HJELP OSS Å REDDE HECTOR

De aller fleste som følger meg har fått med seg hvem Hector er, men for dere som ikke allerede vet det så skal jeg fortelle litt om han. Hector er verdens skjønneste sjel. Han er glad, snill og leken. Hector er veloppdratt til tross for at ingenting tilsier at han skal være det fordi Hector har nemlig vokst opp på gata i Albania helt alene. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hector er en ung hund som vi møtte da vi var på ferie i Sarandë. Hvor gammel han er vet jeg ikke, men det kan ikke være veldig gammelt. Første gang vi møtte han kom han bort for å hilse på oss på strandpromenaden. Vi falt pladask for den nydelige hunden med en livlig personlighet som bare ville ha litt kjærlighet og oppmerksomhet. Han jogget frem og tilbake mellom menneskene på promenaden, alt for å få litt kos. 

Vi møtte Hector jevnlig i løpet av de syv dagene vi hadde i Albania. Han virket å ha det ganske fint, helt til vi møtte han en sen kveld. Han hadde gått helt fra havneområdet og opp til hotellet vårt som lå et stykke unna. Han var sliten og skitten. Det var sent på kvelden og det virket som han lette etter et sted han kunne tilbringe natten. Etter å ha gitt han mat og vann ble vi sittende med han en god stund. Julie koste og koste med han frem til han lå på rygg og lukket øynene. Endelig var det fred å få for lille, Hector <3 I hvert fall der og da. 

Under oppholdet møtte vi en dame som fortalte oss hva som antakeligvis blir Hectors skjebne. De fleste løshunder blir nemlig avlivet av myndighetene i løpet av sommeren. Som flere sikkert vil påpeke er det bedre å ta livet av dem på en human måte enn å la de gå rundt mens de sakte sulter ihjel eller dør av infeksjoner og andre sykdommer. Det er jeg helt enig i, men dette er ikke tilfellet for Hector. Han er ikke radmager, trist eller full av sår. Han er en glad og forholdsvis frisk hund (så vidt vi vet) som bare trenger et hjem, trygghet og noen som kan gi han kjærlighet. Hector trenger oss.

Da jeg var i Albania kom jeg i kontakt med et shelter som jobber for å redde forlatte og skadde hunder i Albania. Jeg har holdt kontakten med de i etterkant for å prøve å få de til å ta inn Hector. Den grufulle sannheten er at de er overfylt og så vidt klarer å gi alle hundene de allerede har den hjelpen de trenger. Hunder som kanskje trenger det mer enn Hector akkurat nå. Dere kan lese mer om hjelpen de gir på hjemmesiden deres HER.

Selv om Protect me Albania ikke kunne hjelpe Hector direkte så vil de hjelpe. De vil hjelpe til med alt av papirarbeid og det som trengs for å få Hector lovlig til Norge om jeg kunne finne noen som kan adoptere han. Det er en lang, dyr og tidskrevende prosess. 

Jeg har funnet en som vil adoptere Hector og som er klar for å gi han kjærligheten, tryggheten og det hjemmet han så sårt lengter etter. Julie som satt seg ned og koste med han og tok vare på han under ferien vil hjelpe og er klar for å åpne hjemmet sitt for han, men som jeg skrev er det en lang, dyr og tidskrevende prosess. Derfor ber Julie og jeg dere på våre knær om dere kan åpne hjertet deres og hjelpe Julie med en donasjon for å få Hector til Norge.

Hvis vi klarer å samle inn nok penger så kan vi redde Hector sammen! Hector trenger microchip og rabiestest, samt at han måtte sitte i karantene i til sammen fire måneder før han kan komme til Norge og i fosterhjem frem til Julie lovlig kan ta han med hjem. Rabiestesten koster 200 euro og karantene + fosterhjem ligger på 250 euro i måneden. I tillegg blir det store utgifter i forbindelse med selve hentingen. Hvis noen ønsker å bidra, og jeg håper så mange som mulig kan og har mulighet til det så settes det stor pris på! 

Hvis vi ikke klarer å samle inn nok penger til å hente Hector så vil pengene gå som donasjon til Protect me Albania, men jeg håper vi kan klare å få inn nok til å få Hector hjem <3 Slik kan du hjelpe: 

Sjekk ut innsamlingsaksjonen vår HER

Overfør et bidrag til kontonummer: 12142227299

Jeg forstår om noen synes det er kynisk av meg å be om hjelp, men jeg ser ingen annen utvei. Jeg har selvfølgelig bidratt til Julie selv også og hun legger selvfølgelig inn det hun har mulighet til på egenhånd. Dessverre er ikke det nok og vi vil så gjerne hjelpe Hector, men Julie er akkurat ferdig som student og dette blir en alt for stor økonomis belastning. Samtidig er det fælt at penger skal være det som stopper Hector fra å få et godt hjem. 

Dere kan er mer av Hector i videoen under her, blant annet fra da jeg fikk vite at han kan bli avlivet.


2.7.18 00:25 UPDATE! Hector har offisielt blitt adoptert av Julie slik at hun står oppført som hans eier! Hun er nå eieren hans og han sitter i Albania hvor Protect med Albania tar midlertidig ansvar for han til Julie kan reise ned. Vi trenger fortsatt donasjonhjelp, alt hjelper, men tusen takk til alle som har bidratt så langt! Dette kan gå!

72 kommentarer
    1. Dette håper jeg dere klarer ❤️ Hadde vært fantastisk å fått Hector til Norge, hvor han kan få det hjemmet han fortjener.
      Stå på!!

    2. Jeg har ikke mye å gi, men jeg gav litt. Hvis alle gir litt hver, så blir det fort mye <3 Vil veldig gjerne se at Hector blir reddet! Kan jeg foreslå at du spør noen av venninnene dine om hjelp? Hvis du får Sofie, Isabel, Isabelle, Martine f.eks til å dele saken på snap/face - så vil det fort få litt oppmerksomhet! Vet det sikkert kan være ekkelt å spørre om hjelp, men det er jo for Hector! Håper at du kan komme med oppdateringer på bloggen angående Hector!

    3. Jeg sendte forresten spleis linken, og skrev kort om saken til en del store britiske influencere på youtube kanalen deres. Ikke sikkert at de leser det selv, men kanskje noen andre ser det og vil hjelpe!

    4. jeg fikk tårer i øynene når jeg leste dette. håper virkelig at hector blir reddet og får komme til norge. man kan ikke redde alle men man kan redde noen. det er ikke kynisk å be om penger til å redde hector. det kan bidra til å redde et liv. utrolig snilt og fint gjort av julie å ville adoptere han. jeg vil bidra med alt jeg kan og håper at alle som leser dette også vil gjøre det og alle som får høre historien om hector. han ser ut som en skjønn og snill hund og fortjener å få leve

    5. Hei Andrea! 🙂
      Leser bloggen din daglig, men har aldri lagt igjen en kommentar. Jeg vil bare si at jeg er utrolig glad for at du, som meg, er villig til å jobbe for et bedre liv for slike hunder. Du er flink og bra, å jeg liker bloggen din veldig godt 🙂
      Har donert penger til hector og Julie, så håper jeg han kommer trygt til Norge 😀
      Mvh
      Henriette

    6. Så utrolig snilt av deg å bruke tid på Hector etter at du har kommet hjem fra ferie. Håper så inderlig Hector får kommet til Norge. Selvfølgelig skal jeg bidra med penger og deler linken din videre. Hold oss oppdatert på hvordan dette går. Tusen takk for alt du gjør for de fine dyra!

    7. Åhh, håper virkelig dette går. Dette stakk dypt inn i dyrehjertet! Ikke så mye penger å bidra med nå i skoletiden, men har gitt det som var mulig akkurat nå:) Hold oss oppdatert da;-))

    8. Kjempebra sak! Veldig fint av dere å støtte opp dette. Har bidratt i håp om at dette ender best mulig <3

    9. Ååå blir så rørt av å lese detta🧡 Utrooolig fint gjort av venninna di, ska selvfølgeli bidra!!

    10. Jeg skulle så gjerne donert penger til søte Hector, men jeg har dessverre ikke penger:( Og jeg ser hver dag på Facebook osv flere hunder som Hector som trenger et hjem. Men dessverre så bor jeg ikke alene og jeg har en katt som er ganske så redd for hunder:((. Hvis jeg kunne så ville jeg ha reddet så mange dyr som mulig fordi de fortjener et jævla bra liv!!
      Håper han kommer til Norge selvom den nye loven er vedtatt.

    11. Hei, blir utrolig glad for at dere ønsker å hjelpe han. Ingenting hadde gjort meg gladere enn å se han komme til Norge å få det beste livet han kunne fått.
      Problemet er bare at samme dag som du la dette ut, altså 1.juli.. det var dagen det ble forbudt å importere gatehunder til Norge💔💔💔
      Håper dere klarer å finne et smutthull og får han hjem!!!
      Hvis du Googler «gatehunder blir forbudt i Norge» så kommer det opp flere artikler.
      Beklager for å knuse drømmen her, knuser mitt hjerte også 💔

    12. Må selvsagt hjelpe her jeg sitter og gråter. Jeg har opplevd så mye grusomt med kjæledyrene fra da jeg var liten at jeg har blitt psykisk syk av det! Ingenting går mer inn på meg enn dyreskjebner, og jeg tenkte når du skrev om han at du burde gjøre noe! Jeg gir veldig mye av pengene mine til dyr i nød! Har reist mye i verden, Mauritius, Bali, ja over alt. Ifjor sa jeg til mann og barn at jeg ikke kan reise mer, da jeg ser hestetransport osv og det klarer jeg ikke! Kan du si sånn ca hvor mye dere trenger? Og please la dine bloggvenner dele, jeg takler ikke å tenke på hvordan Hector har det nå. Er også lei de som skriver at de har så lite penger å avse! For da bryr du deg egt ikke. La meg komme meg hjem fra hytta idag så skal jeg overføre. Please alle sammen, tenk på Hector! Hakk Andrea!

    13. Dette du prøver på er helt fantastisk. Kjæresten min kommer fra Albania i Kosovo, der er det mange løs hunder som vi har hjulpet. Men har du egt lest loven i Norge? Det har kommet ny lov ang import av hunder fra utlandet og fra 1 juli så ble det en ny regel at det ikke er lov lenger. Så uansett hva du gjør for han så klarer du ikke og få han til Norge med mindre du smugler han over grensene.. Og Serbia er det verste landet du kan smugle.. Men hvis du kjører bil som tar ca to /tre dager fra Kosovo til Norge. Så kjører du heller igjennom Italia så kan det være mulig. Og er du heldig da så er det ikke kontroll på noen av grensene. Men hvis politiet får vite at du har smuglet hunden til Norge så blir han avlivet.. Og du kan heller ikke dra til dyrlegen i Norge heller. Så da er du jo stuck i det.. 😣 Og hvis du har innsamling av penger så syntes jeg du skal ta det litt mere Alvorlig.. Det er jo tross alt pengene til andre og ikke dine. Sjekk loven både i Albania og Norge (hvis du har planer og sende bikkja på fly).

    14. Helle: Ja, vi vet! Men det er lov med hunder du har eid i seks måneder, altså kjæledyr og Julie tok eierskap for han og har dokumenter på det 🙂 Så han skal bo i Fosterhjem frem til hun har lov til å ta han med til Norge!

    15. Hanne: Uff, jeg føler med deg! Isabel, Ine, Martine og Sofie har delt <3 Vi trenger plutselig mer enn hva vi trodde fordi han må bo to ekstra måneder i fosterhjem så det nærmer seg 20 000 med det, kennel og vaksiner... men alt hjelper 😀

    16. Anonym: Hei! Vi har lest loven ja og der står at det man kan importere kjæledyr, du må bevise eierskap i minst seks måneder og Julie er offisielt eieren hans, men han bor i fosterhjem med hjelp fra Protect med Albania før hun har lov til å ta han med hjem 🙂 Det står også at om vi ikke får det til, noe som er realistisk og vi derfor informerer om, at pengene vil bli donert til Protect med Albania.

    17. Dette rørte meg, jeg sitter med tårer i øynene hehe… Verden trenger flere som deg! Håper alt går som det skal og at Hector får det fint med Julie❤️

    18. Åå dette ble jeg glad for og lese! Men vet dere at dette går, med tanke på importforbudet som kom igår? Har ikke lest så mye om det, men ville gjort det om jeg var dere

    19. Flott å se at du hjelper han, håper dette ordner seg!
      Har et spørsmål. Når dere var i Sarande hvor fløy dere til? og hvor lang tid tok det fra flyplassen til sarande? tenkte meg ditt selv. Men så ble det så ekstremt langt fra flyplassen. Håper på tips!

    20. Jeg betalte dirkete til kontonummeret, for den nettsiden klikket. Håper uansett pengene kommer frem, de ble markert «TIL HECTOR» hadde bare 30kr akkurat da. Men jeg skal hjelpe mere til når jeg får mer penger. Håper vi klarer å hjelpe hector sammen:)

    21. Skulle ønske jeg kunne være med å donere, men har dessverre ikke mulighet til det… Håper dere klarer og skaffe det som trengs for at Hector får det bra i et fosterhjem i Norge:) Lykke til<3

    22. Hei! Jeg hsr selv innført hunder fra ØstEuropa, fire måneder rabieskarantene er ikke nødvendig om man har rabiesvaksiner i orden..?

    23. Mia: Vi vet ikke, men vi håper virkelig det! Hvis ikke går pengene som sagt til Protect med Albania som jobber med rescue for hunder i Albania og vi prøver da å finne et hjem til Hector i Albania.

    24. Det stemmer likevel ikke for rabieskarantene. De har ikke endret på reglene for rabies. Kan du fremlegge dokumentasjon på dette?
      Også – Matrilsynet skal ha dokumentert at Julie har bodd i Albania i 6 mnd i form av feks husleie. Det dere driver på med er dessverre ikke gyldig for å få med valpen inn i landet 🙁

    25. “Det vil i utgangspunktet være du som eier som må kunne bevise dette. Et kjæledyrpass utstedt til samme eier, med påtegnelser som er eldre enn 6 måneder kan være godkjent dokumentasjon. De fleste som har eid et kjæledyr over tid, har vært hos veterinær med dyret, og da kan f.eks journalutskrifter, kvitteringer ol være tilstrekkelig bekreftelse. Dokumentasjon på boforhold i andre land kan også være et alternativ. I tvilstilfelle avgjør Mattilsynet om dokumentasjonen er tilfredsstillende.
      Mvh
      Lars-Erik, Veterinær i Mattilsynet”

    26. Kari: Jeg har vel ikke skrevet noe om rabieskarantene spesifikt? Jeg snakker om karantenen han må sitte i uansett. Vaksinen er et eget punkt.

      Ja for øyeblikket, men det er klaget inn til EFTA!

    27. Har bidratt så mye jeg kan! Akkurat nå hadde jeg ikke så veldig mye, jeg bidro med 500 kr det er det jeg hadde i bankkontoen min akkurat nå, men jeg skal fortsette å bidra! Det er virkelig verdens søteste hund😻 det vil virkelig gjøre meg veldig glad om dere får Hector hjem i godt behold!❤️

    28. Jeg var nettopp i Albania. Så veldig mye løshunder.. var veldig trist å se og fikk så vondt i meg.
      Men det som gjorde mest inntrykk var hvordan de lokale behandla dem. Spesielt menn og unge gutter. Hunda ble hivd stein på og ropt etter. Og mens de lå på Sanda på kvelden for å kjøle seg ned gikk de bort å sparka sand på dem og kasta steiner. DET var j**** kjipt å være vitne til. Satt på balkongen på kvelden å så de hundene gikk på plassen der og jeg satt å gråt.
      Nei, jeg håper dere klarer å redde Hector❤️
      Og at en gang i fremtiden er det ikke noe som heter løshunder. At alle dyr har et hjem og har det bra..❤️

    29. Sier ikke de nye reglene fra 1. juli nå at man må bo med hunden i 6 mnd før den kan komme? Eller fungerer et fosterhjem på samme måte?

    30. Ser dere har fått inn masse penger, skal sette over litt når lønning kommer.
      Men viss jeg har forstått riktig;
      Hector har nå venninen din oppført som eiger og han skal bo i fosterhjem i albania 6mnder før dere får han til Norge, dersom klagen går gjennom? Og viss ikke det går, så får de som hjelper hunder i Albania pengene OG hjelper hector? Sånn at han blir reddet uansett om han får kommet til Norge eller ikke:)
      Hvorfor finner dere ikke noen i Albania som kan stå som eiger, og så selge han til norge, blir vell ikke gatehund da?
      Mye spørsmål, men jeg heier virkelig på dere og hector <3

    31. Dessverre så har mattilsynet inført ny lov om at det ikke er lov å ta inn «gatehunder» fra utlandet fra og med 1.Juli ☹️ Så blir vanskelig for Julie å adoptere han til Norge om det er her hun bor.

    32. Så fint du vil hjelpe! Kunne bare ønske Sofie ikke slang rundt seg med penger på snapchat dagen etter hun delte innlegget ditt, blir så dobbeltmoralsk

    33. Var i Saranda sist uke og da så jeg Hector! Så ut som han hadde det ganske greit, tuslet rundt i havna og fikk en matbit her og der av kelnerens på resturangene langs havna. Så glad og fornøyd ut. Skikkelig skjønn hund.
      Men sitter og lurer på om de 20 000 kr du vil samle inn kunne blitt brukt på noe lurere enn å redde han? Ikke at dyr ikke er viktige eller verdt noe, men Albania er et nokså fattig land. Så du alle gatebarna som gikk rundt i Saranda?

    34. Ylva: Bra han har det greit, men du så ikke han den kvelden vi møtte han hvor han var totalt utslitt. Uansett så kan jeg ikke bare gi pengene til noe annet. Jeg har startet en innsamlingsaksjon med et mål og mye informasjon om saken. De som har donert har donert penger til Hector, ikke til barn på gata. Så nei, det kan jeg ikke og det vil jeg heller ikke! Jeg vil hjelpe Hectro.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg