HVORFOR MÅ JEG VÆRE REDD FOR Å GÅ HJEM ALENE?

Jeg er en person som liker å være selvstendig, og det å klare meg selv er noe jeg faktisk liker veldig godt. Det å kunne gå fritt og trygt rundt i byen jeg bor i er noe jeg skal kunne gjøre. Det er noe jeg vil gjøre. Det er noe jeg burde gjøre. Men kan jeg egentlig gå trygt hjem fra byen på natten, eller gå trygt hjem fra en venninne på kveldstid? 

Forrige lørdag skulle jeg hjem fra byen. Utestedet jeg var på ligger rundt ti minutter unna leiligheten min i gå-avstand. Allikevel var jeg veldig lite interessert i å gå hjem alene klokken tre om natten. Samtidig føler jeg at det er utrolig unødvendig å betale flere hundre kroner for en taxi når jeg både vil og kan gå. Da jeg fortalte vennene mine at jeg skulle gå hjem, nektet de. Jeg endte opp med å bli fulgt hjem fordi det er for farlig å gå hjem alene. 

Vi bor i en syk verden hvor det dessverre finnes enda sykere mennesker. Det er ikke trygt for kvinner å gå alene i tomme gater på kvelds- og nattestid. Ikke i små byer, og absolutt ikke i store byer. Hvis vi tenker på hvor mange kvinner det finnes i Oslo, og hvor ofte vi kanskje går hjem alene fra byen så er det ikke mange ganger det skjer noe. Men det skjer, og det gjør at jeg alltid går og tenker på dette om jeg havner i en situasjon hvor jeg går hjem alene og det plutselig er veldig få eller ingen mennesker rundt meg. Nå kan ikke hjelpe meg om noe skulle skje. Skal han mannen der overfalle og voldta meg? Skal den gjengen der rane meg? Jeg ender opp meg å være redd og jeg går og kikker rundt meg hele tiden. Det er ikke noe hyggelig, og det burde ikke være sånn. 

Det vil alltid finnes syke mennesker, og selv det er helt uforståelig for meg at det er mulig å utføre slike handlinger mot andre er det dessverre slik.Det burde være en selvfølge å kunne gå ute alene uten å være redd for at et annet menneske skal bruke tvang og makt for å ha sex med deg mot din egen vilje. Jeg skulle bare ønske at det var mulig å gjøre noe for å stoppe dette, eller i hvert fall gjøre det vanskelige for de å få det til. Jeg vet ikke hva eller hvordan vi skal få til dette, men noe må da kunne gjøres for å bedre situasjonen. Kan vi ikke sette opp lyskastere og videokameraer i hele byen? Neida, men vi lever i et av de beste landene i hele verden og med de ressursene som finnes i samfunnet vårt bør det finnes løsninger for å gjøre veien hjem tryggere for alle.

 

7 kommentarer
    1. Takk GUD for selvstendige jenter! Problemet er at det finnes folk her i verden som vil tråkke på selvstendigheten din og alle intimgrensene dine, dessverre. Og dessverre har dette alltid vært et problem, selv da jeg var på din alder, og det er LENGE siden… Jeg har fulgt mange venninner hjem og puttet dem i like mange taxier for at det ikke skulle hende de noe. (til og med forhåndsbetalt en del taxier for dem) Ei venninne av meg ble faktisk voldtatt på vei hjem, selv om jeg ba henne ta taxi, noe hun ikke ville. Føler fremdeles på at jeg ikke “sto hardere på krava” Ja, jeg vet det ikke burde være sånn at jenter burde frykte for egen sikkerhet selv om solen har gått ned, men dere har ikke noe valg! All skam, skyldfølelse, angst, det å føle seg skitten, er en høy pris å betale. Taxi er billigere.. (og nei, du kan ikke skrike og slåss tilbake om du er slått ned og er bevisstløs)
      Ikke gå alene hjem fra byen, få følge av en venn. Det kan faktisk være det viktigste valget dere tar her i livet, uten at dere vet om det! Enig Andrea?

    2. Fint og viktig innlegg. Føler du deg reddere etter at du kom tilbake fra pH i og med at du nå er en offentlig person som folk kjenner igjen og har fordommer mot?

    3. Trur du det er noe bedre for oss gutter/mannfolk å gå alene ute??? Det er faktisk ikke det. Så det at du trur at bare mannfolk som begår overgrep, så tar du så skammelig feil! Du må virkelig misslike oss menn, som klarer hele tiden å finne det negative i oss!

    4. Trond: Nei, det er ikke trygt å gå ute. Dere kan også bli ranet osv, men det er litt vanskeligere for en enkelt dame å overfalle en voksen mann på gata enn det er for en mann å overfalle en dame.

    5. Synd det er slik i Oslo og sikkrrt mange andre byer! Men det et ikke slikt overalt, jeg har gått hjem alene fra byen og fester mange ganger i Haugesund!

    6. Nei det er faktisk ikke alltid sånn at det er lettere for den ene eller andre! Kan være like vanskelig for oss også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg