NÅR DU MÅ SKRAPE BUNNEN AV SPAREGRISEN

Nå er det like før skolen starter igjen, og mange skal tilbake til student-tilværelsen. Som tidligere student, og egentlig generelt som ei jente som er litt for glad i å bruke penger jeg ikke burde bruke har jeg lært noen tips og triks for å komme meg gjennom ukene før lønnen kommer. I studietiden er det mye man vil bruke penger på, men også mye man må bruke penger som for eksempel bøker (noe som er kjempedyrt). Nå har jeg laget en liten liste som med tips til hva dere kan gjøre om det er litt trangere enn vanlig en måned. 

Last ned mattilbud-appen – Denne har hjulpet med mange ganger. Her får du oversikt over tilbudene i de forskjellige matvarebutikkene som Rema, Coop, Spar, Kiwi og resten av gjengen. Det er også en funksjon som heter “ukens tilbud” og her fremmes det beste tilbudet av hva alle butikkene tilbyr. Det er kjekt å få med seg dette fordi hvor ofte leser du kundeaviser lenger? Her kan du finne ut av 10-kronersmarked, hvor de har tilbud på Fjordland og egentlig alt du trenger å vite for å handle billigst mulig. 

Dra til Sverige – For dere som fortsatt er hjemme på ferie og har tilgang til bil eller en ferje ville jeg benyttet meg av dette nå. Du kan spare en del på å handle i Sverige og i tillegg er det utrolig bra utvalg. Jeg var der for noen uker siden og kjøpte litt av hvert. En av favoritt-tingene jeg kjøper i Sverige er vasketing, altså vaskemiddel, oppvaskmiddel, skyllemiddel og flekkfjerner. Her får du store beholdninger til en billig penge! Kjøtt kan også lønne seg å kjøpe, særlig om de har spesielle tilbud (du får også opp noen svenske butikker på mattilbud-appen). Jeg kjøpte en stor pakke med karbonadedig som jeg delte opp i små porsjoner og frøs ned. Da kan jeg enkelt ta opp rett mengde til hva jeg skal bruke det til senere. 

Lag mye middag – Nå tenker jeg da på mye og billig. Det er lett å lage enkel og billig mat du enten kan fryse ned eller spise til lunsj dagen etterpå. For noen dager siden lagde jeg en stor mexicansk gryte og det holdt til middag den dagen og dagen etterpå, i tillegg til at jeg frøs ned to porsjoner som jeg kan ta opp senere! Gryter er genialt og kan gjøres veldig billig. Andre ting du kan lage og fryse ned er kjøttsaus. Kjøp billig kyllingkjøttdeig, hakkede tomater, gulrøtter og bruk masse godt krydder så kan du fryse det ned og bruke det til spaghetti (som er superbillig), tilsette linser og mer grønnsaker og spise det som det er eller komme på en annen morsom vri! Havregrøt kan også være ganske godt som middagsmat om du koker den opp på melk, tilsetter cottage cheese og tar på masse kanel. Namnam. Poenget er at når du først skal lage middag kan du lage en stor porsjon for en ganske billig penge. 

Kutt ut luksusvaner – Denne er ganske åpenbar, men ikke kjøp deg kaffe på vei til skole eller jobb. Ta med deg lunsj i stede for å kjøpe, da ryker det fort en hundrelapp der. 

Si opp månedskortet – Det jeg gjorde da jeg var ganske fattig var å kutte ut månedskortet til kollektivtransport. Hvis du har mulighet kan du spare ganske mye penger i måneden på å gå eller sykle i stede for å ta trikk eller buss. Det er selvfølgelig ikke alle som kan det, men det er nok en del som tror de må bruke kollektivtransport som egentlig kan gå. Jeg bodde i Gamlebyen og gikk til jobb i Bogstadveien. Det tok meg tre kvarter, men det var bare å stå opp litt tidligere. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

12 kommentarer

Siste innlegg