MEDIA UNDERGRAVER KVINNER NOK EN GANG

På lørdag åpnet jeg avisen for å kose meg med alt av nyheter og sladder den har å by på. Jeg kom over en artikkel som handlet om en rettsak. Det ble gitt en beskrivelse av de fire advokatene til de som var tiltalt i saken. Jeg reagerte kraftig på hvor forskjellig advokatene er beskrevet. Nå vil jeg gjerne høre med dere. Er det jeg som overreagerer her, eller er dette en forferdelig og dessverre alt for vanlig retorikk blant pressen?

“Han har vært forsvareren hans i en årrekke. Under rettssaken har han med seg datteren” 

“Han er en av Norges mest profilerte advokater”

“Han har ti års erfaring fra politi og påtalemyndighet”

Hun fullførte jusstudiet i 2006″

(VG 15.09.17:12-13)

Når det står at den ene forsvareren har med seg datteren sin under rettssaken er dette min første tanke: “Åja, fikk han ikke barnepass?” Her ser jeg for meg en 6 år gammel jente som er med pappa på jobb. Til min forferdelse kommer det frem at datteren han har med seg i rettssaken er den kvinnelige advokaten som fullførte jusstudiet i 2006 og har jobbet aktivt som advokat i etterkant. Til tross for dette blir hun i mine øyne fremstilt som en 6-åring uten barnehageplass. Alle de mannlige advokatene blir presentert ut ifra hva de har arbeidet med, mens hun blir presentert ut ifra når hun gikk ut av studiet (som forøvrig er 11 år siden) som om dette er noe hun er heldig å får være med på fordi pappaen hennes er advokat. 

Det jeg lurer på er om dere ser det samme som meg, eller om jeg overreagerer? Del meningen deres, men vær så snill å være saklige. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

9 kommentarer
    1. Anonym: Alle de mannlige advokatene blir presentert ut ifra erfaring og meritter, mens den kvinnelige advokaten ble beskrevet ut ifra når hun gikk ut av jusstudiet og at hun er datteren til en annen advokat…

    2. Du kan ikke ta fire setninger ut av en hel artikkel. Da får du en mening om fire setninger. Du må ihvertfall vise til hele teksten. Det kan jo være det ikke var noe å tilføye den kvinnelige juristen. Det tar tid å bli advokat og ikke minst bygge opp et renommé. Og at far og datter jobber sammen er jo verdt å nevne..han er muligens mer kjent enn henne? Ikke godt å vite, har ikke lest saken. Men alt er ikke kvinnekamp 😉

    3. Kine: Dette var små notiser i siden så dette var alt som stod når det kom til beskrivelse av advokatene 🙂 Han er muligens mer kjent, men et lite googlesøk viste meg at hun har jobbet aktivt etter jusstudiet og da går det fint an å nevne hvor mange års erfaring hun har som man gjør med alle de andre. Hadde de nevnt at han hadde med seg datteren som advokat et sted i en artikkel og det faktisk ga mening hadde det vært noe annet i mine øyne. Nope, men dette er!

    4. Det står skrevet sånn fordi det er bra gjort at fyren både er en merittert advokat, og at han har oppdratt en vellykka datter som også har blitt advokat. Det har ikke noe med kjønnet hennes år gjøre.

    5. Jeg ser helt klart hva du kicker på her, selv om jeg ikke tror jeg ville tolket det pã samme måten selv.. Men det betyr så absolutt ikke at det er noe overdrevent eller galt I å reagere, for det ville vært mye bedre om de hadde formulert setningen noe sånt som ‘Fikk hjelp av datteren i retten”. Da får du faktisk fortalt mer uten at det tar mer plass! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg