IKKE TA MED DEG BARNA PÅ SHOPPING

Etter mange herrens år som butikkansatt har jeg fått med meg mye rart, mye hyggelig og mye irriterende. Det er lite du ikke har sett om du jobber i en butikk med en del kunder, for eksempel i Oslo sentrum som jeg nå har gjort i snart fire år. En ting som alltid irriterer meg og samtidig gir meg litt vondt i hjertet, både som kunde og ansatt er når jeg ser foreldre som har med barna på shopping. 

Ikke misforstå. Å ta med barna på en handletur hvor de faktisk er inkludert er bare hyggelig. En handledag med barne for å handle inn til skolestart og de får være en del av det er bare moro! Det var noe av det beste jeg visste som barn, men det er ikke det jeg snakker om nå. Denne gangen snakker jeg om mødre og ferde som skal på shopping for sin egen del, men tar med barna uten å ta ansvar for dem.

Hver eneste dag ser jeg barn med trassanfall, barn som kjeder livet av seg, barn som begynner å snakke med meg (som ikke eier barnetekke), barn som flyr rundt og drar ned alt av klær, barn som bare vil bli sett og hørt kun fordi du som forelder kun tenker på deg selv og egne behov. 

Jeg husker én hendelse veldig godt, antakeligvis fordi det er den ene gangen jeg har opplevd at barnet faktisk har blitt sett. Det var en kvinne som kom inn for å handle i undertøysbutikken jeg jobbet i. Hun gikk rundt og kikket, sammen med henne var en jente på kanskje fem-seks år. Vanligvis så går kundene rundt og kikker med barnet på slep. Enten følger det rolig med, eller så flyr det rundt, tar på ting, river ned ting, skriker og jeg har faktisk opplevd at et barn løp bort og SPYTTET på en utstillingsdukke iført lyse klær. Da var jeg ikke så happy for å si det sånn, men tilbake til saken.

Det som var annerledes denne gangen var at barnet faktisk var med kvinnen. Hun så barnet, hun hørte på barnet og hun lyttet. Jenta gikk rundt og snakket fascinert om alle de forskjellige tingene hun så. Alt fra farger og blonder til størrelse ble nevnt og spørsmål på spørsmål ble stilt. Det jeg dessverre vanligvis hører er voksne som enten ikke svarer barnet, eller som svarer kort og avvisende. Det som var så fint denne gangen var at hun klarte å holde seg engasjert. Det var så fint å se! “Den synes jeg du bør ha, mamma”. Okei, men da tok hun med seg den for å prøve og det gjorde meg så glad! Det er kanskje en liten ting, men når du er så vandt med å se det motsatte så varmer det. 

Dessverre er dette ett tilfelle av sikkert flere tusen motsatte og realiteten er at de fleste som tar med barna sine på shopping burde latt de være igjen hjemme, fått pass eller tatt shoppingen en dag de hadde mulighet til å gjøre det alene. Fordi hvorfor ta med et barn som heller ville gjort lat mulig annet enn å traske med mor eller far i klesbutikk etter klesbutikk, kosmetikkbutikker, skobutikker. Hvis du skal ta en shoppingrunde for deg selv, så gjør det alene eller med venner som har det samme målet som deg. Ikke med uskyldige barn og i utgangspunktet sliter med å sitte stille i mer enn fem minutter. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

51 kommentarer
    1. Og igjen skriver du om noe du burde holde munn! Alle foreldre som har med barna/barnet tar ansvar for dem, selv om du i din egen lille verden ikke trur det, så tar du feil, igjen. Og hvordan kan du påstå noe sånt som at foreldre tenker bare på seg selv… Er du helt blottet for omløp i huet??!! Til dags dato så er det INGEN foreldre som er egoister når de er ute å handler, men de må få lov til og bruke litt tid til seg selv. Om de så er korte i svarene er de ikke egoister, om de «overser» barnet bittelitt er de ikke egoister og om de ikke hører på barna er de ikke egoister!
      Ingen barn blir oppdratt sånn som du vil at de skal bli oppdratt på. De som er egoister er sånne som deg, som ikke har den minste forstårelse eller anelse om hvordan det er og ha barn!
      Og dette med barnevakt. Det er ikke så enkelt som du trur det er å få tak i en/ei til å se etter ditt barn. Noe sånt må planlegges også skal en finne noen en stoler på og som har peiling på dette med og passe på barn.
      Og hvis jeg skal på en shoppingrunde, så bestemmer jeg selv om jeg skal ha med mitt eget barn eller ikke! Du har ingen rett, igjen, til å bestemme noe sånt!
      Og barn er aktive, de skal være aktive og ingen barn burde sitte mye rolig. Alle barn burde ha friheten til å være så mye aktive dem bare vil!

    2. Anonym: Føler du deg truffet? 🙁 I så fall, ta selvkritikk og gjør en bedre jobb neste gang. Hvordan kan du si at INGEN foreldre er egoister når de er ute og handler? Det vet du ingenting om fordi du kan ikke snakke for absolutt alle. Selvfølgelig skal de få bruke tid på seg selv, men gjør det uten barna eller ta vare på barna samtidig. Jepp, så planlegg barnevakt da! Du bestemmer selv, men jeg ville tenkt litt over det jeg skriver her altså 🙂 Virker som du er en av de jeg snakker til.

    3. Anonym: snakk om å føle seg truffet? Dette er et utenfraperspektiv fra en som ikke har barn. Jeg selv jobber i butikk, og kjenner meg alt for godt igjen i det Andrea skriver her. Det er akkurat slik situasjonen hun beskriver oppfattes, og om du er uenig, så husk at du ikke heller kan snakke for alle foreldre der ute. Ta et par pust i bakken, og tenk over hvordan man svarer på ting man ikke er enig i. Trenger ikke gå til angrep, selv om du har en annen mening.

    4. Å herregud, slik går det når dere bloggere ikke har noe blogge om. Jeg som hadde så mye respekt for deg og bloggen din. Det er greit hva du mener Andrea, men det aller verste er at måten du svarer andre foreldres reaksjon på «føler du deg truffet?» «virker som du er en av de jeg snakker til» virkelig ?
      Nei da jeg har ingen barn. Tenker hva jeg hadde følt om du hadde kommenter tilbake på denne måten til meg, dersom jeg var mor.
      Da sier jeg takk for meg, må nok slutte å lese bloggen din å.

    5. Og igjen så påstår du ting som ikke er riktig! Jeg føler meg ikke truffet i det hele tatt, da det er vanskelig for meg å være kvinne og bare til info, jeg JOBBER med mange alenemødre å hører og ser mye sånn utenom jobb! Så jo jeg kan uttale meg om ganske mange! De kan bruke tid til seg selv med eller uten unger, for det er dem sitt valg, ikke ditt… også oppi det hele så klarer dem å ta vare på sine små!
      Jepp så planlegg… NEI DET ER IKKE SÅ ENKELT SOM DU SKAL HA DET TIL! Få det inne det lille hode ditt! Men nei, jeg er IKKE en av dem du snakker om! Jeg beskytter de dette gjelder!

    6. Jeg pleier å være ganske så enig med deg, Andrea, men her må jeg si jeg synes du drar de fleste over en kam og ikke ser det nyansert. Er like gammel som deg og har ikke barn, men tenker at det kan være maaange ulike grunner for at foreldre tar meg seg barn på shopping. Du vet ikke hva som ligger bak. Kanskje noen er aleneforeldre og ikke har barnepass så lett tilgjengelig? Kanskje det sjeldent tar med barnet på shopping, men valgte det akkurat å gjøre det den dagen du står i kassen? Kanskje noen har såå stram tidsklemme at de bare er nødt til å gjøre det i blant?
      Og jeg tenker at ingen barn har vondt av å være med foreldrene sine i butikker der de ikke er i sentrum. Barn har godt av å trene seg på å være tolmodige utendørs blant andre mennesker og akseptere at ikke alt alltid skal være reltatert til dem. Det er god miljøtrening. Et barn dør ikke om de må henge på slep i et par butikker og kjede seg litt.
      Du snakker som du vet alt om dette, men du ser kun overflaten der du står i butikken og dømmer kun etter hva du ser. Du vet ikke hva som ligger bak.
      Den dagen jeg får barn, så skal mitt barn lære seg å være med i butikker i blant, være tolmodig og ikke få alt etter sin egen vilje konstant. Man er ingen dårlig forelder selv om man tar med barnet på egen shopping i blant. Jeg selv var med mine foreldre på handling både i klesbutikker, maleutikker, IKEA osv. da jeg var liten og kan ikke huske å ha følt meg oversett eller nedprioritert av den grunn.
      Så JA til at foreldrepolitiet som deg toner ned den dømmingen du gjør av en situasjon du har svært begrenset informasjon om!

    7. woow, er egt ganske enig med hun som skrev den lange kommentaren. Andrea du bør ikke skive om noe du ikke har peiling om fra flere sider. Du skriver ikke argumenterende når du bare skriver fra ditt synspunkt. Som en blogger bør du skrive fra flere sider av saken. Når jeg var barn og mamma og pappa skulle på senteret, var jeg med. For vi dro inn på butikker hvor jeg hadde det gøy. Vi måtte også dra på butikker som var kjedelige. Som mamma og pappa trengte å dra inn på. Det betyr ikke som du sier at de skal finne en barnevakt de kan stole på, for å dra en tur på butikken. Barnevakt tar penger og. Du har ikke barn, dermed vet ikke du noe om hvor krevende og stressende livet til en forelder er. Så værsåsnill snakk om ting du er flink til istede for å kalle fine og hardtarbeidende foreldre for egoistisk:)

    8. Er så enig med deg, Andrea. Jobbet i butikk selv i mange år nå, og man ser altså så mye rart! Å dra med seg en hylende unge som skriker «jeg vil hjeeem!» inn i butikken er faktisk ekstremt spesielt. Det lager i tillegg dårlig stemning for andre kunder, som kanskje velger å gå på grunn av det.
      Så nei, unger som hyler, river ned ting, leker gjemsel i prøverom osv er ikke det koseligste som finnes akkurat. Og der har faktisk foreldrene et stort ansvar.
      Jeg ble en gang vitne til et barn som klådde så fælt på en mannekeng i vinduet at hele dukken veltet. Hadde ungen fått den over seg hadde det blitt ville tilstander!
      Huff, la barn være barn, og la dem slippe timelange shoppingturer på et kjøpesenter <3

    9. God ide, lar ungen være alene hjemme neste gang jeg skal på shopping :)) tro meg, det er et fåtall av foreldre som VIL drasse rundt på slitne barn på et kjøpesenter for å si det sånn. Selv om de tilfellene du har sett er reelle så er ikke halvparten av barna sånn! Tror også du ikke har noen anelse om hvor slitsomt det faktisk er å være forelder, og for ikke å snakke om den dårlige samvittigheten man i utgangspunktet får når man unnerseg selv noe. For de aller fleste er det ikke så veldig ofte de prioriterer å kjøpe ting til seg selv etter de har fått barn 😉 er du også klar over hvor dyrt det er med barnevakt? Tror du jeg vil at shoppingturen min skal koste 5-600kr ekstra fordi du som ansatt i en butikk ikke liker at barnet mitt kjeder seg?
      Og sist, men ikke minst, barn lærer faktisk noe av å kjede seg litt, og å måtte være med på noe de i utgangspunktet ikke har så lyst til 😉
      Mammarollen er ikke så lett å sette seg inn i tydeligvis.

    10. Hei! Jeg har en would you rather spørsmål. Familien din sitter fast i en bil på en togbane, og i toget er det 40 mennesker og blant dem har en mann kur mot kreft. Du har en knapp der du kan velge om toget skal skifte togbane.
      Would you rather trykket på knappet slik at toget skifte bane og kresje i en fjellvegg og alle som satt på døde. Eller ville du ikke ha trykket på knappen slik at toget kjørte over familien din?
      PS. Du er en veldig flink blogger og YouTube!!❤️❤️

    11. Ja, nå syns nå jeg det ble ganske hissig i noen av kommentarene over og jeg er selv halvveis enig og uenig i deg du skriver, Andrea. Jeg har sett en del foreldre med slik oppførsel du beskriver i innlegget ditt, men syns på ingen måte at de er egoistiske av den grunn. Jeg tenker at de har en grunn til å ta med barna på shopping og hva vet vel vi om de skulle kjapt innom butikken for å kjøpe en genser og senere skal dulte etter barnet i lekebutikker og lignende eller om de bare skal handle til seg selv de neste timene? Ingen ting. Jeg regner med at de fleste barn er med på shoppingturer med foreldre en gang i ny og ned, men jeg tror ikke det spiller så stor rolle. Det er bare noen timer den ene dagen også er det lenge til neste gang. Det er jo ikke akkurat hyggelig å se på at foreldre overser barna eller kjefter på dem når de spør om ting, men det er jo noe vi utenfor ikke her noe med og ikke vet noe om, mener nå jeg. Jeg forstår fullt og helt hva du mener, men jeg tror mange syns du fremstilte det feil. xx

    12. Er enig i mye av det du skriver! Selv jobber jeg på Glitter på et kjøpesenter. Vi er i følge mange foreldre barnepassere og butikken er en lekeplass de setter ifra seg ungene, så de kan gå videre å handle. Det er så mange av de i løpet av en dag, og det er så mange barn som river ned ting og nærmest ødelegger varer fordi de ikke vet hvordan man skal oppføre seg i en butikk..

    13. Helt enig! Har jobbet i butikk snart 10 år og blir så utrolig provosert over foreldre som lar barn går på selvstyr. De over her som sier du ikke har er nyansert syn på dette må kanskje se litt på seg selv. Deretter lese innlegget på ny!! Herregud du skriver jo om en kjempefin opplevelse mellom mor og datter, og sier ikke i det hele tatt at barn skal bli igjen hjemme. Altfor mange foreldre i dag tar dessverre ikke ansvar for egne barn og tror at alle andre skal oppdra dem. Det eneste som er mer provoserende enn disse drittungene er jo foreldrene deres. Hadde vært så skamfull hvis det var mine unger hvert fall…

    14. liker hvor Andrea ikke klarer å svare eller takle til kritikken på dette innlegget. Du bare svarer på de få folka som er enige med deg. Mens de som skriver noe som ikke er på din side, svarer du ikke. (Selvom de har et godt poeng) synes bare det er trist at du som blogger lager et sånt synspunkt på foreldre med småbarn på butikken. Sånn at flere av de lett påvirkede kan tenke det du mener, når de ser foreldre med småbarn som kjeder seg på butikken. Helt enig med hun som skrev om at barn dør ikke om de lærer tolmodighet. pleier aldri å kommentere noe annet enn fine ting på blogger. Men dette var litt feil. Håper du kan innse det, at du heller kan skrive om ting du er flink til:)

    15. Anonym: Du jeg har vært på jobb så rakk kun å lese gjennom i pausen og svare det som tok kort tid 🙂 Om du hadde fulgt meg på Insta hadde du sett storien min hvor jeg sier jeg gleder meg til å svare i kveld 😀 Som jeg skal gjøre nå.

    16. Anonym: For det første så har jeg mye å blogge om og synes dette er et interessant tema 🙂 Gøy å lese andres meninger og erfaringer! De saklige riktignok. Hvis all den respekten du mener å ha hatt for meg og min blogg blir ødelagt av at du er uenig i én mening og ett innlegg så var det kanskje ikke så mye respekt fra før? 🙂 Synd å høre!

    17. Anonym: Bare synes det er rart å bli så sint på andres vegne 🙂 Jeg forstår ikke helt hva du mener her… “Jeg føler meg ikke truffet i det hele tatt, da det er vanskelig for meg å være kvinne og bare til info, jeg JOBBER med mange alenemødre å hører og ser mye sånn utenom jobb!”?.

    18. Lina: Man kan ikke være enige om alt 🙂 For det første, takk for at du skriver en saklig kommentar! Og ja, jeg forstår godt hva du mener. Jeg vet ikke alltid hva som ligger bak, men etter å ha sett dette jevnlig hver dag over fire år så begynner man å lure.

      Jeg har muligens formulert meg litt dumt fordi jeg mener ikke at barn ikke kan kjede seg. Det jeg reagerer på er foreldre som ikke enser barna sine, som ikke svarer når de prøver å få være med på shoppingen de blir dratt med på, når de ikke tar noe ansvar for barna og lar de løpe rundt i butikken og forstyrre både kunder og ansatte og ikke minst når de lar barna dra i klær, pelle på dukker og spytte på klærne! Det er jo ikke greit og da tenker jeg at du ikke bør ta med deg barna ut. Da drar du heller en dag hvor du har energi til å ha kontroll og ta vare på barnet mens du handler, eller en dag du har barnepass.

      Nei, jeg vet ikke alt og jeg snakker kun ut ifra eget perspektiv. Som du ser i kommentarfeltet melder det seg flere med butikkerfaring og så langt har ingen av de sagt seg uenige, heller tvert imot.

      Det er kjempebra! Jeg og kommer til å ta med barnet mitt på shopping, men da blir det slik som det ene enslige eksempelet jeg kom med her. Da skal jeg se barnet mitt, la det være med og følge med på det. Ikke la det løpe rundt i butikken som en villhund.

    19. Anonym: Selvfølgelig kan jeg skrive om noe jeg ikke har peiling på fra flere sider. Dette er min personlige blogg hvor jeg ytrer mine egne personlige meninger fra mitt perspektiv. Jeg kan skrive akkurat hva jeg vil og ytre mine egne meninger. Dette er ikke en fakta-artikkel eller en nyhetsartikkel, det er et personlig blogginnlegg sett fra et utenforstående perspektiv som noen ganger trengs for å se ting som de faktisk er 🙂

    20. Anonym: Tro meg, de fleste barna som har vært innom mine butikker er sånn. Det er et fåtall som ikke er det og da blir jeg overrasket. Er ikke det trist? At jeg blir overrasket når barn og forelder har det koselig sammen på shopping, eller når barnet får ta del? Det burde være normalen. Jeg aner ingenting om hvordan det er å være forelder, men noen ganger trenger man å høre ting fra et utenforstående perspektiv for å forstå hvordan det oppleves for de rundt dere. Ta heller lærdom av dette! Prøv å inkluder barna dine i shoppingen neste gang så kanskje det blir morsommere for alle 🙂

    21. F: Det er et veldig godt poeng altså. Jeg ser den om man skal inn en liten tur for å ha noe og det vet jo faktisk ikke jeg, men ofte så ser man litt på situasjonen og dessverre er det mange shoppingrunder.

    22. Skjønner hvorfor folk blir så sinna? Helt greit at man er nødt til å ha med barna på handler fordi det ikke finnes andre løsninger, men pass på barna dine og ta ansvar. Jobber i butikk, og det er så mange barn som roter, kliner godteri på speil, og ikke minst ødelegger ting som hyller ol. fordi foreldrene går i sin egen verden. Ta med barna men ta ansvar. Ikke la de løpe rundt som tullinger, bråke og rive ned alt de ser.

    23. Man bør ta seg litt ekstra god tid når man har med barn når man er på shopping . La barn få være en del av det , ta barna med i butikker de også vil se i , inkludere gjør ting lettere . Men om du er på shopping kun for din egen del så bør du nok la barnet være hjemme med pappa eller andre kjente .

    24. Hei Andrea!
      Liker bloggen din, men her er jeg litt uenig med deg. Jeg skjønner hva du mener med at det hadde vært fint om alle håndterte barnet sitt på den måten som i eksempelet, men realiteten er nok litt vanskeligere enn det. Barn har egne tanker om hva de vil gjøre,og det er ikke alltid de er i et like godt humør, så det er langt i fra sikkert at alle barn ville vist en slik interesse som i eksempelet. Derfor synes jeg det er å gå litt langt å anta at de som ikke alltid er som prakteksempelet er dårlige foreldre eller egoististe. Bare fordi barnet ditt ikke er i det rette humøret til å handle synes ikke jeg foreldre skal måtte betale flerehundre kroner for barnevakt, eller hva? Du har et veldig godt poeng i at barn ikke skal oppføre seg slik du beskriver i en butikk, og at det da er foreldrene sitt ansvar å håndtere det, men jeg synes at enhver mor skal få lov til å ta med seg barnet sitt på handletur hvis hun ønsker det.:)
      Hjertelig hilsen 17 år gammel jente

    25. Jobber i butikk selv og dette var såå spot on! Nei det står ingenting om i min stillingsbeskrivelse om at jeg skal passe på den uoppdragne ungen din! At folk hisser seg slik opp må jo være for at de føler seg truffet! Og nei jeg har ikke barn selv og vil ikke ha barn nå men som forelder til disse barna så vil jo de det, så ta litt ansvar 😏

    26. Anonym: Hei Hyggelig at du liker bloggen <3 Jeg forstår hva du mener, men selv om barnet er i dårlig humør må foreldrene ta ansvar for de og ikke ta handleturen som en slags "fritur" når barnet faktisk er med. Altså ikke etterlate det indirekte i mitt ansvar fordi det er ikke mitt ansvar å ta! 🙂

    27. Kan jeg spørre hvorfor du føler at du må legge ut noen av kommentarene her på story på Instagram? Og hvorfor du henger ut folk på den måten bare fordi de har et annet synspunkt en deg 😝 snakker om at folk er hårsåre liksom, skjønner ikke hva du driver med her. Du sier jo selv at man må få lov å ha forskjellige meninger

    28. Jeg jobber i butikk, jeg opplever daglig foreldre og barn på handletur hvor foreldrene tar NULL ansvar for sitt barn. Selvsagt skal barne få være med, men man MÅ se etter denne ungen!
      EN BUTIKK ER IKKE EN LEKEPLASS OG DE ANSATTE ER IKKE BARNEPIKER!!
      Takk for meg! Hadde mye frustrasjon bygget opp her…
      (Og til de som blir tatt nær av dette, så er det noe som heter barneoppdragelse. Så slipper man det problemet)

    29. Er så enig med deg! Jeg jobber selv i skobutikk og blir rett og slett irritert på foreldrene som tar null ansvar for hva ungene driver med. En gang kom en jente på sikkert 6 år alene inn i butikken, hun var superskjønn men spurte meg hele tiden om ting slik at jeg ikke fikk hjulpet andre kunder. Hun sa foreldrene hadde sagt at hun bare skulle gå rundt og se til de var ferdige. Wtf? Så alle andre på semteret skal ta vare på kidden til de er ferdige?? Jeg ringte informasjonen da og sa de måtte hente henne for barnet gikk rundt alene, og de ble passe irriterte når de kom for å hente henne, for “hun klarer seg så fint selv”, nei hun gjør ikke det, 5 minutter tidligere stakk hun av med en sko, kom heldigvis tilbake da, men jeg er ikke ansatt som en fuckings barnevakt. Blir frustrert bare av å skrive dette, haha.. men er synd på ungene det gjelder da, de kan jo ikke noe for hvor lite foreldrene bryr seg :/

    30. Jeg er både delvis enig og uenig med deg i dette innlegget. Jeg kan egentlig ikke forstå at foreldre ikke bryr seg om å passe sine egne barn når de skal handle noe i butikker. Det mener jeg selvfølgelig at foreldrene må gjøre selv, og ikke de butikkansatte. Men at man skal behøve å skaffe seg barnevakt for å reise ut å handle noe er noe jeg ser på som unødvendig. Jeg har selv barn, og har hatt dem med på handleturer. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke. Rett og slett fordi barn er barn, og veldig uforutsigbare. De kan være veldig glade for å få lov å være med, gå rundt å titte og ha det gøy det ene sekundet. Til å få ett trassanfall det neste. Og de fleste foreldre som har opplevd å ha barn som har fått trassanfall i butikk, har faktisk da oftest vært flaue over dette. Nettopp fordi man ofte får dømmende blikk av andre som tenker at barnet ikke kan oppføre seg. Men barn vil ha trassanfall, det er normalt. Og foreldre vil ofte ikke ha noe annet valg enn å prøve å løse dette, samt kjøpe det de reiste for å handle. Skulle jeg ha barnevakt hver gang jeg trengte å handle noe til meg, barna, hjemmet osv, ville det fort blitt en kostbar affære å handle dagligdagse ting.

    31. er så enig me deg Andrea… jobber ikke engang i butikk men har sett helt ubegripelige situasjoner mellom forelder og barn hvor barnet overhodet ikke kan oppføre seg! For noen år siden var jeg i en skobutikk hvor et barn maste HØYLYTT på moren om å få et par sko men moren bare freste tilbake og sa nei flere ganger. til slutt klikket det fullstendig for den lille ungen, som allerede hadde tildratt seg masse oppmerksomhet, og begyne å løpe runt og kastet skoene fra seg mens hun skrek og brølte. Han kræsjet nesten i en dame som kom frem mellom to hyller, og hun så bort mot moren og sa «Seriøst?!» så satte hun fra seg skoene og gikk ut.
      Så ja, jeg kan ikke si meg mer enig me deg andrea. ja selvfølgelig, ta me barna på shopping, men du må da for faen ha oppdratt de slik at de vet hvordan man oppfører seg blant folk !!! blir så provosert av den første kommentaren her. Andrea har da aldri sakt man aldri skal ta me barna på shopping? Det handler om kontroll over sitt eget barn, og kanskje tenke på barnet når man har tenkt å tilbringe flere timer på shoppingsenteret, kanskje barnet kan dumpes hos en venn imens??

    32. Er helt enig! Har selv to barn, og tar dem aldri med på shopping hvis det ikke er for at dem skal få klær/sko eller lignende. Skal jeg kjøpe ting til meg selv så tar jeg det når jeg er alene.
      Det er ikke så rart at barn blir utålmodige når de må være med mor på shopping til henne selv, ting skal prøves, mange forskjellige butikker osv. Synes synd i barna.
      Skal mor handle til seg selv, så la barna slippe og være med på det, de synes det er grusomt kjedelig!
      Det som gjør meg forbanna i dette tilfelle er at hvis barna ikke hører etter etc, så begynner mor og kjefte. Hvor hører det hjemme? Igjen, stakkars barn!! Sikkert ingen som ser logikken i det siste jeg skrev..

    33. Synes på en måte det blir litt feil å snakke om dette, når du selv ikke er mamma.
      Tenk om moren er alenemamma, bor langt unna familie og ellers ikke har mulighet til å plassere ungen sin her og der fordi de må ut å handle ting som de kanskje ikke får gjort så ofte pga – ungen. Synes du skriver dårlig, altså teksten har en mening, men du vet ikke halvparten av hvorfor det er sånn og sånn.

    34. Anonym: Det er en ting å løpe ut for å kjøpe ting man må ha. En annen ting er å dra på shoppingrunde med barna på slep. Det å skrive dårlig er ikke det samme som å ha en dårlig mening i dine øyne btw.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg