VI HANDLER GAVER FOR MILLIONER MENS ANDRE IKKE HAR RÅD TIL MAT I JULA

Det er julaften og klokken er snart tolv. Ved siden av meg ligger en liten haug med gaver. Fine, flotte og fantastiske gaver jeg ser er kjøpt med en tanke bak. En tanke om at jeg kommer til å like dette og sette pris på det. Jeg er så takknemlig, men samtidig sitter jeg igjen med en litt ekkel følelse. Ikke fordi jeg har fått og gitt bort fine gaver, men fordi jula har gått helt over styr og jeg klarte å trykke meg inn på en artikkel om hvor mange som sliter i jula. 

Jeg føler ikke skyld fordi jeg får og gir gaver. Det vil jeg være klar på, men jeg får vondt av å tenke på hvor vond jula er for mange. Ikke fordi de er ensomme eller fordi alkoholen tar overhånd på julekvelden. Jeg tenker på de som ikke har råd til å være en del av en julefeiring som har gått helt over styr. De som gruer seg til desember fordi de vet at de ikke har penger til å være med på moroa. De som ikke kan gi bort gaver til en de er glad i, tilberede julemiddag til familien eller kjøpe inn litt ekstra kos til juledagene. Hjertet mitt blør når jeg tenker på hvor vondt det må være!

Jeg tenker på foreldre som ønsker å gi barna sine en fin jul, men ikke har råd. Jeg tenker på besteforeldre som vil gi en ordentlig julegave, men ikke har penger. Jeg tenker på barna som må dra på skolen og bli spurt om hva de fikk til jul, men ikke ønsker å svare fordi de ikke fikk noe som helst. Jeg tenker på de som opplever å bli fryst ut eller ikke få være med på aktiviteter i jula fordi de ikke har økonomi til det.

Så tenker jeg på oss som samfunn og da kjenner jeg at klumpen i magen blir enda større. Når skal vi sette en stopper for julegalskapen som ser ut til å øke her til lands?

I følge NRK nyhetene lille julaften har det blitt brukt over 340 millioner kroner kun på Storo storsenter i Oslo i desember. 340 millioner kroner på ett kjøpesenter i løpet av en måned! Det sier litt om hvor ekstremt forbruket vårt er. Det er snakk om å bruke flere titusener på julegaver og unger får den nyeste iPhonen i kalendergave. Vet dere hva jeg tenker på når jeg hører sånt? Jeg tenker på at hele 150 000 nordmenn sliter med penger til mat i jula (kilde: Dagbladet). De sliter ikke med å ha nok penger til alle julegavene for de har de ikke råd til å tenke på en gang. Nei, disse menneskene sliter med å skaffe nok penger til å kjøpe mat til høytiden som skal være så varm, fin og inkluderende. Det er så vondt. 

Vet dere hva som gjør meg ekstra dårlig? Jeg brukte faktisk 500 kroner på å kjøpe en julegave til meg selv. 500 kroner jeg kunne brukt på å hjelpe noen som trenger mat i jula eller noen som ønsker seg en liten gave, men ikke har noen som kan gi dem en. Hva skjer med oss? Jeg vil ikke føle skyld for gaver jeg har fått og gitt bort, men den der… Den føler jeg faktisk skyld for. 

Derfor har jeg bestemt meg for at jeg skal bruke en del av desember neste år på å samle inn julegaver og gi de til noen som trenger det! Jeg skal støtte organisasjoner som gir bort måltider i jula og jeg skal finne på noe lurt som kan gjøre jula bedre for noen som kanskje ikke gleder seg til jul i utgangspunktet.

Jeg håper det går opp et lite lys for dere, slik som det gjorde for meg. Jeg håper dere leser tallene jeg skriver om og ser hvor sykt pengebruket vårt i desember faktisk er! Så håper jeg dere går inn i desember neste år med tanken om å gi bort noe av kjærlighet og ikke for å toppe fjoråret eller kunne skryte av det til andre. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

37 kommentarer
    1. Det er ting som dette som gjør at bloggen din er verdt å lese, men det mener jeg alt er også. Vi bør heller dele det vi har med de som faktisk kan trenge en gave i år, fortsett med det fantastiske arbeidet du gjør og ha en fortsatt fin jul videre Andrea! ☺️❤️🎄🎄

    2. Så utrolig viktig å tenke på akkurat dette, og takk for at du skrev det! Lett å «glemme» noen ganger, så jeg skal absolutt slenge meg på den planen neste år! ❤️ Ha en fin jul videre skjønne deg!

    3. Kjempefint at du skriver om dette! Familien min er en av de som har veldig dårlig råd, så fint å se at andre bryr seg <3 Men husk at det også er mange som sliter hele året og ikke bare rundt juletider, og at det å donere måltider gjennom hele året også gjør en stor forskjell. For om julen er det alltid mange som vil hjelpe, men de fleste «glemmer» å hjelpe resten av året også.
      Takk igjen for fint innlegg. God jul til deg og dine <3

    4. Takk for at du bruker stemmen din på viktige ting!!!! <3
      Snakk om å snu fordommene mine både mot både paradisedeltakere og bloggere!:D hehe. Lett å ta alle under en kam, og der har jeg fått en viktig lærepenge:) Du skriver så bra, og er så kunnskapsrik og reflektert.
      Kos deg videre i julen! 🙂

    5. Riktig God Jul til deg, og jeg forstår at du har gode hensikter når du skriver dette. Men hvorfor slikt fokus på nettopp fattigdom? Er det fordi man kan lese om dette i aviser eller se på TV?
      Hva med jenta som har blitt voldtatt og gruer seg til julen fordi den vekker grusomme minner? Hva med menneskene som av andre grunner har det forferdelig, og som er på nippet til å ta livet sitt – noen av dem går forbi deg på gaten uten at du tenker på at de er der – hva med alle skjebnene som har det langt verre enn de du skriver om, men som man ikke får høre om i massemediene fordi ingen gidder å bry seg om dem …?
      Hvis du har lyst til å høre om en av de glemte skjebnene her i “verdens beste” land, kan du få lese litt om ei jente som døde ifjor bare 21 år gammel, ble voldtatt da hun var 13, og forsøkte å første gang ta livet sitt da hun var 9. Hun var ikke fattig, ingen av organisasjonene du skriver om, brydde seg om henne, noe heller ingen andre gjorde, bortsett fra noen få mennesker.
      Voldtekten da hun var 13 skjedde i desember, og hver Jul resten av det korte livet hennes ble en påminnelse om dette. Hun fikk aldri feire Jul mer; det var ingenting å glede seg over. Med til historien hører også at han som voldtok henne den gangen (det var ikke den eneste voldtekten hun ble utsatt for), aldri ble straffet for dette, og går fri rundt den dag idag.
      Her er litt om henne, og det hun selv skrev:
      http://www.brian.no/?x=entry:entry161212-224903
      Så beklager spørsmålet, for du virker som ei grei jente som har gode hensikter, men hvorfor så mye fokus på økonomi i samfunnet vårt (å feire Julen sparsommelig er ikke synonymt med å sulte), men så lite fokus på mennesker som denne uerstattelige jenta, som hadde det uendelig mye verre, nesten rett utenfor stuedøren vår? Er det bare de mediene skriver om, som man skal kunne bry seg om? Hva med de glemte skjebnene rundt oss …?
      Fortsatt God Jul, og ønsker deg alt godt videre.

    6. Inspirerende lesing, Andrea! Jeg håper flere tenker som deg og gjør sitt for å bidra. Det er så lite som skal til, og det kan gjøre en så stor forskjell <3 Klem og beundring fra meg!

    7. Wow…Andrea..du er virkelig et bra menneske!! Er så enig med deg!!❤️ Det er så sant det du sier!! Bare det at du legger ut dette innlegget, får meg til å se opp til deg enda mer!!❤️ Du må alltid vite dette Andrea: Det er såå utroooolig mange folk der ute som ser opp til deg, pga hvordan du behandler andre mennesker, og hvordan du oppfører deg på❤️ Du er bare helt nydelig! Stå på videre, Andrea!!❤️ God jul, klem Kaja, 13 år!

    8. Anonym: Så leit å høre at dere har det slik! Veldig godt poeng og det er så bra du skriver det fordi det er lett å glemme… <3 Håper ting ordner deg for deg og dine, riktig god jul <3

    9. Brian: God jul til deg også <3 Vel, nå valgte jeg ett tema å skrive om fordi nettopp dette rørte meg og traff meg i går kveld. Jeg tar opp mye forskjellig, men jeg skriver ut ifra egne erfaringer og hva jeg føler. Jeg kan dessverre ikke ta opp alt her i verden fordi det er utrolig mye fælt som skjer! Jeg har svart dette på kommentarer tidligere også, men jeg kan ikke nå ut til alle og ta opp absolutt alt. Utrolig trist å høre om denne jenta og det er nok mange som henne, noe som er helt forferdelig trist, men denne gangen var det fattigdom i jula jeg ønsket å skrive om. Bra at du tar det opp, så kan du skrive om det på din side 🙂

    10. Så utrolig fint innlegg Andrea! Det er dette som gjør bloggen din såå sykt verdt å lese. <3 Jeg er helt enig med deg, og håper du får en fantastisk jul videre. Det fortjener du altså <3

    11. Dette var et utrolig fint innlegg. Jeg er mektig imponert over hvor bra du skriver ❤️ Jeg har virkelig kjent på denne følelsen selv denne julen, utrolig vondt. Dette innlegget burde virkelig deles videre, for mange ungdommer i dag inkludert meg selv burde tenke over dette. Du er virkelig flink å skrive Andrea !

    12. Jeg er så glad for at noen butikker setter en vogn ved utgangen, slik at vi kan ha mat til de om som trenger det i nærområde!
      Jeg og min famile handlet mat, godteri og hygieneproduker til noen hundrelapper og la de i vogna.
      Jeg merka at det var alt for få som gjorde noe sånn. Og det er så sinnsykt trist.

    13. Jeg pleier å gå inn på bloggen din via snap, hvis jeg ser noe spennende. Men nå synes jeg det har skjedd noe rart. På snap la du ut et bilde av du og en fyr som kysser men det har jo ingenting å gjøre med dette innlegget. Var det meningen? For jeg lurer på hvem det er😉

    14. Dere må ikke glemme at det handler om å gi hele året. Selv har jeg vært totalt sengeliggende i 15 år, men det trekkes månedlig av kontoen min ti tre fadderbarn, NOAH og flere. Hele året. Vi får brev og bilder av fadderbarna mange ganger PR år. Vi ser hjelpen når frem. Jeg er misbrukt som barn, over flere år. Derfor har angsten ødelagt meg og jeg kan ikke engang delta på julefrokosten med mann og barna. Jeg er høyt utdannet og har fått hjelp i mange år. Det hjelper dessverre ikke. Men jeg hjelper andre for det. Min mann er lege og vi har Ok økonomi. Men jeg oppfordre alle til å få ett fadderbarn. Vær så snill!

    15. Viktig og tenke på andre også i jula, så fint innlegg 🙂 jeg med fam bruker alltid og gi en gave til en familie, jeg til de voksene og barna til barna

    16. I år har jeg brukt lite penger på julegaver fordi jeg valgte å heller lage noen fine ting. Virket som at det falt i smak😌

    17. Mener ikke å være frekk, men er Thomas homofil? Jeg har absolutt ingenting imot det altså. Jeg er homofil selv. Hvordan er dine tanker rundt homofili? Veldig mange sliter jo med dette. Inkludert meg selv. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme ut av skapet til familien. På ungdomsskolen ble jeg daglig kalt jævla homo og fikk beskjed om å gå å henge meg. Ble også fysisk banket opp noen ganger. Jeg har det mye bedre nå, men ting sitter litt igjen fra ungdomsskolen så er fortsatt ganske redd for å komme ut.

    18. Anonym: Han er homofil, ja 🙂 Utrolig trist å høre at du føler det slik og har opplevd det du har gjort. Det er ikke greit i det hele tatt! Personlig tenker jeg at alle skal få elske hvem de vil og at legning ikke spiller noen rolle. Når det kommer til det å komme ut har jeg dessverre ingen personlig erfaring og synes det er vanskelig å skulle gi noen form for råd. Jeg oppfordrer deg til å snakke med noen du stoler på eller ringe en av hjelpetelefonene som for eksempel Røde Kors sin og snakke ut <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg