skjerp dere, vær så snill. 

Alle som skal handle i dag, oppfør dere som dere vanligvis gjør. Vær hyggelige, smil, vent pent i kø, be om hjelp på en normal måte og ikke skrik over halve butikken eller knips på de ansatte. Ikke kjeft på betjeningen om butikken er tom for varen du vil ha. Da var du for sent ute. Det er din feil, ikke deres. Er det tomt så er det tomt. Ingen dør. Du får bare ikke kjøpt den tv-en på tilbud. Det går fint og hvis ikke så har du dessverre Black Friday neste år.

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

18 kommentarer
    1. Helt enig! Syns bare det er ironisk at jeg scroller nedover bloggen din og ser at det forrige du skrev var reklame for de beste Black Friday-tilbudene 🙈

    2. Har gruet meg til å jobbe i dag hele uken, takk for at du satt ord på det! Værste dagen i året for butikkmedarbeidere🤯 Ha en fin dag alikevel! Det positive er at timene går fort!😁

    3. Herregud, det blir ny sesong av love Island!! 😍😍😍😍😍 Så de leter etter deltakere via appen nå.

    4. Ikke kall det, at mennesker oppfører seg som dyr. Tenk etter. Dyr skal ikke omtales i negativ forstand. Hilsen en dyreelsker som kjempet for Hugo. Og enda gråter ved tanken.

    5. SHIT! Det var som om du skrev tankene mine. Jobber i elektronikkbutikk og gruer meg hvert år. Du beskrev alle følelsene mine på en prikk. Heldigvis var kundene våre hyggelige og rolige i dag, noen ble skuffet da det gikk tomt, men ingen ble sure. Fikk nesten litt trua på menneskeheten tilbake..

    6. Herregud, jeg er SÅ enig! Etter jobb i dag ville jeg bare hjem, men stod i bilkø ut fra senteret i nesten en halvtime! Black Friday er helt insane, orker det bare ikke.

    7. Anonym: Haha, da har du ikke jobbet Black Friday i en kjede-klesbutikk før altså. Hadde mye heller lest pensum 18 timer i strekk. Det handler jo om noe man faktisk er interessert i med tanke på at det er noe man studerer 🙂

    8. Nei. Ikke klesbutikk, men enda mer kaos der jeg jobber. Men sikkert forskjell på deltid og heltid da 🙂 Pensum er gøy, men så mye lesing på tre uker tar på. Det var poenget mitt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg