“SLIKE TOPPER ER KUN FOR TYNNE MENNESKER”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Her om dagen var jeg på trening as usual. Jeg hater forresten treningssentre om dagen, de er så stappfulle at det er til å bli gal av. Allikevel, trene må man og hvis vi skal være litt positive så er det jo bra at folk er i gang med trening. Nå snakker jeg meg bort…

Jeg var ferdig med økta og gikk bak i treningssenteret for å tøye ut. Jeg satt meg ned på matten, begynte med øvelsene mine og satt proppene i ørene. Jeg var såpass sliten at jeg ikke orket å ha på musikk, men jeg føler at øreproppene mine er en slags beskyttelse mot omverden om dere skjønner.

Litt i min egen verden, men jeg får jo fortsatt med meg hva som blir snakket om rundt meg. Plutselig overhørte jeg to jenter snakke sammen. Temaet var, som det ofte er når jenter snakker sammen, om en annen jente som var i gang med en treningsøkt lenger bort på senteret. Nydelig jente, jobbet som bare det med økta si! Så presterer de to å begynne å snakke om at «slike singlets er bare for visse type mennesker, du må være ganske stram for å kunne gå i noe sånt».

Jeg kikket på jenta i singlet, så kikket jeg på de to andre jentene og til slutt ned på meg selv som satt foroverlent i en tettsittende singlet og ikke var så veldig stram som de mente man måtte være. Det verste er at alle vi fire så ganske like ut. Nei, vent. Det verste er at disse jentene mener at enkelte klesplagg kun er ment for «visse mennesker» og at i stede for å la seg imponere av hvor sykt sprek hun var (altså jenta løfta så mye) så begynte de med bodyshaming.

Bodyshaming hører ikke til noe sted!!! Ikke på stranda, ikke på fest, ikke hjemme i stua og minst av alt på treningssentre!!! Sentre fulle av folk som gjør en innsats for å forbedre eller opprettholde livsstilen sin. Det er det SISTE stedet slikt bør finne sted! Jeg ble altså så provosert, men dessverre hadde jeg ikke guts til å si ifra, Altså hva skal man si… Jeg ble satt ut, lei meg, sint og skuffa alt på en gang. 

Kan vi være så snill å begynne å snakke hverandre opp i stede for å drive med dette tullet? Bodyshaming bør ikke skje noen gang. Det er fælt, ekkelt og kvalmt.

Til dere to, om dere leser dette: SKAM DERE!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

13 kommentarer
    1. Så enig med deg! Ser virkelig opp til deg og du ser bra treng ut spør du meg så ikke ta sånt til deg

    2. Jeg lurer ofte på hvilke tanker som surrer når jenter føler at de bare MÅ snakke om sånt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor? Vi alle tenker nok negative ting om andres utseende, men det er den kunsten å tie. Hvis jeg ser ei jente med en bukse jeg mener er stygg da kan det hende jeg tenker «wow stygg stil», men jeg liker ikke engang å tenke slike tanker så jeg snur den tanken til noe positivt, så tenker jeg heller «dritbra at hun tørr å gå i den buksa! ikke helt min smak, men så lenge hun er fornøyd, da er jeg fornøyd». Vi er alle forskjellig og takk gud for det. Jeg kan ikke like alt, det kan heller ikke du, eller de jentene som snakket stygt, men man trenger ikke å påpeke det på negative måter. Det er lov å si «ikke helt min stil»!
      Jeg vil også slenge inn her at jeg jobber hver eneste jævla dag med å være et godt menneske og det gjelder ikke bare store ting. For øyeblikket har jeg blått, grønt og bittelitt lila hår (noe som ikke var meningen, men da jeg skulle bleke det fikk jeg allergisk reaksjon og måtte skylle ut med en gang, som da resulterte i blått hår, prøvde å redde det med å farge det lilla, men det ble bare grønt og litt blått a jeg skylte ut) haha du er ikke den eneste som snakker deg bort! Uansett, når jeg ser et annet menneske med farget hår, kanskje på gata, kjøpesenter, hvor som helst, så sier jeg ofte «kult hår!» eller noe, det er ikke alltid jeg synes det er så utrolig kult eller fint, men de smiler og takker, noen sier det tilbake og det gjør meg så glad å booste selvtillita deres <3 Det krever utrolig mye mot fra min side å gjøre dette i edru tilstand, er myye enklere med litt promille i kroppen når man er på byen haha, men jeg føler det på en slags måte er tabu å gi komplimenter til randome mennesker på gata? Det er liksom ikke helt sosialt akseptabelt, om du skjønner? Så derfor tvinger jeg meg selv til å rope ut et kompliment til en jeg går forbi på gata (hvis det er lite folk der vel og merke), altså, HVORFOR IKKE?
      Herregud denne ble lang, burde bare starte min egen blogg hahaha! Men det er så deilig å fortelle sånt her, jeg tenker tilbake på alle de flotte smilene jeg har fått tilbake. Og kanskje du får en ny bloggide, kanskje du vil fortelle dine lesere at små gjerninger kan gi utrolig store gleder<3

    3. Som en tjukk eller overvektig mann opplever jeg bodyshaming ganske ofte, når jeg sitter på fly f.eks. så er setet ved siden av meg alltid nesten ledig… det er iallefall blant de siste som blir tatt og jeg setter meg alltid slik at jeg er minst mulig i veien for medpassasjerer.
      Jeg plagdes litt med en liten gutt som hver gang jeg traff på de brukte å peke på meg og si høyt noe slikt som “Se mamma hvor tykk han er” og jeg er ikke sint på et barn, jeg brukte å snakke med ham og svare på spørsmål hvis jeg kunne… i håp om at kanskje han forstod. Det verste var vel at mora ikke tok skikkelig tak i det, de gjorde det etterhvert heldigvis og gutten har sluttet med det. Bodyshaming er et stort problem og jeg plages mindre av det nå men mest fordi jeg har blitt tykkhudet nok til å tåle slikt og det er ille nok i seg selv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg