SLIK GJØR DU FLYTUREN PERFEKT

Nå skal jeg snart legge meg. Som jeg skrev tidligere må vi opp grytidlig i morgen, og jeg er super-avhengig av en god natts søvn. De som kjenner meg vet at jeg blir umulig å ha med å gjøre om jeg er trøtt eller sulten, så det vil vi unngå. På vei til Island satt jeg og tenkte over hva som gjorde flyturen så grei, og hva som har gjort de siste turene mine ganske så greie. Jeg kom frem til noen punker som dere nå skal få gleden av å vite!

Jeg er ikke veldig glad i å fly. For det første er det kjedelig og lite komfortabelt, og i tillegg har jeg tidligere slitt med kraftig flyskrekk. Nå har heldigvis sistnevnte bedret seg betraktelig, og det å fly går helt greit. Jeg sitter ikke lenger og griner mens jeg propper i med angstdempende for å klare å gjennomføre en flytur, så det er jo veldig deilig! Nå er jeg kommet til det punktet hvor jeg faktisk kan sitte og se ut av vinduet på skyene langt der nede, og synes at det er litt fint. Selv om det er bedre er jeg avhengig av en del ting for å gjøre flyturen best mulig, og nå deler jeg tipsene mine med dere! Kom gjerne med deres beste tips i kommentarfeltet, så hjelper vi hverandre litt. 

Sjekk inn på forhånd om det er mulig. Da sparer du masse tid på flyplassen og kan gå rett til bagasje drop off. Hvis du sjekker inn tidlig er det ofte lettere å få det setet man ønsker også. Kanskje du er som meg og helst vil sitte langt frem i flyet, og gjerne ikke i midten av tre-seteren? Sjekk inn tidlig så kan du plassere deg hvor du vil!

Ha system i håndbagasjen. Jeg plasserer det jeg vet jeg må ta ut øverst, sammen med det som må legges i de små plastposene. Da er det enkelt å ta frem i sikkerhetskontrollen, i stede for å måtte grave langt ned i kofferten eller vesken og lage kø. Passet og lommeboken ligger også alltid lett tilgjengelig. 

Vær ute i god tid. Det verste i verden er å starte en reise med å stresse seg gjennom flyplassen, for så å måtte løpe til gaten. Det gjør ikke noe om du må sitte på flyplassen en stund så lenge du har en banan i veska og en god bok eller telefon. Kanskje du har med pcn din, så får du enten sett på serier eller kanskje gjort litt arbeid? Flyplasser har som regel gratis trådløst nett, så da er det bare å slå seg løs. 

Forbered underholdning. Hvis du skal reise et lite stykke er det som regel et godt utvalg av underholdning på flyet, som for eksempel filmer og serier. Uansett kan det være greit å forberede litt underholdning selv, sånn for sikkerhetsskyld. En flytur er en perfekt anledning til å gjøre ting du ellers ikke rekker. Nå er du stuck, så hvorfor ikke? Last ned noen spennende podcaster du ikke har fått tid til å høre på ellers. Ta med en bok du har hatt lyst til å fullføre eller begynne på. Lag en egen spilleliste på Spotify så du har alle sangene du ønsker å høre på akkurat nå klare! Du kan ta med en tegnebok eller en notatbok. Det er masse å gjøre hvis du bare forbereder deg litt på forhånd. 

Sovemaske og nakkepute må med. Dette gjelder da særlig på lange flyturer, men også korte om du er som meg og sovner i det flyet letter uansett. Sovemaske er superdigg uansett hvor man sover, men det gjør ikke akkurat noe på et lyst fly. Nakkeputen er gull verdt så du slipper å våkne av at hele deg faller frem, eller våkner opp med strekk i nakken. 

Ha med snacks og drikke i vesken. Dette må jeg ha. For det første sovner jeg nesten alltid på fly, og når jeg våkner da er jeg både tørst og fysen, ja kanskje til og med sulten. Det trenger ikke være usunt, selv om det er lov å kose seg litt på ferie. Du kan ha med litt frukt, da får du i deg litt sukker, men holder det sunt. En liten sjokolade skader heller ikke! Jeg pleier også å ha med en banan i tilfelle jeg blir sulten, og alltid en flaske med vann som jeg kjøper etter sikkerhetskontrollen. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg