JEG BLE PRESSET TIL Å DRIKKE ALKOHOL

Da jeg var yngre var jeg fast bestemt på å ikke drikke alkohol før jeg fylte atten år gammel. Jeg var veldig skeptisk til å prøve slikt, og jeg hang alltid litt etter de andre med sånt. Jeg likte ikke tanken på å drikke alkohol, og jeg synes det var litt skummelt for å være helt ærlig. De fleste andre begynte å drikke tidlig på ungdomsskolen, men jeg ville ikke. Jeg ville vente, og det skulle jeg klare.

Jeg husker den aller første gangen alle jentene skulle drikke sammen. Det var en nyttårsaften på ungdomsskolen, jeg tror kanskje det var i niendeklasse. Jentegjengen skulle samles hos en venninne som var alene hjemme, men jeg ville ikke være med. Alle de andre skulle drikke, og jeg hadde verken lyst til å drikke selv eller å være rundt fulle mennesker. Jeg ble hjemme den kvelden. Mamma og pappa synes det var veldig koselig at jeg heller ville tilbringe kvelden hjemme med familien, men de synes også det var litt rart at jeg ikke ville være med når alle vennene mine skulle feire sammen. Noen dager senere innrømmet den egentlig grunnen til at jeg ble hjemme for mamma og pappa. De ble selvfølgelig kjempestolte, og jeg ble glad fordi de var stolt av meg! Så glad ble jeg at nå skulle jeg i hvert fall ikke begynne å drikke, og jeg fortalte dette til jentene på skolen dagen etterpå. Det ble ikke akkurat tatt i mot slik som jeg hadde forventet. De ble sure på meg fordi jeg hadde fortalt til foreldrene mine at de drakk, selv om mamma og pappa lovet å ikke si noe videre. I tillegg skjønte de fleste foreldrene hva som foregikk, så det ville ikke akkurat kommet som et sjokk uansett. Det var og er nok mange foreldre som lukker øynene, og det tror jeg faktisk mamma og pappa har gjort noen ganger i løpet av ungdomsårene mine de også.

Etter hvert begynte jeg å bli med på fester, men jeg holdt meg helt edru. Jeg ville ikke en gang smake en liten dråpe, for da ville jeg ikke ha holdt løftet til meg selv. Jeg var ikke en av de som fikk smake øl og vin av foreldrene mine på julaften eller andre dager, så jeg hadde faktisk aldri rørt alkohol. Det å være med på fest og se hvordan alkoholen endret vennene mine ga meg mer avsmak. De endte som de fleste opp meg å snøvle, kaste opp, krangle og hvem vet hva mer som skjer når tenåringer samles på en hjemmealene-fest og tester ut alkoholens grenser. Dagene etter festene husket de ikke hva som hadde skjedd selv, og da jeg husket ble de de ikke veldig komfortable. Etter hvert ble alle mer og mer skeptisk til at jeg skulle få lov å bli med på fest når jeg ikke drakk selv. Jeg var jo ikke en del av moroa, og det var kjedelig at jeg husket alt de hadde sagt og gjort, til tross for at jeg som regel ikke nevnte det om de ikke spurte selv.

Alle trakk seg unna meg, og i helgene ville de ikke at jeg skulle være med, for da skulle de drikke alkohol og da fikk bare andre som drakk alkohol være med. Dette gjorde at jeg begynte å føle meg veldig alene. På et tidspunkt gråt jeg meg selv i søvn flere dager i strekk fordi jeg følte meg skikkelig ensom. Jeg følte ikke at jeg hadde en eneste venn jeg kunne snakke med dette om, fordi alle var enige på dette punktet. De var vennene mine, men hvorfor gjorde de da dette mot meg? De presset mer og mer på at jeg selvfølgelig kunne bli med, men da måtte jeg også drikke. På dette tidspunktet var jeg nesten desperat for å unngå å miste dem og til slutt ga jeg etter. Jeg dukket opp på en hjemmefest med Frost-flasken jeg fikk en eldre bekjent til å kjøpe for meg. Jeg drakk hele flasken blandet med Fanta Exotic, og i tillegg synes alle det var veldig morsomt at jeg endelig skulle drikke så de skjenket meg med alt som fantes i huset. Jeg drakk øl, cider, ekle drinker og shottet 9/6 blandet med Smirnoff Ice. Det gikk selvfølgelig skikkelig dårlig, og jeg endte opp med å ligge over doen hvor jeg spydde alt rett ut igjen i flere timer. Til slutt ringte de pappa som måtte komme og hente meg, og den stoltheten jeg snakket om tidligere var det ikke et eneste spor av.

Jeg var så utrolig skuffet over meg selv, men samtidig var følelsen av å passe inn og endelig føle meg som en del av gjengen igjen sterk. I dag angrer jeg fortsatt på at jeg ga etter, og at jeg virkelig var redd for å miste venner som behandlet meg på den måten. Det å ikke respektere andres grenser er ikke greit. Folk er forskjellige og vi setter grenser på forskjellige steder. Vær så snill å respekter hverandre og ikke gjør noe du egentlig ikke er klar for, fordi du kommer antakeligvis til å angre. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT

26 kommentarer
    1. Hei! Du spurte etter noe inspirasjon til hva du kunne skrive om på bloggen her om dagen 🙂 tenkte på to ting
      1) førsteinntrykk av guttene i paradise dette året
      2) topp 5 av ph-deltakere gjennom alle sesonger (både gutter og jenter)

    2. Skjedd me mæ åsså, æ drakk ikke nåkka får æ blei 18 å æ gjør ikke d enda å folk blir bære sjokka å hold sæ unna mæ å ja vill ikkecha nåt me mæ å gjør

    3. Skjedd me mæ åsså, æ drakk ikke nåkka får æ blei 18 å æ gjør ikke d enda å folk blir bære sjokka å hold sæ unna mæ å ja vill ikkecha nåt me mæ å gjør så æ skjønn dæ godt❤

    4. Et kjempeviktig tema.. Huff, det er helt forferdelig at det skal være et sånt press angående drikking av alkohol. Det er jo spesielt alvorlig i tenårene, når alle skal prøve alkohol, og det ender opp med at folk som ikke drikker ikke blir invitert på fester. Det er så trist at det skal være sånn, og så trist at det ikke skal være greit og ikke drikke. Heldigvis bedrer det seg når man runder tenårene – men håper alle en dag forstår at det er OK å ikke drikke alkohol på fest. Akkurat som det er OK å drikke alkohol.

    5. Hvis du måtte velge mellom å bli sammen med en pappagutt som flashet som faen med champagne eller en blodharry råner, hva hadde du valgt da? Hahah

    6. Jeg kjenner meg sååå godt igjen! Jeg har også vært en del av en vennegjeng som begynte å feste altfor tidlig. Jeg ble presset og til slutt spurte de meg ikke. Jeg klarte heldigvis å holde meg til jeg var 18, og den dag i dag, en alder av 22 år så smaker jeg sjeldent alkohol. Litt fordi jeg har sett hvordan andre blir.. men de gangene jeg er ute å drikker selv, kjenner jeg etter når jeg vil slutte, og jeg har heldigvis en god venn og en god kjæreste som sier stopp til meg også.
      Det er ikke gøy å bli presset, værtfall ikke når det går så langt at du gir etter. Men man lærer av det også, sant? ;);)

    7. Jeg synes dette er veldig viktig tema. Jeg er en person som ikke drikker alkohol og det synes jeg er helt greit. Jeg synes heller ikke alkohol smaker så veldig godt heller.
      Det er dumt at du følte deg presset akkurat på dette tidspunktet. Det er ikke morsomt å bli presset til sånne ting.

    8. Herlighet så trist å lese..Og ennå mer trist at det faktisk er slik for veldig mange! Klem til deg søte Andrea!

    9. Samme erfaring. Selv som voksen (gammel nok til å være din mor) ;oP så er det fortsatt slik. Man blir gående på sidelinja fordi man velger vekk alkoholen. Det hadde ikke gjort så mye hvis folk begrenset seg, men de slutter ikke før de har så høy promille at de ikke kan snakke eller gå lenger. Da blir man sittende alene mens alle rølper rundt og “har det gøy”.
      Velger heller en tur i skogen. Så godt at dere unge jenter snakker om dette. 🙂

    10. Anonym: Uff, det er kjedelig… Nå opplever jeg heldigvis ikke dette lenger, men jeg føler kanskje at det har blitt mer akseptert (i hvert fall blant unge) å ikke drikke alkohol nå.

    11. Vet du hva, du er akkurat slik jeg forestilte meg, en kvinne som tenker.
      Slapp av alle gjør tabber, det som er er å gå videre!

    12. Jeg har aldri vært full, eneste var en gang jeg blandet 4 drinker på en kveld, da måtte jeg spy om natten.
      og en gang i syden, det var på grensa, jeg hadde en liten halvtime da jeg ikke klarte stoppe å le, det var rett før jeg ble full, men det gikk over.

    13. Hei Andrea. Du har et fint navn; Mangler bare en s bak !
      Til saken. Du tar opp et tema som mange opplever som et problem. Om du velger å ikke drikke alkohol, må du ofte forsvare deg ! Jeg tror, som du også skriver, at du blir en trussel når du ikke drikker sammen med dine “venner”. Da velger du heller å ikke møte opp. Det blir for ubehaglig å måtte forklare for alle hvorfor du ikke drikker. Det burde være unødvendig. Det er dermed et faktum at alkoholen skiller mennesker.
      I arbeidslivet (spesielt i forsvaret) blir mange tema diskutert ved bardisken. Er du ikke der, går du glipp av mye info. Kanskje noe du burde ha for å ta de riktige avgjørelsene. Det er tragisk at du MÅ stille i baren for å gjøre en best mulig jobb. Jeg vet jeg provoserer mange her, men tygg på det, og se om jeg ikke har rett.
      Lykke til med dine valg videre Andrea. Det som ikke knekker deg, gjør deg sterkere! Stå på !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg