NEI, DET ER IKKE GREIT Å TA BILDE AV MEG PÅ JOBB

Kjære fine, fantastiske, gode og snille følgere og lesere. Jeg er så evig takknemlig for dere og jeg setter uendelig pris på at dere vil følge meg og min hverdag. Det er umulig å vite hva man går til når man gjør ting som å melde seg på et tv-program eller plutselig ha store kontoer på sosiale medier. Heldigvis har jeg endt opp med dere og dere er vanvittig fine. Så ha dette i bakhodet når dere nå leser hva jeg har å si og husk at dette gjelder svært få. 

Det er ikke greit å komme på min arbeidsplass for å ta snikbilder av meg. Det er ubehagelig for meg, det er ubehagelig for mine kollegaer og ikke minst så er det ubehagelig for andre kunder som risikerer å bli med på bildet, eller kanskje tror du tar bilde av dem. 

Mange spør hvorfor jeg ikke vil si hvor jeg jobber, vel her har du svaret. Ting som dette! Snikfotografering og snikfilming av meg på min arbeidsplass. Det er utrolig respektløst og veldig ubehagelig. Jeg innrømmer gjerne at jeg blir distrahert, ukonsentrert og dårligere i jobben min når du står med et kamera i en veldig mistenksom vinkel og peker det mot meg når jeg ekspederer en kunde. 

Kollegaene mine vil ikke bli tatt snikbilde av. Kundene mine vil ikke bli tatt snikbilde av. Jeg tviler på at du vil bli tatt snikbilder av når du stå på din arbeidsplass eller når du er ute og handler. Jeg vil heller ikke bli tatt snikbilde av. En ting er ute i offentligheten. Jeg synes fortsatt det er respektløst og ubehagelig, men det er i hvert fall ute i det åpne. Det blir noe helt annet når du går inn i butikken jeg jobber i for å gjøre det. Det er ikke greit!

Senest denne uken måtte en kollega ta over innpakningen av en gave fordi det jeg regner med er barnebarnet til den eldre damen stod ved siden av og rettet kameraet mot meg gang på gang. Kollegaen min så det og jeg så det. Sånn skal det faen ikke være!

Det er særlig uforståelig med tanke på at jeg alltid sier ja til bilder. Vent i et halvt minutt til jeg er ferdig med kunden min, så kan du komme bort og spørre om å ta bilder av eller med meg. Da sier jeg garantert ja! Jeg lover. Men jeg kommer ikke til å akseptere flere snikbilder og si hav du vil om “kjendis” og offentlig person, det driter jeg rett og slett i fordi nå har enkelte tråkket over min grense nok ganger. Neste gang jeg ser noen gjøre det så kommer jeg faktisk til å tilkalle vekter fordi det du gjør ødelegger for min arbeidsinnsats og derav mine kunder. 

Så jeg håper virkelig at dere kan respektere meg som det vanlige mennesket jeg er på jobb og holde kameraene unna. Nok er nok!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

46 kommentarer
    1. Hei Andrea.
      Husk at det der ikke er en representasjon av leserne dine generelt, og kun noen som ikke har lært seg folkeskikk…. Det der er IKKE greit. Neste gang du oppdager det, så synes jeg du skal si ifra til personen direkte. Tenk så flau vedkommende vil bli da.
      Ha en strålende dag! 😀

    2. Uff, skjønner at det er kjempe ubehagelig! Tror ikke det er lov heller?
      På min gamle arbeidsplass hadde jeg en kunde som kom inn i butikken jeg jobbet i og tok bilder av meg , nå er ikke jeg en offentlig person men han var litt spesiell kan man si… Jeg ringte bare på vekteren også tok de seg av det, kanskje du kan gjøre det neste gang? 🙂

    3. Ha det i ditt eget bakhode! Det er IKKE lov til å ta bilde av andre når du er ute å bader eller er på en pub/kafé! Det har vært flere ganger du har lagt ut bilde på bloggen, der det er helt random folk som er på bildene dine!!! Så før du klager på disse “snikfotografene” så se til helvette å fei for din egen dør først!

    4. Folk er så patetiske. Det er såå unødvendig å skulle måtte stå sånn. Vil man ha et bilde, så går man bort å spør!
      Stå på Andrea, du er flink i det du gjør <3

    5. Anonym: Ingen grunn til å banne 🙂 Tenk så mange bilder du er i bakgrunnen på! Tenk når du går nedover Karl Johan og TV” eller NRK står og filmer så havner du i bakgrunnen, slik er det med mine bilder også. Det er noe helt annet enn å ta et bilde av enkeltmennesker uten tillatelse.

    6. Skjønner deg!
      Det er faktisk ulovlig å ta bilde av noen uten tillatelse, håper det blir bedre nå som du har sagt ifra!
      Stå på videre, fine Andrea 🌸

    7. Hvorfor faan bruker du så sykt dårlige motargumenter! Om det er NRK eller noen av de andre nyhetskanalene som filmer, har de lov til det! Du som privatperson har ikke lov!!!! Du tar jo for faan enkelt bilder av de personene som står bak deg! Les Norges lover!!

    8. Helt enig med deg, det er så utrolig respektløst å ta snikbilder av folk som jobber! Man føler seg jo også «overvåket» av personen, man vet jo aldri hvor de bildene blir sendt…

    9. Synes absolutt at du skal talkelle vektere nestegang. Det er rett og slett ulovlig å ta bilder av en person som ikke har samtykket, i følge norsk lov. Forstår ikke at folk kan ha så lite respekt ovenfor andre mennesker..

    10. Helt utrolig at det går an! Det er så respektløst og dårlig gjort…. jeg gikk med søsteren min i Karl Johan for ikke lenge siden og hun skulle absolutt ta snikbilder av Karl Aksel, jeg ble utrolig irritert på henne og fortalte hun at sånt gjør man bare ikke! Håper hun lærte og håper flere lærer av innlegget ditt også!
      Ha en fin dag i varmen, veldig glad i bloggen din og deg som person💛

    11. ..Det hadde faktisk ikke vært greit SELV OM du, personlig, hadde syntes det var OK heller. Uansett vil dette distrahere både deg og de andre ansatte i hht den jobben dere er satt til å gjøre, med den følge at butikken/bedriften blir skadelidende 😉

    12. Trist at du opplever det <3 Jeg håper at det stopper.
      Jeg er for øvrg enig i en kommentar over her. Jeg reagerte veldig på at noen jenter ble tatt bilde av i uflatrende posisjoner i bakgrunnen, når dere var å badet for en stund siden. Jeg tror s det kan være lurt å tenke over dette til en annen gang, for hadde det vært meg ville jeg blitt veldig lei meg. Vet at du ikke har ment noe med det da.
      Poenget er at jeg tror alle skal tenke seg veldig godt om ift. bilder som tas og legges ut.

    13. Bra du sier ifra, det er ikke greit og skjønner det er ubehagelig! Skjønner godt at man blir ukonsentrert av det osv:) men du er en flott person digger deg stå på vidre og flott su tar tak og sier ifra! Og håper virkelig folk skjønner sv dette og hvis ikke håper jeg virkelig du faktisk tilkaller vektere fordi det er absolutt ikke greit!!! Digger deg ❤️

    14. Andrea går ikke å tar bilde av fremmede med hensikt. Hun tar enten et bilde der hun selv er på bilde eller venninner, og da kan det oppstå at fremmede er med i bakgrunnen. Da går ikke Andrea inn for å ta bilde av den fremmende, så derfor er det greit å legge ut det bilde på nett. Men hvis folk går direkte inn for å ta bilde av andre der de hverken spør eller har lov å ta bilde av vedkommende, er det ikke greit i det hele tatt. Det er kanskje lov å ta bilde av andre, men er ikke lov å sende det til andre eller legge det ut uten lov av vedkommende.
      Håper du har en fin dag videre Andrea❤️

    15. Første gang jeg leser bloggen din. Og du har noen gode poeng. Men det har seg slik som jeg også leste ovenfor temaet med bildedeling og -taking av andre mennesker er i følge Norge og mange andre vestlige land ulovlig å ta bilde uten at man har samtykke enten muntlig eller skriftlig. Dette står i Norges lover. Hatt rettslære selv, så dette er ikke bare fjas.
      Om en person som faktisk bor på hemmelig adresse av ulike grunner blir tatt bilder av offentlig om så i bakgrunnen. Kan dette i verste fall få fatale konsekvenser. Av flere forskjellige grunner, bl.a. grov overtredelse av stalking eller reelle trusler osv. Derfor skal man være ytterst forsiktig når man tar bilder i offentligheten eventuelt sladde ansikter om dette er tydelig. Noen kan også bare synes at dette er utrolig ubehagelig, slik som jeg selv. Jeg personlig vil ta valget om jeg skal være med offentlig på bilder, om du skjønner hva jeg mener 🙂
      Samme er det at du selv synes det er ubehagelig å bli tatt bilder av på jobb. Både du og andre mennesker har muligheten til å anmelde dette med bildetaking. Uansett, masse lykke til videre. Det var ikke meningen å skremme deg med denne kommentaren, men at både du og andre offentlige personer, like så privatpersoner. Burde tenke over dette. Du vet ikke historien bak de du er så “uheldig” å få med på bilder.

    16. Nei Sandra! Vær så snill å lær dere regelverket før du sprer gal informasjon.
      https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/
      https://www.nordlys.no/sosiale-medier/fotografering/personvern/les-dette-for-du-legger-ut-de-fine-feriebildene-dine-du-risikerer-a-bryte-loven/s/5-34-920429
      Bildene som nevnes er situasjonsbestemte bilder. Disse kan kun deles når de er “harmløse” og ikke “krenkende” for de det gjelder. Bildene som nevnes er jenter som har havnet på bloggen i bikini i uflatrende posisjoner.
      Situasjonsbestemte bilder på stranden er eksemplifisert i forarbeidene til åndsverksloven og er forbudt å dele uten samtykke.
      Nå har Andrea sagt at hun skal tenke over det neste gang og det er fint. Men tenker det er viktig at lesere og andre bloggere vet at det du sier er feil!

    17. Hvor langtbunna er d ca fra dør du bor og der du jobber? Er det liksom sånn at du må kjøre eller ta buss. Eller er det slik at det er en kort gå avstand sånn du kan trimme deg litt?

    18. Æ e sååå enig 🙂

      Detta me og ta bilda av andre e blitt e god greie hos folk og det e ikje greit når man ikje kjenne folkan man tar bilda av.. heldigvis e det straffbart.. man mærke mye av det og ta bilde av andre og sende det på snapchat.. det e ikje bra :-/ det e så trist at nån har hjerte te og gjøre nåkka sånn..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg