SOMMERKROPPEN ER EN UTROLIG OVERFLADISK TREND

Det er den samme regla hvert eneste år. #sommerkroppen20??. Både jenter og gutter deler bilder og statuser om dietter, trening og hva som motiverer dem til å legge om livsstilen i en måned eller to for å “perfeksjonere” kroppen sin. Det er jo snart sommer og de må selvfølgelig gjøre seg ekstra flotte så de kan oppdatere sosiale medier med bilder i badetøy. Sånt kan man da ikke gjøre med mindre sommerkroppen er på plass.

Jeg er helt med på en sunn livsstil med trening og sunt kosthold. Personlig gir trening meg veldig mye ekstra energi og et godt overskudd i hverdagen, men akkurat den biten med sommerkroppen velger jeg å boikotte totalt. Det å legge om livsstilen i et par måned hvor du kjører skikkelig hardt på dietter og bruker flere timer om dagen på treningssenteret for å bli kvitt det du ser på som de ekstra kiloene, eller få pumpet opp bicepsen din litt mer, kun fordi du må ha den mye omtalte sommerkroppen er skikkelig trist. Det er trist at du føler presset for å gjøre dette. 

Jeg husker første gang ordet sommerkropp ble kjent for meg. Det var via det sosiale mediet Instagram, og hashtaggen sommerkroppen2012 var en av de aller mest brukte. Før det hadde jeg aldri tenkt på at sommerkropp var en egen greie. Altså, kropp er kropp og har man ikke den samme kroppen gjennom hele året? Sommerkoppen er en av de mest overfladiske trendene noengang startet. Den handler kun om å ha et rett utseende og en “bra nok” kropp til å kunne kose seg i sommersola. Det er helt forferdelig at denne trenden i det hele tatt slo gjennom og ble noe alle snakket om. Jeg kan bare snakke for meg selv og mine, men jeg vet at flere begynte å føle et sterkere press for å se tynn og fit ut på stranda etter dette. Jeg skal innrømme at jeg selv skammet meg for at jeg ikke så bra nok ut på stranden for noen år siden, og ville dra på strender hvor det var minst mulig mennesker. Nå skammer jeg meg over tankegangen min, men samtidig ser jeg at jeg var ung og det er veldig lett å bli påvirket av presset fra sosiale medier. Jeg ville bare føle meg bra nok, men det jeg ikke forstod da er at den eneste jeg trenger å være bra nok for er meg selv. Så lenger jeg er komfortabel med hvem jeg er og hvordan jeg ser ut så spiller det ingen rolle hva noen andre i hele verden tenker, fordi de har ingenting med hvordan jeg ser ut. 

Sommerkropp, vinterkropp, høstkropp eller vårkropp spiller ingen rolle. Hvilken årstid vi er inne i bør ikke ha noe som helst å si for hvordan du lever og hvordan du behandler kroppen din. Jeg elsker svaret som etter hvert kom til #sommerkroppen og det er #helårskroppen. Hva du legger i det er opp til deg, men jeg er så glad for at noen slang ut dette og at det faktisk ble et slags motsvar til den ekstremt overfladiske sommerkroppen. Hvordan man velger å leve er opp til en selv, og jeg mener at en bør behandle kropp og sinn med respekt gjennom hele året. 

 

13 kommentarer

Siste innlegg