DETTE OVERRASKET MEG DA JEG FLYTTET HJEMMEFRA

Jeg flyttet hjemmefra sommeren 2014. Det vil si at jeg har bodd i Oslo i over tre år nå. Jeg har alltid bodd med venner, noe som har vært veldig koselig og lærerikt. Man lærer mye om seg selv ved å flytte inn i et kollektiv! Man lærer også mye om livet og om ansvar.

Da jeg flyttet hjemmefra ante jeg ikke hvor mye det kostet for strøm, hvor mye penger jeg kom til å bruke på mat i måneden eller hva man gjør når vaskemaskinen går i stykker. Det var mye som overrasket meg ved å bo alene, og nå tenkt jeg å fortelle dere om nettopp dette så kanskje dere er mer forberedt når dere skal flytte hjemmefra. 

Nettleie eksisterer. Altså hva i all verden er nettleie? Jeg hadde ikke en gang hørt det ordet før jeg flyttet ut hjemmefra og vi fikk to strømregninger vi ikke skjønte bæret av. Det var en ganske rimelig og en kjempedyr. Det viste seg at den ene var nettleie, noe man må betale til en strømleverandør… Ikke moro!

Mat er dyrt. Herregud, så mye penger jeg bruker på mat! Det er til tross for at jeg egentlig er ganske enkel i matveien. Hvis jeg skal en raks tu på butikken og handle noen få ting jeg mangler til kjøleskapet blir det plutselig flere hundre kroner. Kjøtt er helt insane dyrt! Kyllingfilet for eksempel, herregud det er jo en fjerdedel av hele kvitteringen. Så ja, det overrasket meg hvor mye penger som faktisk går til mat i løpet av en måned. 

Det blir veldig fort skittent. Vi vasker hver eneste uke og det gjorde vi også det forrige stedet jeg bodde. Allikevel blir det hybelkaniner og skitt etter noen få dager. Det er helt sykt hvor fort det blir skittent i en liten leilighet. Jeg følte ikke at det ble sånn hjemme, men det er sikkert fordi foreldrene mine vasket og ryddet litt oftere enn hva jeg faktisk tenkte over. 

Man er helt alene når man blir syk. Det var så utrolig trist første gang jeg ble ordentlig syk etter at jeg flyttet hjemmefra! Det var ingen som kom inn med en kald klut til pannen min, kjøpte halstabletter eller lagde mat til meg. Jeg måtte gjøre alt dette selv og det var ikke noe medlidenhet å hente fra en forelder. Jeg husker det faktisk så godt. Det var så trist og jeg følte meg så alene at jeg ringte pappa for å få medlidenhet, hehe. 

Strøm var overraskende billig. Selve strømregningene var mye billigere enn hva jeg hadde trodd. Vi har aldri tenkt noe særlig over strømforbruk annet enn at vi slår av lys når vi ikke er i rommet, uansett hvor jeg har bodd. Allikevel har strømregningene blitt ganske mye lavere enn hva jeg forventet. Så var det den nettleien da… 

Det er sykt dyrt om ting bli ødelagt. Hehe, wopsi. Da jeg bodde gikk ting i stykker, men jaja sånt skjer. Det var ikke mitt ansvar om vaskemaskinen sluttet å fungere eller om fryseren gikk i stykker. Det er det nå. Hvis ting blir ødelagt må det repareres eller erstattes og det er ikke billig på noen som helst måte! Derfor bør man alltid ha en sparekonto til slikt, men det har selvfølgelig ikke jeg. 

Klær vaskes hele tiden. Den skittentøyskurven blir sjelden helt tom og det må vaskes klær støtt og stadig. Mye oftere enn hva jeg tenker over. Nå vasket jeg klærne mine selv hjemme også, men det var bare mine klær og da gikk det ikke så fort. Nå er vi to-tre stykker + alt av håndklær og sengetøy og da blir det fort en god del klesvask.

Man må defroste fryseren. Haha, hæ? Jeg hadde jo sett pappa gjøre dette hjemme, men igjen – det var ikke noe jeg tenkte over. Det er faktisk noe man må gjøre, visste dere det? Hvis det samler seg for mye is så må man hakke ut isen eller defroste den i form av å la alt vannet renne ut på en måte. Vi måtte gjøre det da vi flyttet fra den først leiligheten vår og det er faktisk ganske my jobb!

Det er ingen som gjør noe som helst for deg. Når du flytter ut hjemmefra må du faktisk stå helt på egne bein. Det er ingen som kommer til å gjøre noe som helst for deg. Du må selv sørge for at alt er i orden og at ting blir gjort. Det er ikke bare å løpe inn på kjøkkenet for å få hjelp av mamma og pappa om det er noe. Du må selv ringe en rørlegger, snekker, elektriker eller hva det enn måtte være for å fikse problemene. Du må sørge for at du har penger til mat og at du har vaskepulver og oppvaskmiddel. Du er faktisk alene!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

4 kommentarer
    1. Jeg tror at grunnen til at du er singel er fordi du ikke er attraktiv nok. Med betydning i at du ikke utstråler et kjæreste-emne menn vil ha. For meg utstråler du hard, ego og en smule umoden og fjollete (vlogs) og jeg tror at de guttene som du faktisk hadde fattet interesse for og turt å åpne deg for, er gutter du ikke har en sjanse hos uansett. Enhver jente kan tørre å satse og gå inn i et forhold dersom den rette gutten viser at han virkelig vil ha deg. Du hadde nok klart å bli overbevist dersom en gutt du var sjarmert av tok deg med storm og ikke gav deg opp så lett. Men jeg tror at disse guttene heller ser etter andre type jenter enn deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg