DET ER FLAUT Å GÅ TIL PSYKOLOG

I Norge er vi så redd for ting. Vi er redd for å skille oss ut, vi er redd for å være politisk ukorrekt, vi er redd for å snakke om følelser og vi er redd for å innrømme at alt ikke er på stell hele tiden. Janteloven står fortsatt sterkt, og med mindre vi sletter hele greia fra underbevisstheten vår vil vi alltid være et land preget av en befolkning som er redd for å være seg selv. 

Det å gå til psykolog skal helst holdes hemmelig. Psykisk sykdom er flaut, fordi kan man ikke bare fortrenge det og komme seg videre. Hvis noen spør hva du gjorde i går og du svarer “jeg var på jobb og så var jeg en tur hos psykologen min” får du antakeligvis se en ganske sjokkert person foran deg. Det er liksom ikke normalt, men det er rett og slett skikkelig flaut! Det er det dummeste vi kan tenke fordi det er helt normalt å gå til psykolog, og alle burde faktisk prøve det!

Det er helt normalt å slite til tider. Det er helt normalt å føle seg nedfor. Det er helt normalt med tvangstanker. Det er helt normalt å slite i parforhold. Det er helt normalt å være usikker, sliten og rett og slett trenge noen å snakke med! Hvis vi alle slutter å være så redde for å vise hvordan vi faktisk har det, og tar tak i problemene før det går for langt kan det gjøre underverker. 

Tenk om du hadde dratt i parterapi med kjæresten to år tidligere da problemene startet. Tenk om du hadde snakket med en psykolog da du merket at du begynte å bli deprimert, i stede for å gjøre det etter at det gikk for langt. Tenk om du hadde snakket med noen som kan hjelpe deg i stede for å stenge alt inne og gå rundt og ha det vondt! 

Det er verken farlig eller teit å gå til psykolog. Det er helt normalt, og jeg lover deg at mange flere enn hva du tror har gått eller går til psykolog. Jeg har vært hos psykolog, og til og med for meg som hater å åpne meg var det befriende. Det er ikke nødvendigvis slik at dere sitter og analyserer barndommen din, men dere snakker sammen og bare det kan ofte hjelpe langt mer enn hva man tror. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

7 kommentarer
    1. Hvorfor sier dere at størrelse bare er ett tall når dere begge trener masse for å være en x-small? Og tenker bare på kropp og å se bra ut osv

    2. Anonym: Jeg trener da ikke for å være en XS? Samme for meg hvilken størrelse jeg bruker så lenge plaggene sitter fint på kroppen min! Jeg har alt fra XS-XXL i klesskapet mitt og alt passer, fordi det varierer fra plagg til plagg selv i samme butikk. Jeg trener for å holde kroppen min sunn og ta vare på både den og psyken min, noe trening bidrar til mer enn noe annet 🙂

    3. Til deg som ikke vet hvordan: snakk me legen din så vil han eller hun henvise deg til nærmeste DPS/ VOP ( voksenpsykiatri) 🙂 Det varierer veldig på ventetid og slikt men gjør det! Det er absolutt ikke flaut å gå til psykolog og flere enn hva man tror gjør faktisk det. Og som Andrea sier så er det bedre å ta tak i ting før det blitt enda verre osv 🙂 hilsen sosionomen 🙂 Takk til deg Andrea som blyser et så viktig tema:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg