TIPS TIL DEG SOM SKAL GJØRE EN KLESSKAP-DETOX

Reklame | annonselenker Nelly

GENSER ARNIE SAYS / SKJØRT HER / BELTE HER

Det å rydde i skapet fra tid til annet er veldig greit. Du vil jo ikke bruke opp masse plass på klær du ikke burker lenger, og sånn seriøst… Synes du ikke klærne fortjener å bli brukt av noen?

Jeg rydder stadig i skapet her hjemme og fra tid til annen tar jeg en skikkelig detox hvor jeg går gjennom hver eneste skuff og hvert eneste plagg jeg eier. Trenger jeg egentlig dette? Når brukte jeg det sist? Så nå tenkte jeg å dele mine beste tips til deg som skal gjennomføre en klesskap detox!

👗 Aller først ville jeg sortert det du fjerner fra skapet i kategorier. Jeg pleier å ha følgende:

1. Klescontainer. Her kaster jeg klær som er ganske slitt, som jeg vet at jeg ikke for solgt eller som jeg vet at ingen av vennene mine kommer til å være interesert i, samt klær som har blitt for små eller for store og ikke kommer til å passe noen kjente.

2. Gi bort. Her samler jeg alt som jeg kan ta med på en eventuell byttekveld eller som jeg kan la vennene mine gå gjennom når de er på besøk for å se om de finner noe aktuelt.

3. Selge. Her tar jeg ordentlige ting som er veldig pent brukt eller ubruktsom jeg kan selge på Tise.

Jeg pleide å ha en kast-kategori, men så tipset flere meg om at Fretex gjerne tar imot hullete og slitte klær så da har jeg begynt å legge tidligere kast-plagg i klescontainer kategorien.

👗 Vær streng! Hvis ikke du har brukt plagget på de tre siste månedene så kvitt deg med det. Du kommer antakeligvis ikke til å bruke det på de tre neste heller. Det kan være vanskelig hvis du er glad i plagget, men da fortjener det vel å bli brukt, sant?

👗 Byttekveld er en genial ting å ha i bakhodet før en slik detox. Jeg og venninnene mine har hatt det noen ganger og jeg har alltid endt opp med masse fint, og blitt kvitt masse fint som jeg ikke bruker. Man samler vennegjengen, alle har med seg klær de ikke vil ha lenger og så bytter man rett og slett. Det som blir til overs har vi pleid å levere i en klescontainer typ UFF eller Fretex.

👗 Gjør plagget om til noe annet! Dette er jo kjekt for dere som er gode til å sy og som er litt kreative. Jeg har dessverre ikke noe å stille opp med her enda, men jeg vurdere å lære meg det! Tenk så mange plagg man har gått lei av som hadde gjort seg kjempebra som noe annet. Bare det å gjøre om en lang kjole til en kort gjør stor forskjell og plagget får på en måte ny verdi.

👗 Er du lei av et plagg som du egentlig elsker? Da pleier jeg å gjøre et unntak og spare på det til neste detox. Hvis jeg enda ikke har brukt det da så kvitter jeg meg med det, men som regel pleier ikke det å skje. Det er noen plagg som jeg har hatt i flere år og som jeg absolutt ikke vil kvitte meg med selv om jeg er lei. Jeg bruker de kanskje ikke så ofte, men de brukes og da kan se spares på.

👗 For all del, ikke riv alt du har i skap og skuffer ut samtidig. Denne feilen har jeg gjort flere ganger og det er så kjedelig. Da virker jobben så mye større enn den egentlig er og man kan liksom ikke ta seg en pause for da har man en gedigen kleshaug midt på gulvet. Ta en skuff av gangen hvor du tar ut alt, går gjennom plaggene og legger det pent på plass før du fortsetter til neste.

👗 En ting jeg sliter med selv er å ta vare på plagg fordi jeg har fått det i gave. Det er litt vondt å kvitte seg med nettopp gaver, men igjen… Hvis det ikke brukes så må det fjernes. La heller noen andre dra nytte av det.

Det er de tipsene jeg pleier å bruke når jeg selv rydder i klesskapet. Del gjerne i kommentarfeltet om dere har noen andre tips og triks for å gjøre jobben enklere!

 

4 kommentarer
    1. Hei!

      Jeg leste et sted at hvis ikke klærne dine gir deg glede når du har dem på, er det ikke noe å ta vare på. Dette fulgte jeg da jeg ryddet skapet her forrige uke, og guud. Så mye som forsvant til Fretex av nettopp den grunn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg