DE JÆVLA HVERDAGSHELTENE

De jævla hverdagsheltene. Dere vet de som betaler skatt, tar vare på miljøet og er for likestilling. For noen idioter, eller hva?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal formulere dette. Setningene over her ble alle presentert for meg i løpet av forrige helg. Ordet hverdagshelt gikk fra å være et kompliment og noe vi alle i mine øyne bør strebe etter å være, til å bli brukt som et skjellsord. Ja, for hvor fælt er det ikke å bidra til samfunnet?

Det er så vanskelig for meg å forstå hvordan noen kan ha slike holdninger. Vi har alle rett til å ytre meningene våre og det er det faktisk ikke alle som har. Vi bør absolutt ta vare på denne retten, men det betyr ikke at vi alle kan være enige. Jeg må innrømme at jeg blir sterkt provosert av utsagnene jeg ble presentert for. Jeg synes ikke det er greit. Det strider mot alle mine holdninger og alle mine verdier.

“Jeg hater jenter som deg. Jenter som betaler skatt, plukker opp plast fra bakken og tror de skal redde verden”

Det er helt uforståelig for meg hvordan noen kan mene at det er galt å betale skatt. En avgift som bidrar til at vi har veier å kjøre på, at vi kan få umiddelbar legehjelp, at vi har et forsvar som kan beskytte oss om det trengs. En avgift som gir oss gratis utdanning, noe som unge og eldre i andre land må betale tusenvis av kroner for, eller kanskje ikke en gang har rett til å få. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg skjelver når jeg skriver dette, nettopp fordi jeg blir så ufattelig provosert. Selv om du har millioner av kroner i ræva så betyr ikke det at du nødvendigvis er spesielt gira på å måtte punge ut over en million kroner om du trenger en hjertetransplantasjon eller betale de 35 000 kronene det koster for en vanlig fødsel (Kilde Aftenposten). Vi får ikke håpe du trenger verken epidural eller må ta keisersnitt for da blir det dyrere igjen. 

La meg presentere dere for et bilde som viser hvor mye du faktisk får igjen for å betale skatten din. 


Skjermdump Dinside

Vi har lett for å glemme hvor heldige vi faktisk er i Norge. Vi har hverdagshelter i alle former, enten det er mammaen som trener fotballlaget, pappaen som kjører og henter på trening hver helg, feminister som kjemper for likestilling, søppeltømmere, sykepleiere, barnehagemedarbeidere og de jævla jentene som betaler skatt og plukker opp søppelet sitt.

Vi får så utrolig mye dekket av staten og nettopp skattepengene så kanskje det er på tide å begynne å sette pris på dette og hverdagsheltene våre i stede for å snakke ned om de og det som bidrar til at samfunnet vårt går rundt. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

22 kommentarer
    1. Utrolig bra skrevet!! Av den kommentaren fikk jeg bare enda mer motivasjon til å plukke søppel rundt meg og ikke forsøple selv. Kaster til og med ikke tyggis og snus på bakken, det er søppeldunker omtrent overalt og man klarer da å gå 2 meter for å kaste den jævla snusen i søpla?

    2. Skjønner veldig godt at du blir provosert av at folk sier slik. Heldigvis ikke mange med slike holdningener. Vi trenger folk som står på og betaler skatt, uten dem hadde samfunnet stoppet opp. Og selvfølgelig hjelper det å plukke plast, hvis alle i Norge hadde plukket opp bare en plastbit hver dag hadde vi tilsammen plukket over 5 millioner plastbiter pr dag og på en mnd blir det over 150 millioner plastbiter
      Håper at hun/han som kom med det utsagnet tenker over det.

    3. Hei Andrea! Litt feil innlegg å spørre om dette, men jeg så snappen din av venninnen din Marte(?). Vet du hvor kjolen hennes er i fra?

