Onsdagsspalten

TIL DEG SOM VIL VÆRE ET GODT FORBILDE

Det er igjen tid for onsdagsspalten min, helt ærlig. For å oppsummere så er det mitt fristed hvor jeg skriver rett fra levra, helt ærlig og uten en eneste tanke om hvilke reaksjoner som kan komme av dette. Jeg skriver akkurat det jeg mener uten å bry meg om det er tabu eller oppbrukt. 

Dette innlegget er til deg som vil være et godt forbilde.

Hvordan blir man et godt forbilde? Sjekklisten inneholder vel punkter som at du skal ha etisk rette holdninger, være sunn i hodet og kropp, oppføre deg pent og mene de rette tingene, eller? Noen ganger kan det føles som om det er nettopp dette noen tror. Det å være et godt forbilde er vanskelig,og jeg mener at det ikke finnes verken en sjekkliste eller en oppskrift på dette. Et forbilde kan være så mangt, og det varierer fra person til person hva de ser på som et forbilde. 

Et forbilde er en person man ser opp til, og kanskje ønsker å være mest mulig lik. Hvem som er ditt forbilde kommer an på hva du ønsker selv. Det er mye snakk om det å være et forbilde nå om dagen, mye på grunn av sosiale medier. Vi skal være bevisst på hva vi legger ut, og særlig jenter med større blogger og Instagram-kontoer. Jeg er helt for å tenke på hva man deler, og jeg har min mening om litt av hvert. Allikevel synes jeg enkelte drar forbilde-snakket for langt. Du blir ikke et bedre forbilde selv av å snakke ned de menneskene du ser på som dårlige forbilder. I hvert fall ikke i min bok. Ja, du skal tenke på at du antakeligvis er et forbilde for yngre jenter. De ser opp til deg, og noen ønsker kanskje å bli som deg. Til tross for dette synes jeg ikke man skal endre hvem man er for å passe inn i forbildet-rammen. Da faller hele opplegget sammen, fordi du ender opp med å prøve å være en du ikke er for å være bra nok. Å være et forbilde handler om mer enn kropp og utseendet. Det handler om holdninger, kunnskap og meninger i minst like stor grad. Det handler om å være tro mot seg selv og den man er. 

Personlig ser jeg et godt forbilde som en person som er snill, ærlig, rettferdig og sterk. En som klarer å stå midt i stormen for å få si det han eller hun virkelig mener. En som kjemper mot urettferdighet og en som er ærlig mot seg selv og andre. Det er hva jeg ser på som et godt forbilde. Mitt største forbilde er Michelle Obama, blant på grunn av de nevnte punktene, i tillegg er hun jo bare dritkul. 

HELT ÆRLIG - NÅR KUNDER TRAKASSERER

Jeg har bestemt meg for å begynne med et fast innlegg som jeg har valgt å kalle helt ærlig. Det skal være helt ufiltrert og ærlig. Her skal jeg skrive akkurat det jeg vil uten å tenke på at det er tabu eller noe vi egentlig ikke liker å snakke om. Jeg skal legge bort alle tanker om reaksjoner, og skrive det jeg føler og mener om temaet selv om det kanskje går mot det vi skal tenke eller mene. Dette blir en slags onsdags-spalte på bloggen. Si i fra om dere liker det, eller om det er noe dere vil at jeg skal skrive om!

En ting som virkelig har kommet under huden på meg den siste tiden er hvor utrolig frekke vi mennesker kan være mot hverandre. Jeg slutter aldri å bli overrasket når jeg ser hvordan vi ofte behandler andre. Når jeg skriver dette har jeg ansatte i service-yrker spesielt i tankene. Det er helt utrolig hvor mye dritt de må finne seg i av kunder, rett og slett fordi de er på jobb og av den grunn er det ikke godkjent å stå opp for seg selv. Jeg forstår at man skal være høflig på jobb, men jeg mener det skal være lov å si ifra om du mener du blir behandlet helt uten respekt. Dette skjer så alt for ofte!

Jeg har selv jobbet i service-yrker helt siden jeg fikk min alle første jobb på McDonald's da jeg var 15 år. Siden det har jeg vært innom litt forskjellig, men jeg har hovedsakelig jobbet i restaurant- og butikkbransjen. Jeg slutter som sagt aldri å bli overrasket over hvordan kunder velger å ordlegge seg, og hva de faktisk får seg til å si til ansatte som prøver å gjøre jobben sin så godt de kan. Jeg har opplevd det flere ganger på jobb, i alle jobber jeg har hatt, men jeg har også vært vitne til det som kunde. Beklager å si det, men det er som regel middelaldrende damer (og noen ganger menn) som har et sterkt behov for å snakke ned den ansatte. Det kan ofte være så enkelt som et nedlatende tonefall og ordleggingen de velger å bruke gjennom hele betjeningen. Andre ganger får man huden full fordi det har skjedd en feil. 

Altså, tror dere virkelig vi gjør feil med vilje? En feil er en feil, og ja det er jobben min. Jo, jeg kan jobben min. Nei, det skal ikke skje feil. Men det gjør det! Det er menneskelig å feile, og du har sikkert feilet både en og to ganger selv i løpet av livet. Selvfølgelig skal man forvente god service og at ting skal fungere, men noen ganger så går ikke alt som det skal og det blir en feil. Du skal selvfølgelig få lov til å si ifra, og jeg lover deg at den ansatte kommer til å gjøre alt den kan for å rette opp i det. I hvert fall så lenge du er hyggelig. Det handler også om din innstilling. Hvis du kommer ropende bort til kassen fordi du fikk en suragurk på hamburgeren din som ikke skulle være der hjelper ikke det deg noen verdens ting. Jeg hadde uansett gitt deg en ny burger og en unnskyldning. Det handler bare om prinsippet. 

En annen ting er kunder som ikke hilser tilbake når de ansatte sier hei. Det kan være i kassen på Rema1000 eller på H&M. Det skjer over alt, og det er så utrolig frekt! Jeg blir ordentlig provosert. Koster det deg virkelig så mye å si hei og trekke litt på smilebåndet når jeg hilser i det du kommer inn i butikken? Jeg skal ikke overfalle deg og prøve å tvinge deg til å kjøpe noe som helst. Du skal få se i fred og ro om du vil det. Jeg vil bare at du skal bli fornøyd, fordi det er nettopp det jobben min handler om. Jeg skal yte kundeservice og gjøre at du som kunde går ut av butikken blid og fornøyd. Det må jeg gjøre uansett om du velger å svare når jeg hilser på deg eller ikke, men jeg kan love deg at jeg er ti ganger mer behjelpelig om du er litt hyggelig tilbake. Det er vi alle. 

Jeg har ikke møtt et eneste menneske som har jobbet innenfor kundeservice som ikke har blitt utskjelt, kjeftet på, oversett og faktisk blitt behandlet så dårlig at det er på grensen til trakassering av kunder. Kan dere være så snill og skjerpe dere? Ta dere sammen i de ti minuttene du må forholde deg til dette fremmede mennesket, fordi din oppførsel kan faktisk være med på å avgjøre om arbeidsdagen avsluttes på en fin måte eller som dritt. 

Så min oppfordring til absolutt alle mennesker der ute er som følger: vær snill, hils tilbake og tenk på hvordan du oppfører deg overfor andre mennesker. Spre kjærlighet, ikke hat og sinne ❤

hits