DETTE GJØR JULEN KOSELIG

Jeg må starte med å innrømme at jeg ikke er veldig fan av julen. Det er en helt okei tid, men jeg synes det hele er overdrevent mye fordi julen starter allerede i november. Hadde vi holdt det til et par uker, så kanskje. Til tross for at følelsene for julen svinger frem og tilbake er det noen ting som gjør julen koselig hvert eneste år! Disse tingene ville jeg ikke vært foruten. 

Christmas
Licensed from: LMykola / yayimages.com

JULELYSENE I BYEN. Det er så utrolig koselig å gå nedover Karl Johan eller bort langs Torggata under de fine julelysene som henger over gata! Særlig når det blir mørkt ute. De varmer på en måte jeg ikke klarer å forklare. Jeg blir alltid glad av å gå der i mørket. Det føles trygt og godt samtidig som det gir meg skikkelig julestemning. 

HANDLE JULEGAVER. Jeg elsker å handle julegaver! Det å gi bort noe man faktisk tror en man er glad i vil sette pris på er så koselig. Jeg synes det er så moro å gå rundt i byen i timesvis for å lete etter den perfekte gaven. Særlig julegaver. Det er av en eller annen grunn ekstra koselig.

DUFTLYS MED JULELUKT. Dette kjøpte jeg her om dagen og jeg gleder meg til å sette de frem. For det første så ser de skikkelig hyggelige og “julete” ut og for det andre lukter de så godt! Det ene lukter granbar, altså juletre, noe som passer perfekt for oss som bor i en liten leilighet og ikke kan ha et ekte tre. Det andre lukter jul. Skikkelig jul, uten at jeg klarer å sette fingeren på akkurat hvilken lukt det er. 

PAKKE INN JULEGAVER. Wiii! Den store gleden etter at gavene er kjøpt inn er å pakke inn. Jeg pleier å kjøpe masse innpakningssaker på Søstrene Grene fordi de har så mye fin og billig. Så sette jeg meg midt på stuegulvet med gavebånd, innpakningspapir og til- og fralapper strødd rundt mens jeg pakker inn gavene.

SE JULEFILMER I PYSJEN. Dette gjør vi alltid første juledag. Etter å ha spist oss alt for mette på julekvelden er det så digg å våkne opp, dra på seg pysjen og sette seg ned i stuen sammen med resten av familien og se julefilmer hele dagen. Dette gjør vi også på slutten av julaften! Det er så koselig.

SPISE RISENGRYNSGRØT. Noen tradisjoner må man bare følge. De årene jeg har vært igjen i Oslo helt frem til julaften fordi jeg har jobbet den dagen har jeg spist grøt alene på lillejulaften, haha. Det høres trist ut, men det er ikke det! Jeg har kjøpt meg Fjordland risengrynsgrøt og en julebrus og kost meg med det sammen med en julefilm eller Kvelden før kvelden. Nå får jeg heldigvis spist hjemme med familien!

Porridge
Licensed from: Ockra / yayimages.com

LUKTEN AV JULEMIDDAGEN. Åh, det er så jul det! Selv om jeg ikke liker julemiddagen så er lukten av det jul for meg. Det er egentlig ikke ne god lukt en gang, haha, men det ligger så mange gode minner bak den. Vi spiser nemlig islandsk julemiddag og det består av aspargessuppe til forrett, så er det rype med tilbehør til middag og det liker jeg ikke i det hele tatt. Jeg har lært meg å like aspargessuppe med årene, men rype har jeg gitt opp. 

TA TOGET HJEM TIL JUL. Julelisten min på fullt mens hus og jorder flyr forbi på utsiden mens toget er på vei hjem til Larvik. Jeg får en helt spesiell følelse av det.

JULEKOPPENE TIL ESPRESSO HOUSE. Haha, kanskje litt merkelig? Vel, samme det. Julekoppene til Espresso House gir meg skikkelig julestemning. Det gjør faktisk ta jeg heller går litt lenger for å få kaffen min, kun så jeg får den i verdens hyggeligste julekopp. 

SJOKOLADENISSER. Nam, nam, nam. Det kan være fordi vi fikk det i kalendergave fra tid til annen, eller bare fordi det er en nisse laget av sjokolade. Jeg vet ikke, men julestemning får jeg og det er noe av det som gjør julen koselig. Små gleder, folkens. 

SLUTTEN AV JULAFTEN. Dette er merkelig nok min favorittdel av selve julekvelden. Etter at hele gjengen har spist for mye middag, stappet i oss fem runder med dessert og spist en boks Quality Street hopper vi ut av penklærne og inn i pysjamasen. Deretter setter vi på TVen og ser på julefilm mens vi spiser enda litt til og nyter synet av julegavene våre. Kos!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

4 kommentarer
    1. Hei, og takk for veldig fint innlegg om julestemning, jeg må bare spørre deg om du vet hvor en kan kjøpe duftlys? Håper du kan svare, vh.Mann m/skjegg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg