TINDER ØDELEGGER DATINGEN

Tinder, du Tinder. Jeg liker egentlig ikke denne appen, men allikevel finner jeg meg selv i å laste den ned gang på gang. Ikke fordi jeg egentlig har lyst til å møte noen på Tinder. Det er faktisk mest for å bla, se hvem som er der og se om jeg får match eller ikke, haha. Jeg bruker altså Tinder veldig useriøst. Om det er bra eller dumt vet jeg egentlig ikke, men jeg klarer bare ikke den form for dating. 

Hvis jeg skal være helt ærlig, og sitere de eldre, så vil jeg påstå at ting var bedre i gamle dager. Det fantes ikke noe som het Tinder eller Happen. Man møtte ikke mennesker over nett, fordi det fantes ikke noe nett. Hvis man var interessert i noen, eller møtte en aktuell kandidat, så måtte man ha guts. Du kunne ikke bare sveipe til høyre og håpe på at den andre personen hadde gjort det samme, for så å kanskje skrive en klein sjekkereplikk uten å ha noen som helst innsikt i hvordan denne personen er om dere står ansikt til ansikt. Nei, før i tiden måtte man gå bort og ta initiativ. 

Jeg leste en kjempesøt historie på Instagram-siden til Humans of New York. Den handlet om en mann som fortalte historien om hvordan han møtte kona si for mange tiår siden. Han hadde gått på bussen og sett en kjempesøt jente som han ville bli kjent med. Det han gjorde var å ta av seg klokken sin, gjemme den i lommen for så å sette seg ved siden av henne og spørre om hvor mye klokken var! Altså, hvor søtt er ikke det? Det finnes så mange historier som dette fra foreldre og besteforeldre verden over, men hvor mange slike historier vil vi kunne fortelle? Nei, du skjønner at jeg synes pappa hadde et pent bilde på en datingapp så jeg likte det og så hooket vi før vi til slutt ble sammen. Nei, jeg liker den gamle versjonen bedre. 

Jeg skulle ønske vi tok bedre vare på akkurat det med god gammeldags sjekking. Hvis noen faktisk tar en sjanse og går bort til en man finner interessant på gata i dag blir man jo helt satt ut. Jeg blir nesten redd, og tenker hva er dette for et menneske? Vi gjør ikke sånt i dagens Norge. Men det burde vi! Det er sånne menneske vi trenger flere av. Mennesker som ikke bare gjemmer seg bak en mobilskjerm og blar i bilder av et annet menneske uten noen form for annen informasjon. Det er så overfladisk og håpløst at jeg gir opp.

Tinder er ikke helt min greie uansett, for i det jeg åpner appen blir jeg tidenes mest overfladiske menneske. Det er jo ikke noe annet å gå ut ifra enn utseendet så da blir jeg forferdelig kresen. I det normale liv setter jeg personlighet først av alt! Selvfølgelig er jeg opptatt av utseendet også, men det er helt utrolig hvor mye utseendet på et menneske kan forandre seg når du blir kjent med personen. En skikkelig kjekkas kan fort bli flere hakk mindre pen om personligheten er dritt, og en helt ok fyr kan plutselig bli kjempefin med super personlighet! Dette er ting vi går glipp av med Tinder som datingkilde. 

Vi sitter på trikken og stirrer på mobilskjermen med propper i ørene for å gjemme oss fra andre. Vi ser rart på fremmede som smiler til oss på gata. Hvorfor smiler du til meg når jeg ikke kjenner deg? Jada, på byen klarer vi å starte en samtale, men det er som regel fordi man er ute etter noe mer. Og da snakker vi om noe mer den kvelden, and that’s it. Hva har skjedd med oss? 

Jeg får alltid opp scener fra filmen The Notebook når jeg tenker på dette temaet. De to hovedpersonene der er rett og slett beskrivelsen på et tilnærmet perfekt, men fortsatt ekte kjærlighetsforhold fra start til slutt. Vi snakker om ordentlig filmkjærlighet hvor du blir mo i knærne og hjertet verker etter å oppleve det samme! Det er det jeg vil ha. Ikke Tinder. Hvis vi klarer å opparbeide oss en tiendedel av Noahs pågangsmot er vi allerede langt på vei. 

Så nå oppfordrer jeg alle, både jenter og gutter til å prøve å gå litt tilbake til gamledager. Jeg er ikke i nærheten av å være der selv, men jeg vil, og jeg vil at alle skal gjøre det samme for da tror jeg vi kunne fått litt Notebook kjærlighet hele gjengen. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

Yes, jeg har publisert en versjon av dette tidligere. Nå er det gjort litt endringer, og jeg følte det passet å publisere dette. 

19 kommentarer
    1. Enig med deg. Da gjelder det bare å overkomme frykten av rejection og dumme seg ut, fordi det kommer garantert til å skje når man skal prøve å sjekke opp noen på gata 😉
      Det er viktig å huske på att det ikke er DEG personen du prøver å sjekke opp avviser – det er din approach!
      Finnes så mange mennesker som er redd for å bli avvist fordi de trur personen du prøver å sjekke opp avviser deg og din personlighet, men det stemmer ikke fordi “approachen” kan gi ett helt annet syn på ett menneske enn det de faktisk er når man blir godt kjennt!
      -Mann 22 år

    2. Flashing av tits ødelegger kvinnekampen og er jævla flaut så tror du kanskje bør starte der først. Ikke snakk på vegne av alle kvinner.

    3. Du har helt rett i hva du sier, men det går begge veier, folk sier at gutter er så slemme osv, det begge veier, og når gutter er drittsekker er jenter like tilbake. Det er en slem måte å møte folk på, høyre og venstre.. Likt er det med alle datingsidene også. Folk sier at det er kleint å si til noen at du har møtt noen på “tindr”. Men i fremtiden og nå blir det mer og mer akeptert, og det skal sies at mange jenter kun er det for en ting også.. Prøv å si noe positivt eller gi et kompliment til hver person du møter på eller snakket med istedet :). Folk blir satt ut når du sier noe positivt. Vi fokuserer kun på det negative. Bra skrevet forresten 🙂
      Mvh Stian

    4. Jeg er såå enig med deg, Andrea. Jeg er helt lik selv, og jeg blir trist av å tenke på hvor verden er på vei…

    5. Det er jo nettopp de altfor høye forventningene til filmromantikk og alt det der som fører til at man bare blir skuffa. Jeg tror det er viktig å huske at Tinder oppsto i en tid der det fantes et behov/ønske for noe slikt. Er det sannsynlig at den ville dukket opp for 50, 60, 70 år siden? Nei. Samfunnet da var helt annerledes; samfunnsnormer (veldig tydelige roller og forventninger), dannelse, forpliktelser (det var jo ikke snakk om å “finne seg sjæl” på våre besteforeldres tid. Ta over gårde/ut på sjøs/jobbe i farens bedrift, finne seg en mann, få barn, bygge landet), forventninger (særlig ift. hvor liten verden i dag har blitt. I dag får vi følelsen at vi har tilgang på alle verdens mennesker – så hvorfor skal vi da “ta til takke med” en av guttene i bygda eller han litt søte i kiosken? Det har vært filmstjerner og lignende gjennom de siste hundre årene, men eksponeringen har aldri vært større).
      Jeg vil gjerne til en tid før man sveipe venstre eller høyre, men jeg vet samtidig at det er naivt. For all del, det kan hende man finner Ryan Goslings karakter i The Notebook, men kanskje er han ikke like kjekk og da er det lett å “swipe left”. Det fins mange gutter som kanskje prøver seg på bussen el., men hvor mange av de blir ikke avfeiet som creepy, ekle osv.? Og hvor mange tør egentlig å gjøre det når de vet at den fine jenta på bussen sikkert har sveipet venstre på mange menn som er mer attraktive enn han [gutten som ikke tør]?
      Jeg håper du finner en fyr som gjør deg glad, om det så er på bussholdeplassen, nattklubben eller Tinder – men husk at det er en grunn til at dagens samfunn (dagens McDonalds/Fast food-samfunn) har trykket Tinder til sitt bryst. Det er kjapt, trygt og billig – akkurat som Netflix, Ebay, alle andre apper, ferdigmat, osv. Vi bombarderes med valgmuligheter av alle sorter – det var jo bare et spørsmål om tid før noen skjønte at samme prinsipp kunne brukes på dating.

    6. Anonym: Nei, det gjør det ikke 🙂 Jeg snakker ikke på vegne av alle kvinner, alt som skrives på denne bloggen er fra MITT PERSONLIGE perspektiv med mindre det er et gjesteinnlegg. Se gjennom historien, sjekk Lady Gaga dokumentaren eller se på ungdomsserier på Disney, til og med der tar de opp dette temaet på denne måten!

    7. Hei. Er enig i det du sier og hvor verden er på vei i henhold til sosiale medier og mobil. Når det er sagt fant jeg faktisk kjæresten min på Tinder!:) Vi har nå vært sammen i 1 pr, forlovet oss i sommer og skal gifte oss neste høst <3 Så det er mulig. Ingen av oss var der bare for et ligg eller hooking, begge var ute etter å finne seg noe mer enn det. Det jeg falt for var bilde av han og katten samt at han førte intelligente samtaler om interessante temaer og er smart og oppegående. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg