HVORFOR SKREV JEG OM VAGINISMEN MIN?

Det er én ting som irriterer meg kraftig, og det er hvordan man blir blir bedt om å holde kjeft hvis man snakker om tabubelagte temaer. Hvis du får kjeft for å skrive eller snakke om noe som faktisk er ganske normalt, men som ikke så mange snakker om, da bør du i hvert fall gjøre det! Da trenger samfunnet vårt mennesker som deg. Mennesker som tør å normalisere tabubelagte temaer blir utrolig viktige, og ikke minst modige. 

Jeg valgte å skrive om at jeg antakeligvis har vaginisme nettopp fordi det er tabubelagt og kanskje litt flaut. Jeg synes selv det var flaut! Det gikk lang tid før jeg turte å fortelle det til mine nærmeste venner. “Jeg klarer ikke ha sex, det går ikke”. Det var flaut, fordi alle kan vel ha sex? Jeg googlet og googlet, og fant ut at det faktisk kunne være vaginisme, men hvorfor har jeg aldri hørt om dette før? Jeg har verken lest eller hørt om noen som har dette før, så jeg trodde dette var veldig uvanlig og det gjorde det ikke bedre. 

Etter at jeg skrev innlegget har jeg fått flere kommentarer fra ande som har dette og kjenner seg igjen. Til og med noen av vennene mine har slitt med dette uten at jeg har visst det! Tenk så lenge jeg gikk og ikke kunne ha sex, uten å vite hvorfor. Tenk så mange som sliter med dette uten å forstå hva det er, og skammer seg fordi de ikke klarer å ha sex. Kanskje de tror de er for trange eller ikke klarer å tenne på partneren sin. Det er ikke nødvendigvis tilfellet!

Jeg skrev om dette fordi jeg gjerne skulle likt å lest et slikt innlegg for seks måneder siden. Jeg skrev om det fordi ingen andre gjør det, og fordi jeg faktisk har muligheten til å fortelle en god del mennesker at “ja, det er jævlig kjipt, men det er ikke unormalt”. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

33 kommentarer
    1. Du er kjempetøff! Jeg fikk vite jeg hadde vaginisme for en måned siden, men har ikke tord å si det til vennene mine for synes det er for flaut. Synes det er sykt frustrerende, kanskje spesielt siden jeg er 18 år og sex er er stort tema blant venner osv.. Håper uansett du finner en behandling som funker for deg, om du gjør det så gjerne del på bloggen<3

    2. Venninnen min har vestibylitt, og jeg ser på henne at noe av det vanskeligste med det er at et sexliv er så vanlig ånlande seg inn i av utenforstående. Hun kan ikke ha sex med samboeren sin på grunn av smertene og blir ukomfortabel hver gang jentene på vors tuller med at hun har jo tilgang på sex hver natt. Det ligger for mye skam i det til at hun kan være ærlig om plagene sine,siden ingen forstår hvordan ens seksualitet kan ødelegges så av det.

    3. Utrolig bra at du tør å dele, for det ER flaut!!! Men ganske normalt, og det er så godt å høre at man ikke er alene.. Jeg hadde det på akkurat samme måte med min eks-kjæreste, og skjønte ikke hva som var galt med meg. Vi hadde ikke sex på 1,5 ÅR, tilslutt gadd vi ikke prøve mer, for det var helt umulig!! Så ble det slutt, og jeg var livredd for hvordan det skulle gå når jeg skulle prøve å ha sex igjen.. Ganske kjapt etterpå møtte jeg en fyr jeg hadde lyst på, og plutselig gikk det helt fint! Etter det har jeg hatt sex med flere forskjellige uten problemer, så det er håp 🙂

    4. Så sykt “kult” av deg og skrive om dette. Årsakene er jo ganske naturlige også.. Aldri hørt om dette, så du gjør en super jobb!

    5. Jeg kan ikke skjønne hvorfor folk blir irritert over sånne innlegg. Det må jo være mindre åringer som reagerer sånn, og jeg må jo nesten bare le. Rundt min vennegjeng så er sex-prat helt normalt. Jeg er 21 år, så jeg skjønner jo at kanskje ikke dette er normalt blant 14 åringene, men jeg husker da jeg var liten så var jo nettopp disse innleggene utrolig spennende. Jeg husker jeg leste top bladet og der var det jo to fulle sider om sex og andre flaue problemer. Jeg er sikker på at flere mindreårige har lest eller leser dette bladet og jeg tviler sterkt på at de sender inn klager på dette fordi det er for drøyt, ekkelt eller lignende.
      Nei jeg syns du er utrolig kul jeg, Andrea! Du er original og et stort forbilde for veldig mange, det er jeg sikker på! Fortsett med slike innlegg om du vil og ikke la folk hate. Enten så er disse menneskene avhengig av å trøkke ned på andre eller så er det mindreårige som bare ikke vet bedre! Og da er det ikke annet å gjøre enn å bare le, for en dag så får dem øya opp de også 🤗
      Jeg har forresten aldri hørt om vaginisme før jeg heller, så det innlegget var jo utrolig kjekt å lese! 😊 ha en fin dag! Og fortsett med de innholdsrike innleggene dine!

    6. Skulle ønske at det var mer stoff å finne om dette for 10 år siden. Fikk diagnosen etter mye frem og tilbake, bytte av leger, og omsider snublet jeg over en artikkel om dette, som jeg igjen kunne ta med til en fysioterapeut. Det har vært samtaleterapi, fysioterapi, dilatorer, hele pakka… 4 år tok det før jeg omsider fikk til å ha sex med kjæresten min (ja, han er verdens beste kjæreste. Makan til mann finnes ikke. <3). At noen reagerer negativt er for meg helt utrolig. Det viser bare hvor lite reflekterte de er.

    7. Åpenheten din rundt dette var informativt i tillegg til at det bidrar til å bryte ned unødvendige tabuer.
      Jeg er blandt de som aldri hadde hørt om dette før, og dermed fikk ny & nyttig viten.
      Fantastisk hvordan du klsrer å få til en balanse mellom livets kule og kjipe sider, Andrea!
      Om en kun vil lese om klær, kosmetiske behandlinger, events og andre overfladiske emner, er det nok ‘rosa blogger’ å velge i!

    8. Det er så fint at du skriver om det, uansett hva folk mener eller ikke. Det er informasjon vi alle jenter burde få med oss. Hadde heller aldri hørt om det, og det er godt å vite tilfelle jeg selv er der en dag – man vet jo aldri 🙂
      Hadde du noen andre “symptomer” på det, utenom vanskligheter med sex?

    9. Hadde vært helt perfekt og være sammen med en jente med vaginisme for min del, er ikke så interessert i den sex biten som de fleste andre menn er. Så ikke tenk tanken på at det er negativt, er mye annet man kan finne på 🙂

    10. Kan føle meg igjen innimellom, men tror ikke jeg har det selv. Håper hvert fall ikke det. Jeg daler veldig opp og ned, men har nylig byttet fra p-piller til P-stav. Leste at P-piller kan være en årsak til vaginisme. Har hatt smerter under samleie selv om jeg har vært helt våt, som om jeg blir “stukket” innvendig. Kan ikke akkurat si at det har vært en høydare…
      Hvilken font bruker du på bloggen din forresten? Haha, du hadde så lett leselig skrift liksom 🙂

    11. Det er sååå bra at noen deler og snakker om dette temaet! Jeg fant også ut at jeg hadde vaginisme i høst. Det er utrolig frustrerende og spesielt når en føler seg alene om det. Tror det er mange (hvertfall jeg) som fikk en tanke om at dette er vanligere enn man tror, så tusen takk for at du deler. Håper du finner behandlinger som fungerer for deg! 😀

    12. Tusen takk for at du deler dette! Er så sinnsykt bra av deg og og dele dette med andre som sliter med det samme! Håper du finner en løsning som funker for deg og at alt blir bra igjen, gjerne del det på bloggen om det lar seg gjøre! Hilsen en skikkelig gladlaks som setter utrolig stor pris på din åpenhet rundt det noen syns er vanskelig å snakke om

    13. Alexandra:
      “Etter det har jeg hatt sex med flere forskjellige uten problemer, så det er håp :)”
      Høres flott ut. 300 stykker?
      Herregud som jeg savner å være hjemme i Italia, hvor kvinnene har selvrespekt.

    14. Erik: Nå er det slik at alle har ikke så lett for å snakke om ting, og særlig ikke ting som dette når man kanskje ikke en gang vet hva det er 🙂 Vil vel heller si at idioter dømmer andre uten å vite hele historien.

    15. Så bra at du forteller så åpent om dette. Tenk hvor mange du nå har hjulpet 🙂 Du bruker virkelig bloggen din positivt og fortjener å nå langt<3 Det positive med situasjonen er heldigvis at du kan bli helt bra igjen. Krysser fingrene for deg! Del gjerne hvordan det går etterhvert, ønsker deg masse lykke til 🙂

    16. Jeg er en av de som fikk det helt plutselig, men dog ikke så kraftig som mange andre med vestibulitt opplever det. Likevel suger det ekstremt mye, for det påvirker livet på så mange uforutsette måter – spesielt når man må gå til x antall leger før noen i det hele tatt aner hva det kan være (tok 1 år i mitt tilfelle før jeg fikk noen diagnose). Tusen takk for åpenheten rundt temaet uansett💗

    17. Vil bare applaudere deg sterkt for å skrive offentlig om dette! Kjempe tøft gjort av deg! Har venner med samme tilstand og jeg er glad på hennes vegne at hun ikke er alene. Syns det er forkastelig at du har fått slike respektløse, ureflekterte kommentarer. Det første jeg tenkte var at hadde det vært en gutt som skrev om sine penis-problemer hadde han bare blitt roset opp i skyene for at han turte å stå frem og han ville vært et forbilde for andre osv.. Måtte le av den “hva vil en arb.giver tro?”, hva har din fremtidige arbeidsgiver å gjøre med ditt sexliv egentlig?! HAHA heilt tragisk.

    18. Jeg takker deg for innlegget ditt. Har samme problem selv. Og er ufrivillig barnløs pga av dette. Heldigvis har jeg en forståelsesfull forlovede. Takk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg