“DU MÅ DRIKKE, DET ER BURSDAGEN MIN”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vet dere hva som virkelig irriterer meg grenseløst? Drikkepress. Det er en ting som virkelig provoserer meg, rett og slett fordi det er så forbanna idiotisk å presse andre til å innta noe som virkelig ikke er bra for deg. Hvorfor i all verden skal du gjøre det? Bare fordi du ikke vil være dritings og rave rundt uten venninnen din? Hva med å respektere at man det mennesket har tatt et valg om å ikke drikke alkohol, enten det er for en kveld eller for alltid. 

Jeg har tidligere skrevet om hvordan jeg ble fryst ut og utestengt fra vennegjengen på ungdomsskolen fordi jeg ikke ville drikke alkohol. Det var jo ikke noe gøy å ha en edru person der som husket alt det dumme alle hadde gjort. “Hvis ikke du drikker får du ikke komme”. Tenk å gjøre noe så fælt? 

Drikkepresset som ung er vanskelig fordi man gjerne vil være med. Det er en skjør tid hvor man prøver å finne seg selv og å ta avgjørelser man er ganske alene om kan være vanskelig og skummelt. Personlig angrer jeg enda den dag i dag på at jeg ga etter. Det er nok det som gjør at jeg er ganske bastant når det kommer til avgjørelsene mine rundt alkohol den dag i dag. Hvis jeg ikke vil så vil jeg ikke og da gjør jeg det ikke, men det er ikke alltid like lett å si nei. 

Fordi drikkepresset eksiterer enda, i aller høyeste grad. Fra tid til annen er jeg nok med på å skape det selv også, uten å egentlig tenke over hva jeg gjør. Det er lett å tenke at man maser om at venninnene skal bli med ut på byen, at de skal drikke litt mer på vors og at de bytter ut vannflasken med vinflasken fordi man vil ha de med. Det er jo derfor! Det man glemmer litt er at man bidrar til et drikkepress som kan være vanskelig å stå imot. Fordi kanskje man egentlig vil bli med ut, men prøver å minske alkoholinntaket. Eller kanskje man får dårlig samvittighet over å ikke drikke og bli med ut når det er bursdagen til bestevenninnen din. Jeg gjør det selv, begge deler. 

Samtidig er jeg så lei av at man til tider ikke kan dra på vors eller i en bursdag uten at noen absolutt må kommentere at man ikke drikke alkohol. At noen absolutt må nevne høyt foran alle at man ikke blir med ut. “Men det er jo bursdagen min, du må drikke”. Ja, jeg vet at du vil det fordi jeg vil det samme når det er min bursdag, men vi må faktisk skjerpe oss alle sammen. Meg selv inkludert. Vi må slutte å mase på vennene våre og presse de til å drikke når de egentlig ikke vil. Vi må lære oss å respektere at alle ikke blir med ut hver gang selv om vi gjerne vil ha de med. Vi må forstår at det er lurere med Pepsi enn prosecco på vors og at hvis noen faktisk velger dette så er det egentlig ganske så lurt. 

Drikkepress er fæle greier, så kan vi ikke bli enige om å passe litt på hverandre? Vær tydelig når du sier at du ikke vil så vennene dine ikke tror at dette er en av de gangene du bare trenger et lite push. Forstår når du skal gi deg med masingen, helst ikke la det bli masing. Respekter andres avgjørelser og husk at man ikke alltid vet hva som foregår i livet til andre som gjør at de tar avgjørelsene de tar. Kjærlighet og respekt all the way <3

PS. til dere unge som ikke får være med på ting fordi dere ikke vil drikke alkohol. Det er ikke dere det er noe galt med! Det er de “vennene” som holder dere utenfor fordi dere tar avstand fra noe som overhodet ikke er bra for kropp og sjel! Stå på og stå på ditt, du kommer antakeligvis ikke til å angre <3

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg