TIPS TIL FATTIGE STUDENTER

Jeg er en fattig student. Det å omstille seg fra å kunne sløse alt for mye penger i måneden i løpet av friåret, til å av og til måtte leve kun på suppe har ikke vært så enkelt. Hvorfor sparte jeg ikke pengene i løpet av friåret i stede for å sløse de? Nei, du det har jeg jo ikke angret på hver eneste dag siden jeg flyttet. Jeg får utbetalt fullt stipend i måneden på litt over syv tusen kroner. Husleien min er på seks tusen, strøm og nettleie er i tillegg. Samtidig kommer utgifter som mobilregning, trening og selvfølgelig mat og andre husholdningssaker. Uten noen som helst inntekt ved siden av hadde jeg på ingen måte fått det til å gå rundt. Fordi jeg nå har veldig mye mindre å klare meg på i måneden enn tidligere, har jeg lært å dra nytte av det jeg kan. Her er et par tips til både kommende og nåværende studenter.

Last ned mattilbud-appen

Denne appen er en hverdagshelt! Her kan du se hvilke tilbud de forskjellige dagligvarebutikkene har. Den oppdateres ukentlig slik at du alltid vet hvilke tilbud som gjelder, og hvilke som har utgått. 

Du kan velge å gå inn på tilbudene til Meny, Rimi, Joker, Rema 1000, Bunnpris, Ica Supermarked, Ica Matkroken, Kiwi, Spar, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Coop Obs! og Coop Extra. Dermed kan du enkelt finne butikken du foretrekker, og eventuelt sammenligne tilbud. Her er et eksempel fra min favorittbutikk Rema 1000. 

Funksjoner som ukens tilbud og ukens middag er til god hjelp. Her vises et utvalgt tilbud, og på ukens middag har de funnet matvarer på tilbud og lagt ut en oppskrift hvor du kan bruke disse til å lage en god og rimelig middag!

Vær obs på 10-kronersmarked

Her kan mattilbud-appen brukes. Følg også med på reklame i aviser og på TV. 10-kronersmarked er veldig populært i leiligheten vår. Vi drar samla gjeng til nærmeste marked og hamstrer inn tørrvarer for mange uker. De har ofte ting man kan kjøpe en del av og ha liggende en stund, som supper, hermetikk og husholdningssaker til ti kroner. I tillegg til dette er det alt mulig rart av dagligvarer. Sist kjøpte jeg blant annet pølser og diverse kjøttpålegg, grove rundstykker og egg – alt til bare ti kroner. Hvis du har et 10-kronersmarked i nærheten anbefaler jeg å dra på dette og se hva det lønner seg å kjøpe for deg! Ikke bare kjøp fordi det er billig, men kjøp noe du vet du kommer til å få bruk for. 

Dra til Sverige(om du har mulighet)

I Sverige kan du få det aller meste billigere enn i Norge. I tillegg selger de ofte ekstra store pakninger av ting, som for eksempel tøymykner og vaskemiddel. Du får kjøpt store pakker med blant annet kylling og kjøtt, samt at mange matvarer er billigere generelt. På Nordby-senteret har de mange fine butikker som selger husholdningssaker. Rusta er en av mine favoritter. Her får du blant annet kjøpt store flasker med dusjsåpe, shampo og balsam(den store såpen på bildet under er faktisk billigere i Sverige enn hva den lille såpen er i Norge).

Sist vi var der kostet flytende håndssåper kun 10 kroner per stykk, så vi hamstret nok for et år! Vaskekluter, engangskluter, tamponger, tannkrem typ alt du kan tenke deg. Vi har spart veldig mye på dette her i huset. Håndssåpe har vi fortsatt ikke trengt å kjøpe, og de første seks månedene trengte vi heller ikke kjøpe så mye annet innenfor husholdningskategorien. Hos oss er tre av fire storforbrukere av Pepsi Max. Dette er også noe som er veldig mye billigere hos söta bror. Så hvis du har mulighet anbefaler jeg på det sterkeste en Sverigetur.

Spar på rester

Jeg blir faktisk ledd av ukentlig fordi jeg tar vare på nesten alt av rester. Men det er veldig lurt! Si at du lager middag alene og koker deg en suppe, men du lager nok til fire personer. Spis det du orker, vent til suppen kjøler seg ned, hell den over i en oppbevaringsboks og sett den i kjøleskapet – dette er en fin, varmlunsj til dagen etter! Dette gjelder det aller meste av middager. Du kan jo for eksempel lage et restemåltid. Det høres ekkelt ut, men så lenge all maten er bra er det jo ikke farlig. Det kan faktisk bli veldig godt! Jeg hadde thaigryte fra dagen før i kjøleskapet, kokte meg litt ris og voila! Gratis middag. 

 

Ellers anbefaler jeg å lage ting selv. Jeg pleier alltid å lage hjemmelagde, grove rundstykker som jeg fryser. Det er så greit for da kan man ta opp ett av gangen og varme det i microen når man ønsker det. Hjemmelagde pitabrød er også en god ide, da man også kan bruke det som for eksempel pizzabunn. For dere som bor i Oslo anbefaler jeg å dra på Grønland marked for å kjøpe stort sett alt av grønt! Det er billigere enn i vanlig butikk, og de har utrolig bra utvalg. Her kan det også være lurt å dra hvis man skal lage retter fra andre land, da de har veldig mye forskjellig krydder og spesielle ingredienser som man kanskje ikke finner i dagligvarebutikken.

Har du noen gode tips?

9 kommentarer

Siste innlegg