    4. Hørt om Asbjørnsen og Mo? Altså hva dere bloggere finner på spesielt du og venninna de. Og det begynner stadig “vet dere hva jeg fikk slengt/hørte idag” så kommer de utroligste eventyr 🙂
      Altså hele grunnen til at jeg av og til leser Rosa blogger av og til er jo de fantastiske løgnene og fjaset dere klarer å finne på. Det er underholdene for oss med noen år og erfaring på baken skikkelig komedie.
      Nå sitter det utrolig mange unge småpiker å sluker dette rått og ser opp til dere, det synes jeg er mer skremmende.
      Mens dere tenker bare klikk og popularitet “har dere innrømmet selv” tenker småjentene noe helt annet.
      En ting er sikkert skal en blogger ha en fear mulighet til å bli sponset av de store og kjente aktørene må dere slutte med dette tullet de ser tvers igjennom dere de også.
      Det er jo alle bloggers drøm, tjene 2-3 mill i året og bli kjendis. Bare synd at de som klarer det er i tillegg faktisk smarte og har forretning forståelse.
      Der er ikke du og venninna di 😉

    5. Rune Gjertsen: Vet du hva? Jeg skulle virkelig, av hele mitt hjerte, ønske at dette innlegget var basert på en løgn. Dessverre så er det ikke det og slike mennesker finnes. Dette er holdninger som jeg personlig ønsker å slå ned på og den beste måten jeg kan gjøre det på er å skrive et innlegg om det.

      Nei, det er overhodet ikke alle bloggeres drøm å tjene 2-3 mill i året og bli kjendis. Min drøm er å kunne jobbe med det jeg elsker, få den utdannelsen jeg vil, ha et fint liv og være lykkelig 🙂

    6. For det første så gjør du en stor feil å anta at skattepengene man betaler inn, faktisk blir brukt på en god måte. Hvis du har fulgt med på barnehagedebatten, så har det vist seg at de private barnehagene KNUSER det offentlige tilbudet. Og det beste? De går med overskudd sånn at de kan investere videre og skape flere gode arbeidsplasser. De er ikke skattefinansierte.
      De som tjener mest på å være lovlydige og betale sin skatt, og de som tjener mest på å ha tillit til stat og kommune, er de som er helt vanlige mennesker. Og spesielt jenter (jeg gidder ikke bruke kvinner om disse menneskene), som ikke forstår politikk og økonomi. For dem er det helt klart en fordel å betale sin andel skatt, for de får faktisk vanvittig mye mer tilbake av stat og kommune.
      Hvem tror du finansierer dette? Det er folk fra middelklassen og over, som betaler seg ihjel i skatter og avgifter. Det er faktisk menn som meg og andre menn som er nerdete, som ender opp med å jobbe og betale masse i skatt.
      For at sånne som deg skal ha et system å falle tilbake på. Det er ikke riktig at noen få skal dra alle andre opp og frem. Det er ikke riktig at de skal betale prisen.
      Det er menn som får hjulene til å gå rundt i samfunnet, og et er ran å kreve at de skal betale masse i skatt for at andre skal få unødvendige velferdsgoder.
      Ellers er jeg veldig stolt av at disse jentene som blogger prøver rette fokus mot miljøet. Det er en bra ting. Synd dere ikke verdsetter tyngre, akademiske temaer av større verdi.
      Men igjen, når sist var det attraktive damer var smarte i tillegg. Alle dere bloggere er kjente for å være attraktive og dere tjener godt på det. Skulle ønske jenter der ute boikotta dere og deres middelmådige meninger.

    7. Syntes Rune Gjertsen burde starte sin egen blogg jeg 🙂 Da slipper han å skrive i komentarfeltet ditt 😛 Kanskje han får råd til en bolle også.
      Det er mange fine trender nå , plukking av plast er en av de ! Tenk om det var en ny greie og legge ut hva man fant når man var ute og plukket også 😛 Rumpa mi egner seg ikke på treningselfier, men bilder av hva jeg fant mens jeg var ute og gikk hadde alle gunne gjordt #sehvajegfant 😛
      Takk for inspirasjon 🙂
      Therese

    8. Starte blogg som deg Therese er jo hele tre dager gammel din ser jeg 🙂
      Du er godt i gang da tatt bilder av frokost, middag og potetgull lover godt dette Therese.
      Nå skal Andrea ha ros for hun finner rom for også litt kritiske kommentarer av og til tommel opp Andrea 😉

    9. Utrolig fint å lese et slikt innlegg av en blogger for en gangs skyld. Mulig jeg tar feil (er ikke like mye innom bloggere lengre), nettopp fordi jeg i stor grad har fått inntrykk av at de fleste bloggere ikke ser verdien av velferdssamfunnet, og heller klager over å måtte betale toppskatt – til tross for at det eneste de gjør for å “tjene mer enn både en lege og advokat til sammen” er å skrive et par innlegg om dagen sin + spons. Det er ekstremt provoserende, og trist, spør du meg da.
      Du slår meg som annerledes enn disse, både hva gjelder refleksjoner og språk. Litt mer oppegående rett og slett. Jeg har ikke sett samme grad av clickbait-overskrifter, sponsjag, og usunt kroppsfokus. Syns det er imponerende at du (som kunne ridd på samme bølgen som flere av dine venner/kollegaer gjør) med slike innlegg og tull, for å komme deg opp og frem, heller lar være – har en sidejobb, og på den måten representerer noe annet. Det respekterer jeg!:)
      Takk for det Andrea og stå opp for ordentlige idealer og verdier!
      (Hilsen jusstudent, som aldri kommer til å tjene like mye som toppbloggerne tydeligvis) 🙁

    10. Leser bloggen din ofte og liker den godt! Den kan til tider bli litt for rosa og ensformig! Kunne du eventuelt innimellom skrevet noe samfunnsrelaterte og virkelig engasjert deg? Du har så stor plattform som jeg mener er viktig å benytte seg av, slik som sophie Elise, annijor etc….
      regnskogen, plastkrisen, hatvold i Norge som har økt betraktelig, at mannsdominerte yrker fortsatt tjener mer eller at menn og kvinner som gjør samme jobb faktisk tjener ulikt! Sett igang diskusjon og debatt og få Norge til å engasjere seg! Dette vil nok også øke dine lesertall❤❤❤❤ Please tenk på det flinke deg

    11. Til dere i kommentarfeltet som mener skatt ikke er vits… jeg jobber på sykehus og daglig er det takknemlige folk som blir tatt vare på og livet deres blir reddet fordi Norge betaler skatt. Dette er mennesker som kunne dødd alene hjemme hvis vi ikke hadde hatt denne ordningen! Blir du eller noen du er glad i syke og må ligge på sykehus uten å betale hele formuen sin, tror jeg dere også ville satt pris på skatten vi har ❤

    12. Henriette: Så koselig at du leser bloggen <3 og takk for tips, men det er dessverre ikke så enkelt... Sophie Elise er en stemme man lytter til nå, men hvordan ble hun det? Ved å bygge opp bloggen sin på drama og skandaler. De ønsker ikke jeg og holder meg derfor unna det. Det betyr at jeg kanskje ikke ligger på toppen og når ut til like mange, men jeg kan stå inne for og mener oppriktig det jeg skriver. Hvis du faktisk leser bloggen min fast så vet du at jeg fra tid til annen tar opp samfunnsrelaterte temaer og nettopp forskjellen på rettighetene til menn og kvinner er noe jeg har skrevet my om 🙂 Det er heller ikke lenge siden jeg skrev om viktigheten av å betale skatt. I fjor prøvde jeg å starte en innsamlingsaksjon for de sultrammede i Jemen, men det gikk i så bra. Hvorfor? Fordi når jeg skriver om samfunnsrelaterte ting så er det ingen som bryr seg, dessverre. De innleggene er de jeg har aller minst klikk på av alt, uansett. Så dessverre er det ikke slik at jeg kan sette i gan diskusjon og debatt i Norge helt enda og det er i hvert fall ikke med på å øke lesertallene mine... Kanskje en gang i fremtiden, forhåpentligvis 🙂

    13. Ånei da har jeg missforstått, må tydeligvis lese enda mer hyppig på bloggen din haha😂❤ var ikke ment som kritikk hvertfall så håper du forstod det

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg