SLIK SER EN TYPISK TRENINGSUKE UT FOR MEG

Dette innlegget har vært overraskende etterspurt, men det er jo moro. Det eneste er at det er litt vanskelig å svare på fordi alle ukene mine er ganske ulike når det kommer til hvilke dager jeg trener og litt med tanke på hva jeg trener. Jeg er litt der at jeg må gjøre noe jeg har lyst til og noe jeg synes er gøy. Jeg drar ikke på trening for å stå der i 45 minutter og lide meg gjennom noe jeg synes er dritkjedelig bare for å gjøre det. Nei, trening skal være moro! 

Jeg har noen favorittøkter som jeg pleier å kjøre og så har jeg en klassiker på lur til dagene hvor ingenting annet frister, men jeg har lyst til å trene. Det er powerwalk i motbakke. Utrolig effektivt, men jeg synes ikke det er  like krevende som en hard intervalløkt eller styrkeøkt. Da pleier jeg å sette stigningen ganske høyt, ofte øker jeg både den og farten underveis. Du kan høre på podcast, musikk eller se på en serie så flyr tiden avgårde! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så over til hvordan en typisk treningsuke ser ut for meg. Vanligvis har jeg fire økter i uka, noen ganger mer og noen ganger mindre, men la oss ta utgangspunkt i at det er fire økter. 

MANDAG. Den aller første økta i uka havner som regel på en mandag, men uansett så pleier jeg å starte treningsuken med en styrkeøkt. Da følger jeg et program jeg har som setter fokus på rumpe og bein, med innslag av overkropp. Dette tar cirka 45 minutter til en time, litt avhengig av dagsform og ventetid på senteret. Jeg varmer alltid godt opp først! Jeg går til treningssenteret som tar cirka tjue minutter og når jeg har kommet meg inn så starter jeg med å tøye kroppen godt, varme opp alle muskler og ledd før jeg kjører noen repetisjoner uten vekter for å “vekke” musklene. Deretter kjører jeg hele programmet.

TIRSDAG. Dagen etter ukens første styrkeøkt pleier jeg å kjøre en cardio-økt. Hvis jeg tar en dags pause her blir jeg fort for støl til å klare å gjennomføre, så jeg liker å ta den dagen derpå. Dette kan være alt fra powerwalk i motbakke, pyramideintervaller i trapp, en rolig joggetur på mølla eller intervaller i motbakke på mølla. Favoritten er trappene!

FREDAG. Etter noen dager fri hvor kroppen har fått restituert litt så er jeg i gang igjen. Da er det nok en styrkeøkt, samme som ukens første!

SØNDAG. Ukens siste økt kommer litt an på dagsformen. Nå har jeg fått to styrkeøkter og en cardio-økt så da pleier jeg å kjenne på hva jeg faktisk har lyst til å gjøre. Hvis det er styrke tar jeg styrke og hvis det er cardio så blir det cardio. Som oftest lander jeg på styrke! 

Som sagt så varierer ukene mine veldig med tanke på dager og også antall økter. Jeg legger alltid opp uken min på forhånd. Planlegging er nøkkelen her! Jeg setter meg ned og ser på når jeg skal jobbe, hvilke dager jeg har andre avtaler og når jeg da kan få tid til å trene. Det viktigste for meg er at det er moro og at jeg gjør noe jeg liker, da blir som regel motivasjon og treningsgleden på topp 🙂

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg