2 TIMER SØR FOR OSLO

Dere har vært litt nysgjerrige på hjembyen min, Larvik. Jeg har ikke skrevet så mye om verken byen eller mitt forhold til den, men det kommer her. I Mr. og Miss Paradise-konkurransen skulle vi presentere hjembyen vår, og da lagde jeg en sang som dere fikk se et lite klipp av i episoden. For dere som ikke har fått det med dere så lagde vi også tidenes kleineste, men morsomme, musikkvideo til den. Dere kan se den HER om dere ønsker det. Jeg klarer ikke se den, haha.

Jeg har bodd i Larvik gjennom hele oppveksten min og frem til jeg flyttet til Oslo som 19-åring. Det er en liten by, men det å vokse opp der synes jeg var veldig fint. I løpet av den tiden bodde jeg på tre forskjellige steder, men det er kun to av de jeg husker. Da jeg var liten bodde vi på en liten gård litt ute på bygda i Larvik om man kan si det slik. Det var helt fantastisk, og jeg trivdes helt utrolig godt. Vi bodde i et stort hus, og jeg hadde faktisk et rosa soverom! I stuen var det store vinder mot åkeren og havet nedenfor, og mellom der lå en stor hage hvor vi pleide å leke. Vi hadde kaniner, katter, hunder, griser, kuer, høner og et par marsvin eller hamstere i løpet av disse årene, om jeg ikke husker helt feil. Det var helt perfekt, og det å vokse opp på et sånt sted var utrolig hyggelig og noe jeg kunne tenkt meg å gi mine fremtidige barn. 

Larvik har sine bra og dårlige sider og strøk som alle andre byer. Allikevel følte jeg meg alltid trygg da jeg bodde der. Jeg synes Larvik er en veldig fin by å vokse opp i, men det er ikke en by jeg vil bo i som ung voksen. Da jeg flyttet til Oslo var jeg ganske lei av Larvik, og følte jeg hadde opplevd alt som var å oppleve der. Det var ikke noe mer å hente for meg på det stedet, og etter et helt friår hvor det eneste jeg gjorde var å jobbe og bruke fritiden til å ha vinkvelder med jentene mine var jeg ganske lei. Jeg trengte å komme meg bort, og selv om Oslo er en veldig liten storby virker den tusen ganger større enn Larvik. Her er det alltid noe man kan gjøre. Det er nye steder, nye restauranter, nye utesteder, nye parker, nye gater, nye butikker og byen er hele tiden i utvikling. Da jeg bodde i Larvik følte jeg at tiden stod stille, og at byen kom til å bli værende som den var for alltid. 

Nå er jeg glad for at jeg flyttet, men det hender selvfølgelig at jeg savner Larvik. Det er en veldig koselig by, og jeg har så mange gode minner derfra. I tillegg bor familien min der, så det blir noe turer hjem i ny og ne, men da merker jeg at jeg blir rastløs etter et par dager og savner Oslo igjen. Det er noe litt annet på sommeren, i påsken og i jula hvor “alle” kommer tilbake til byen. Larvik er en vakker by på sommeren, og da er det plutselig en del mer man kan finne på. Vi har flere flotte strender, fine turområder og sommerbyen Stavern som til og med hoster Stavernfestivalen! Det er absolutt høydepunktet med turen hjem, sammen med det å møte alle de fine menneskene jeg ikke ser mellom jul og sommer. Studenter og andre som har flyttet bort fra byen for å oppleve mer strømmer tilbake, og de to utestedene som faktisk blir brukt av ungdommen i byen blir fylt til randen. Det elsker jeg virkelig! Jeg synes det er så koselig at alle trekker tilbake i ferier, fordi det viser litt at vi føler tilhørighet på en måte. For meg har det blitt en tradisjon å dra hjem i påsken, julen og på sommeren og det tror jeg det er for mange andre også. 

Før pleide jeg å tenke at jeg ville flytte tilbake til Larvik når jeg blir klar til å etablere meg fordi det er et fint sted å vokse opp. Nå er jeg ikke like sikker lenger, men det er heller ikke noe jeg trenger å planlegge. Jeg får se hva fremtiden bringer og hva jeg ønsker når jeg eventuelt når det stadiet i livet. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT

4 kommentarer
    1. Hahaha skogen heter ikke pøkeskogen den heter bøkeskogen haha (hørte at du sa riktig) BTW elsker deg kjempe høyt å har veldig lyst til å møte deg og ta bildet og sånt en dag! Du må komme til Larvik!❤️❤️❤️❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg