OPPSKRIFT: SUNNERE LASAGNE

Da jeg var hjemme i Larvik forrige helg tilbød jeg meg å lage middag. Pappa og stemor har startet på lavkarbo og jeg tok utfordringen på strak hånd! Det er jo ikke vanskelig å finne gode oppskrifter uansett hva slags kosthold man har nå om dagen takket være internett. Et lite Google-søk senere satt jeg med fem forskjellige oppskrifter på lavkarbo-lasagne og lagde en kombinasjon av alle. 

Jeg har i hovedsak tatt utgangspunkt i denne oppskriften fra Linda Stuhaug med noen små endringer. 

DETTE TRENGER DU 
(til en stor ildfast form)

400 g karbonadedeig
1 gul løk
2 fedd finhakket hvitløk
1 squash
1 rød paprika i små biter
1 finhakket rød chili
400 g hakkede tomater
2 ss tomatpure
En boks mager Cottage Cheese
1 ss oregano
2 ts muskat
Salt og pepper
Revet ost til topping (prøv gjerne lett mozzarella, kjempegod)

1. Hakk løk, hvitløk, paprika og chilli og stek det i en stekepanne i litt olje til løken er gylden og fin. Jeg anbefaler å hakke opp alt på forhånd så det ikke blir stress (lært av egne feil der, ja). 

2. Tilsett karbonadedeig med grønnsakene og stek til kjøttet er ferdig gjennomstekt. 

3. Tilsett de hakkede tomatene, tomatpuré og 1 dl med vann. La blandingen småkoke til det blir en tykk kjøttsaus og smak til med krydder. Salt, pepper, oregano og muskatnøtt. For meg er muskatnøtt obligatorisk i lasagne og gir den gode lasagnesmaken sammen med alt annet. Smak deg til underveis om du vil ha mer krydder, men husk at smakene setter seg enda litt bedre i ovnen. 

4. Skjær opp squashen med en ostehøvel. Prøv å lage litt tykke skiver. Greia med squash er at det er veldig mye vann i den, så denne må du forberede litt på forhånd. Du kan steke den til vannet har gått ut, eller salte skivene og la det ligge i femten minutter før du heller av vannet og saltet. Jeg stekte det denne gangen, men det ble ikke helt vellykket, så jeg ville gått for saltingen neste gang!

5. Legg blandingen lagvis ved å starte med kjøttsaus, deretter legger du squash over som du ville gjort med lasagneplater og Cottage Cheese. Legg lag på lag og avslutt med revet ost på toppen!

6. Stek midt i ovnen på cirka 200 grader til osten er smeltet og gylden. Server med en deilig salat (og hvitløksbrød om du ikke er på lavkarbo, hehe). 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

7 kommentarer
    1. Tusen takk for flotte og fine bilder av en supergod rett som er en favoritt
      tusen takk for en fantastisk oppskrift og tilberedning
      tusen takk for at du skrev om lasagne
      jeg er veldig glad i mat, og spesielt lasagne. er supergodt syns jeg
      Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen :)? Legge igjen en kommentar?

    2. Anonym: Et av målene mine for 2018 var å dra oftere hjem 🙂 Det er jo så kort vei og nå har jeg som regel fri annenhver helg. Haha, hvis du tenker på det bildet så var ikke det noe store greier om man kan si det slik.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg