“ER DET IKKE FLAUT Å TA MED MATRESTENE HJEM FRA RESTAURANT?”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er ikke lenge siden jeg startet å benytte meg av tilbudet om doggy bags. Før har jeg tenkt at det er litt flaut. Seriøst, Andrea. Du kan faktisk ikke spørre om å få med deg restene hjem, hvor hol er du liksom? 

Det er egentlig ganske merkelig, fordi jeg er en person som er utrolig glad i restemat. Når jeg lager middag hjemme lager jeg ofte ekstra slik at jeg enten kan fryse det ned eller spise det til lunsj på jobb dagen etterpå. Noen retter, som for eksempel pastaretter smaker jo mye bedre dagen derpå. Jeg tenkte litt over dette og fant ut at det eneste som stoppet meg fra å spørre om en doggy bag var hva andre tenker om det. 

Åhh, skal dama på nabobordet se at jeg tar med meg maten hjem? Så flaut! Hva tenker egentlig servitøren når jeg spør om dette? Jeg må virke som tidenes fattigste matvrak. Disse sosiale sperrene og forventningene til hva andre forventer og ikke… For et styr! Jeg pleier å tenke at jeg aldri bryr meg om hva andre tenker noen gang, men jeg får motbevist det til stadighet. Som for eksempel her. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Heldigvis så tar jeg meg i det og bryter ned sperrene jeg har satt opp for meg selv. Sånn som i dette tilfellet. Det er jo så mange fordeler ved å spørre om å få med seg restene hjem:

🥡Du får med deg all maten du har betalt for. 

🥡Du går foran som et godt eksempel i kampen mot matsvinn. 

🥡Maten blir faktisk spist og ikke bare kastet, fordi hvem skal liksom spise det opp om du ikke gjør det? #minskmatsvinn

🥡Du har nattmat, lunsj eller middag til dagen derpå. 

🥡Du sparer penger fordi du slipper å kjøpe matvarer til å lage noen av de måltidene nevnt i forrige punkt. 

🥡Det kan faktisk være at du får gjestene på nabobordet til å gjøre det samme fordi vi mennesker er flokkdyr (ikke skyt meg om dette er feil da, folkens jeg tror jeg har lest dette et sted) og hvis du gjør det først er det ikke like flaut for dem å gjøre det samme. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå gjør jeg det alltid om jeg ikke klarer å spise opp det jeg får servert, så lenge maten er god selvfølgelig. Det pleier den heldigvis å være! Jeg ble også mer beroliget etter å ha snakket med noen venner av meg som jobber i restaurantbransjen. De synes det er helt supert at folk ber om å få med restene hjem, nettopp fordi de også synes det er synd å måtte kaste mat. 

Jeg håper flere tør å teste ut dette. Hvis du er litt i tenkeboksen så les listen over fordeler en gang til og hopp ut i det! Du kommer ikke til å angre når du blir fysen på kvelden og har resten av den skikkelig gode restaurant-pizzaen i kjøleskapet ;-).

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

5 kommentarer
    1. Mange tenker sikkert at det blir ekstra arbeid for servitørene og kvier seg for å spørre, men kan garantere deg at det synes de er helt greit. Jobber selv i restaurantbransjen og samtidig som man gjør et bra tak for miljøet så koster det faktisk penger å kaste avfall! Så dette er noe folk absolutt bør begynne/ fortsette med!

    2. Så rart å lese! Har aldri hørt om at dette er flaut og jeg har bestandig spurt om å få maten med hjem om jeg ikke har spist alt 🙂 Det er synd hvis det er sånn da, for det er absolutt ikke noe å skjemmes over

    3. Norge henger veldig etter på dette området. I mange land er det helt normalt. I USA for eksempel er det helt normalt å ta med mat hjem, der spørr de alle om de vil ha en doggy bag hvis de ser at du har mat igjen. Så flott at du tar opp dette temaet. Det bør virkelig ikke være flaut

    4. Jeg kan iallefall si at på resturanten jeg jobber, syntes ALLE det er toppers når kunder ber om å få med restene, -uansett hvor travelt det måtte være!
      Det er oxo morsomt å se at kunder jeg vet er ‘stein-rike’ (kjendiser bl.a) ber om ‘doggy-bags’ uten å nøle! -Det later til at denne ‘skammen’ kun finnes hos oss ‘normale’..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg