JEG STEMTE IKKE VED FORRIGE STORTINGSVALG

Da det var stortingsvalg sist stemte jeg ikke, og det skulle jeg ønske at jeg hadde gjort. Partiet jeg støttet vant ikke, og selv om min ene stemme ikke kunne endret noe så er det nettopp den tankegangen som kan stoppe en valgseier. Det å tenke at min ene stemme ikke teller kan være avgjørende om flere sitter med samme tankegang. 

Mye har endret seg siden den gang, blant annet mitt syn på det å bruke stemmeretten sin. Generasjoner før oss har kjempet for å gi oss denne retten, og det finnes fortsatt flere steder i verden hvor folket ikke være med på å bestemme hvem som skal lede landet. Det finnes fortsatt land hvor kvinner ikke kan stemme. Vi lever i et av verdens beste land, men har det gjort oss bortskjemt? Ja, antakeligvis. Den gangen for fire år siden tenkte jeg at det er ingen krise uansett hvem som vinner, vi lever jo i Norge. Det er en håpløs tankegang, og hvis vi vil bevare alt det gode som gjør oss til et av verdens beste land å leve i så må vi stå opp for disse rettighetene og kjempe for å beholde det vi er så glad i. 

Det er fortsatt en liten stund til vi skal gå til urnene og avlegge en stemme på hvem vi ønsker skal styre landet vårt. Jeg oppfordrer alle til å lese seg litt opp på hva de forskjellige partiene stå for, ta valgtester på flere steder som for eksempel NRK, Aftenposten og VG hvor de hjelper deg å finne frem til et parti som kan passe deg og å se på de punktene du virkelig brenner for. Kanskje du er veldig opptatt av helse, men helt uinteressert i hvordan vi skal forholde oss til norsk landbruk? Da finner du partiet som står for det du står for! Det å finne et parti som du er helt enig med på alle punkter er nok ganske vanskelig, eller umulig. Finn partiet som passer deg best og som fokuserer på det samme som deg!

Vær så snill, bruk stemmen generasjonene før deg har kjempet for at du skal få og stem på det partiet du mener kan bevare, forbedre eller gjøre Norge til det du ønsker at Norge skal være. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

6 kommentarer
    1. Veldig bra at du tar opp dette! De fleste unge velgere har ikke interesse for eiendomsskatt, landbruk og eldreomsorg og å finne de små tingene som man har interesse for i flere titals valghefter er demotiverende. Viktig å nevne at hvis man ikke vet hva man skal stemme så ikke bare dropp det. Stem heller blankt så telles stemmen din og man kan holde de partiene som egentlig skulle vært under sperregrensen, under den.

    2. Så flott du tar opp dette! Jeg har hatt ingen tanker om hva jeg skulle stemme og slet veldig med det. Men ville jo så inderlig bruke den retten jeg har! Så er jeg veldig opptatt av miljøet og ønsker at det vil forbedre seg til enda bedre! Og da fant jeg hva jeg ville stemme på når mamma tipset meg om miljøpartiet! Godt å få litt tips fra eldre som gjerne vet litt mer, føler ikke skolen lærer oss så mye om partiene og hva de står for. Noe jeg mener er veldig viktig for oss unge å vite for å motivere oss til å bruke vår stemmerett! Bra innlegg, du er så god blogger! Jeg så på PH så jeg har vært litt på flere av PH jentene sine blogger, men kun blitt fast leser hos deg! Det har jo ikke noe med de andre å gjøre, virker som kjekke jenter (beste PH gjengen var i år), men går på hvor dyktig du er som blogger. Du har så variasjon og gode kjekke innlegg som jeg liker å lese! Ble lang tekst så oppsummering (hehe): flott innlegg, flott blogg og flott jente!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg