KJÆRE FORELDRE, FÅ KONTROLL PÅ BARNA DERES


Dette er meg når jeg ser ukontrollerte barn ankomme restauranten jeg sitter på. 

Du vet når du er ute for å kose deg med gode venner, familie eller kanskje kjæresten? Dere bestemmer dere for å ta en matbit og får bord på en restaurant. Nam, nam nå skal vi kose oss, nyte tid sammen, spise god mat og få litt kvalitetstid. 

Dere bestiller maten og er midt i en interessant samtale i det en haug med unger kommer løpende gjennom restauranten. Hylende, skrikende og uforsiktige barn uten foreldre. For hvor er de? Jo, de sitter i hjørnet lengst inn i restauranten uten å ense hva barna deres driver med. Endelig litt alenetid. Nå er vi jo inne på et trygt sted så da kan jo bare barna løpe rundt og drive med det de vil, så kan vi endelig få litt fred og ro. 

Åja, men har dere tenkt på hvor forbanna irriterende det er for resten av restauranten? Nå tenker jeg ikke bare på de andre gjestene som prøver å kose seg, men må bruke all tiden sin på å holde fast i jakker og vesker så de sprintende ungene ikke skal rive de med seg eller hekte seg fast og falle. Dere vet de som også dro ut for å kose seg, men ikke lenger kan høre sin egen samtale fordi ungen din står og skriker ved siden av dem mens du sitter et helt annet sted og ikke en gang får det med deg. Men nei, jeg snakker ikke bare om de andre gjestene. De kan holde ut. 

Det er verre for de stakkars menneskene som er på jobb. De trodde de dro på jobb i restauranten, men endte opp på jobb i en barnehage. Hvordan skjedde det mon tro? Nei, det skal jeg fortelle deg. Fordi du ikke gidder å passe på dine egne barn må nemlig de stakkars servitørene gjør det. Oisann, falt du? Her, jeg skal hjelpe deg, kanskje du vil til mamma? Nei, okei løp videre og skad deg mer du jeg plukker deg opp igjen når jeg går ut med den neste retten.

Det er servitørene som må plukke opp de knuste glassene folk mister fordi dine barn løper rett inn i dem på vei fra baren til bordet. Det er servitørene som må gå rundt på leting etter deg fordi ungen din skriker etter mamma som han ikke finner. Det er servitørene som må gjøre dette femten ganger om dagen selv om det faktisk ikke er deres jobb. 

Når du klager på at det tar ekstra lang tid å få maten så er det fordi servitøren nettopp brukte sin arbeidstid på å fortelle ungen din at han ikke kan hoppe i sofaen. Det er fordi servitøren måtte bruke ti minutter ekstra på å vaske opp søl fra gulvet som ungen din forårsaket. 

For all del, du skal få lov til å ta med barna dine på restaurant. Vi tåler alle litt skriking og søl. Det er ikke poenget mitt. Du må gjerne ta med deg barna dine hvor enn du vil for min del så lenge du faktisk tar ansvar for dem og ikke gjør det til andres jobb. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

149 kommentarer
    1. Har mista all respekt for deg etter dette! På tide å si hade til denne bloggen. Du er et sykt kresen menneske og du vet ikke den første ting om å være en forelder!

    2. Enten får du et skrikene og glad barn, eller et gråtende trist barn som ikke får viljen sin. Hvis du hadde satt deg i skoene til en forelder, hvilken ville du ha valgt? Begge plager de rundt like mye

    3. Anonym: Wow, da skal det lite til 🙂 Vet du hva? Etter å ha jobbet i restaurantbransjen og opplevd dette så mange ganger føler jeg ikke en gang litt på å skrive dette innlegget. Få kontroll på ungene dine, eller la de bli hjemme med barnepiken.

    4. Nå mista du enda en fast leser som kommer innom bloggen din daglig. I all den tida hadde jeg lurt på hvorfor du har så få lesere, men etter å ha lest dette innlegget har jeg skjønt det fullt! Du kommer ikke langt med dette

    5. Anonym: Altså hvorfor skriver du ikke bare alt i en kommentar? Haha, jeg ser ip-adresser skjønner du og der ser jeg at alle kommentarene på dette innlegget foruten om den aller første er fra deg 😀

    6. Haha, så sykt enig! Jobber selv på pizzeria, og noen ganger er det så mange barn som løper rundt og roper, hyler og krasjer i meg mens jeg holder på å servere – helt sykt irriterende! Og sjenert som jeg er tør jeg heller aldri i si ifra til foreldrene 😅

    7. Jeg er enig med deg, det er helt klart irriterende når barn løper rundt deg på en restaurant hvor man ønsker å sitte i fred og nyte maten sin. Jeg har også jobbet i restaurant, hvor faktisk foreldre har kommet bort å sagt ifra at de skal bare på butikken før de skal hjem og derfor lar ungene være igjen der frem til de er ferdig. Det er faktisk så frekt, og noe jeg reagerte voldsomt på at folk tar seg en sånn frihet !

    8. Sååå enig! Er sykt irriterende, jeg holder på å klikke inni meg når jeg opplever dette. 🙄😊 Du har så bra innlegg, skriver ofte om ting som folk tenker elr sliter med, men ingen tørr å si ifra om. 😉 Thumps up 💪👏👍

    9. Hver så snill og ikke forplant deg! Du skriver som du skulle ha hatt peiling på det, men ser at du ikke har det! Jeg har enda til gode å se akkuratt dette du skriver om nå, for jeg har vært på sykt mange resturanter og enda ikke opplevd dette på noen måte! Du burde heller feie for dine egen dør, før du prøver å irettesette de som er foreldre!

    10. du mistet nettopp en leser.. hvordan klarer du å være så kritisk mot absolutt alt, rart du ikke har noe kjærlighetsliv, har lest innleggene dine og jeg må si at du burde kanskje bare akseptere det du får istede for å sette krav etter krav, slitsomt å lese og dette innlegget gjorde det virkelig ikke bedre.. bye

    11. Anonym: Jeg skriver ikke som om jeg har peiling fra en forelders perspektiv, nei. Jeg skriver som om jeg har peiling fra en som står på sidelinjen, en som sitter og spiser og ser hva som foregår og en som VET hvordan det er å være en av de ansatte på restauranten. Og jo, jeg skal forplante meg <3

    12. så utrolig enig!! får sjokk når jeg ser hvor lite ansvar enkelte foreldre tar for ungene sine når de er ute. skjønner ikke hvorfor de ikke tar med ungene på lekeland i stedet for, der kan de faktisk la ungene løpe rundt og skrike så mye de vil, og foreldrene kan ta seg en matbit og en kaffe eller to

    13. Såå enig!! Og de som følger bloggen din hver dag følger den fordi de liker det du skriver, og liker deg som person, så de som sier «oi der mistet du en følger» klikker seg nok bare inn for å kommentere negativt😂 Du mister ingen av oss <3 <3

    14. Jeg er selv ganske glad i barn og jobber i barnehage, men er faktisk enig med Andrea. Må bør faktisk kunne stilles litt krav til barn om hvordan de oppfører seg. Når vi ber barna være stille og sitte rolig på plassen så er de faktisk det, og ja de kan alle ha en dårlig dag men betyr ikke at man skal akseptere at de løper rundt som apekatter og unnskylde med de bare er barn. Nå er jo egentlig dette innlegget rettet mot foreldrene som sitter i hjørnet og ikke løfter en finger for å stoppe ungen. Andrea sier jo at litt lyd tåler man, og det er jeg enig i. Men klarer ikke og finne en god grunn til at barn skal få oppføre seg sånn her. Tenker spesielt også av sikkerhet til ungen, har selv en venninne som brente seg bra fordi hun løp inn i en person med suppe på sfo da ho var barn og kan si ho lærte da. Forestill deg da på et trang lokale med et bra høyt tempo hvor fort det kan skje da.

    15. Jeg er helt enig med deg, Andrea!
      Og ikke bare har jeg opplevd dette på spisesteder, men like ofte på kollektiv trafikk. Du vet når du skal ta bussen enten det er fra eller til skole/ jobb eller andre ærender, også kommer det på en hylende unge som ikke gråter i fem minutter, men 30- 60 minutter i strekk! Hvorfor i helvete kan ikke folk ta seg førerkort og få seg bil i verdens rikeste land, hvor vi har alt, før de setter unger til verden? Det lurer jeg fælt på!
      Når det er sagt, håper jeg du ikke tar deg nær av noen de negative kommentarer som har kommet her på bloggen! : )

    16. Har en lillebror som e veldig vanskelig på resturanter osv å æ får sykt noia når han bynn å skap sæ skjøl på en offentlig plass! Så når han vil ned av stolen å bynn å løp i resturanten så tar æ opp telefonen å sett på vennebyen så han ska sitt i ro å la de andre gjestan få fred! For han e globesett på å ska bak disken å inn på kjøkkenet! Vist det e et program ungen lika veldig godt så ta opp telefonen å gå inn på youtube/netflix å sett på det barneshowet! Ekke så vanskelig. Å btw regna nesten med en forelder som kan ta med sæ ungen på resturant har en telefon med ivertfall youtube! BRA skrevet andrea!

    17. enig med charlotte! tar buss på morgenen enten kl 0730 eller 0745, og det er ALLTID en eller annen unge som absolutt MÅ gråte på bussen, så tidlig om morgenen. altså, jeg har vært våken i 15 min, orker ikke barneskrik allerede da. det som irriterer meg mest med det er at moren, hvert fall på bussen jeg tar, IKKE får ungen til å være stille? de ser som oftest bare bort på ungen eller ser ut av vinduet/på veien, og det irriterer meg grønt

    18. Hahhaa, er så enig! Det er så plagsomt å sitte å høre på skriking og masse tull når man er ute for å ta det rolig med mat

    19. Du har faktisk ikke respekt du hvordan kan du si noe sånt du har ikke engang et barn du vet ikke hvordan det er engang.

    20. Å ta med barna på resturant er faktisk sykt slitsomt, derfor har vi heldigvis takeaway 😁 Men ja enig i at vi foreldre bør ta mer ansvar om vi velger å gå på resturant med barna våre. Men som du skriver så er det jo ikke alltid lett å kontrollere litt skriking eller gråting, men at de skal sitte med bordet, og ikke gå bort å forstyrre de andre burde men klare!

    21. Jeg har barn selv og jeg er helt enig med deg, Andrea! Normal folkeskikk er å forvente i det offentlige rom. Når noen blir så sure at de slutter lese bloggen din pga dette, vel hva skal man si? «Oh? Ok». Stå på!:)

    22. Hehe,må le av flere av kommentarene her:P Skal det så lite til for å miste noen lesere så blir det bare for dumt 😛 Jeg er ikke mor enda,men er førstegangsgravid og er HELT enig med deg! Så klart,litt bråk må man tåle,men barn som får frie tøyler og får holde på akkurat som de vil er ikke greit når man er ute blant folk som er ute for å kose seg med god mat. Hvis de lar ungene holde på slik ute,får de også lov å holde på slik hjemme også,eller gidder de ikke å ta kampen ute i offentlighet? Nei,disse foreldrene må faktisk skjerpe seg og tenke litt på de som er rundt seg!

    23. Nei du burde ikke forplante deg! Du veit ikke åssen disse folka som jobber der oppfatter ungene som er der! Har du gått rundt å spurt dem alle sammen, om dem plages med at ungene løper rundt og «bråker» litt?! Uansett hva du har erfart, så har ikke alle erfart det på samme måte! Om det plager deg såååå jævelig, så forlat stedet… Jeg er 99% sikker på at de foreldrene som du utpeker på bloggen din, har nok mere kontroll på sine barn enn det du trur!

    24. Anonym: Når jeg skriver innlegg som dette skriver jeg ut ifra mine erfaringer og opplevelser. Hvis du tar deg tid til å lese gjennom kommentarfeltet ser du også at det er flere i bransjen som tenker det samme som meg 🙂 Hva dette har å gjøre med å forplante seg forstår jeg ikke en gang. Litt vanskelig å forlate et sted om man jobber der, eller? Prøv å se det fra den andre siden.

    25. Anonym: Åå, du er tilbake? Haha, ser fortsatt ip-adresser o du sa vel for noen timer siden at du sluttet å lese bloggen (sånn etter å ha kommentert 5 forskjellige kommentarer på rad). Men okei, hade <3

    26. Jeg er helt enig. Greit nok at det er vanskelig å holde barn rolig til en hver tid i det offentlige rom, men barn skal uansett lære vanlig folkeskikk. Egentlig så er det prevansjonsmiddel i seg selv når jeg ser unger uten tøyler. Det er utrolig mange flinke foreldre altså, men det som gjør meg mest sint er de som forventer at barnehagen skal stå for 90% av oppdragelsen og ikke vil ta de tyngre kampene selv.

    27. Helt enig med deg! Jeg har jobbet i flere restauranter, kafe på kjøpesenter og kaffebar på kino. I restauranten ble det en sport i det å ta ungene tilbake til foreldrene sine fordi det var en liten restaurant og vi gikk konstant med mat og kokende suppe frem og tilbake. Var en typisk “voksenrestaurant” uten barnemeny sånn som pølse og pomfri. En gang måtte jeg flytte et par fordi de skulle ha en romantisk middag, men ved siden av satt det en barnefamilie med hylende barn (som ville ha pølse og pomfri, noe som var helt uhørt at vi ikke hadde). Kafe på kjøpesenter sier seg selv. Ble ikke der lenge 😛 På kinoen får jeg ofte kjeft fra foreldre fordi jeg ber ungene om å ikke springe i de livsfarlige trappene hvor voksne folk har slått seg nesten helseløse etter fall. Også det å hoppe i sofaen og ligge oppå bordet med gjørmete støvler. Jeg tåler barneskrik, men ufordragelige barn tåler jeg ikke. Men barn skal jo ikke kjeftes på i dagens samfunn. Blir en gjeng ufordragelige voksne om 20-30 år…

    28. Det er jo kokkene som lager mat, ikke servitørene, og i min jobb så er det maten som kommer i første omgang når det kommer til servering, og rydding i andre prioritet, så du kan ikke skylde på at maten er sein fordi du måtte rydde opp søl fra ubgen på gulvet, da gjør du det etterpå..

    29. Jeg er helt enig i at det er irriterende når foreldre ikke tar ansvar og ihvertfall forsøker å gjøre noe. Så innlegget ditt er jeg enig i, men de to over her som irriterer seg over gråtende barn på bussen synes jeg blir for dumt. For faktum er at barn gråter noen ganger og det er ikke lett å få dem til å slutte på kommando. Jeg har en 4åring og 2åring selv og noen ganger så hyler de uten at jeg får gjort noe. Noen ganger hyler de til og med enda høyere om jeg prøver å hjelpe så da er beste løsningen og bare la de hyle fra seg. Det betyr ikke at jeg ikke gjør noe, da vil jeg bare ikke eskalere hylingen. Å ha barn er ikke bestandig lett og de er ikke små roboter vi kan kontrollere som vi vil.

    30. Er så jævlig enig!!! For noen uker siden satt jeg meg samboeren min som hadde masse smerter på LEGEVAKTA og der var det en liten unge som løp rundt og SKREK blant masse mennesker som satt å gråt, hadde vondt osv… Foreldrene hennes bare satt der og gadd ikke ta det minste ansvar, og slik holdt det på helt til vi fikk komme inn. Kikket så stygt på de foreldrene, at det er mulig altså.

    31. Enig i noe av det du skriver. Foreldrene burde ta ansvar for barnas handlinger, og prøve å få dem til å sitte i ro og oppføre seg. Men til deg Andrea, og dere i kommentarfeltet som åpenbart ikke har barn: det er ikke lett altså! Jeg lar ikke barna mine løpe rundt på resturang, og om vi er nødt til å ta buss eller fly så må de sitte i ro, men det å holde ett barn som kanskje sliter med utviklingen sin rolig på ett offentlig sted med mange tilskuere, er IKKE en enkel jobb! Ungene mine hyler og roper de også, da spesielt den ene som er litt sen i utviklingen, det handler om mangel på kommunikasjon og forståelse- ikke dårlig oppdragelse! Jeg drar IKKE ungene mine ut av butikken eller resturangen om de slår seg vrang, da får de hyle seg ferdig å innse at det ikke er de som bestemmer, og jeg driter samtidig langt i hva andre mener. Før jeg ble mamma så skulte jeg på hylende barn som la seg på gulvet i butikken og sparka fra seg for at dem ikke fikk det dem peka på, men jeg forstår det idag. At det ikke er foreldra sin feil bestandig. Det er vanskeligere for foreldrene, enn det er for deg og dere som sitter å himler med øya og blir irriterte. Skal du unngå situasjoner som hylende barn på en buss, så får du til helvette gå, eller skaff deg ett headset. Og vil du spise i fred med en garanti om at det skal være stille og rolig så får du spise hjemme.

    32. L: Nei, jeg tror på ingen måte at det er lett å holde styr på et barn, men poenget mitt er å ikke være helt fraværende som forelder selv om dere er i offentligheten. Det er ikke litt bråk som er problemet.

    33. Æ E SÅÅÅ JÆVLIG ENIG, ALTÅ FY FAEN.. LA DÆM VÆR HOS NÅN ANDRE OM DÆM IKJE KAN HOLDE KJÆFT !!! ♡

    34. Har selv små barn og det ville aldri falt meg inn å ta de med på restaurant før jeg vet jeg har lært dem godt nok å oppføre seg. Det er jo så mye annet man kan finne på med barna sine før den tid. Og de foreldrene som «slipper barna sine løs» inn i en restaurant hadde heelt sikkert ikke satt pris på om andre sine barn ødela deres alenetid om de hadde det en dag. Åsså valg av restaurant da såklart. Ta de med i lekekroken på burgerking liksom :p

    35. Helt enig i det du skriver, er mange foreldre som ikke har kontroll på ungene sine. Har også sett at en mor ikke brydde seg om at ungen hennes sprang ut i veien midt i byens travleste kryss, synes det er like ansvarsløst.

    36. Helt enig med deg ! Jeg er både servitør, kokk og mamma og har selv vært borti barn som kommer løpende inn på kjøkkenet på restauranten, og når jeg da tar disse barna med ut av kjøkkenet sitter foreldrene med hodet ned i tlf, også som servitør med barn løpende rundt, og helst oppi alt glasskåret jeg prøver å ta opp, hvor er foreldrene ? Jo de sitter i hjørnet med tlf og enser ikke farene deres barn da blir utsatt for. For all del, det er ikke lett å holde styr på dissa små krabatene, men om man ikke klarer å få barna sine til å sitte rolig og spise til man er ferdig, så burde man heller ikke gå på restaurant. Dattereb min får heller låne tlf min og se på favorittprogrammet sitt, enn å løpe rundt så De som jobber på restauranten ikke får gjort jobben sin ordentlig.

    37. Så sykt enig, hahaha.. Jobber i resturang selv og her traff du spikeren på hodet😂 mister all respekt for folk som bare sitter i ørska som om det er helt normalt. Jeg pleier vanligvis og si ifra direkte til foreldrene, de blir like forbauset hver eneste gang.

    38. E heilt enig! Har selv to barn, men di sitt i ro og spis på restaurant. Hadde aldri tatt di med hvis eg visste di kom til og vær «til bry» før andre. Opplevde sjøl en liten unge som ropa så alle hørt, satt me bestikke og slo i fatet, ropa til foreldran, sprang rundt osv. Foreldran satt med tlf og flirt av han. Klikka nesten! Hadde med 4 åringen min som sa: «mamma se, han oppfør seg ikke»

    39. Altså enig i noe av det du skriver. Har selv jobbet i service bransjen. Barn er ulike men så må de barna også lære seg å oppføre seg ute. For å gjøre det må de ut faktisk. Men så må foreldrene steppe inn og prate med barna selvfølgelig. Vi drar med barn ut og spiser, men det er ingen lekeplass. Vi sitter ikke lenge. Spiser også drar hjem. Med venner kan vi sitte lenge og skravle og spise timesvis. Men barn må ut for å lære.

    40. Alle sammen slutt og hate hun skriver bare om sin egen mening og at dere skal hate på det er helt komisk noen er enige mens dere andre er helt sta. At dere skriver at hun mister leserne på grunn av dette innlegget er bare helt dust tenk dere om en gang til neste gang!

    41. Kom tilfeldigvis over denne bloggen og dette innlegget. Jeg er veldig enig med deg, det er både irriterende og slitsomt. Det må gå an å planlegge litt, snakke med barna på forhånd, si at det ikke er lov å løpe rundt, ta med tegnesaker, lesestoff eller bare snakke med barna i stedet for å sitte med nesen i mobilen.
      Selv har vi hatt både barn og barnebarn med oss på restaurant fra de var små, aldri vært noe problem. De blir behandlet som mennesker, får bestille selv det de vi ha, mens vi venter på mat snakker vi om h ordna dagen har vært og når de får maten sier de takk og sitter pent og spiser. Har fått mange kommentarer fra folk (og servitører) om veloppdratte barn, men i min verden er det en selvfølge å oppføre seg pent ute blant andre mennesker.

    42. Jeg er en småsbarnsmor med en på 5 og en på 18mnd, er så utrolig enig med deg i dette.
      hvis min 5åring begynner slik går vi med engang, skal vi være ute blant folk skal man ta hensyn. jeg også blir så irritert når barn løper rundt og hyler og skriker når du ønsker en rolig matstund.
      så dette innlegget andrea støtter jeg 100% er så enig med deg.

    43. Glimrende innlegg!! Jeg jobber selv på resturant, og opplevde denne vinklingen som overraskende & hyggelig da mitt fokus ene & alene har vært hos de øvrige gjestene slike situasjoner. Nå skal det sies at resturantlokalet hvor jeg jobber er temmelig åpent, noe jeg vil tro gjør sitt til at vi slipper billig unna i forhold til andre steder siden det blir begrenset med steder for foreldrene å ‘gjemme seg bort’. Når det er sagt, har vi imidlertid en 4 etasjes hylleinnretning stående midt i resturanten med glass, servietter, krydder, o.l som med gjevne mellomrom får tilleggsfunksjonen klatrestativ.. -Med foreldrenes aksept, -hvilket vel neppe trenger å utdypes nærmere (he he)..

    44. Oi! Her var det mange hårsåre mennesker. Ta ansvar for ungen din sjøl eller tål at noen sier fra 🙂

    45. Hehe… må le litt av de kommentarene her. Jeg synes du takler dette bra. Jeg kommer fra en familie der vi er 5 søsken og vi var «ville» overalt høyt og lavt. Når jeg sitter på kafé med min mor nå og det er små barn som bråker gråter, sitter min mor å ser stygt på de og klager på at de bråker og mener akkurat samme som deg. Jeg forstår irritasjonen når foreldre ikke sier ifra, men jeg personlig kan fint overse disse tingene. Du er ung lever livet, når man får barn får man en annen mening – vi lever i den livssituasjonen vi er i nå og former meninger slik den er nå.

    46. Å herrejeus .. Tror ikke du burde uttale deg så jævlig mye jeg altså? Det eneste du gjør er å skrive en blogg og eneste måten du har blitt «godkjent» på, er at du var med i paradise hotel!.. Så ikke kom å uttale deg hvordan det er og ha barn, og hvordan det faktisk er å ha med barn på ett offisielt sted.. Greit, det kan være plagsomt å høre skrikende hylende unger, men var du så jævlg mye bedre selv når du var liten, egentlig ? .. Om ett eller to år så er du helt glemt fordi det ser en på langsiktig, at Martine Lunde og Isabell Eriksen er de som får mest oppmerksomhet etter PH, Så fokusere heller på noe annet i liv enn og klage!

    47. Jeg har små barn, å jeg velger å ikke gå på restaurant med mine barn. Med mindre det er en plass med et lekerom jeg kan sitte vedsidenav. Blir som regel burger king eller mc donalds.. hehe

    48. Mener det du sier er helt riktig, det er utrolig respektløst av foreldre å la barna gå bare fordi de er lei. Sett bånd på monstrene for det er faktisk utrolig irriterende å ikke få spise uten at en eller annan snørrunge løper baluba på en restaurant du betaler mye for å spise på. Irriterende uro når du spiser kan ødelegge hele følelsen å ikke minst humøret resten av dagen!🤬🤬

    49. Salut til deg! 🙂 Synes dette var et kjempebra innlegg! Veldig tydelig at flere småbarnsforeldre her føler seg tråkket på, men det taler jo for seg selv. Du eller jeg eller hvilken som helst annen person trenger ikke å måtte “sette oss inn i foreldre sine sko” for å forstå noe som helst om en uoppdragen skittunge i en restaurant. Klarer man ikke å holde styr på ungene sine, så ikke ta dem med på restauranter hvor folk sitter for å kose seg. Kvalitetstiden synker drastisk når unger skriker i bakgrunnen og skumper borti fordi de leker på steder hvor de ikke skal leke. Hvorfor er det hele tiden oss uten barn som må ta hensyn til foreldre og deres barn? Føler det er på tide med litt gjensidig respekt og hensyn her.

    50. Jeg er sååå enig! Har selv jobbet som servitør der mange av barna plutselig kom inn på kjøkkenet og ikke ville gå ut derfra, og til tross for at vi leverte dem til foreldrene sine, kom de raskt tilbake igjen. I tillegg er det ikke særlig gøy å være gjest på restaurant med unger som hyler og løper rundt omkring! Man bør kunne ta hensyn til de andre som er i restauranten, både gjester og ansatte 🙂

    51. Helt enig i at det er irriterende med barn løper rundt i resturanten.. men igjen, jeg synes en resturant kan tilrettelegge for barnefamilier også. Henvis de på spesielle plasser i resturanten som er litt mindre sjenerende for andre, ha en krok der barna kan sitte å vente og leke seg i mens. Det er faktisk ikke bare bare å ha med barn på resturant. det er gørr kjedelig for de. hehe. selv har jeg kun med mitt barn ute på lunsj, kjapt måltid.
      Men jeg må faktisk bare skyte inn noe. En gang i fjor var jeg ut å spiste med en venninne. Vi kosa oss med dempet belysning. Vet du hvem som satt på bordet like ved oss? Paradisedeltakere, og det var så utrolig plagsomt.. for dere kjente virkelig ikke på stemningen og hvilket aura det var der, det var harmonisk der, men jo lengre ned dere kom i glassene jo mer høylytte ble dere og dere lo så høyt.. flere snudde seg og dro faktisk.
      Så det er faktisk ikke bare unger som er plagsomme,men også de festglade 2oåringene. hehe

    52. Jeg har en liten gutt på 3 år, men er faktisk helt enig med deg andrea😊
      Begynner han å løpe rundt i resturant/cafe blir jeg irritert om det fortsetter. Er viktig at foreldre tar ansvar for barna sine. Uansett om de vil eller ei.
      Digger bloggen din og fortsett og skriv om alt du ønsker. Disse netttrollene er antagligvis bare misunnelige eller så føler de seg truffet av hva du skriver. Stå på videre😍

    53. l o l for en dramaqueeen. har aldri hørt om normale folk som klager på en blogg over hvor uansvarlig noen foreldre er fordi at de lar barna løpe rundt på en restaurant. Er livet ditt så forferdelig kjedelig at detter er noe som du tenker på i det hele tatt? Neste gang dette skjer, sett pris på at du i det hele tatt har råd til å gå på restaurant eller, som ett normalt voksent menneske, så kan du snakke med disse forferdelige foreldrene. Har ikke jobbet som servitør, men har jobbet som kokk, knuste glass og barn er 99% av gangene ikke grunnen til at maten bruker ekstra lang tid på å komme ut.

    54. HALLELUJA OG AMEN!! Jeg er helt enig med deg Andrea. Jeg har selv en sønn på fem år, og vi er mye ute å spiser både middager og lunsjer/cafeturer. I tillegg reiser vi en del så tar ofte fly. Når vi er ute å spiser, enten det er med vennepar med barn eller bare familien så koser vi oss alle sammen sammen. Vi lar ikke vår sønn løpe rundt som en tulling i restaurant/ på cafe/ på fly. Det er vi som er foreldrene hans, og det er jo vårt ansvar å lære barnet folkeskikk. Han vet at dersom han ikke kan oppføre seg når vi er ute så blir det ikke slike aktiviteter på en stund. Hadde en periode når han var rundt tre år hvor alt var litt kaos. Da valgte vi å ikke gå på restaurant, nettopp fordi vi vet at dette ville endt opp med tårer og skriking fordi han ikke fikk løpe rundt. Jeg ville blitt stressa, han ville grått og ingen hadde kost seg. Og i samme slengen, la oss snakke om foreldre som lar barna LØPE og LEKE i midtgangen på fly. Det er respektløst ovenfor flyvertinnene og andre passasjerer. Alle tåler litt barnegråt og alle har forståelse for at det av og til kan oppstå litt kaos eller uventede situasjoner med barn, men lær barna folkeskikk fordi om de er tre år og ta ansvar for barnet ditt når slike ting oppstår. Hilsen tidligere flyvertinne og småbarnsmamma 😉

    55. Vent til du får egne barn.. Vet du hvor torturerende det er for ett barn å sitte i ro time på time i en restaurant??? De er ikke laget for å sitte iro..
      Enig i at de heller kan være hjemme… Men når de først blir dratt med i en bestemors 60års middag, søsterens bursdagsmidda og lignende, så skjønner jeg hvorfor de ikke greier å sitte iro… Og slik er det bare… Slik har det alltid vert.. Jeg tar dog alltid med ipad til barnet mitt, gjerne tegnesaker også dersom vi skal på lengre middager ute.. Men som oftest ender det opp med at hun må løpe litt rundt på slutten.
      Du er sikkert typen som irriterer deg av at småbarn gråter på flyet også.. Og det er TYDELIG at du ikke har egne barn og null forståelse for en barnekropp <3

    56. Hei! Jeg er barnehagelærer og vil at du skal huske at barn også er medmennesker som vi også må huske å behandle som gode nok som den de er her og nå. Når det er sagt skal barn oppføre seg som man er på restaurant og det bør foreldre tenke på. Men barn bruker kroppen som en del av å forklare hva de føler. Spesielt 2- 3 åringer. Barn er kroppen. På lik linje som vi kan bli glad for å møte venner og kose oss på restaurant blir også barn ivrig på sin måte. En familie som velger å spise på restaurant spiser og bruker mye penger på å være der på lik linje som andre . Og man skal vel ikke kun ha restauranter for alle? Ikke bare for sånne som deg som nipper vin og knasker på en burger ? Du var vel selv på restaurant når du var liten. Vil bare at man skal ikke dømme andre før man vet noe om hvordan ting egentlig er.

    57. Å hoi, her tråkka du tydeligvis på en del såre tær, eller mødre for jeg vel si. Sitter å lurer på om hva i all verden surrer rundt i hue på enkelte foreldre ja. Eller igjen, i hue på mødrene som du tydeligvis har tråkka på tærne.
      Er selv en godt voksen småbarnsfar, men også med nå voksne barn. Og er det noen vi som foreldre bør kunne gjøre er det da og lære ungene at ute blant folk finnes det da noen minimums regler for anstendig oppførsel.
      Skal man ha med unga ut å spise og ikke har styr på dem, dra i det minste på McDonalds da, så kan unga herje i lekerommet der. Skal du til et litt mer møblert etablisemang bør man faktisk forvente at ungene har lært å oppføre seg blant folk.

    58. Anonym: Hm.. Må si meg uenig i det du skriver her. For det første “det eneste jeg gjør er å skrive blogg”? Jeg gjør ganske så mye annet enn det, blant annet så jobber og studerer jeg, tilbringer mye tid med venner og familie samt går turer, trener og reiset litt innimellom. Når det er sagt er det heller ikke relevant med tanke på dette innlegget. Det som er relevant her er min opplevelse og om jeg har grunnlag for å skrive dette. Det har jeg faktisk! Du skjønner at jeg har jobbet i restaurantbransjen i rett under fem år sammenhengende, så akkurat dette temaet vet jeg mye om. I tillegg er jeg jo en del ute og spiser og kan derfor også se på det fra en gjests prspektiv. Om jeg har vært med i Paradise eller ikke spiller ingen rolle når det kommer til dette innlegget og dette temaet og det er heller ikke der jeg blir “godkjent”. Å bli godkjent er forøvrig et utsagn jeg ikke liker fordi hvem i all verden er det som bestemmer denne godkjenningen?

    59. veronica: Det finnes jo restauranter som har lekerom osv. så da er det kanskje bedre å ta de med på et slikt sted? 🙂 Når det er sagt er jeg enig i at flere restauranter kan tilrettelegge, så godt poeng!

      Jaha, når du sier dere så regner jeg at jeg var en av dem, eller? Eller bruker du “dere” som et begrep på alle som har vært med en gang? Det var jo synd, ikke noe moro det, nei, men igjen – her tar jeg ikke lyden som hovedproblem, men de som løper rundt. Når det er sagt forstår jeg at det er kjedelig, men det har jeg også opplevd fra voksne mennesker godt oppi årene, så her har vi alle et ansvar samtidig som det må være lov å kose seg 🙂

    60. nima: Så godt jeg kan være den første da 😀 Noen må jo si ifra, Nima. Dette var noe jeg tenkte på da jeg var ute og spiste på fredag og dette skjedde nok en gang, ja, men det er ikke noe jeg går rundt og tenker på 24/7.

    61. Kine: Du må gjerne la de bevege seg, men pass på de 🙂 Eller ta de med et sted hvor det er litt mer barnevennlig. Nei, jeg irriterer meg faktisk ikke over barn som gråter på fly, tog eller buss. Det har jeg full forståelse for! Jeg får faktisk vondt i hjertet mitt når barn gråter på fly fordi jeg ser for meg at de har fått dotter i ørene eller er redde for å fly og det er like før jeg gråter av det.

    62. Anonym: “Sånne som deg som nipper vin og knasker på burger”. Jaha? Absolutt! Som sagt har jeg full forståelse for det, men POENGET mitt er at foreldre må ta ANSVAR for sine egne barn og ikke gjøre det til de ansattes ansvar.

    63. Seriøst? Jeg tenker sånn, barn må få lov til å være barn! Hvordan skal de egentlig lære seg å te seg hvis de aldri er ute av huset? Og nei! Jeg er ikke en sånn mamma som sitter i et hjørne i en restaurant, mine barn oppdras også i offentligheten. Men de er i en læringsprosess! Det man skal ha i mente, er at alle barn er forskjellige! Noen barn gjør svært lite ut av seg, mens andre er helt ekstremt viljesterk og nysgjerrige, som ser sitt snitt til å utforske hvor enn de er. Ikke dra alle under samme kam! Det er stor forskjell på de som bare sitter der, og har uoppdratte barn, og de som kan for manges øyne virke som uoppdratte barn. Jeg skjønner at du ville peke på førstnevnte eksempel, men jeg ville bare si at det ikke alltid er slik det ser ut til!

    64. Selvfølgelig skal ikke barn springe rundt på en restaurant å oppføre seg som om det er en lekeplass.
      Eks mannen min opplevde for mange år siden at den var en familie med barn som kom inn på en restaurant for å spise, barna løp fritt vilt inne i restauranten og på et tidspunkt stoppet de opp ved bordet hans for å prøve å pirke i maten hans..
      Foreldrene brydde seg ikke, selv når de fikk beskjed om dette.

    65. Jeg har en gutt på snart 3 år, og jeg er enig med deg. Hører og leser mange småbarnsforeldre som mener at “vi må da også få komme oss ut blant folk og nyte et bedre måltid”. Tja, sier jeg da. Skjønner at de vil det, men jeg syns ikke det skal være helt greit at det går på bekostning av andres opplevelse. Da er vi egoistiske. VI valgte å få barn, ikke det forelskede paret på bordet ved siden av f.eks. Det må vi bare klare å svelge, som småbarnsforeldre. Det er ikke andres problem at vi er slitne og ønsker å komme oss ut OG slappe av. Rett og slett. Vi må alle ta ansvar for oss selv og vårt eget. Og det med at barn må øve seg på slike situasjoner- greit, men ikke nødvendigvis på en dyr, fancy restaurant, vel? Og- slår de seg vrang og lager styr, så går vi. Det lærer de av. De lærer at hvis de ikke oppfører seg pent, får de ikke bli med på det igjen, HVIS foreldrene da gidder å ta en prat om hvorfor de måtte gå, og hvorfor de antagelig ikke får lov å bli med neste gang mamma og pappa vil spise ute. Det kalles konsekvenser, og det forstår barn poenget med forbausende tidlig (de fleste, selvfølgelig, ikke alle! Noen har større utfordringer enn andre, det forstår jeg!)
      Vi går sjeldent på restaurant – selv om vi har en rolig liten tass, som forstår hva vi mener når han får tilsnakk og sjelden lager bråk – rett og slett fordi jeg ser at han syns det er drittkjedelig.. + at jeg syns det er veldig ubehagelig hvis han en sjelden gang skulle finne på å lage litt styr, for jeg vil ikke ødelegge måltidet for de andre gjestene eller være et irritasjonsmoment for de som jobber der! Skal vi kose oss skikkelig på restaurant, har vi barnevakt :-p
      Når det gjelder høylytt gråting på buss og fly hvor mor/far “ikke gjør noe” er det ofte slik at lydnivået bare øker hvis man prøver å roe ned det hysteriske barnet, og det eneste som funker på både kort og lang sikt er å overse. Måtte bare nevne det.

    66. Etter å ha lest innlegget ditt kan jeg ikke si noe annet enn at jeg er helt enig .
      Har selv 2 voksne jenter i dag , men klarte da å passe på de når de var mindre så de ikke fløy og fyrstyrret andre gjester ute på resurang når vi var ute for og ha det koselig .
      Foreldre i dag er for slepphendte unger får gjøre som de vil og løper rundt som villbasser ,llegger seg ned å hyler på gulvet på kjøpesenter om de ikke får viljen sin . Hvor blir det av foreldrene jo da de lar barne holde på.
      Ha en flott dag

    67. Morsomt og se hva folk kommenterer. Jeg har ei lita frøken på 5år, ho har aldri fått lov til og fly rundt på resturanter og skrike og herje slik ho vil. Ho vet hvor grensene går, hvis hun ikke hører forlater vi stedet! Jeg synes selv det er forferdelig irriterende med folk som ikke klarer og sette grenser når det kommer til barn(a) sine, veldig glad for at mitt barn skjønner hva som er greit og ikke!

    68. Herregud det er mye i dette kommentarfeltet som irriterer meg. Jeg skrev jo lengre oppe at jeg forstår hva du mener og at du bare må vente, for dette er noe alle foreldre går igjennom en eller annen dag, men for et sykt kommetarfelt dette er.
      Tåler man ikke barnegråt når man reiser på bussen klokken 07-08 på morgenen så ikke ta buss, det er da folk leverer barna sine i barnehage/sfo/skole. Det er ikke bare å si til et barn: Slutt å gråt så stopper de, liksom.
      Og det å skrive at Andrea ikke ikke burde få seg barn er jo helt på trynet. Dette er noe de fleste mener før de får barn selv. Jeg typ hatet barn før jeg fikk barn og ble dritsur når barna ropte og hylte, men her sitter jeg da med to barn selv. Jeg går ihvertfall ikke på fancy restauranter når jeg har med barna mine for jeg vet hvor plagsomt det er for folk som er ute for å kose seg. Da drar jeg heller på burger king eller maccern der det faktisk er lekekrok for barna også, da tenker jeg at de som velger å dra der det er lekekrok for barna får tåle støy. Jeg har derimot såpass respekt at jeg ikke tar de med på en fancy restaurant der folk spiser for å virkelig nyte å slappe av. For barn vil bli utålmodig uansett hva. Det er masse inntrykk osv så det er ikke bare bare å få de til å sitte rolig. Det lærer man fort når man sitter der selv!
      Tro meg, foreldre flest gir ikke faen for å gi faen, men de skammer seg for de vet hva folk tenker. Syns folk kan ha et litt mer åpent sinn og mer forståelse for andres situasjon. Velger man å gå ut døren må man faktisk tåle litt støy og bråk også 🙂 MEN jeg forstår absolutt hva du mener fordi.

    69. Hvis du irriterer deg over barn i en restaurant så bør du spise hjemme. Barn liker ikke å sitte i en evighet for å vente på mat. Selvfølgelig vil de leke og ha det gøy! Hilsen en servitør, som elsker å underholde barna som kjeder seg mens de venter på mat.

    70. Jeg må innrømme at jeg reagerte litt da jeg så overskriften. Men etter å ha lest forklaringen din i innlegget så forstår jeg hva du mener, og jeg er helt enig med deg!!

    71. Hei du.. =D
      Akkurat det du skrive i detta innlegget, det kunne eg gjerna skrevet om og.. Bare med motsatt meining.. At andre gjester faktisk kan bæra litt over med småbarnsfamilier, på kafe eller restaurant besøk..
      Men, sjøl som ein massebarnspappa kan eg te ein viss grad forstå deg.. Alt komme forsåvidt ann på stedet du gjerna va på og tidspunktet, altså om man kunne forventa at man muligens møtte småbarnsfamilier der..
      Så må man ta med kor man e henne i livet, e man som du fortsatt ikkje blitt forelder.. Ja, då vil man sjølsagt finna sånne episoder irriterende..
      Til og med eg irriterte meg øve spinnville småbarnsfamilier, som nærmast gikk amok på kafe eller restaurant, før eg fikk barn sjøl.. Og kanskje blei akkurat ein sånn familie, and then some..
      Så for å sei det litt kort før eg blir heilt reven med og skrive ei heil novella.. Kossen kan man finna ein god løysning, når sånne episoder oppstår..!??
      For akkurat som du gjerna har blitt litt “immun” mot bråk på vorspiel, nattklubbar og lignande.. Har gjerna småbarnsfamilier blitt immun mot småviltre, sta og kanskje litt høgrøsta barn..
      Mange småbarnsforeldre hadde gjerna satt pris på om man hadde gitt beskjed på ein saklig og god måte, at nå burde man gjerna roa kidsa litt ner.. Både fra ansatte på stedet, eller gjester som blir forstyrra.. For i mange tilfeller så legge småbarnsforeldre rett og slett ikkje merke te det sjøl..
      Fordi, lyd og aktivitetsnivå gjerna e ein god del lavere enn ka dei e vant med, men som alikavel e såpassa høgt at det forstyrre andre gjester..
      Ein anna løysning e gjerna å gå på steder der småbarnsfamilier generelt ikkje ville gått på.. For e man på ein restaurant som kanskje til og med har ett lekerom, då vil man nok møta heila spekteret av småbarnsfamilier..
      Å sei på generell basis at det bare e oss småbarnsforeldre som må ta ansvar, det synast eg e å dra det litt langt.. Det e mange årsaker te at barn kan “ta litt av” på sånne besøk, og å tru at småbarnsforeldre på generell basis ikkje tar ansvar, det blir feil å sei..
      Kanskje hadde den familien hatt ein strabasiøs hverdag øve tid, å ville unna seg ein bedre middag.. Så mor eller far slapp å stå med matlaging.. Rett itte ein hard dag på jobb, henting i barnehage og lignande..
      Nå finnes det jo sorte får blant småbarnsfamilier og, som ikkje tar hensyn te omgivelsane rundt seg, uansett kor de befinne seg.. Nett som livlige ungdommer på tur te syden, gjerna tar litt av og laga full fest lika ved barnebassenget.. Som eg har opplevd.. Men, når eg på ein folkelig og god måte gjorde de oppmerksom på problematikken, tok de poenget og roa ned kalaset..
      Så ikkje skjær alle småbarnsfamilier øve ein kam, og tru at det bare e du som har lov te å kosa deg på restaurant eller kafe.. Itte dine normer og verdier..
      Går man på ein offenlig restaurant som gjerna til og med har ett lekerom, då må man gjerna forventa litt støy..
      Enkelt og greit..
      Men har du møtt ein sånn familie som gjerna kan kategoriserast i kategorien for sorte får, innen småbarnsfamilier.. Då har du gjerna ett lite poeng.. =D

    72. Jeg tror de fleste her misforstår budskapet ditt i dette innlegget. I deres synspunkt tror de at du rakker ned på foreldre som har “skrikende” og “vanskelige” barn, noe som alle barn kan være. Det du snakker om her er jo foreldre som ignorerer oppførselen til barna deres og ikke tar tak i det. Veldig enig i dette innlegget! 🙂

    73. Der e eg heilt enige med deg Maria, foreldre som ignorere sine barns oppførsel hvis den e ekstremt sjenerende for andre gjester.. Det e heilt klart ein uting.. Og eg syntes du skreiv eit godt innlegg, Andrea.. For all del..
      Me som har 4 barn, går generelt nesten aldri på restaurant.. For oss så e det enklast å gå på McDonalds eller lignende, når me ska kosa oss litt.. Sånn at kidsa kan springa litt av seg i lekerommet..¨Men, det har hendt at me og har skjeia litt ut, og tatt oss ein bedre middag på ein fin restaurant.. Dog gjerna med litt blanda tanker om detta komme te å gå bra.. Me kan jo ikkje handla på Obs eingang med Flokken på slep, uten at dramatikken henge som ein komethale itte oss.. Så å tru at me ikkje komme te å visa igjen på ein restaurant, det e gjerna det samma som å tru på julanissen..
      Noen ganger går det bra, andre ganger mindre bra.. Og då kan eg gått forstå at nåken, f.eks Andrea, hadde syntes at me ikkje tar ansvar eller ignorere ungane våre.. Men, Michael Mcintyre har ein fin skildring av akkurat denna problematikken i ett av sine show.. Kor han tar opp temaet om akkurat det at folk uten barn, trur de vett alt om det å ha barn.. Men, det gjør de ikkje.. Ikkje så mye som ett sekund eingang..
      For, om man som foreldre gjerna gjør akkurat som Andrea meine de ska gjør, og tar ansvar fordi kidsa tar litt av på restauranten, istedet for å ignorera villstyringane.. Trur dåkke då at ungar lye foreldrene sine på millisekundet, når man gir beskjed om at nok e nok..!? .. Og at de då slutte med det de holdt på med å går og sette seg fint med bordet, og holde fred resten av måltidet..
      Nå snakke forsåvidt eg av egen erfaring, som og e mye av årsaken te at me sjelden går på restaurant.. Strengt tatt..
      Men, om man gjerna forsøke å hanka inn ein vilter liten krabat eller 2 og 3, som har tatt litt av.. Då kan det fort utarta seg te mye verre tilstander enn det va forut, og ett par knuste glass kan fort heller bli ein havarert restaurant som muligens må få ein full rehablitering, ittepå.. Fordi krabatene gikk i fistel og spant rundt i lokalet som ein flokk spinnville roadrunnere med mor og far løpande itte, i ein villldans uten like.. Fordi de tok ansvar eller ikkje ignorerte barna sine meir.. Kanskje vil et skrikande barn som blir ttt hånd om og snakka te av foreldrene sine, om mulig gjerna skrika endå meir.. Fordi barnet ikkje får viljen sin.. Kanskje til og med så høgt at alt av glass i heile restauranten sprekker av lyd sjokket som et barn i opposisjon kan få te..
      Eg hadde blitt meir bekymra om et barn hadde fulgt sine foreldres kommandoer, på sekundet.. Gjerna med skrekk i blikket.. For det kan umulig væra noe bedre, med barn som lye sine foreldre av frykt..
      Barn e barn, og vil alltid vær vanskelige å håndtera.. Og alt man trur man vil få te før man blir foreldre, alle dei tankane om at mitt barn ihvertfall ikkje ska bli som deiras barn, dei som løpe i restauranten.. Dei trur eg man fort glemme, så snart man får sine egne barn, og plutselig e dei foreldrene som sitte innerst inne i restauranten og gjemme seg litt bort.. Fordi de gjerna skjemmest litt, øve sine egne barns oppførsel.. Bare for å ta et lite eksempel i fra før me fikk barn sammen, eg og Kånå.. For då sa Kånå at hu aldri sko laga meir enn ein middag, og hennas ungar fikk spisa det som stod på bordet.. Itte ein episode med nåken venner som måtte finna alternativ mat, då ein av deiras barn ikkje ville ha maten som stod på bordet..
      Men nå, itte at flokken vår har vokst seg stor, og blitt ein vilter gjeng på 4 små.. Står det ofta både fiskemiddag, pølsa i brød og kanskje karbonader og potemos på middagsbordet.. Sånn at alle spise middag.. Og for husfreden si skyld..
      Eg trudde eller forstod det ikkje som om Andrea rakket ner eller lignande, på oss småbarnsforeldre.. For all del.. Og mine eksempler ovanføre her, e gjerna satt litt på spissen.. Men eg og har ett budskap..
      Eg syns det va ein godt skreven tekst, som ser restaurant besøk fra Andrea og sikkert folk i samme aldersgruppa si sida.. Eg ville bare belysa at ikkje alt e som man tror, om det å ha barn.. Det e som John Snow blir fortalt av ei med ein anna livserfaring enn han, i Game of Thrones.. “You know nothing, John Snow” ..
      Og som nevnt tidligare så går me sjelden på restaurant å spise, fordi me har erfaring med ka som gjerna kan skje eller oppstå.. Men, det e gjerna ikkje alle som innehar den selvinnsikten, av oss småbarnefamilier..
      Betyr det at de ikkje e ansvarsfulle foreldre, eller foreldre som ignorere rampen te sine barn.. !?
      Eller, kan det bare vær at de har gått på ein smell.. =D =D

    74. Helt enig!
      Late, hensynsløse og selvopptatte foreldre driter i andre mennesker og lar drittungene sine skrike, hyle og plage andre som er ute for å hygge seg.
      For å få fred til å slarve med venninnene, eller sitte med nesa i mobiltelefonen, plager skrikerungene livet av andre mennesker. En pest og en plage. Nei – dine skrikerunger er ikke søte og uskyldige. De er noen bråkete monstre som plager oss.
      Få styr på drittungene dine – og det er DITT ansvar.

    75. Bull. Ingen går ut og spiser en bedre middag kl.1700. Da barnefamilier spiser. Pisspreik skjerp dere. Det fins 1000 steder der småbarnsforeldre ikke går

    76. Har aldri lest bloggen din, har ikke peiling på hva du står for, men det du har skrevet her er jeg stort sett enig i 🙂 Har tre barn selv, skilt osv. Altfor mange foreldre fraskriver seg ansvaret ved å være forelder, og vi får en stadig større andel bortskjemte barn/unge som aldri har opplevd å bli satt grenser for. Kommentarer som “du vet ikke hva du snakker om” er jo patetiske. Man trenger ikke å ha opplevd alt i denne verden for å uttale seg og ha en mening.

    77. Synes jo ikke alle spisesteder er egnet for barn heller da, så småbarnforeldre burde jo se det an. Er jo ofte tydelig hvilken målgruppe et spisested ønsker. Jeg drar personlig til de stedene de har lekekrok og helst i tidsperioder der jeg vet det er roligere.
      Kanskje litt dumt formulert, men ja, du var en av de ja. Ja, vært borti eldre også som er høylytte(på grensen til plagsomt). og jeg har helt sikkert vært det selv også, hehe! Ja, vi har alle et ansvar 🙂
      Dette er tydelig et tama som engasjerer mye, hehe!

    78. Æsj for et ekkelt vesen du er. Uviten egoist. Lykke til med å finne lykke i livet ditt. Kan ikke se at noen ønsker din personlighet.

    79. Jeg har barn selv og har tross det også vært mye ute og spist både smått og stort uten barn, på alle mulige spiseplasser. Og jeg må si jeg aldri har vært plaget eller opplevd ar ustyrlige barn er et problem eller sett det så ofte. Det er veldig sjeldent jeg møter på det. Når det er sakt, så er det å være forelder – det innebærer også at barna kan slå seg vrange og sette seg skikkelig på bakbeina når det ikke passer seg. Barne oppdragelse skjer ikke bare hjemme, men også ute blandt folk. Og barn må lære, og det gjør dem med å få være sosiale sammen med andre mennesker – og ja, dem kan gråte, hyle og slå seg fullstendig vrang. Men jeg kan nesten si at det opplever jeg aldri ute når jeg er å spiser – ikke når jeg flyr heller.
      Jeg tror de som legger merkantil slikt og irriterer seg over barm.- er nettopp folk uten barn. Og som bare har seg selv å tenke på og som ikke vet hva det innebærer å ha barn…. ennå 😉

    80. Oi, her var det noen som følte seg truffet i kommentarfeltet ja.
      Jeg er forelder selv, har 2 barn, en på 6 og en på 4. Og jeg tar de med på restauranter, som er tilrettelagt for barn (barnestoler og barnemenyer pleier å være safe tegn på at unger er ok). Noen ganger kan en av ungene slå seg vrang, de kan bli sur eller få et trass-anfall. Men det er da ikke verre enn å ta ungen til siden eller med ut for å roe ned situasjonen. I verste fall tar vi dem med og går hjem, fordi det er tross alt det de lærer av. Handling -> Konsekvens. Det er klart barn må få være med ut, ellers vil de jo aldri lære hvordan de skal oppføre seg i det offentlige rom.
      Jeg tror at om man helt fra de er små er konsekvent på hvordan de skal oppføre seg på restaurant, forbereder deg (ta med ipad og headsett, fargeblokk og farger, snakk om hva dere skal og forventet oppførsel på forhånd) og viser oppmerksomhet til ungene under måltidet tar det ikke mange gangene før de vet.
      Det er helt klart mer slitsomt å ta ansvar for ungene sine når man skal spise ute, enn å la dem løpe og herje på, så man bør ikke komme med en innstilling om at ”nå skal vi slappe av”. Det er ikke lengre det samme å spise ute etter man har fått barn, så om man ønsker å nyte maten i fred og ro, uten å måtte ta ansvar for barna, bør man la de bli hjemme – og håpe at ingen andre har sluppet sine barn løs.

    81. Som en liten motvekt til dem som sier de skal slutte å lese bloggen din (men sikkert ikke mener det fordi de er hektet både på bloggen din og drama) får jeg si at jeg *fikk* respekt for deg og *kanskje* kommer til å lese bloggen din på nytt etter dette. Selv har jeg ikke barn (jeg har hund – litt av samme greia) og man ser at både “barneeiere” og hundeeiere (nå ble sikkert enda flere foreldre sinte 😀 ) har en tendens til å tro at hele verden skal forme seg rundt dem og legge til rette. Nei, barnehage er ikke et sted man sender ungen for å bli oppdratt så du slipper. Nei, ikke skolen heller. Nei, man tar hensyn når man er ute blant folk. Jeg slipper ikke hunden min løs i parken så han kan lukte alle som soler seg i rompa – og jeg vil heller ikke at ungen din skal miste isen sin på ryggen min. Eller måtte forklare den at grunnen til at “ungen min” ikke biter når “ungen din” sparker er fordi JEG HAR OPPDRAGELSE PÅ MIN.
      Selvsagt skal foreldre kunne dra ut de også, men det er lov å sette seg i andres posisjon også.
      * Hadde jeg satt pris på dette om jeg jobbet her?
      * Synes alle det er kult om hunden/ungen min løper fritt rundt?
      * Er dette ok for de andre som også har planlagt tur?
      Så til dere foreldre: LEKELAND! Eller barnevakt. Det er to steder der dere betaler for å få litt fri. Ikke restauranter. Ikke skoler. Ikke barnehager. Det er en grunn til at foreldrene deres ikke har lyst til å passe “englene” hele tiden.

    82. KÃ¥re: Det der er det dummeste jeg har hørt. McDonald’s har jo lekeavdeling og er er sted som er lagt opp for barn. PÃ¥ slike steder mÃ¥ kan forvente det, ja 🙂 NÃ¥ er det ikke akkurat det jeg hadde i tankene da jeg skrev dette.

    83. Som mamma til en 6 åring, forstår jeg godt hva du mener og formidler.
      Jeg syns det er hyggelig å ta med mitt barn på restaurant og andre offentlige steder. MEN.. vi har en regel. Og det er at man skal oppføre seg. Feiler man, så reiser vi hjem.
      Jeg kjenner en stor irritasjon over barn som får lov til å gjøre hva de vil mens foreldre sitter med ansiktet ned i mobilen eller er oppslukt av en samtale. Altså-det er jo ikke barnas «feil» at de gjør som de gjør-det er jo dårlig oppdragelse fra foreldrene. Så klart kan barn ha diagnoser, men da bør man dra på mer egnet steder hvor barn kan være barn.

    84. Hei, leste innlegget om hvordan du opplever det. Det jeg også leste over var en del av kommentarene til folk. Det som gjorde meg trist er hvordan (det jeg antar er voksne mennesker) ordlegger seg ovenfor en person man er uenige med. Er man uenig så diskuter saklig. Min oppfatning er at personlige opplevelser er nettopp det, personlige. Det kan ingen ta ifra deg. Uavhengig av hvordan andre opplever det. Når det er sagt så tror jeg en del foreldre har idagens mediaverden. Der en ene eksperten etter den andre uttaler seg om alt foreldre kan gjøre feil som kan “drepe” barnet sitt. Fører til at man blir usikre på hva som er rett og galt, og av frykt for å gjøre noe galt velger å ikke gjøre noe. Prøver selv å gjøre det enkelt i hverdagen ved å gi barna, kjærlighet, omsorg, vise at jeg ser dem. I dette ligger også klare tydelige rammer om hva som er forventet. Vi startet tidlig med bordskikk og forventningene til hvordan de skulle oppføre seg. Det er for sent å trene på bordskikk når man er på restaurant. Dette skal man begynne med i hjemmet. Lykke til videre.

    85. Veldig enig. Veldig slitsomt når snørrete, og freidige barn kommer bort og spør hva du heter og hvorfor du har på deg blå jakke? Og hva den prikken på haken din er. Foreldre må forstå at ikke alle synes ditt barn er sjarmerende når det kaster kake over bordene. Det er ikke alle som er så glad i barn. Det må være lov også?

    86. Hei, jeg forstår hvor du vil hen med dette. Men kanskje gi ros til di foreldrene som har aktive barn og gjør det dem kan for å holde dem i ro(har 3 gutter) også er det en gruppe du glemmer også. Dem barna med forskjellige diagnoser her i verden som det ikke bare er å si (sitt ned her å her sitter du) føler at du tar alle under en kam. Men igjen forstår også frustrasjonen til dem som jobber å dem som er ute å spiser, kanskje en ide er at flere restauranter lager ett lekehjørne

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg