DETTE MÅ DU VITE FØR DU FLYTTER TIL OSLO

Nå er det ikke mange måneder igjen til Oslo fylles av et nytt lass med spente studenter. For fire (!!!!) år siden var jeg en av dem. Hovedstaden. Det var ganske kult, stort og spennende med en gang. Etter et år i byen følte jeg at jeg hadde god kontroll, men i realiteten hadde jeg så vidt vært utenfor Majorstuen hvor jeg bodde.

Nå har jeg derimot mye bedre oversikt etter å ha bodd i tre forskjellige bydeler og plutselig blitt nødt til å oppleve mer av hva Oslo har å by på. Jeg tenkte å dele min kunnskap med dere og har listet opp noen ting det kan være greit å være klar over før dere flytter hit. 

🏙️Karl Johan og Oslo City er døden. Unngå de stedene for enhver pris. Det er stappfullt av mennesker og turister, noe som ikke gjør annet enn å forsinke dagen din og alle ærend du måtte ha. Når det kommer til shopping ville jeg heller dratt alle andre steder, som for eksempel til Bogstadveien eller Grünerløkka hvor det er færre folk og godt utvalg!

🏙️Trikken stopper aldri for noen. Dette kan bli veldig skummelt! Fotgjengerfelt spiller ingen verdens rolle når det kommer til trikken. Du har alltid vikeplikt for den med mindre du har grønn mann. 

🏙️Du kan gå over alt. Så lenge du bor i de sentrale områdene av Oslo kan du i utgangspunktet gå over alt hvor enn du skal. Jeg bodde i Gamlebyen og jobbet i Bogstadveien, men gikk frem og tilbake hver dag. Trikk og buss er flott og det er et veldig godt tilbud her, men i rushtiden er det utrolig fullt. Da er det greit å ha muligheten til å gå. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

🏙️Ikke gå i restaurant-fella. Jeg er muligens litt der enda, men jeg prøver å bli flinkere. Det finnes ganske mange andre restauranter enn Egon, Friday’s og Peppes. Utforsk, gjerne i andre bydeler enn sentrum. Det finnes mye god mat i Oslo så lenge du tør å prøve.

🏙️Aldri la deg stoppe av selgere fra organisasjoner, om det så er en hjelpeorganisasjon. Du må gjerne stoppe om du faktisk har tenkt til å bidra, men om de stiller deg et spørsmål så må du takke pent nei, skylde på at du har dårlig tid og rushe videre med mindre du vil ende opp med å gi en fast sum i måneden. De er ufattelig vanskelig å si nei til når de først har fått deg på kroken!

🏙️Det er uendelig mange nattmat-alternativer, også i ukedagene. Hvis du bestemmer deg for en bytur på tirsdagskvelden og craver burger eller kebab klokken fire på natten så skal du ikke se bort ifra at du finner det. Da er det bare å slå seg ned i kebabsjappa og bli bestis med de ansatte. Folk er faktisk veldig hyggelige på natten.

🏙️T-banen stopper på alle stopp, men det gjør ikke trikken. Da jeg først flyttet hit trodde jeg trikk og t-bane fungerte på samme måte, men der tok jeg grundig feil. På buss og trikk må du faktisk trykke på stopp for at den skal stoppe. Det gir jo ganske mye mening når jeg ser det i ettertid, haha.

🏙️Pass deg for taxisjåfører! De stopper sjeldent for noen og ganske så mange av de er cray cray.

🏙️Ikke fest på Solli Plass. Okei, det finnes noen OK steder som Champagneria for eksempel, men når jeg sier at du ikke skal feste på Solli Plass så tenker jeg på et par steder som tror de kan kontrollere verden. Det eneste du får ut av en kveld der er å bli mål opp og ned av dørvakten og du kan risikere å ikke slippe inn om du ikke ser bra nok ut eller ikke har pene nok sko (hæler er et must), se på folk som tror de eier verden fordi de har brukt 5000 kroner på et lite bord inne på utestedet og det flyter visse ulovlige midler :)))). 

🏙️La bilen stå igjen hjemme med mindre du skal flytte ganske så langt utenfor sentrum. Å kjøre bil i Oslo er så totalt unødvendig.

🏙️Egne frukt- og grønt-butikker er gull! Der får du kjøpt så mye billigere mat. Ta for eksempel grønnsaker, ris, krydder og oljer. Det er ekstremt mye penger å spare ved å ta seg en tur til Grønland i ny og ne. 

🏙️Alt er ekstremt dyrt. Å bo koster en million kroner i måneden (nesten) og hvis du har glemt lunsj en dag og tenkte å kjøpe deg en salat eller sandwich på vei til jobb må du punge ut nærmere 200-lappen.

🏙️Når vi først er inne på Grønland… Før jeg flyttet hit trodde jeg man havnet midt i et gjengoppgjør eller ble truet på livet om man dro til Grønland. Det stemmer absolutt ikke. Da jeg bodde i Gamlebyen trente jeg på Grønland, hadde postkontor der og endte opp med å tilbringe mye tid der. Det viste seg å være et helt ok sted, men jeg ville nok ikke bodd midt på Grønland Torg, nei. 

🏙️Alltid ta bilde av jakkelappen din! Det gjelder nok alle steder, men jeg har faktisk ikke tall på hvor mange jakker jeg har mistet her i Oslo. Noen ganger ser de ut til å bare forsvinne ut fra garderoben.

🏙️Ikke bli redd selv om noen går rundt og skriker høylytt på åpen gate eller snakker med seg selv. Det blir du vant til. 

🏙️Ha alltid ørepropper i veska. Oslo-folk hater å snakke med andre mennesker og hvis du ender opp med å sitte på bussen uten ørepropper kan det fort bli veldig ubehagelig. Du blir hun rare som ikke stirrer på telefonen med ørepropper liksom. 

🏙️Du trenger ikke være redd for å bli tilbudt verken hasj eller andre rusmidler selv om du drar til sentrum, Grünerløkka eller Grønland. Nå bor jeg nesten i Brugata og da jeg bodde i Gamlebyen trente, handlet og hentet jeg post på Grønland. Til tross for det har jeg aldri, ikke en eneste gang, blitt tilbudt å kjøpe dop.

 

DEL GJERNE DERES EGNE TIPS I KOMMENTARFELTET <3

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

11 kommentarer
    1. Du tar veldig feil med det at man kan gå over alt i Oslo jeg bor i Oslo jeg må ta tog/buss for og komme meg til sentrum.

    2. Kanksje ikke helt sant dette med at man blir weird hvis man sitter på tbanen uten ørepropper da…

    3. Haha altså den kommentaren din på at man er rar hvis man ikke har ørepropper på trikken/ t banen.. bare tull! Flere sitter uten, og jeg tenker ikke på at man er rar hvis man ikke har ørepropper eller ser ned på tlf selv! Jeg bruker ikke ørepropper når jeg tar t bane/ trikk, har aldri følt meg rar, helt til nå.

    4. Ah… Jeg savner Oslo. Kun vært der en eneste gang, og det er vel 13 år siden eller noe sånt nå, og da var jeg der i hovedsak sammen med tanta mi og søskenbarnet mitt.
      Har flere jeg har lyst til å besøke som bor i Oslo. Men av forskjellige årsaker bør jeg nok sjekke inn på hotell da. Mulig det er noen av de jeg vet om som ikke hadde hatt noe i mot overnatting, men.. Uansett, jeg var inne på hotels.com nå og sjekket litt priser. De fleste hotellene ser jeg skal ha mye mer for 3-4 netter enn hva jeg er særlig villig til å betale, men det dukket likevel opp to hoteller som ikke virket så gæerne rent prismessig: Anker Apartment (Grunerløkka) og Anker Hostel (Oslo Sentrum).
      Har du noen erfaringer med disse to hotellene? Eller vet du om noen andre som har bodd der? For meg er i grunn det viktigste først og fremst at jeg kan føle meg sånn noen lunde trygt der, at jeg ikke sjekker inn et sted som er kjent for å ha en del skumle og tvilsomme folk rekende rundt, samt at de som jobber der ihvertfall kan sånn noen lunde greit norsk xD
      Har lenge drømt om å sjekke inn på Hotel Cæsar, men ryktene sier at det hotellet har stengt for godt nå..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg