SPØRSMÅLSRUNDE / BOLIGKJØP

Er det kun i Kristiansand sentrum dere vil, eller kan dere mitt utenfor også? Hvor går grensa?

Aller helst i sentrum, men det kan være vi må litt utenfor. Jeg vil jo aller helst ha gåavstand til sentrum, men jeg forstår at det ikke er noen garanti for at jeg får det.

Ca. hvor mange kvadratmeter vil dere helst ha leiligheten på?

Jeg tenker minst 50, helst rundt 60.

Kommer dere til å flytte et annet sted når Morten er ferdig med studiene?

Det er vanskelig å si, kanskje. Vi må jo se an hvor godt vi trives 🙂

Hvor mye egenkapital må man ha for en 2-roms leilighet?

Det kommer helt an på hvor du vil kjøpe, standard og alt sånt. Man må vel ha 15% av kjøpesummen i egenkapital om jeg ikke tar helt feil. Hvis man søker opp budsjettet vårt på leiligheter i Oslo kommer det for eksempel nesten bare opp garasjeplasser haha, mens i Kristiansand kan vi nesten få et lite hus.

Hva er budsjettet deres på?

Jeg vil ikke gå ut med noen eksakte tall, men nok til at vi kan kjøpe en fin nok leilighet med to soverom i Kristiansand.

Hva er de viktigste kravene til boligen dere skal kjøpe?

At det ikke er for mye å fikse opp i. Vi vil helst kjøpe noe som er ferdig og helt i orden, gjerne pusset opp de seneste årene. Jeg vil i hvert fall ha et fint kjøkken og et fint bad som vi ikke trenger å gjøre noe med på mange år, men man kan ikke få alt man ønsker seg heller.

Kommer Morten til å ha noe å si på stilen i hjemmet?

Hehe, ja han får jo det! Jeg kommer nok til å spørre han hva han synes om den ene tingen vs. den andre tingen. Så kan han selvfølgelig komme med forslag selv, men jeg kjenner at jeg tar litt styringen på det punktet haha.

Hvorfor kjøper dere ikke i Oslo?

Fordi det er svindyrt. Jeg vil heller bo i Kristiansand i en leilighet med to soverom enn på 35 kvadratmeter en halvtime uten for sentrum av Oslo.

Har du noen tips til andre som vil kjøpe sin første bolig?

Spar penger og begynn tidlig! Leilighet er svindyrt og det er så vanskelig å få lån, så spar, spar, spar enda mer og enda litt til. Det er så verdt det når du får egenkapital nok til å faktisk få ja fra banken!

Kjøper dere to soverom med tanke på barn?

Nei, det er vel mer med tanke på at vi trenger space og at vi forhåpentligvis får masse besøk! Så kan vi også bruke det som et slags ekstra klesrom/kontor om det trengs.

 

3 kommentarer
    1. Enig med dere Kristiansand er en Koslig by Kort gangavstand fra sentrum og kort vei til landlig områder, pluss nære sjøen. Valg av hus eller leilighet for et ungt par som dere så er det vel å anbefale minst to soverom .Da har dere mulighet til et hobbyrom eller kontor .Når den lille kommer har dere et rom til barnet

    2. Kristiansand er så fint!
      Bor her selv, men på tømmerstø. Dog ikke så langt unna byen, og nydelige tur omgivelser????
      Har også bodd i Vågsbygd, trivdes dessverre ikke like godt der.
      Men kan skjønne dere ønsker bolig i sentrum, det virker så koselig å bo der! Ogv høre livet ute forbi og bare se at livet skjer ????

      Masse lykke til, håper dere finner noe dere elsker!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg