UTLEIER SPURTE OM ANTALL ONE NIGHT STANDS

Nå som jeg er i gang med visninger igjen så tenkte jeg å dele et par erfaringer når det kommer til dette punktet. Jeg har bodd tre forskjellige steder så langt og vært på ganske så mange visninger. Det er mye rart man skal gå gjennom på letingen etter et sted å bo. Stygge leiligheter, møkkete rom, merkelige utleiere og rare spørsmål. 

Sjekk skapplassen! Sofie og jeg feilet skikkelig på dette da vi flyttet inn i denne leiligheten. Det så ut som kjøkkenet var fullt av skapplass, men det viste seg å være en del jukse-skap som ikke har noe skapplass. Derfor bør du alltid sjekke ved å faktisk åpne opp dørene til alle skap i leiligheter du ser på. 

Spør om naboene. Det er en mulighet for at utleier eller de nåværende leietakerne lyver fordi de vil få leiligheten utleid, men ofte møter du ærlige mennesker som forteller deg sannheten. Ja, det er mye festing og bråk eller nei, det er rolig. Det er også greit å vite hvordan stemningen i oppgangen er for å kunne ha en bursdagsfeiring eller et vors i ny og ne. Det forrige stedet jeg bodde så hadde vi en utrolig irriterende nabo som holdt høylytte fester flere ganger i uka og selv om vi stod på døren der fem ganger i løpet av en kveld tok han det ikke seriøst før politiet til slutt dukket opp. Det er slitsomt. 

Ekstra oppbevaringsplass. Hvis du flytter til en ganske liten leilighet så er det en stor fordel om du har en bod hvor du kan plassere ting du ikke trenger året rundt som julepynt, vinter- og sommerklær etter sesong, sykler osv. En bod er så ufattelig deilig å ha, så spør med en gang om det er en del av pakka så du er forberedt. Kanskje du ikke får plass til alle tingene du har nå hvis det ikke er bod og da kan du starte planleggingen av hvor du skal gjøre av alt sammen.

Du må ikke svare på alle spørsmål. Noen ganger er man på private visninger og ikke fellesvisninger. Jeg foretrekker i utgangspunktet dette fordi du får et inntrykk av utleieren, det er lettere å stille spørsmål og å få vist deg frem som en verdig leietaker. Samtidig kan det skje mye rart på slike privatvisninger. En venninne av meg var på visning på en hybel og ble spurt om hun pleier å ha mange one night stands. Altså??? Det er ikke greit å spørre om og ikke relevant. Blir du stilt slike spørsmål så trenger du faktisk ikke svare. Løp ut og aldri kom tilbake, haha det er en merkelig utleier du antakeligvis ikke vil leie av.

Dialog med utleier. Apropos utleier… Det er veldig greit å få et innblikk i hvordan dialogen har vært der med tidligere leietakere. Den første utleieren vi hadde var tidenes surrehode og hadde null kontroll på hvem som var leietakere og vi måtte purre på ting en million ganger før de ble gjort. Det er så slitsomt! Heldigvis har jeg vært utrolig heldig etter det og alle andre har vært veldig profesjonelle. Hvis du er på visning med de som bor der nå og utleier ikke er med så kan det være lurt å spørre litt om hvordan dialogen har foregått. Hvis du tør kan du også spørre utleier hvordan dialog han eller hun pleier å ha med leietakere, hvor tilgjengelig han eller hun er på telefon om det oppstår et problem osv. 

Strømutgifter. Hvis strøm ikke er inkludert i leien så spør hvor mye utgiftene pleier å ligge på! Plutselig øker utgiftene i forbindelse med leien til langt over det du egentlig trodde. Derfor bør du alltid spørre om dette! Vi betaler jo en formue i strøm her og da ble husleien plutselig ganske mye dyrere enn hva vi trodde da vi først flyttet inn. 

Vær tidlig eller sent ute. Dette gjelder særlig på fellesvisning! Det er lurt å enten være litt for tidlig ute eller komme sent. Da får du antakeligvis litt tid med utleier til å stille relevante spørsmål og få vist deg frem.

Ditt ansvar som leietaker. Må dere gjøre trappevask selv eller er det inkludert? Forventes det at dere er med på dugnader? Kjekt å vite! Jeg har bodd steder hvor vi må gjøre det selv og hvor det er inkludert og jeg må jo innrømme at jeg foretrekker det siste, hehe. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

22 kommentarer
    1. Når jeg leser mye av dette ser jeg hvor lite erfaren du faktisk er!
      1. Er det ikke tilstrekkelig med skap plass, kan den som skal leie spørre om det er mulig å få et skap til. Får en nei, så kjøp det selv, problem løst!
      2. Skal en ha fest og en bor i en blokk, rekkehus eller i et boligstrøk, kan det være veldig lurt å gi dem nabovarsel en uke før festen, sånn at naboene med små barn eller eldre vet om det, sånn at de har mulighet til å reise bort den helgen eller den ene dagen! Det er din plikt at det er stille klokka 23.00! Blir ikke dette overholdt, så må en kontakte politiet om naboen ikke roer seg ned sånn som du gjorde! Men om naboen din bråker mye og huseier ikke bor på samme adresse som deg, så blir det vanskelig å svare på et sånt spørsmål, er naboene stille. Det er noe en må finne ut av selv! Jeg leier 1 etg og sønnen til huseier har fest i ny og ne, men det bryr meg svært lite!
      3. De fleste spørsmål en normal huseier spør, må en svare på. Selvfølgelig skal en ikke svare på intime spørsmål, da er det jo bare å andmelde personen! Men sånn utenom det så har huseier krav på og vite om div ting om deg som person!
      4. Hva strømutgiftene er i mnd kan ofte ikke en huseier svare på, med mindre det er h*n som leser av strømmen for deg. For strømutgifter er opp og ned etter som hvor mye strøm du bruker og hva strømprisen er der og da. Og ja, husleia blir dyr om strøm, tv og internett ikke er inkludert… det sier jo seg selv egentlig… men er alt inkludert og leieprisen er høy, så kan en tenke over hva huseier har av utgifter på din leilighet. Plutselig har han en strømregning på flere 1000 kroner, hvem skal det da gå utover, ikke utleier ihvertfall. Utleier tjener ikke stort på at du har alt inkludert, for det er masse penger ut i mnd på 1 enkel leilighet!
      Trappevask er ofte ikke inkludert, selv om du er leietaker… Dugnader faller som regel ut av ditt ansvar, med mindre huseier ikke nevner det i kontrakten, står det i kontrakten… ja det sier seg selv… Om en må ta trappevask og være med på dugnad så gjør ikke det noe, greit å få beveget på seg litt!

    2. Anonym: Ja, jeg er jo bare 23 år gammel så kan bare snakke ut av egen erfaring 🙂 Det er supert at du også deler tips!

      1. Nå tenker jeg på kjøkkenskap. Det er lett å gå på smellen ved å tenke at det er masse skapplass fordi det ser slik ut som jeg skrev i innlegget, men selvfølgelig kan du jo kjøpe et ekstra skap om det er plass til det.

      2. Det der er jeg fullstendig klar over, men det er ganske greit å få en liten oversikt over stemningen i blokken, Ofte så får huseier tilbakemelding fra andre leietakere (av min erfaring) og hvos han/hun eier hele bygget har de også som regel god kontroll på hvem de leier ut til, altså om det er masse unge mennesker eller om det er barnefamilier osv.

      3. Selvfølgelig svarer man på normale spørsmål, men du skjønner jo hva jeg mener her når jeg skriver at du ikke må svare på alt og tar denne hendelsen som eksempel 🙂

      Som sagt så er jeg bare 23 år, har bodd fire forskjellige steder og det er dete jeg skriver ut ifra nå. Uerfaren sammenlignet med en som er 30 og har bodd 10 steder og kanskje eier selv, ja, men erfaren i forhold til en førstegansleietaker. Jeg ville gjerne hatt disse tipsene på forhånd om jeg skulle ut og se på leilighet for første eller andre gang. Man lærer noe nytt for hver gang man er på boligjakt og jeg ser det bare som positivt å dele de erfaringene jeg har opparbeidet meg 🙂

    3. Synes dette var veldig gode tips! Du er reflektert og virker å ha god erfaring i leiemarkedet! Skulle gjerne hatt denne lista for ti år siden da jeg skulle leie første gang!

    4. Utleier spør kanskje om antall ONS for å ikke bli anmeldt for bordellvirksomhet, slik at styret i sameier/borettslag kan kreve tvangssalg.
      Selvfølgelig kunne utleier heller spurt om det vil bli en del ferdsel av mennesker som ikke bor der, i stedet for ONS.

    5. “Når jeg leser mye av dette ser jeg hvor lite erfaren du faktisk er!”
      Når jeg leser mye av dette ser jeg hvor arrogant du faktisk er.
      Ingenting av det som stod i denne bloggen fremstår som uvanlig uerfarent for en gjennomsnitts 23 åring på boligleiemarkedet og de fleste av punktene er noe det kanskje er veldig greit for førstegangsleietagere å ha hørt om.
      Hilsen en som har levd noen år

    6. “En venninne av meg var på visning på en hybel og ble spurt om hun pleier å ha mange one night stands. Altså??? Det er ikke greit å spørre om og ikke relevant.”
      Jeg må bare spørre deg om hvilken planet eller hva slags oppvekst du har hatt, siden hjernecellene dine ikke klarer å skjønne hvordan dette kan være relevant for en utleier?
      Jeg ville f.eks aldri leid ut til en av venninne dine, altså selvsentrerte jenter som oppdaterer hjemmesiden sin hvert kvarter (vi kalte det for hjemmeside før homolobbyen begynte å kalle det “blogg”) som sikkert ligger rundt og drar med seg folk hjem hver helg.
      Akkurat som at jeg ikke ville leid ut til en muslim, som mest sannsynlig er en jødehater. Eller en afrikansk 5-barns familie.

    7. Skal man dele bolig er det veldig ok å spørre om du har tenkt deg å dra menn med hjem hver bidige helg. Det er ok å dele bolig med en som tar med fremmede hjem, for ofte. Utrygt.

    8. Til anonym, punkt nr 3; man anmelder da virkelig ikke mennesker for å stille spørsmål man ikke ønsker å svare på? Om han hadde foreslått at man betaler husleien i natura, ja, da kan man anmelde, men anmelde fordi han spør om det kommer til å være en vane med fremmede mennesker som går inn og ut av leiligheten på nattestid (dvs om vedkommende har for vane å ta med seg fremmede hjem for en kjappis), er ikke grunnlag til å anmelde noen.

    9. Til de av dere som reagerte på punkt 3! Det står at, da er det jo bare å anmelde personen, om dere leser LITT mellom linjene så skjønner dere fort at det er individuelt fra person til person! FOR intime spørsmål har ikke utleier lov til å spørre om! Om dere har så jævla mye erfaring som dere påstår, så skjønner dere fort at intime spørsmål fra en utleier skal ikke skje!
      Og du Stig… siden du drar frem det at du har levd en del år… det har du sikkert, men tviler 90% på at du har levd like lenge som meg!

    10. Dette synes jeg var gode punkter som jeg skal ta med meg når jeg begynner å lete etter leilighet om, forhåpentligvis, ikke så altfor lenge. Altså, jeg hadde aldri tenkt over at det kunne være falske skap på kjøkkenet… Haha, takk for tips!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg