SPRØYTESKREKK VS. LIVMORHALSKREFT

Helt fra det øyeblikk jeg fikk beskjed om at jeg kunne få gratis HPV-vaksine har jeg vært sikker på at jeg skal ta den. Selvfølgelig skal jeg det! Hvem i all verden takker nei til en gratis vaksine som kan forhindre at du får kreft?

HPV-infeksjon fører til at drøyt 300 kvinner livmorhalskreft hvert år og omtrent 70 av disse kvinnene dør som følge av det. I tillegg får rundt 3000 kvinner får alvorlige celleforandringer og må fjerne en del av livmorhalsen, noe som kan føre til for tidlig fødsel og senabort. Alt dette kan HPV-vaksinen være med på å forhindre at skjer med nettopp deg! Kilde: Kreftforeningen.

Derfor blir jeg litt irritert når jeg hører at noen ikke vil ta vaksinen kun fordi de er redd for sprøyter. Jeg har som mange andre hatt sprøyteskrekk i flere år. Da jeg skulle ta sprøyter som yngre gråt jeg og nektet. Jeg prøvde å løpe ut av legekontoret fordi jeg var redd. Etter hvert tok jeg meg sammen og skjerpet meg. Det er ikke så forbanna vondt og det kan gjøre utrolig mye godt. Jeg liker ikke å ta sprøyter, men jeg setter meg ned i stolen, lukker øynene, puster godt og lar sykepleieren sette sprøyten i meg. 

På torsdag tok jeg den andre dosen av vaksinen og det gikk helt fint. Selve sprøyten er litt ubehagelig, men det gjør ikke vondt. I dagene etterpå verket armen min ganske mye. Du kan sammenligne det med å være skikkelig, skikkelig støl eller at noen har slått deg ganske hardt i overarmen. Det høres ille ut, men det går fint. Du kommer over det. Å ha verk i armen i to dager er ganske mye bedre enn å måtte fjerne en del av livmorhalsen eller i verste fall få kreft. 

I 2015 døde over 11 000 mennesker som følge av kreft i Norge. Min oppfordring til alle som har fått dette tilbudet er å ta vaksinen! Kreft er en helt forferdelig sykdom som man har null kontroll over. Kilde: Kreftregisteret.

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

24 kommentarer
    1. Jeg har selv hatt sprøyteskrekk i evigheter, men jeg tok den sprøyte fordi min mor hadde livmorshalskreft….. Hun overlevde da:)

    2. Grunnen til at mange velger og ikke ta sprøyta er fordi det ikke er nok forskning på den. Jeg har selv foreldre som er leger og jeg fikk ikke lov til å ta den! Sprøyta er alt for ny til å si om den virkelig funker på lang sikt.

    3. Du har ikke kjønt det. Vaksinen kan våre falsk trygghet for mange. Med multinasjonale bak det hele vi mennesker er blitt forsøkskanin for deres finansiell agendaer. Kvinner og barn er den deres målgruppe . Ikke misforstå meg, vi kan ikke alt for god fisk eller. Mange kvinner levd uten den diagnose eller forebyggende tiltak som vaksinasjon.

    4. Alexio: Ja, hvis du er redd for det der så er det en ting. Det respekterer jeg, men hvis du unngår å ta en sprøyte som faktisk kan redde livet ditt fordi du er redd for selve sprøytespissen… Ikke greit.

    5. Så flott da. Og gratulerer med å bli barnløs. Disse sprøytene gjør att du ikke får barn. Men dette vet du vel. Ha en fin dag.

    6. Man kan få barn når man tar denne vaksinen! Mange i 7 klasse tar denne vaksinen på skolen, tror du virkelig at de lar så små barn ta en vaksine som vil gjøre at de ikke kan få barn i fremtiden? Hahahah. Jeg har tatt den selv, bra valg!

    7. Grunnen til at jeg ikke tok den da jeg gikk i 7. klasse, var fordi de ikke var ferdig med å forske på sprøyten og om den faktisk funker. Jeg, og flere andre jenter i klassen, syntes det var både skummelt og unødvendig å ta en sprøyte der man ikke visste hva den gjorde eller hva som var bivirkningene. Det var rett og slett ikke verdt det for oss. Men den dagen det er ferdig forsket på denne, kan jeg godt ta den.

    8. Det er vel ikke selve sprøytestikket folk er skeptisk til – men heller det faktum at det er mye usikkerhet rundt de fleste nyere vaksiner. Det vil si de siste 20 årene så har vel de fleste vaksiner hatt risiko for andre ting. (ME f.eks) Så jeg forstår godt at folk er skeptiske. Jeg er det selv, og vil nok vente enda en stund før jeg tar den.

    9. Når skal folk uten peiling slutte å spre skremselspropaganda mot vaksiner? Dette er gjennomtestet, man injiserer ikke ungdommer med midler som gjør dem barnløse eller gir sykdommer! Tulleryktene har blitt motbevist gang på gang. Vaksiner redder liv. Litt vondt i armen er en lav pris å betale for å slippe å dø i et smertehelvete av kreft eller andre vaksinerbare sykdommer!

    10. Synes det er veldig bra at du tar opp dette temaet, Andrea! Selv blir jeg svært engasjert når vi snakker om vaksiner, for det virker som at skremselspropaganda og konspirasjonsteorier opptar folk mer enn å faktisk ta den vaksinen og hindre at man blir syk. Jeg har selv tatt vaksinen og er meget fornøyd med det. Vi har ikke kreft eller livmorhalskreft i familien, så jeg tror ikke jeg kommer til å få det uansett, men det er greit å være på den sikre siden.
      Dessuten, til deg over: Hvorfor mener du at HPV-vaksinen gjør deg steril ? Dette er en påstand som er helt bak mål. Jeg har flere venninner som har tatt vaksinen som har barn. I tillegg kjenner jeg ingen som fikk noen form for bivirkninger av den, sett bort i fra litt ømhet i armen i et par dager etter, som Andrea også beskriver i innlegget. Det skjedde også med meg.
      Før mange av dere skriver tåpelige kommentarer om hvor farlig og lite forskning som er gjort på vaksinen, foreslår jeg at dere leser dere opp på sikre kilder, feks her https://www.fhi.no/sv/vaksine/hpv/

    11. “Verken i Norge eller internasjonalt er det dokumentert at HPV-vaksine har vært årsak til annen alvorlig sykdom. Det har blitt stilt spørsmål om HPV-vaksinasjon kan knyttes til et sammensatt symptombilde (POTS) med blant annet rask puls, svimmelhet og tretthet. Dette er særlig registrert i Danmark. Symptombildet ses også blant ikke-vaksinerte. Legemiddelmyndighetene har undersøkt dette nærmere og har ikke funnet holdepunkter for at disse symptomene skyldes vaksinen”
      En ting til: Hvis vaksinen er utviklet for at staten skal tjene penger, HVORFOR ER DEN GRATIS I BARNEVAKSINASJONSPROGRAMMET?!?!?!?!
      Tenk på det, du

    12. Hvorfor tar folk i sjuende den (som det står over)? Er den ikke bare for folk som har hatt sex? Tviler på at det er veldig vanlig på barneskolen, men vet jo aldri??

    13. Min mor nektet meg å ta sprøyten fordi det er ALT for lite forskning på den, som da kan føre til bivirkninger som kan føre verre til vondt. Gikk jo ikke akkurat så bra med dem som var dumme nok til å ta svineinfluensa sprøyten, som bare var tull.

    14. Ville googlet erfaringer før jeg tok den. Ganske mangr som har søkt erstatning etter de tok hpv vaksinen. Bedre å ta celleprøve oftere enn å ta en vaksine.

    15. Mikon: Vel… Livmorhalskreft kan gjøre at du ikke kan få barn! Tro meg, jeg veit. Jeg var bare 22 år gammel når jeg fikk livmorhalskreft og måtte fjerne livmoren min. Jeg hadde gladelig tatt en HPV-vaksine om jeg kunne unngått et halvt år på sykehus med cellegift og operasjoner!

    16. Tenker selv at alt ikke bare er bare med den sprøyten, siden det er mye som er usikkert rundt den også, er jo det som er den naturlige grunnen til noen velger å ikke ta den sprøyten, den er såpass ny.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg