DET ER EKKELT MED VALKER PÅ RYGGEN

Jeg synes det er så ekkelt når man får valkene på ryggen. Jeg kan ikke ha en sånn bikintruse, fettet henger over og ingen vil se det. Jeg hater å prøve badetøy, det er det verste jeg vet om. Jeg skal slanke meg altså, så kanskje jeg skal kjøpe bikinien i en størrelse for liten. 

Alt dette hørte jeg fra samme kvinne da jeg var innom en klesbutikk for noen dager siden. En ting er at hun tydeligvis hater kroppen sin, trenger å jobbe med innsiden og har et behov for å unnskylde seg for den stakkars butikkmedarbeideren. Det får være hennes problem. En ting som overhodet ikke er greit, og som gjorde meg oppriktig sint var at hun sa alt dette foran sine to unge døtre. Den eldste kan ha vært maks fjorten år gammel, og den andre var kanskje et par år yngre. 

Ja, det er trist at du sliter med kroppsbildet ditt og synes det er vanskelig at kroppen forandrer seg. Jeg føler med deg, det er ikke enkelt å ha en kropp i 2017 (merk: ironi). Allikevel er det absolutt ikke greit å snakke sånn om deg og kroppen din foran to unge jenter, og særlig ikke når det er barna dine! Selv om du kanskje ikke ser det så ser disse jentene opp til deg. De er i en alder hvor det faktisk betyr mye hva du har å si, og du er en stor trygghet i et liv med mye forandringer og press fra alle kanter. Du som mor har et ansvar når det kommer til å forme barna dine. Du har et ansvar for at de skal føle seg bra, og da kan du aldri stå og snakke ned om deg og kroppen din foran dem, uansett hvor misfornøyd du selv er. 

Det er lite som provoserer meg mer enn dette. I et samfunn hvor man kan føle seg presset over alt bør du som mor virkelig være dere trygghet. Klag så mye du vil til den stakkars butikkmedarbeideren, selv om du faktisk heller bør ta deg en prat med en profesjonell om du har det så fælt med deg selv. Bare ikke klag på verken personlighet, utseendet eller kropp foran barna dine. Aldri. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

16 kommentarer
    1. Åh jeg hører det altfor ofte… Jeg jobber i undertøysbutikk og der er det en god del som nekter å ha riktig omkrets rundt kun fordi noen små valker stikker frem.. Det er faktisk de tynneste som er verst der, og jeg som har litt ekstra former føler meg ikke så tilpass i den situasjonen

    2. Her synes jeg du overdramatiserer. Det er hennes egen kropp, og hun kan si nøyaktig hva hun vil om den. Hadde hun begynt å kritisere jentenes kropp, derimot, ville jeg vært enig i at du hadde grunn til å bli provosert.

    3. E trist at verden er blitt sånn! Jeg har noe ekstra kilo på kroppen min, men eg har fått to nydelige unger på kort tid å kroppen endrer seg jo eldre man blir. Noen har lettere før å legge på seg enn andre å sånn e verden, vær stolt over den kroppen man har fått. Jeg er ikke fornøyd men viset ďet foran ungene mime eller søsknene mine. Lev livet ekke det man sir?

    4. Jeg er en sånn som tar større omkrets rundt ryggen på bh for å unngå de der valkene bak haha. HATER det.

    5. Jeg får vondt inni meg..
      Hvem sier sånn om seg selv høyt foran barna?
      Og “jeg hater Valker på ryggen” hva faen er det og si!
      Jeg hadde vært så flau om jeg sa slikt foran en butikkansansatt..
      Og en til ting.
      Jeg blir helt ærlig irritert på tynne venninner som klager på at de er tykke og må slanke seg.. for jeg er STOR og overvektig..
      Og dere har ingen helse grunn til å slanke dere og heller ikke trenger dere å komme dere inni mer normale str eller for å handle i vanlige klesbutikker.. jeg er litt der nå da.. Jeg må bruke XXXL og større..
      “Valker er ikke fint” ? Er mange med valker som ser veldig bra ut og jeg vet ikke helt hva man mener med “Valker”..

    6. Lotte: Jeg vet, det er helt forferdelig… Jeg hater når folk klager på kroppen sin, fordi så lenge man er frisk bør det ikke spille en så stor rolle om man har et par kilo mer enn hva man egentlig foretrekker. I så fall får man heller gjøre noe med det, klaging hjelper i hvert fall ikke 🙂 Alle er fin <3

    7. Kjente jeg ble sint og frustrert av å lese dette. Jeg er mor selv, og dette er noe her alltid tenker over når det gjelder meg selv og alle andre mødre. Man forstår ikke at man Er med på å ødelegge livet til sine barn! Alle burde skjerpe seg og holde munn foran deres og andres barn så lenge det ikke er no positivt og hyggelig!!
      Veldig bra tema du tar opp Andrea, fantastisk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg