SLIK REDIGERER JEG BILDENE MINE

Dette innlegget har vært etterspurt lenge, men det har tatt lang tid før jeg faktisk har klart å få det ut på bloggen. Det er rett og slett fordi jeg ikke visste helt hvordan jeg skulle forklare dette. Hvordan redigerer jeg bildene mine? Vel, det er som regel forskjellig fra gang til gang. I det siste har jeg fått en ny favoritt-look på bildene mine så det gjorde det litt lettere å lage et slikt innlegg. 

Først og fremst: Hvilket program bruker jeg? Det er Lightroom og jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte å kjøpe det. Jeg betaler rett under 120 kroner i måneden, men det er virkelig verdt hver krone. Jeg kan gjøre utrolig mye mer med bildene der enn hva jeg kunne før. Det er enkelt å bruke så det er ikke krise om du er som meg og ikke er veldig god på tekniske ting, hehe. 

Det aller første jeg gjør er å importere bildene fra minnekortet og inn i Lightroom. Da legger de seg i en egen mappe så jeg kan bla gjennom de inne i programmet. Over her ser dere hvordan bildet ser ut før jeg begynner å redigere (det store bildet midt på skjermen).

Det neste jeg gjør er å trykke på “Develop” som er et av valgene øverst på siden sammen med Library (hvor du finner alle bildene du lastet inn), Map, Book, Slideshow og print. Jeg aner ikke hva man bruker alle de andre til, hehe wopsi. Uansett, når du skal redigere som meg trenger du bare å tenke på Develop.

Nå har jeg to valg. Jeg kan enten velge å gå til høyre på skjermen hvor man kan redigere alt selv. Der kan du stille på eksponeringen, fremheve eller minske enkelte farger i bildet, stille lys og kontrast, gjøre bildet kornete, gjøre bildet mykere og veldig mye annet.

Her står du fritt til å gjøre akkurat det du vil, men jeg stiller som regel kun på eksponering, farger, lys og kontrast når jeg redigerer selv. Det hender jeg gjør bildet litt kornete og da blar jeg bare lenger ned på siden og finner et punkt som heter “grain” før jeg stiller det opp.

Til venstre kan man bruke noe som heter presets. Dette er på en måte et slags filter du kan legge over bildet fordi alt av lys, kontrakst osv. er allerede stilt inn. Noen presets, som for eksempel sorthvitt, er lagt inn og følger med Lightroom. Andre kan man kjøpe eller laste ned gratis på nett. Det finnes utrolig mye forskjellig! Jeg har lastet ned en del gratis presets som pleier å funke på bildene jeg tar. 

Som jeg skrev tidligere har jeg funnet en ny favoritt-redigering på bildene mine. Det er en av de gratis presetsene jeg lastet ned og den heter Cold Fact. Når jeg bruker den er det så enkelt som at jeg finner den i listen over presets til venstre på siden. Deretter klikker jeg på den og bildet blir automatisk justert slik som innstillingene i presetet (?) er stilt inn til å gjøre. 

Hvis dere ser på bildet over og så på bildet under her så kan dere se hvilken forskjell dette filteret gjør med bildet mitt. 

Selv om redigeringen er forhåndsinnstilt så kan man fortsatt endre på det. Jeg pleier alltid å endre litt, enten det er eksponering, lys, farger eller varme i bildet.

Personlig liker jeg kalde farger på bildene mine så jeg justerer alltid tonen i bildet litt ned fra varmt til kaldt. I tillegg har jeg stilt eksponeringen litt opp og bittelitt på kontrasten. Alt dette gjør jeg ved å bruke feltet til høyre i bildet (der hvor pilen peker). 

Så er jeg ferdig og klar for å poste bildet! Når jeg endrer på innstillingene i en preset så pleier jeg å trykke på “copy” nederst til venstre i bildet her. Da lagrer jeg innstillingene for denne gang og kan enkelt trykke på “paste” på de neste bildene for å få akkurat samme look på alle bildene. Da får jeg med preset-innstillingene og endringene jeg har gjort!

Det var egentlig det! Jeg håper dere forstod litt av hva jeg snakket om, det er som sagt litt vanskelig for meg å forklare. Hvis dere lurer på noe mer så kan dere som alltid stille spørsmål i kommentarfeltet så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan <3

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

4 kommentarer
    1. Kan du vise litt mer? Prøver meg på Lightroom, men skjønner ikke helt hvordan man får det til haha🙈
      Jeg får ikke den «startsiden» som du viser, så vet ikke hva jeg gjør feil😟

    2. Er det slik du redigerer feriebildene dine? Prøver og få typ samme tema på feeden min som deg men får det ikke til…. Du er dødsflink å redigere

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg