LA OSS SLUTTE Å BEHANDLE BUTIKKANSATTE SOM DRITT

Nå skal jeg ta opp noe som jeg har tenkt over, reagert på og opplevd i mange år. Helt siden jeg begynte å handle i butikker har jeg reagert på reaksjonen til enkelte mennesker når de ansatte hilser og spør om kunden vil ha hjelp. De aller fleste er hyggelige, smiler, hilser og takker pent ja eller nei. Dessverre er det noen som skal ødelegge moroa med å være sure, bitre og kjefte på de ansatte som gjør jobben sin. 

Tro meg, jeg forstår at det er slitsomt å nesten bli angrepet i det man går inn døren i en butikk. Jeg er en av de som liker å handle for meg selv. Jeg går som regel med propper i ørene og vil bare kikke, finne frem til det jeg trenger og prøve i fred og ro. Hvis jeg trenger hjelp, ja da spør jeg. Samtidig så forstår jeg at en del av jobben til ansatte i butikker er å hilse på meg og tilby meg hjelp. De forstår også at jeg ikke ønsker hjelp om jeg bare forteller dem det på en hyggelig måte. 

“Hei, hei! Hva kan jeg hjelpe deg med i dag?”.
Hei, du jeg bare kikker litt jeg.
“Den er grei, kos deg med det og si ifra om jeg kan hjelpe”.
Tusen takk, det skal jeg gjøre. 

Er det så vanskelig å bare spille med på den? Hvorfor må du kjefte og sende et blikk som kan gjøre de fleste ganske så redd i stede for å bare smile og takke nei til hjelpen du blir tilbudt. “JEG BARE KIKKER LITT JEG SÅ SIER JEG IFRA, IKKE SANT???!!!”. Denne glosen blir ofte slengt ut i det den ansatte sier hei til kunden. Det er så unødvendig, folkens! 

Jeg forstår at du har vært borti den verste sorten av selgere, men for det første er ikke alle slik og for det andre så kan du fortsatt være hyggelig. Det verste jeg vet når jeg skal handle er innpåslitne selgere som ikke lar meg være i fred og som hopper på meg i det jeg går inn døren. “Velkommen til oss! Hva kan jeg gjøre for deg i dag? Vi har fått inn denne nydelig buksen i freshe vårfarger. Hvilken størrelse bruker du? Denne ser ut til å passe deg”. Alt dette uten pause mens hun til slutt står og holder frem en lilla bukse med blomster på i en alt for liten størrelse. Jeg skulle bare ha en støvrulle.

Så jeg forstår frustrasjonen. Disse selgerne ødelegger nok litt for de som faktisk lar dere være i fred. Samtidig så lønner det seg alltid å være hyggelig. Selv om jeg hadde lyst til å snu og gå ut døren i den butikken så klarte jeg å klistre på et smil, presse ut at ellers takk jeg skal bare ha en støvrull i dag jeg hehe og gikk til kassen for å betale. Selgeren var like blid. Jeg var blid, litt utmattet av salgs-angrepet, men blid. 

Poenget mitt er at det å hilse på kunden og tilby hjelp faktisk er jobben til den ansatte! Jeg har selv jobbet i butikk i flere år nå og til tider blir jeg nesten redd for å hilse på folk etter å ha blitt kjeftet på, ignorert og snakket til på ufyselige måter fordi jeg sier hei til kunden som ankommer butikken.

Vi er mennesker og dette er jobben vår. Så vær så snill, bare svar på en hyggelig måte. Vi skal ikke tvinge deg til å få hjelp. Du er hjertelig velkommen til å kikke i fred og ro om det er det du ønsker.

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

39 kommentarer
    1. Takk for at du tar opp dette. Jobbet i butikk i mange år og får beskjed av sjefen nesten hver dag at vi må gå og spørre folk om hjelp. Vi i butikken må klistre på oss et smil uansett hvor frekke kunder er, så hvor vanskelig er det for de som kommer inn å gjøre det de få sekundene det tar å svare “nei, jeg bare ser litt”?

    2. AMEN!! Tusen takk for at du tar opp dette. Jeg jobber selv i apotek og vi er pliktet til å hilse på kundene og spørre om de trenger hjelp. Jeg har ikke tellingen på hvor mange sure og frekke kunder jeg har vert borti. Det skader ikke noen å smile, si hei og være høflig. Vi gjør bare jobben vår. Men heldigvis så finnes det mange kjekke kunder også, som gjør opp for de sinte 🙂

    3. Herregud – dette var viktig 🙂 i alle jobber er det vel sånn – konsentrer dere om de 98% som er hyggelige og blå si de sure – de får man aldri rettet på. Jeg jobber i lufta – og konsentrerer meg om de hyggelige og bruker tiden min på å få de sure til å smile som en slags lek på jobb –

    4. Høflighet og oppdragelse er på vei nedoverbakke dessverre.Mange av oss er blitt selvopptatte suttrehoder.

    5. Helt enig med deg her! Og det er så viktig å faktisk ta opp dette syns jeg! Jeg jobber selv i butikk og det værste er når man sier “Hei” til kunden og de svarer med “Jeg bare kikker”. Jeg tenker at det må da være lov å si hei til folk som kommer på besøk i butikken min

    6. Jeg har jobbet i butikk i 10 år og man lærer heldigvis å ikke ta seg nær av de sure kundene. Der jeg jobber har vi rundt 500 besøkende hver dag så man opplever alle type mennesker. Man møter hver dag de sure kundene, og frekke kunder, selv om du gjør ditt beste å være hyggelig. Jeg opplever nesten ukentlig å bli bannet til, kjeftet på eller latterliggjort av kunder. Jeg har fått kommentarer som “du er f**n meg udugelig” “sjefen din gjorde en stor feil når h*n ansatte deg” “du kan for f**n flytte på den feite r*va di og hente det til meg” med mer. Heldigvis er dette av sjeldenheten. Man forstår ikke hvordan det er å jobbe i butikk før en har prøvd det selv. Heldigvis er flertallet av kunder hyggelige, så får en bare overse de som lar sin dårlige dag gå utover andre. Jeg blir bare veldig skuffet over de kundene som ser ned på butikkansatte og behandler dem som dritt.

    7. Det er så viktig tema å ta opp, og ofte så må vi butikkansatte bare ta imot og holde munn! Nå er jeg super heldig å har masse fantastiske kunder, men man har alltid de som klarer å ødelegge dagen bittelitt. Jeg sier som oftest hei og lar kunden titte i 1 minutt eller 2 før jeg spørr om de trenger hjelp. Dessverre får du ofte slengt «JEG BARE TITTER» før du omtrent har fått sagt et ord. Eller så har du de som hyler ut spørsmålet rett etter du har sagt hei. Er det så vanskelig å hilse tilbake før du spørr om noe liksom? Føler at man innimellom blir lite respektert som butikkansatt og det er så synd!

    8. Fordelen med de større kjedebutikkene som H&M, Gina Tricot, Zara ect, er at der får du gå i fred <3 Jeg tror de fleste kundene har "vett nok" til å be om hjelp, hvis de skulle trenge det. Ha ha sorry to say, men jeg har rett sant 😉 Jeg føler dessverre alt-for-ofte i dyrere butikker å bli nærmest fotfulgt og "svett i øra" i samme slengen. L I T T slitsomt bare 😉 Men når dette er sagt, så smiler jeg og svarer høflig at jeg bare titter, og lar de meg gå i fred er jeg fornøyd med det. Blir det for mye mas, bare forlater jeg butikken 😉

    9. At butikkansatte spør om du trenger hjelp er forebyggende mot tyveri. Tyver vet da at de ansatte har sett deg, og at de er bevisst på deres tilstedeværelse.

    10. Jobber i butikk og sier alltid hei til kundene når de kommer inn og vet ikke hvor manger ganger jeg får ett surt tilbake: “Eg bare ser, er ikke det lov?!”
      Klistrer da på et godt smil og sier; “Det skal du få lov til vettu, spør hvis det er noe.”
      Når kunden går er jeg ekstra nøye med å si; “Ha en fin dag videre.” I det håp om at de får dårlig samvittighet.

    11. Så bra du tar opp dette! Jobbet selv på Prix for noen år siden. Der var vi pålagt å spørre om folk hadde medlemskort når de skulle betale i kassa. En dag kom det en mindre trivelig mann. Skjelte meg ut foran alle de andre kundene som sto i kø for å betale. Han skjønte virkelig ikke vitsen med medlemskort. Prisene kunne vært kuttet ned fra før istedet for at jeg(?) Skulle drive med sånn svindel.. For det var jo sikkert meg som fant opp at hele Coop skulle ha medlemskort sikkert:p Sto altså så lenge å kjeftet på meg pga dette 🙈🙉

    12. Malin: “eg har selv jobbet i butikk i flere år nå og til tider blir jeg nesten redd for å hilse på folk etter å ha blitt kjeftet på, ignorert og snakket til på ufyselige måter fordi jeg sier hei til kunden som ankommer butikken.

      Vi er mennesker og dette er jobben vår. Så vær så snill, bare svar på en hyggelig måte. Vi skal ikke tvinge deg til å få hjelp. Du er hjertelig velkommen til å kikke i fred og ro om det er det du ønsker.”

    13. Hahah, synes den skrivefeilen var så utrolig morsom tidligere i dag, så måtte bare kommentere og se om du forstod 🙂 Gratulerer med over 20 000 lesere i dag forresten??!

    14. Hei 😊
      Jeg har jobbet i butikk en liten stund selv nå, i et varehus, og jeg erfarer akkurat det som du skriver om her. Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor så mange må være så grinete, sure frekke og respektløse overfor oss som jobber der. Vi gjør rett og slett bare jobben vår. Det gjelder ikke bare kun ved et «hei», men alt sammen. Finner vi ikke det som kunden skal ha, eller om vedkommende må vente litt ekstra i køen. De har ikke forståelse om hvordan en butikk drives i praksis. Mange av dem eier ikke folkeskikk, og jeg blir rett og slett irritert over det.
      Hver gang jeg er og handler, enten det er i matbutikk eller andre steder, så har jeg stor forståelse og medfølelse om hva de ansatte der gjennomgår i løpet av en dag. Så jeg er fort ute med å gi et respektfullt smil og et hei til de ansatte jeg møter på, rett og slett fordi at det er helt vanlig folkeskikk å gjøre slik, men også fordi at det ofte blir litt mer hyggelig av det også.
      Jeg gir ofte veldig god service til kundene som er innom butikken, men jeg gir ikke noe mer enn de fortjener, er de greie å ha med å gjøre fra starten av er jeg fort ute med å hjelpe de å svare på spørsmål. Ellers så gjør jeg bare en kort prosess på det hele, peker i retningen de skal eller henviser de videre angående det de trenger hjelp om.
      Jeg trives veldig godt å jobbe i butikk, blant hyggelige ansatte, varene i butikken, oppgavene jeg har å gjøre der.
      Det eneste er kundene…bare om de kunne tenkt seg om en gang til før de kommer innom, hvis de bare kunne sette seg litt inn i hvordan vi har det. Et smil, et hei, en vennlig samtale, det er alt som skal til for å gjøre min dag bedre på jobb, og det skal ikke så mye til.
      Jeg ønsker til slutt bare å takke for at du tar opp et så viktig tema, det setter jeg stor pris på 😊

    15. Jeg jobber selv i butikk, og møter ofte sære kunder. Hos meg er det spesielt de eldre som er frekke og nedlatende + kundene som kanskje har bitte litt mer penger enn deg. Selvom jeg er et menneske på lik linje som disse, føler jeg meg veldig liten og ofte som en hund i bånd. Kan absolutt ikke forstå kunder som fra før av har en dårlig dag, absolutt skal ut å handle. Energien er til å føle på så fort foten er satt innenfor butikken. Og det er helt greit at det er jeg som er ansatt i butikken, men det er absolutt ikke vanskelig å løfte en eske med vannglass uten å måtte stå å se på esken og si « jeg skal ha den der» uten å løfte en finger mens jeg står ved kassen på andre siden av der du er. Eneste jeg klarer å tenke da er « javel, så ta den med til kassen da» Men all ære til kundene som gjør dagen så ekstremt mye bedre, de du merker setter pris på at du hjelper til <3

    16. Jobber selv i dagligvare så får veldig mange ?fine? kommentarer i løpet av en dag… kam ikke skjønne at noen kan være slik, for noen er/sier faktisk så mye stygt og slemt så man blir lei seg/at det går inn på en..
      så mange ganger jeg selv har tenkt/lurt på hvor kunden/kundene jobber så man kunne gått dit å *vært på samme måte en gang bare for å se hvordan de hadde reagert*..
      Men ja må bite i seg mye drit hver eneste dag, men heldigvis er det mange koselig som snur det til en positiv dag til slutt som regel..
      ?Beste minne? jeg har hittil er en gang en ordentlig drittsekk kom i kassen, bare slang drit, var frekk osv osv, så alle andre kunder og medarbeidere reagerte.
      Men det endte med at han gikk ut med et smil om munnen 🙂
      Så om det er jeg som vant
      Eller
      Han som tapte vet jeg ikke 🙂 :p

    17. Gjelder også når man kontakter et callcenter eller kundeservice på mail eller chat. Folk får seg til å si de utroligste ting til oss, som om vi på kundeservice er ansvarlige for prisen på et hotellrom f.eks:-(

    18. Og hvis en tenker på hva de over her skriver, så er bare dette en bitteliten del av befolkningen. Så jeg er ganske sikker på at de felste av oss er høflige mot de butikkansatte! Men nå skal jeg fortelle deg om min gode venn og han sin handle tur i en klesforretning. Siden han sliter litt med overvekt så burde det faan ikke snakkes om mellom 2 ansatte! Dette skjer… Vi går inn i en butikk i Tønsberg for at han skal finne seg noen T-skjorter, der møtes han av ei som kikker han opp og ned når han spør hvor ting henger henn. Jeg ser hu smiler, men tenker ikke mere over det, helt til jeg overhører samtalen mellom henne og en yngre gutt som jobber der. Der de håner min venn om han sitt utseende og at, lykke til om han finner noe som passer… Selvfølgelig får jeg en stopp på dette og får snakke med dem sin sjef over telefonen, som etter kort tid etter dukker opp i butikken og får snakket til sine ansatte! Så jo det er mange av dere som hyggelige, men det er også noen av dere som ikke burde ha hatt en jobb før dere har lært å respektere andre for den dem er!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg