VI BLE BEDT OM Å KLE PÅ OSS

Aaaah, herregud så lykkelig jeg er! Det er like før jeg sprekker. Jeg er så utrolig lykkelig at jeg har ikke ord. Dette er akkurat det jeg trengte. Sol, varme og verdens beste gjeng på tur. Vi har med andre ord hatt en fantastisk første dag her i Albania og er klare for å ta fatt på dag nummer to.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Emilie og jeg skal ta oss en treningsøkt (!!! dette skjer, folkens) før vi skal møte de andre til frokost. Deretter bærer det avgårde til stranda. Vi skal nok ikke på den samme som i går for der skjedde det nemlig noe ganske ubehagelig. 

Vi er en åpen gjeng og det å sole seg toppløs er det naturligste i verden for nesten alle sammen. Da vi ankom stranden, fikk oss solsenger og hadde tatt det første badet la vi oss klare for å sole kroppen litt. Naturlig nok tok nesten samtlige av bikinitoppen, noe som vekket stor begeistring hos en gjeng kåte mannfolk et stykka unna og provoserte noen eldre damer like ved siden av oss. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Først startet det med peking og smil, ekle bevegelser og tilrop fra en gjeng menn som satt med god utsikt til oss. Det er en ting, men det verste var da de begynte å bruke den lille gutten de hadde med seg for å filme oss! Det var helt tydelig at det var de som ga han beskjed om å gjøre det. Han dro opp mobilen sin, pekte rett mot oss og startet å filme. Dette reagerte vi selvfølgelig på fordi det bel gjort på en ganske ekkel og ubehagelig måte.

Hvem faen tar opp telefonen og filmer andre på stranda uansett? Etter hvert begynte han å gjøre bevegelser som at han klemte på puppene våre fra avstand. Denne gutten var gaaaanske så ung og i stede for å irettesette han eller forklare hvordan oppegående mennesker oppfører seg oppfordret altså de mannfolka han var med han til å fortsette. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Samtidig begynner de eldre damene, som var i følge med to menn og et barn, å ta tak i Strandsjefen (jeg ga han det navnet akkurat nå hehe). De kjefter og smeller mens de peker i vår retning. Han rister på hodet og prøver helt klart å roe de ned, dessverre uten hjelp. Etter gjentatt masing og alt for mye oppmerksomhet velger han å gå bort og spørre pent om vi kan ta på toppene våre. Vi gjorde det med en gang, fordi for all del.

Vi er i et fremmed land og vi skal absolutt respektere kulturen her. Når han ber oss om å gjøre det på en ordentlig måte så gjør vi det selvfølgelig. Vi var i ytgangspunktet usikre på hvordan det kom til å bli mottatt her, men bestemte oss for å prøve og at vi heller fikk kle på oss om noen sa at dette ikke var greit. I Norge hadde jeg gitt faen, men det er noe med å respektere andres kultur når jeg er på besøk her til tross for at jeg er sterkt uenig i slike holdninger. 

Det mest irriterende var at de eldre damene ikke ga seg. I løpet av hele strandoppholdet vårt stirret de på oss, sendte stygge blikk og hvisket. Hvis vi badet så badet de. Det var som om vi plutselig fikk vakter som skulle passe på oss. Nei, det var ekstremt ubehagelig så vi tester en annen og forhåpentligvis mer turistvennlig strand i dag. 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HE

54 kommentarer
    1. Hvilken strand var dere på? Håper du lager en reiseguide når du kommer hjem, Albania virker veldig fint!!😊

    2. Jeg er norsk jente som er sammen med en albaner og har vært i Albania hver sommer i flere år nå, og kulturen er litt slik som du sier. De er litt gammeldags, så de er nok bare ikke vandt med å se pupper på stranda. Forstår egentlig ikke behovet for å vise puppene uansett hvor man er men det er jo en annen sak. Flott at dere respekterer kulturen der nede. <3 🙂

    3. heheh, fant ut hvor bikinien var fra, men lurer på hvilken størrelse du har kjøpt?
      Har du forresten måttet betale toll fra shein? 😀

    4. Det er derfor det var en turistvennlig strand, for ingen går toppløs der! Helt til du kom og du trudde i ditt lille hode, at det er greit å vise de stygge puppene dine! Godt du måtte kle på deg!!

    5. I tilfelle du ikke var klar over så har sesong 2 av the bold type kommet ut!!!😍😍 jeg er en skikkelig fan av denne serien selv og fant det først ut i dag😬😅

    6. Du får gjøre litt research på landet du reiser til neste gang da vettu. Du hadde vel ikke solt deg toppløs i Dubai? Handler om å respektere kulturen i landet du kommer til, som du jo selv skriver. Så skjønner egentlig ikke at dere gjorde det i det hele tatt.

    7. Nei dine pupper er ikke litt fine i det hele tatt! Er bare i ditt lille hode som de ordene eksisterer, at de er så fine! Men etter 1 sesong med deg på PH, så har en sett nok av de stygge puppene dine! Og igjen, alle stygge jenter har ei pen venninne…

    8. Hei Andrea! Pleier aldri å kommentere på blogger, men fikk lyst til å gjøre det nå! Syns det er flott at du befinner deg i Albania. Jeg har foreldre som er albanske, og vi har leiligheter i Sarandë, så reiser dit hvert år. Kjipt at du hadde en litt ubehagelig opplevelse, men det er som du sier: kulturforskjeller. I tillegg så er det jo også snakk om et land som har vært lukket i 30 år, og er ikke helt vant til mye av den vestlige trenden helt enda. Men det kommer seg 🙂 Flott at du respekterer kulturen btw! Men uansett, tips til strender:
      – Ta en taxi til en strand som heter Pulebardha, det ligger ca. 15 min unna Sarandë. VELDIG fin strand, og litt mer intimt spesielt nå i juni. + tror du får noen fine bilde av stedet på bloggen din.
      – Du kan også ta en tur til Lukovë, det er også er sted utenfor Sarandë. Men du må nok ta taxi hit. Men utrolig fint!!
      – Strendene i Ksamil. Spør om du kan ta båten til en av øyene, da det er litt mer privat og intimt. Sinnsykt fine strender i Ksamil!
      – Dersom du vil oppholde deg innenfor Sarandë, så ta turen til Demi/Demi beach, det er lang bystrendene i Sarandë. Koselig sted det også.
      Skulle gjerne anbefalt andre steder, men tviler på at du har nok tid til det dessverre 🙂 Håper du får en fin ferie videre!

    9. skjønner ikke hvordan man kan si pupper er stygge, alle er kjempefine og søte! 🙁
      hendelsen på stranda må ha et utrolig ubehagelig, jeg fikk frysninger av lese det. fysj for noen mennesker

    10. Meg igjen😂😂 når jeg skulle sette meg ned med en is og kose meg med the bold type sesong 2 oppdaget jeg at det først blir tilgjengelig på fredag😪

    11. Hei! Dere må dra til stranda Ksamil utenfor Sarande! Må ta taxi, men det er ikke særlig dyrt. Kjempefin strand!

    12. Det var sykt mange bikinier på den siden du skrev du hadde kjøpt bikinien, går jo ikke an å finne den du har der, har du ordrehistorikk så du vet hva den heter?:-)))

    13. Huff, det hørtes ikke ut som en god opplevelse. Håper det blir bedre idag😊 et lite tips😊 Dere burde spise oppe på lekuresi castle. Der har dere utsikt over hele Saranda og får se solnedgangen😊👍🏻

    14. Hvis det var så irriterende med de der mennene hvorfor gikk dere ikke bare til politiet. Å filme andre halvnaken er jo straffbart. Dere kunne kanskje ha anmeldt de, hvis dere kan gjøre det der. Jeg hadde nok gjort det

    15. Veldig leit å høyra om dei ekle grisane!
      Som man i 20-åra har eg ingen problem med å tilstå at eg synest det er veldig fint med topplause jenter på stranda, men eg stirrer aldri, og å ta fram telefonen for å filma er det siste eg ville ha gjort! Snakk om å gjer noko som kan vera ein veldig trivelig dag om til noko veldig ekkelt.
      Vonar dykk får betre opplevingar på dei neste strendene.

    16. Albane: Så moro 😀 Ja, vi fikk snakket med en sjåfør her som kan masse engelsk og han sa at de ikke er helt klare for dette enda, hehe. Det skal vi respektere 🙂 Ååå, tusen takk for masse tips 😀 Dette er helt fantastisk!

    17. “Andrea Sveinsdottir
      13.06.2018 kl. 10:58
      Anonym: Det var ikke en turistvennlig strand og puppene mine er faktisk kjempefine ;-)”
      ELSKER dette! Aldri la noen trykke deg ned! <3 kos deg på ferie!

    18. Uff, det hørtes ut som en skikkelig kjiip opplevelse! 😳 Var veldig spent på å høre om Albania via bloggen din iogmed at de sier det er veldig likt Hellas på mange måter. Men som du og andre nevner, så er det nok store kulturforskjeller og det er vel Islam som er hoved religion der? Jeg kaster alltid bikinikroppen siden jeg hater skille på overkroppen, så får nok vente noen år med å dra dit, hehe 😂

    19. Herregud når det dere reiser til et muslimsk land må dere jo regne med at det ikke er vanlig og sole seg toppløs dere burde respekterer andre kulturer dere er ikke Norge der det er normalt tenk litt før du reiser til utlande

    20. Anonym: Ehmm, her er det ganske mange forskjellige religioner. Vi hadde en lang samtale med en lokal om nettopp dette og alt vi hadde opplevd i dag. Vi fikk forklart en del om kulturen, hvorfor ting er som de er og han synes ikke det var greit at vi hadde blitt behandlet på den måten. Samtidig trodde han ikke Albania var helt klare for toppløse strender enda der hvor det var mange albanere, men at på turiststrender bude det gå fint 🙂

    21. Hadde jeg sett noen som gikk med puppene rett ut hadde jeg blitt sykt ubehagelig, d hadde nok de fleste. Syns d er ganske frekt faktisk for du får folk til å se noe ikke alle vil se. Og når man først har sett det så kan man ikke gå tilbake i tid å forandre på det. Ha på deg bikini toppen eller i d minste ligg med puppene ned i solsengen. Off, rett og slett ekkelt.

    22. Anonym: Vel, det er et litt dårlig argument. Det er litt som å si at hvis du ser et stygt menneske så er det ubehagelig for det vil du ikke se så det er frekt av han eller henne å gå ute. Dårlig eksempel, men jeg håper du tar poenget mitt. Hele poenget er jo at vi ikke vil ha skille. Vi vandrer ikke rundt på stranda, men ligger på solsengen i fred og ro. Det er trist at du synes bryst er ekkelt, fordi uansett om du er mann eller kvinne så har du faktisk bryst selv.

    23. For mange, og for meg selv, er pupper et seksuelt objekt på en kvinnekropp. Spesielt i et slikt land skjønner jeg godt de reagerer, selv om jeg synes oppførselen er usmakelig. Jeg vil holde mine pupper privat for meg og kjæresten min, og vi begge ser på det som noe seksuelt med kroppen – selv om det ikke er et kjønnsorgan.
      Sier ikke hendelsen er fortjent eller forståelig, men sier bare at verden enda mener pupper på en damekropp er spennende og opphissende.
      Fortsett og gjør greia deres og la puppene flagre! Kvinnekroppen er vakker uansett, så den skal ikke gjemmes bort.

    24. Jeg har full forståelse for at det var ubehagelig, men når man reiser til et land som nettopp har «åpnet» for slike reiser kan det tenkes at de har en annen kultur. 70% av innbyggerne i Albania er muslimske, og når man reiser til slike land skal man være forsiktig med kulturforskjeller (det var ikke vanskelig å finne ut). De er ikke vant til våres holdninger, dette handler om respekt. På FN sin egen hjemmeside står informasjonen om religion og kultur, og vi er ganske bevisste på hvordan Islam ser på «nakenhet». Håper dere slipper en lignende opplevelse resten av turen, men også tenker på holdningene dere har. For selv om et land har fine omgivelser er det mye man ikke ser, og som ikke står oppgitt på turist sider da man vil tjene penger 🙂

    25. Heisann! Det var jo en kjedelig opplevelse, men det bekrefter vel egentlig bare det jeg trodde om Albania. Jeg elsker å reise til land i Øst-Europa, og har vurdert å prøve også Albania. Mitt favorittland er Bulgaria, som er veldig liberalt og avslappende. Bystranden i Varna by er fantastisk. Og toppløs soling er selvsagt helt vanlig, spesielt blant de lokale damene, også de eldre. For et par år siden hadde jeg en liten rundreise på Balkan og var også helt syd i Makedonia, der det er mange albanere som bor. Merket at ting føltes mer ortodoks og strengere. Fin sjø ved Orhid, men mye mer påkledde damer. Anbefaler å prøve Bulgaria neste gang, gjerne selve Varna by, som er som Barcelona og lignende byer med strand i sentrum, bare mye mer avslappende og veldig mye billigere. 🙂

    26. Til dere i kommentarfeltet som sier det er ekkelt å vise puppene på stranda:
      For det første så går menn uten overdel på stranda.
      Damebryst og mannebryst er akkurat det samme men damer har ofte mer fyldige enn menn.
      Og pupper er ikke en kjønnsorgan! Har man puppene ute så så er man ikke naken.
      Og til deg Andrea: du er en herlig, herlig person! Bloggen din er inspirerende og du skriver om ting som så og si alle kan kjenne seg igjen i! Takk for at du er du og at du er så ærlig. Ikke la noen knekke deg med det pisset folk skriver, du er beintøff! ❤️
      Kos deg masse på ferie, det fortjener du!
      For noen uker siden stod jeg i bikini på min egen terrasse og la merke til at naboen satt og tok bilder av meg åpenlyst. I og med at dem gikk rett etterpå så skreiv jeg en lapp til han og spurte fint om han kunne slette bildene han tok av meg for jeg syns det var ubehagelig. La lappen der han satt og tok bildene. I senere tid har han ikke tatt bilder som jeg har lagt merke til vertfall.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg