FLYTTE HJEM TIL LARVIK?

På en måte føler jeg det er rart å si hjem til Larvik fordi det har ikke vært hjemme mitt siden 2014. Allikevel er det der familien min bor og dermed blir det fortsatt hjem.

Det er noe med den setningen “the home is where the heart is”. Jeg merket det så godt da pappa og stemor flyttet fra huset som var hjemmet mitt fra jeg gikk på barneskolen til jeg flyttet hjemmefra. Jeg trodde ikke noe annet sted ville føles som hjemme, men da jeg satt føttene innenfor den nye leiligheten deres kjente jeg igjen på følelsen av å komme hjem. 

Da jeg var yngre var jeg fast bestemt på at jeg skulle flytte hjem til Larvik senere i livet. Venninnegjengen hadde allerede sett seg ut et nabolag. Der skulle vi bo i fremtiden, alle sammen. Vi skulle ha vinkvelder, følge barna våre til skolen som lå like ved, være med på håndballkamper i hallene vi selv spilte i så mange år, ta de med rundt omkring og la de skape minner der hvor vi allerede har skapt minner før dem. 

Nå kunne jeg aldri tenkt meg å flytte tilbake dit. Da må det i så fall skje drastiske ting i den lille byen. Jeg hadde det så fint da jeg vokste opp litt ute på landet som liten jente, men byen er jo nesten død. Det er grått, trist og ingen verdens ting som skjer. Jeg snakket med en jeg gikk på videregående med sist jeg var hjemme. Han hadde flyttet hjem for et halvt år for å spare penger, noe han angret veldig på nettopp fordi byen er død.

De som blir igjen får enten barn eller havner i feil miljø. Ikke at det er noe galt med å få barn om man er klar for det, men det er bare ikke noe for meg og jeg håper mine barn velger å leve litt før de slår seg til ro. 

Nei, jeg har faktisk lagt tanken om å flytte tilbake til Larvik helt fra meg. Hvor jeg ender opp aner jeg ikke, men det blir nok aldri der.

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

10 kommentarer
    1. Syns det blir litt feil å si det du sier om Larvik når du faktisk ikke bor der lenger og ikke vet hvordan hverdagen er for oss som har flytta tilbake hit 🙂 Jeg har verken barn eller har havna i feil miljø, hvertfall 😉 Alle mine nære venner og familie bor her, så kunne ikke tenkt meg å bo noe annet sted. Det jeg vil fram til er at ting er ikke bare svart eller hvitt 🙂

    2. Heidi: Jeg skriver selvfølgelig ut ifra mine erfaringer med byen og det jeg får høre fra de som fortsatt bor der. Det med feil miljø g barn gjelder selvfølgelig ikke ALLE, det er aldri når jeg skriver innlegg fordi det finnes alltid unntak.

    3. Syns måten du beskriver Larvik på ikke er riktig, enig med Heidi her! Du sier at du skriver ut i fra egne erfaringer men du bor jo ikke lenger i Larvik, så hvilke erfaringer har du om stedet nå? I tillegg så stoler du blindt på vennen din, noe som også er spesielt med tanke på at vi mennesker er forskjellige og oppfatter ting annerledes.
      Dette er direkte et krenkende innlegg mot Larvik, hvor du alt i alt sier at byen er død og at du derfor ikke ønsker å flytte hjem..
      Konkret tilbakemelding: slett innlegget, dette er slemt overfor Larvik.

    4. Anonym: Egne erfaringer, altså ut ifra den tiden jeg bodde der. Jeg vet ikke om du er klar over hvor mye dop som florerer blant ungdomsgjenger i Larvik? Det er MYE. Jeg kjenner også mer enn en ung person som bor der og det er ikke noe for meg. Det viser seg jo gang på gang at folk stritter imot når det gjøres forsøk på tiltak! Skal vi gjenoppta Losen-diskusjonen? Hva med alle kritikken som har kommet haglende mot Stavernfestivalen fordi den ikke lenger er rettet mot de over 50 som bor i Larvik, men et bredere aldersspenn og tiltrekker seg folk fra hele landet! Jeg skal innrømme at Larvik sentrum har vokst og blitt så mye koseligere med særegne butikker og i hvert fall en kul café, men det er det.

    5. Værste jeg har hørt. «Enten får du barn eller så ender du opp i feil miljø». Du vet helt tydelig ikke hva du snakker om. Larvik er en fin by, men jeg er enig med at utelivet er dødt som du sier, men generelt sett får jeg en dårlig følelse av dette innlegget og måten du beskriver Larvik på.

    6. Lise: Alt er satt på spissen her. Det regner jeg med dere forstår. Alt er selvfølgelig ikke svarthvitt, men sånn helt seriøst, av de jeg kjenner som ble igjen i Larvik utgjør den enten-eller-delen der ganske så mange prosent! Det er sånn jeg opplever byen. Trist, men sant.

    7. Jeg er født og oppvokst her, det samme er samboeren min. Dessverre for min del vil han bli her, mens jeg gjerne vil bo i utlandet eller en storby noen år. Altså det er dødt her. Men jeg synes og tror likevel det er et veldig fint sted for barn å vokse opp og ønsker ironisk nok at mine fremtidige barn skal vokse opp her haha.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg