NOE JEG IKKE HAR TURT Å FORTELLE DERE

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For nøyaktig elleve dager siden tok jeg en avgjørelse jeg ikke har turt å fortelle dere om. Jeg ville holde det for meg selv i tilfelle jeg sprakk og ikke klarte å gjennomføre. Det er egentlig ikke noe veldig stort, men tro meg, det er faktisk ganske vanskelig.

Det skjer så utrolig mye fremover og derfor har jeg bestemt meg for å ha alkoholstopp frem til 17. mai. Egentlig så er det vel et feste-stopp fordi å ta et glass rødvin om jeg blir med edru på byen går fint, men jeg skal ikke drikke masse og ikke dra ut for å drikke meg full. Aller helst skal jeg holde meg helt unna og foreløpig har det gått helt fint. 

Jeg må innrømme at jeg kjente på det i helgen. Det var så nydelig vær og over alt hvor enn jeg gikk så satt folk ute og nøt de siste strålene av sol, de aller fleste med et glass alkohol ved siden av seg. Alle vennene mine var ute og da frister det selvfølgelig å være med, men jeg har rett og slett ikke tid til å kaste bort hele søndagen min. Det er faktisk det som skjer uansett om jeg drikker tre glass eller en flaske. Jeg har blitt så gammel vet dere, haha.

Det er fælt å si, men det ligger noe i det med at “du er ikke lenger 20”. Nei, det kan du trygt si! Jeg husker den tiden da jeg kunne drikke halve Vinmonopolet og våkne opp like frisk dagen etterpå. Trening klokken ni? Null stress. Vi kjører på som vanlig. Nå våkner jeg opp og tror jeg har fått influensa fordi hele kroppen verker og det er ikke snakk om å få gjort noe som helst produktivt dagen derpå. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå kjenner jeg meg ganske trygg på at dette skal gå fint, selv om jeg typisk nok lager avtaler som innebærer alkohol… Neste lørdag skal jeg ut med noen venninner fra jobben så det blir spennende å se om jeg klarer å holde meg edru når de andre begynner å sprette champagnen.

Vi får krysse fingrene. Det er nemlig mye viktigere å få gjennomført alt jeg skal, burde og må gjøre. Alternativet er å drikke seg full, dra på byen, bruke opp alle pengene mine, miste en jakke og et par sko og bestille to tredjedeler av menyen på McDonald’s som en avslutning på det hele. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

23 kommentarer
    1. Ikketurt å si?? Hvorfor gjøre så mye ut en liten ting, blir så oppgitt av dere bloggere som skal ha klikk. Mange som tar pause fra alkohol og i dag er det helt ok og ikke noe vi reagerer på.Ikke gjør den minst ting ut til noe sensajonelt!

    2. Det skal vel i utgangspunktet ikke være noe problem å la være å drikke så lenge du ikke har venner som maser på at u må drikke da 🙂 Fin blogg og fin dame 🙂

    3. Jaggu prater du som du er en hardbarka alkoholiker… Hvorfor lage ett stort nummer ut av at du ikke skal røre alkohol HELT 17 Mai faktisk… Du bør søke profesjonell hjelp om du sliter med alkohol.
      For hvis det er så vanskelig for deg holde deg borte fra alkohol,vel da bør du innrømme at du faktisk har ett seriøst alkohol problem…

    4. Hei, det virker som du kan ha et aldri så lite alkoholproblem? Du blir ikke drita eller dårlig dagen derpå dersom du begrenser inntaket vettu. Men du klarer ikke å stoppe?

    5. Vet du hvorfor mennesker drikker for mye alkohol? Det er ikke fordi det er godt, og det er ikke for å feste, og det er ikke fordi de må. Grunnen er at livet deres er tomt uten mening, og da rømmer mennesker fra tomheten ut i fyll og sex.

    6. Er jo en voksen avgjørelse det, selv har jeg kuttet ut alkohol for mange år siden, jeg var aldri noen stor dranker til å begynne med men slet med dagen derpå problemet.
      Dessuten har jeg flere onkler i familien som er/var alkoholikere og faren min drakk også svært tett.
      Han døde da jeg var ung men av de minnene jeg har av ham er flere hvor jeg bærer ham opp av grøfter og lignende når han var på besøk hos venner hvor det ble servert alkohol. Dette er minner en 10-12 åring ikke burde ha som blant de siste minnene av faren sin.
      La det være sagt, jeg har gode minner fra min far, han var en god far og vi sultet aldri eller ikke hadde klær vi var ikke rike men han var en oppfinnsom mann.
      Så jeg har bestemt meg for at det er noe mine barn aldri vil oppleve av meg… (må bare finne meg dame først da før det blir barn en gang … i fremtiden kanskje :-P)
      Uansett man kan gå ut uten å måtte drikke, å ta seg noen glass vin er ikke verdens undergang, heller ikke til maten f.eks. men den regelrette fylla er vel noe man ikke måååå delta på, og man kan da ha det moro uten å måtte være drita.

    7. Knut: Jeg klarer fint å ta noen glass og som jeg skriver over her så kan jeg ta meg et glass i ny og ne selv om jeg har dette stoppet 🙂 Jeg skal bare unngå den typiske “fylla” hvor jeg drar på byen og fester natten lang. Haha, jeg blir faktisk dårlig etter to glass rødvin jeg, så der er nok folk forskjellige.

    8. Geir Bjerkland: Nå er det ikke alkoholen i seg selv som er vanskelig å stå imot, men å bli med ut og feste 🙂 Da er det mye morsommere å drikke med de andre enn å være edru. Jeg vet ikke med deg, men jeg synes det er utrolig slitsomt å være rundt fulle mennesker. Da holder jeg meg heller edru, men igjen så vil jeg jo være med på moroa!

    9. En alkis med fornektelser der altså.. Til 17 mai WOW men et par glass av og til er godkjent? Paradis deltakere hvor finner man dere egentlig? Er jo super idioter hele gjengen må bare le av dere tragiske.

    10. Så trist at du har et sånt forhold til alkohol – at du må virkelig anstrenge deg, sette som mål og jobbe for å ikke bli fristret til å drikke og havne utpå fylla. Kjenner jeg ikke er misunnelig, og jeg er 22 år. For meg er det ikke verdt det å bli dårlig dagen derpå, så simple as that – nok motivasjon for meg å synes det er enkelt å holde meg unna fylla. Kjenner mine egne begrensninger og synes ikke alkohol er sååå godt at jeg må jobbe for å holde meg unna i lengre tider. Noen påpeker det over her, og jeg er enig: det er ikke helt “normalt” dette. Og du sier du ikke synes det er gøy å være med folk som er fulle – så da legitimerer du at du også må drikke da? Hehe. Jeg synes også fulle folk er slitsomme, men aldri om jeg gidder å hoppe etter og bli full bare for å måtte deale med det. Jeg overser bare fulle folk og koser meg med mine folk – simple as that. Du bør jobbe med ditt forhold til alkohol ja, for det er ikke bra at en jente som fortsatt er så ung må anstrenge seg for å ikke ramle utpå fylla så ofte.

    11. Det er jo null stress! Gjør dette ofte, og da kjøper jeg bare en tonic uten gin når jeg er ute med venner;)

    12. Kan lett forstå at dette kan være vanskelig å si ut høyt. Det å plutselig ikke skulle drikke i en sosial setting i dette samfunnet er nesten tabu. Det handler ikke om å være alkoholiker men å passe inn. Som jeg igjen syntes er veldig trist. Det er trist at man føler et sånt press på å drikke. Det er trist at mange føler at det ikke er akseptabelt å ta seg en brus eller mossel i det fine været når de andre drikker alkohol. Samtidig er det kjedelig å sitte edru med bare fulle venner og de fulle vennene er litt redd for hva du som edru husker. Et dilemma dette… men prøv å hold fast ved valget ditt, dra ut og oppdag at du kan ha det like gøy på byen uten alkohol.

    13. Line: Skjønner godt at du ikke er misunnelig! Jeg var som deg før 🙂 Handler ikke om å ikke ramle utpå fylla, men at det frister når resten av gjengen drar ut hver helg og jeg skal være med på vors!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg