JEG HAR SLUTTET MED PREVENSJON


(Hehe ser dere greia med t-skjorten og innlegget? Jeg er litt morsom da)

For et par måneder siden bestemte jeg meg for å slutte på p-piller, rett og slett fordi jeg ikke så poenget med å ta pillen hver dag når jeg uansett ikke kan ha sex. Jeg fikk så mange tips fra lesere med lignende plager som vaginisme og vestibulitt om å slutte på pillene, så derfor bestemte jeg meg for å gi det en sjanse.

Når man slutter med prevensjon får man naturligvis mensen regelmessig igjen. Dette er noe jeg hadde glemt! De siste årene har jeg som regel hoppet over mensen og kun hatt det innimellom, men nå vil det naturligvis komme av seg selv hver måned. Vanlig, naturlig mensen er noe helt annet enn det man får når man går på p-piller. Det er mye mer og bare helt annerledes. Jeg ble nesten bekymret første gang det kom. Er det normalt å blø så forbanna mye? Tydeligvis. 

Det jeg også hadde glemt er hvor ille mensenplagene mine pleide å være før jeg startet med prevensjon. Det var også litt av grunnen til at jeg startet med det i utgangspunktet, men fordi det er såpass lenge siden har det gått helt i glemmeboken. Frem til nå…

Da vi skulle reise hjem fra Kaunas ble jeg så utrolig dårlig. Jeg holdt på å kaste opp flere ganger. Hadde ganske kraftige magesmerter som kom og gikk. Jeg var svimmel, hadde hetetokter og var skikkelig oppblåst. Først trodde jeg at det var en reaksjon på noe av maten jeg hadde spist og det var ikke før jeg kom på at det er denne tiden av måneden jeg la sammen to og to. I tillegg til dette blir jeg ofte veldig følsom dagen før. Jeg kan begynne å gråte om fjernkontrollen går i bakken eller om noen holder døren åpen for meg. Altså… 

Hvis det skal være sånn hver gang så orker jeg ikke. Det er helt jævlig. Jeg føler meg syk, er kvalm og har vondt. Det verste jeg vet i hele verden er å være kvalm så det her vet jeg faktisk ikke om jeg klarer. I tillegg er det jo eggløsning. Første gang jeg fikk det etter at jeg sluttet på pillene var en ganske stor overraskelse. Jeg har helt glemt hvordan kroppen fungerer. Niplene mine var så såre at jeg nesten ikke klarte å gå med bh. De verket og var helt ekstremt følsomme, altså au. Det stakk i magen i to dager og jeg innbiller meg selvfølgelig at jeg kan kjenne egget løsne. 

På en måte vil jeg fortsette å ikke bruke prevensjon, men på den annen side… Hvorfor slutte på noe som faktisk kan gjøre at jeg slipper disse plagene en gang hver eneste måned? Ah, livet som jente dere. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

22 kommentarer
    1. Uff, så slitsomt! :/ Finnes det ikke medikamenter du kan ta for å lette på mensplagene, uten at det skal være prevensjon? Jeg syns å ha hørt noe om det, snakk med legen din 🙂

    2. Hei! Hvilken p-pille har du brukt? jeg har pms-plager, blir deprimert og irritabel og får magesmerter og kvalme 1-2 dager hver gang jeg får mensen. Det er utrolig irriterende og plagsomt. Hjelper p-piller mot dette?

    3. Og dette var ekstremt viktig for Norges befolkning å vite fordi???
      Jeg skal lage en blogg tenker jeg om at jeg skal slutte bruke kondom fordi kondom er falsk moro. Blikke det samme ha sex med kondom når all moroa samles i en liten pose,når man heller kan la naturen gjøre jobben..
      Noe sånt bare en lenger og inngående dybdeanalyse om hvorfor jeg avstår i fremtiden bruke kondom…
      Like lite spennende som denne artikkel,mener jeg
      Og at artikkelen din kom på trykk i nettavisen er for meg en gåte

    4. Er helt sikker på at du bør kutte andre ting før prevansjonen din, for eksempel bloggen din. Mensen og prevansjonen din er vel ikke noe alle i Norge trenger å vite om? For mye personlig her. Noen bør bare beskyttes mot seg selv. Forøvrig så klikket jeg på denne kun fordi Nettavisen har den på forsiden sin. Avisen synker stadig dypere.

    5. Hei!
      Plagene dine høres akkurat ut som mine, og jeg fikk diagnosert endometriose. 1 av 10 kvinner har dette. Kanskje noe å sjekke opp i?❤️

    6. Heh, etter at jeg sluttet på ppiller, har jeg pleiet å fått mensen to ganger i HVER måned lol uregelmessig mens:(( feks nåå fikk jeg mensen, men ble nettopp FERDIG med mensen forrige uke:(( hello mensensmerter x2👋🏼 Er sååå glad jeg skal ta spiral snart!!

    7. Syns det var fint du delte dette:) trodde lenge at jeg var «unormal». Jeg har hatt det sånn i 2,5 uke nå etter slutt på p-pille..har prøvd en gang før, men følte meg så syk at jeg begynte igjen..ekstrem kvalme, hodepine, vondt i magen, stikk i eggstokkene og mye ekstra følelser..ikke fått mensen enda(snart fire uker siden slutt).jeg lurer veldig på når dette går over..veldig plagsomt. Takk for at du deler:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg