BLOGGERE SOM OPERERER SEG

For å være ærlig har jeg blitt så dritt lei av at man ikke får gjøre som man vil hvis man er blogger. Dette gjelder særlig kropp, men selvfølgelig en del annet. Jeg blir lei meg når jeg ser hvor mye hat noen må gjennomgå på grunn av valgene de har tatt. Dere burde kanskje begynne å tenke litt lenger, og se bloggeren som det hun faktisk er, nemlig en person med følelser. 

Hun opererer seg ikke fordi hun er blogger. Hun opererer seg fordi hun har hatt komplekser og ønsker om å operere seg over lengre tid. Det at hun blogger har gitt henne økonomi og mulighet til å faktisk gjøre endringer hun har ønsket lenge. Om det er rett eller galt er faktisk ikke opp til noen andre å bestemme. Man kjenner seg selv best. Om jeg hadde hatt komplekser for puppene mine i fem år og endelig hatt økonomi til å gjøre noe med det hadde jeg helt sikkert gjort det. Nå er jeg så heldig at jeg ikke har noen store komplekser, men hvorfor skulle jeg fått hat for å gjøre en endring som får meg til å føle meg bedre?

Man er ikke et dårlig menneske fordi man tar silikon eller forstørrer leppene. Man er heller ikke et dårlig menneske hvis man skriver om dette på bloggen sin. Her har jeg min personlige mening om at det bør og kan unngås, i hvert fall i en veldig oppmuntrende tone. Allikevel synes jeg det er forferdelig hvordan disse menneskene får gjennomgå. Skal det virkelig være slik at man ikke får gjøre som man vil med egen kropp bare fordi man er blogger? Hva skjedde med “din kropp, ditt valg”, gjelder ikke det på alle områder?

Man får kjeft uansett hva man gjør. Kommenterer man det ikke så er det galt, og om man gjør det så er man et dårlig forbilde. Jeg understreker igjen at jeg personlig ikke synes noe om å skrive lange avhandlinger om operasjoner og injeksjoner, men jeg synes absolutt man skal få lov til å gjøre akkurat som man vil og få lov til å svare ja eller nei uten å bli hudflettet og hatet. Hadde du virkelig kalt venninnen din for en oppmerksomhetssyk hore eller et jævlig menneske om hun hadde tatt silikon? Nei, fordi det er jo annerledes. Eller? Ja, man er et forbilde, men man skal fortsatt få lov til å leve og gjøre akkurat som man vil med eget liv og egen kropp. Så kan vi nå roe ned litt når det kommer til å hate på andres kropper, naturlig eller unaturlig så er alle med på å gjøre verden til et bedre sted. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

32 kommentarer
    1. Jeg hadde opperet nesen nin hvis jeg hadde hatt økonomi til det. Dette var tanke gangen min når jeg var rundt 18 år. Jeg likte kke meg selv. Jeg var syk som nevnt tiligere har jeg hatt spiseforstyrrelser. Og jeg er egentlig veldig glad at jeg ikke leste om operasjoner på den tiden. For vet ikke om jeg hadde hatt det værre ang mine komplekser
      Jeg er glad nå at jeg ikke har tanker om å operere nesen min og det er fordi jeg har fått en mer voksent syn på livet nå som jeg er 25 år gammel og tenke at man skal være fornøyd med åssen man er å lære seg å elske seg selv åssen man ser ut og ikke tenke så mye på hva andre har som du ikke har.
      Men når det er sagt syns jeg dette var en kjempe bra innlegg. Du skriver bra Andrea

    2. Anonym: Enig i mye av det du skriver! Jeg vurderte lenge å ta silikon, men vokste på en mote bort far det og nå er jeg glad for at jeg ikke gjorde det 🙂 Dette var under tiden hvor bloggere skrev om operasjoner, men kanskje ikke like mye som nå….

      Tusen takk 😀

    3. Ja ikke sant. Syns egentlig en slik opperasjpn burfe nøi tatt opp med spykolog. Får nå kommer det innlegg om st folk kunne ønsle de hadde vært smartere.
      Jeg liker forsatt ikke nesen min men jeg har akseptert den som den er.

    4. Poenget er at man som blogger må være sitt ansvar bevisst. Man ser jo fort at det som regjerer på topplista er ikke blogger som inneholder politikk, feminisme eller andre samfunnsrelaterte forhold, men at det derimot handler om skjønnhet, sminke, operasjoner, komplekser og klær. Man har som blogger veldig unge lesere, og vi vet (etter observasjoner) at unge jenter helt ned i 12-års alderen er mer opptatt av blogg, sminke og mote enn noen gang. Så derfor vil en toppblogger som opererer seg sende totalt feil signaler, det sender mer signaler om at det er “greit” å operere seg fordi en blogger gjør det. I tillegg ender bloggere opp med å kunne leve av alt det de skriver om mote, skjønnhet og egne tanker om livet. Jeg tror ikke samfunnet vet hvor stor makt bloggere har, og denne makten tror jeg er på vei i en negativ retning..

    5. Elisabeth: De ar absolutt sterk innflytelse, og som jeg skriver så mener jeg personlig at det er unødvendig å skrive om operasjoner. Allikevel synes jeg de skal få lov til å gjøre hva de vil med sin egen kropp som alle andre.

    6. Selvfølgelig. Dersom jeg hadde gjort noe med min kropp, så hadde ingen brydd seg, fordi jeg er ikke en offentlig person, men det er normalt at dersom en offentlig person gjør det, så vil det få reaksjoner. Men i det store og hele så er det synd at det er blitt en vane å operere seg, fordi det er det deler av topplista på blogg.no mener er det fineste og mest perfekte. Folk opererer seg for å bli perfekt, og det er et samfunn som etter hvert blir ganske trist å leve i… Folk er faktisk stolte av å vise fram det de har operert eller har fylt i, og det skjønner jeg jo, men forsvare operasjoner er med på å nornmalisere det, og DET er noe jeg mener ikke burde gjøres av bloggere.

    7. Kjenner at nå ble det for mye fokus på stakkars IR på bloggen din.
      Hva folk gjør med sin kropp er opp til hver enkelt. Det er også opp til hver enkelt hva man legger ut på bloggen.
      Men når flertallet av leserne er under 18 år, så synes jeg det er lavmål å ha slik fokus på egen kropp.
      Fokus på alt man har fikset på, på alt man bruker penger på osv osv.
      IR er Norges mest usunne blogger på alle måtene jeg kommer på.
      Ingen når inn til henne heller. Så blir nok ikke noen forandring der, før hun vokser til, og forhåpentligvis får mer vett.
      At side2 vil ha slike bloggere, er en skam.
      Siden du forsvarer IR slik, kan du fortelle meg hva hun skriver om på bloggen sin, som du mener er bra lesning?
      Mener du seriøst at hun har en “sunn” blogg?
      En blogg som ungdommer har godt av å lese?
      Og på hvilken måte?
      Gleder meg til å få svar.

    8. Jeg er enig med deg til en viss grad -jeg mener folk burde bli flinkere til å gi faen i hva andre gjør. Når det er sakt er det frivillig å blogge, og velger du å blogge om operasjoner må du være klar over at folk vil reagere. Det gjelder ikke bare operasjoner, men politikk, mote osv. Folk har alltid en mening. Når det kommer til operasjoner i seg selv tror jeg folk må bli flinkere til å jobbe med seg selv. Man burde heller søke mestring på andre steder i livet, som studier, organisiasjonsarbeid eller trening. Oppsøke miljø der kropp ikke er så sinnsykt viktig, og lære at folk setter like mye pris på deg selv om puppene er små og nesa skjev.

    9. Nora: Ja, jeg er helt enig i det, men jeg føler det har blitt slik at bloggere ikke får lov til å operere seg uansett om de skriver om det eller ei. Det blir bråk uansett, og jeg prøver å sette det i perspektiv med å få dere til å tenke på om dere hadde reagert på samme måte om en venninne av deg hadde gjort det? Ellers er jeg helt enig i at man bør gå mange runder med seg selv og prøve å unngå det 🙂 Man er som regel fin selv om man ikke alltid ser det selv!

    10. Elisabeth: Ja, og det er faktisk et samfunnsproblem! Jeg er som sagt helt uenig i måten noen velger å fremme operasjoner osv., men jeg synes allikevel de skal få lov til å gjøre som de vil med egen kropp 🙂

    11. Sara: Åja, er det synd på Isabel nå? I det forrige innlegget kunne du ikke vente med å fyre løs på jenta. Dette innlegget handler ikke om Isabel Raad som enkeltperson, men hele tematikken rundt det at bloggere opererer seg, tar resylane, tar botox og får kjeft uansett om de skriver om det eller ikke.

      Dette er ikke et forsvarsinnlegg for Isabel, og innlegget om at jeg synes . hun fortjente en pause var ikke et forsvar av bloggen hennes, men Isabel som person fordi hun er et menneske akkurat som deg og meg og får gjennomgå til det ekstreme! Jeg leser sjelden bloggen til Isabel, så det kan jeg ikke svare på 🙂 Klikker meg inn nå og da.

    12. Har ikke dette vært tatt opp en million ganger nå..? Finnes det ingenting annet å blogge om? Det som bør bli sagt har blitt sagt 🙂

    13. Anonym: Noen ting kan ikke nevnes nok 🙂 Er mye annet å blogge om også, hvis du blar nedover arkivet mitt finner du tre innlegg hver dag og dette er et av de i løpet av min tid som blogger 😉 Derav, mye annet å blogge om!

    14. Du skriver “hun opererer seg ikke fordi hun er blogger. Hun opererer seg fordi hun har hatt komplekser og ønsker om å operere seg over lengre tid.”, men burde du ikke også stille spørsmålet; hvorfor har hun endt opp med komplekser? Det er vel hevet over en hver tvil at sminke og motebloggernes lesergruppe primært er unge jenter på 12-15 år, og når hovedandelen av bloggerne de følger har eller ønsker å operere seg for et “bedret” utseende, så er bloggerne med på skape OG forsterke komplekser hos unge jenter. Man bestemmer som du skriver over egen kropp, men som blogger bør man være veldig bevist på ens store påvirkningskraft når man skriver om å få utført/å ha gjennomført korrigerende kirurg. Det er i veldig stor grad dere som setter standarden for hva som er perfekt eller ikke, enten dere liker det eller ikke..

    15. Mar: Godt poeng, Mar! Det kan komme av ganske mye. Kvinner og menn har operert seg i mange år før sosiale medier gjorde sin entré, så å bare skylde på det blir feil, selv om det selvfølgelig er med på å skape mer press på visse området. Jeg er helt enig i at man bær tenke kraftig over hva man skriver som blogger, men poenget mitt her er at man også blir kritisert for operasjonen om man ikke skriver om den, men den synes. Det er feil.

    16. Andrea: Ja, jeg formulerte meg nok litt klønete og mener på ingen måte at dere alene er skyld i dette, men akkurat nå, i disse tider med sosiale medier har bloggerne langt større påvirkningskraft enn dere selv aner 😉

    17. Mar: Ja, og derfor er jeg helt imot å fremme operasjoner å skrive om det 🙂 Det nevner jeg også i innlegget, men jeg synes ikke det er greit å legge absolutt all skyld på bloggere og at de faktisk må få gjøre som de vil med sin egen kropp! Se så mye snakk det har vært om rumpa til Sophie Elise, og hun har verken skrevet om eller bekreftet noen form for injekson eller operasjon så vidt jeg vet…

    18. Hvorfor man aksepterer ikke at hun eller han fikset kompleksene borte? Det er en del av dagens kroppsfiksert samfunn forfengelighet. Premissleverandøren er Hollywood film stjernene. Nå snø-ballene har rullet helt til Janteloven høy-borg. Norge. Den er kommet for å bli. Kosmetikk Kirurgi evolusjonistisk framgang har gjort dette mulig for de som har råd å kjøpe seg en eller to operasjoner. uavhengig av sosial status. Den er blitt allmen-eie.
      Da, er det latterlig at man ble mobbet eller kritisert for det. Moralistene tapt kamp er nettopp mot den kirurgisk type var et faktum i USA, hvor sterke motkrefter greidd ikke å reversere tendensen.

    19. Håper ikke alle bloggerne som operere seg blir ideal utseende
      Da må jo alle operere seg for å bli pene

    20. “Ja, man er et forbilde.. blablabla”
      Når ble du og de andre bloggere et forbilde? Er ikke selve operasjonene som sjokkerer lengre.. Er mer det at dere Paradise Hotel-bloggere ser på dere selv som forbilder! Skjerp dere, jenter!

    21. Christina: Mislik det så mye du vil, men vi er faktisk forbilder for ganske mange 🙂 Jeg får daglig meldinger om og kommentarer fra nydelige, unge jenter som forteller meg at jeg er forbildet deres.

    22. Du er en av årets Paradise Hotel-deltaker! Har ikke fått inntrykk av at du er en sanger, skuespiller eller en modell? Har du designet noe eller skapt noe kreativt? Er det egentlig noe spesielt med deg framfor de andre Paradise-jentene i 2012, 2013, 2015? De som ingen kjenner igjen?
      Du driver denne bloggen med desperate overskrifter som inneholder ord “trodde jeg skulle dø”, “rane meg” osv. Men samtidig ser jeg ingen “annonse” i noen av innleggene dine!? Så det er ingen som betaler deg for reklameinnlegg? Denne bloggen gir ingen inntekt.
      Sol deg i glansen, neste år er det ny sesong med nye deltakere og nye “forbilder” for nye ungjenter” For du skriver jo selv at det er unge jenter som du er “forbildet” til. Unge jenter som typisk nok lett går fort lei og ser etter noe nytt. Kos deg mens du kan og om et år er du glemt!

    23. Christina: Det stemmer at jeg var deltager i Paradise hotel, ja 🙂 Jeg er verken sanger, skuespiller eller modell, hvordan er det relevant? Et forbilde kan være hvem som helst. Moren din, læreren din, en dame du møtte på butikken. Du må ikke være sanger eller modell for å være et forbilde 🙂 Hvorfor er du så sint, Christina? Ja, takk jeg skal nyte den siste tiden til det fulle <3

    24. Ja, du er nok et forbilde for mange. Håper alle ungjenter i framtiden melder seg på paradise hotel, skriver blogg med click bait-overskrifter og jaa.. det var vel det du har gjort for å bli et forbilde!?
      Goood luck, everybody!

    25. Anonym: Wow, du er litt trangsynt eller? Om jeg hadde sittet i kassen på Rema1000 eller kjørt en søppelbil kunne jeg fortsatt vært et godt forbilde for mange. Det kan være alt fra en enkelthandling, et livssyn og til utseende. Du derimot bør ta en runde med deg selv og tenke over hvorfor du har et behov for å tråkke på andre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg