AVSLUTNINGEN PÅ SKAM SKUFFET

I går ble den aller siste episoden av SKAM sendt, og jeg hadde skyhøye forventninger. Jeg må innrømme at jeg elsket denne serien, særlig sesong to med Noora og William, men jeg har falt litt av i det siste. Jeg tror sesong to traff meg mest fordi det er dette jeg relaterer mest til, mens jeg har et homofilt vennepar som elsker sesong tre med Isak og Even. Det er ofte slik at ting som treffer deg og som du kan relatere til er det en liker best fordi man føler enda sterkere med karakterene. Allikevel digger jeg at Sana fikk en egen sesong, og relasjonen mellom henne og Yousef var skikkelig spennende og pirrende. Jeg var døds-nysgjerrig på å vite hva som kom til å skje mellom de to, og jeg håpet selvfølgelig på at de skulle bli kjærester!

Den avsluttende episoden skuffet meg på flere måter. Det aller første klippet som handlet om Vilde som måtte ta ansvar for mye mer enn hva hun egentlig bør traff meg rett i hjerterota. Jeg fikk så vondt av henne, og satt i sofaen med grøsninger over hele meg. Foruten om dette synes jeg ikke det skjedde så veldig mye interessant eller spennende. Jeg oppfattet det hele som en slags rask avslutning hvor vi fikk se bittelitt av hver karakter, og det var vel egentlig det som var greia. Det var helt sikkert bevisst, men jeg personlig synes bare det ble rotete. Da det hele i tillegg ble avsluttet med den veldig rare scenen mellom gutte-Chris og hun jenta til Jonas/Isak som jeg ikke husker hva heter en gang datt jeg nesten av stolen. Hele gjengen som så på sammen med meg lurte på hva i all verden som skjedde her? Det ga null mening, og plutselig skulle Eva og Jonas finne sammen igjen? Altså, hallo skulle ikke gutte-Chris gå fra fuckboy til pusegutt og begynne å elske Eva? Igjen ble dette oppfattet som et forsøk på å lappe sammen noe i siste liten. Talen til Sana var fin den, og veldig rørende, men jeg sitter igjen litt sånn “hva skjedde egentlig her?”? Var dette alt?

Jeg føler at den røde tråden i sesongen forsvant, og jeg ble rett og slett ordentlig skuffet. Det kan godt være fordi jeg hadde for høye forventninger, men uansett så er det trist at en så fin serie avsluttes på en måte som gjør at jeg sitter igjen med denne følelsen. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT

43 kommentarer
    1. Jeg digget faktisk at Chris ikke endte opp som en pusegutt han også. William var en fuckboy som forandret seg, så vi har på en måte fått bad boy gone good-konseptet. Hvis det samme hadde skjedd med Chris, ville det gitt et falskt inntrykk av at jenter kan forandre badboys med kjærlighet, noe som nesten aldri er tilfellet. De fleste mennesker forandrer seg jo tross alt ikke. Derfor DIGGET jeg hvordan han på et øyeblunk gikk fra hodestups forelsket karakter vi hadde sympati med, til gode gamle P-Chris. <3 Det hadde rett og slett blir for urealistisk at BÅDE han og William endret personlighet og verdier totalt på grunn av ei jente. Jonas og Eva kom jo heller ikke utifra løse lufta, de hadde jo allerede hooka-hooka en gang, og det er jo ikke unormalt å finne tilbake til hverandre. Jeg synes egentlig alt ble bunnet sammen på en veldig fin måte. <3 <3 Og alle de små klippene passet kjempegodt til slutten!
      Men hva man synes, kommer jo selvfølgelig anpå hva som er viktig for en med serien. Jeg er for eksempel en av de som likte sesong 2 minst, siden jeg synes det er driiitkjedelig å bare se på kjærestepar som ser hverandre inn i øynene og susser, mens sesong 4 likte jeg kjempegodt fordi den fokuserte mer på vennskap. <3

    2. Nå vet jeg ikke om du følger med på skam.p3.no, men man må nesten ha fått med seg chattene mellom personene for at man skal skjønne klippene i denne episoden tror jeg 🙂 Synes den siste episoden var råbra, men jeg har fulgt med gjennom hele uken!

    3. Helt enig med deg! Var virkelig ikke det jeg så for meg, men for all del har det vært en bra sesong! Kunne ønske at klippet varte lengre, at feks vennene hadde gitt en flybillett til Tyrkia, ELLER at Yousef hadde kommet som overraskelse. Det hadde vært en perfekt avslutning!

    4. Så bra det ikke bare var jeg som ble skuffet over avslutningen.. Syns i grunn hele sesongen her har vært litt “kjedelig”, tok liksom litt lang tid før jeg skjønte hva de ville med denne sesongen her 🙂

    5. Hmmm. Logisk brist. Altså. Om Chris kun likte Eva fordi hun var en utfordring, Og han liker “jakten “, så gir det null mening at han gir opp denne jakten for å være med Emma (der har du navnet). Emma er så skjør og naiv og tar ALLE som liker henne….. det kan neppe gjøre at han får den “jakten”, om det er den han vil ha.

    6. Synes avslutningen var råbra, og hvis man har fulgt med helt fra sesong 1 både episoder, chatter og på instagram, så ser man at de har fått til den røde tråden gjennom alle sesongene og særlig avslutningen. Synes det var sykt bra at det slutta som dt starta ved at Jonas holdt tale og det ble vist vennskapet til gjengen i småklipp og verdens problemer.

    7. Inga: Jeg har fulgt med på alt, men synes de mistet det litt her dessverre 🙁 Men det er godt å høre at ikke alle sitter igjen med samme følelse som meg! Det er jo en utrolig bra serie alt i alt.

    8. Jeg må dessverre si meg uenig med deg. Elsker hvordan de har klart å skape en rød tråd gjennom hele serien, og at serien avsluttet med å vise til sommerfugleffekten. Hadde ikke Jonas bedt Eva om å finne seg nye venner i begynnelsen av sesong 1 hadde ikke de endt opp der de er i dag. Dette med at små handlinger kan få store konsekvenser er så fint og samtidig skummelt. Derfor syns jeg det er flott hvor bra dette kommer frem i serien, og at det blir understreket i siste episoden. I tillegg var talen til Jonas/Noora/William/Isak så utrolig sterk. Og hele avslutningen gav meg en følelse av at karakterene kom til å leve videre på en måte. Men du har selvsagt lov til å ha en annen mening!

    9. Jeg ble ingenting annet en emosjonell igår. For meg var dette en spektakulær endelse, som jeg føler både oppsummerte og samlet hele serien. Kunne ikke blitt en finere avslutning.

    10. Helt enig. Forventet så mye mer en dette. Så ble veldig skuffet av denne episoden. Nesten så jeg sitter å håper at de kommer med en ‘suprise episode’, føler de hadde så mye mer igjen å fortelle 🙂

    11. Veldig enig med deg Andrea! Først må jeg bare si at episoden var bra osv, men at siste delen (avslutningsklippet) var skuffende… Jeg er en som liker å se klippene hver dag isteden for å vente på en hel episode i slutten av uken. Og det var vel kanskje derfor jeg også ble litt skuffet av siste klippet (festen på lørdag) fordi jeg følte heller ikke man fikk noen endelig slutt. Jeg digger denne sesongen og at man får se ulike sider av Sana og at alt ikke er like enkelt pga tro osv… og at dette skal åpne øynene til seere slik at de kanskje har mer forståelse, men siden det aldri ble noe mer enn “jeg liker deg, jeg vet du liker meg, men vi får se hva som skjer etter sommeren…” kind off forhold mellom Sana og Yousef var det ikke noen annen spesiell hendelse i sesongen folk kunne knytte seg til egentlig. Kanskje jeg hadde litt for høye forventninger jeg også haha… men følte liksom at de eneste rollene vi fikk en endelig slutt på og kunne ta til takke med var Isak, Even, Noora, William, Eskild, Linn og jente-Chris. For hva søren skjedde mellom Chris og Emma? Var Eva plutselig glemt på 2 sek? Og var alt Eva og Jonas gikk igjennom i sesong 1 også bare lagt på hylla? Det irriterte meg veldig haha for det kom liksom bare helt ut av det blå at P-Chris switchet jente med første anledning etter at han hadde lagt inn så mye effort med Eva. Nei følte rett og slett dette ikke kunne være en “slutt” når Sana, Vilde og flere personer fortsatt har en åpen slutt hvor serien selv har gitt oss grunner til å stille spørsmål som vi desverre ikke kan få svar på nå lenger desverre

    12. Anna: Helt enig i det du sier om at det ikke var en spesiell hendelse å knytte seg til! Du satt ord på det jeg ikke klarte her, men det er akkurat det jeg savnet… Det har vært så mange ikoniske øyeblikk tidligere, men jeg føler litt at denne sesongen mangler et.

    13. for å være helt ærlig, får jeg en følelse av at du ikke har fått med deg de verdiene skam har vist oss gjennom disse fire sesongene, men kun hvilke kjærestepar som har endt opp sammen og ikke. siste episode var etter min og tusenvis av andres mening episk, og ga skam en utrolig avslutning! i det virkelige liv er det ikke slik at alt alltid gir mening, og likevel føler jeg at alt i den siste episoden ga mening. hvis p-chris virkelig hadde elsket eva, hadde hun vel ikke vært så vanskelig å overbevise, og han hadde heller ikke forelsket seg på nytt så fort. emma har vært andrevalget til de fleste en stund nå, og det er ikke rart hun føler seg bra når hun plutselig får udelt oppmerksomhet og ender opp som et førstevalg. vi vet jo allerede at det har vært noe mellom eva og jonas en stund nå, så det var heller ikke overraskende.
      sesong to, som du sier var din favoritt, har også tatt opp flere viktige temaer, som voldtekt, ærlighet og kroppsfokus. selv om dette er den sesongen jeg liker minst, er det mange ting jeg kan kjenne meg igjen i her hvis jeg går litt dypere i det.
      likevel skjønner jeg hvis du bare er en casual seer, og ikke er ute etter de dype meningene bak, og du har selvfølgelig lov til å ha din egen mening. følte bare at jeg ble litt irritert når jeg leste innlegget ditt, fordi det virket ikke som du satte pris på den supre avslutningen julie andem har skapt

    14. På meg virker det som du er skuffet over avslutningen fordi du ikke fikk se Yousef og Sana kline, og at du ikke fikk en happy ending på alle karakterene. Når det gjelder Y&S er det jo ingen tvil om at de ble et par, han lover jo å ta henne med til en moské i Tyrkia der han stammer fra og hun har jo sagt at hun kan se for seg å gifte seg med han!!
      Når det gjelder resten; hvor unaturlig hadde det vært å fått en endelig avslutning (happy ending) på alle sine liv når de er 18-19år? Men avslutningen fikk frem at livet kan være tøft for mange, man vet ikke alltid hva som skjer, det er viktig og ha noen å snakke med og at ingen står alene. I tillegg ser vi at denne gjengen har knyttet veldig sterke vennskapsbånd.

    15. Underlig: Nei, det handler ikke om at jeg ikke fikk se de kline! Det handler lite om sana og Yousef egentlig, selv om jeg gjerne skulle visst litt mer om dem 🙂 Det ble bare rotete og uferdig i mine øyne! Jeg synes forsåvidt alle fikk en ganske happy ending jeg, så deg handler ikke om akkurat det 🙂

    16. nope: Jeg forstår ikke helt at du blir irritert… Det er forskjellig syn på ting, og jeg ble litt skuffet over dette. Jeg forstår at vennskap har spilt en viktig rolle i denne sesongen, og ja, mange elsket avslutningen noe som er veldig bra! Jeg skulle ønske jeg gjorde det selv! Allilevel ble jeg skuffet fordi jeg følte det var en quick fix og satt kjapt sammen, men det er bare slik jeg ser det. SKAM som helhet er fortsatt amazing, og dette handler om at slutten ikke ble som jeg trodde og håper som fan. Hvis du leser over her er det flere som også kjenner seg igjen, og VGs anmelder påpeker også litt av de samme tingene som meg så helt alene er jeg ikke 🙂

    17. Jeg synes ikke avslutningen var så gæren, men enig i at det var en brå slutt. Her kunne de dratt det over er par episoder, tenker jeg. Samtidig mener jeg sesongen til sana ikke var bra nok. Jeg synes hun skulle gjort noe opprørsk og skapt mer furore enn hun gjorde. Jeg hadde helt klart forventet mer!!

    18. Er helt enig med deg, Andrea! Synes spesielt scenen med Chris og Emma var veldig spesiell, slike ting skjer ikke på ekte? Det ble bare veldig kleint å se på. Vi fikk et hint om at Jonas fortsatt hadde følelser for Eva, men tenkte ikke så mye over dette da jeg håpet Chris skulle bli pusegutt som du sier haha! Er også enig i det med den talen. Fin tale som får frem mye bra, men sitter også igjen med “Hæ, var dette alt?”. Venter liksom på at noe nytt skal komme ut. Synes uansett Julie Andem har skrevet 4 fantastiske sesonger, og karakterene er jo bare helt amazing! Trist det er over..

    19. Helt enig med deg Andrea, men hele denne sesongen fenget meg ikke i det hele tatt… Jeg synes spesielt det med Chris og Emma var rart, jeg tror ikke på kjærlighet ved første blikk,dessuten heiet jeg på Eva og Chris, Jonas er en herlig gutt,men synes han likevel behandlet Eva veldig dårlig i sesong 1.
      For min del var det egentlig bare sesong 3 som fenget meg, jeg selv er bifil og forsto mye av problemene både isak og Even hadde, men var kanskje mer lik Isak egentlig, men synes uansett at Isak som bare var 17 år var mye modigere enn meg, jeg var tross alt 31 og halvt år når jeg når frem, ennå jeg har visst at var bifil var tidlig alder,kanskje allerede som 13-14 åring.
      Sesong 2 klarte jeg ikke i hele tatt, synes rett og slett Noorhelm var et usunt forhold, først tvang han Noora på date og så reagerer han slik med alt det dritten med Nico, synes han var svært umoden dessverre, selvom jeg virkelig liker Thomas, klarte jeg dessverre ikke William..
      Sesong 1 var helt okey,men bedre enn 2 og 4 for min del 🙂

    20. fortelligen om Sana er mest realistisk slik den står nå! Og det er jo det som er meningen med skam, er det ikke? Skam viste at det viktigste er ikke å være lik alle andre, men å like seg selv for den man er! Serien gikk kanskje sakte og virket kjedelig, men det er bedre at den er så realistisk som mulig! 😉 virker ikke helt som om du har skjønt dybden i det hele som flere påstår her?

    21. Jeg synes det var en fin avslutning på Skam,veldig rørende.Den greia med gutte Chris og Emma hadde nok også litt med chatten mellom William og Chris å gjøre.Der Chris skriver at han tror han er forelsket i Eva,og William svarer at han ikke har hatt det øyeblikket enda som forandrer alt.For da hadde han visst at han var forelska,ikke bare trodd.I siste episode opplever han imidlertid the moment, med Emma.Derfor synes jeg dette gav mening,og ikke bare var en random greie.I tillegg til det aspektet hvordan alt kan forandres på et øyeblikk.Var jo litt kjærlighet ved første blikk for Even og Isak også:)Min favorittsesong er definitivt nr.3 <3 Synes Sana sesongen har vært bra,men de kunne med fordel fokusert enda mer på kjærligheten mellom Yousef og Sana.(Selv om ting handlet mer om vennskap)Kommer uansett til å savne Skam,og synes de kunne laget flere sesonger.

    22. Anbefaler deg å lese den siste recappen av Cristopher Pahle! Han oppsummerer på en veldig fin måte, er utrolig dyktig og oppklarer endel momenter i de ulike klippene som mange seere kanskje ikke helt får med seg – hvorfor ting er gjort som der gjort, symbolske betydninger osv 🙂

    23. Her tar vi de to dårligste skuespillerne i serien og får de til å spontant forelske seg i hverandre! Ut av det blå! Og hva var det derre buhu-opplegget, “Noora er min verden” som Linn og Eskild holdt på med.. Cringe all the way!! Ellers er skam ypperlig underholdning.

    24. Slik som jeg oppfattet det trodde Chris han var forelsket i Eva, men da han møtte Emma fikk han den feelingen William snakket om på meldinga. Emma er jo så og si et speilbildet av Chris. du kan jo si at det som skulle til for at han ble bergtatt av noen var å finne et “speilbildet” av seg selv, ergo Emma

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg