RESULTATET AV BESØKET HOS GYNEKOLOGEN

Reklame | Annonselenke Nelly

KJOLE NELLY HER / ØREDOBBER OG SOLBRILLER MONKI

I går var jeg hos gynekologen for å sjekke om det er noe galt med eggstokkene mine eller eventuelt livmoren. Jeg har som dere vet slitt utrolig mye med sykdom, oppblåsthet og smerter i magen. Etter å ha kjent ordentlig etter over lengre tid fant jeg ut at det meste av smertene befant seg nederst i magen, samt litt oppover sidene. Omtrent der hvor eggstokkene og livmoren ligger.

Jeg ble veldig redd da jeg oppsøkte Dr. Google og aller først ble jeg sikker på at jeg hadde kreft. Jeg må bare si at jeg er livredd for å få kreft. Det er mye av det i familien min og jeg er nesten sikker på at jeg kommer til å få det en gang, derfor ble jeg så stressa som jeg ble. Jeg vet at man ikke skal bruke Dr. Google, men jeg klarer rett og slett ikke dy meg.

Jeg bestilte time hos gynekolog like før påske og i går var altså dagen hvor jeg skulle få svar på spørsmålene mine. Jeg var også ganske redd for å ha cyster på eggstokkene. Symptomene mine kunne vært både kreft og cyster, så jeg var ganske nervøs og litt redd da jeg gikk inn til timen min.

Fordi jeg har vaginisme og vestibulitt gikk jeg til en gynekolog på Volvat som jeg fikk anbefalt av osteopaten min. Hun har mye kunnskap om sykdommen jeg har og jeg ville føle meg komfortabel på at hun ville ta hensyn til det. Mine siste gynekologiske undersøkelser har vært ufattelig vonde på grunn av det så å gå til noen som virkelig kjenner til nettopp vaginisme og vestibulitt var viktig for meg. 

Jeg kom inn, forklarte symptomene mine og nevnte med en gang at jeg har vaginisme og vestibulitt. Hun hadde utrolig mye kunnskap om det og undersøkte hvordan det lå an der. Jeg var så spent fordi sist jeg hadde en slik undersøkelse holdt jeg på å begynne å gråte. Jeg visste jo at jeg hadde blitt bedre, men jeg så på dette som en slags test. Hadde jeg bare flask da jeg testet selv, eller er det faktisk bedre? Heldigvis er det mye bedre og for første gang på et halvt år har jeg hatt en gynekologisk undersøkelse uten å føle på ubehag eller smerter. Det er så deilig det!

Så over til det jeg skulle sjekke, nemlig eggstokkene og livmoren min. Vi tok en ultralyd og hun fortalte meg med en gang at livmoren min var helt fin. Etter hvert gikk vi over til den venstre eggstokken som også var helt fin. Da vi kom til den høyre fortalte hun meg at hun mistenkte at det kunne være en cyste der. Jeg bare jepp, der har vi svaret. Eller ikke. Den var også fin! Alt var kjempebra og friskt! 

Det er jo egentlig helt fantastisk. Selvfølgelig ønsker jeg meg både frisk livmor og friske eggstokker. Jeg vil jo ikke at det skal være noe galt med meg, men problemet er at noe er galt og jeg ikke vet hva det er.

Til dere som følger meg på Snapchat (andreasveinsdot) og så at jeg var litt nedfor etter undersøkelsen så skal jeg forklare det. Jeg var litt dramatisk der og da. Nå i ettertid ser jeg heller på det hele som veldig positivt, men akkurat da var jeg så skuffa og lei meg over at ingen finner noe galt med meg, selv om det helt klart er noe som virkelig ikke fungerer i kroppen min. Det er frustrerende!

Det er kanskje fælt å si, men akkurat der og da ønsket en del av meg at hun skulle finne noe. Ikke noe veldig alvorlig, men noe som kan fikses og da vil fikse meg. Noe som kan leges og som gjør at jeg endelig blir frisk, rask og smertefri. Så da hun sa at alt var bra ble en liten del av meg litt skuffa med en gang. Igjen, ikke fordi jeg vil være syk, men fordi jeg er syk og dritt lei av å ikke vite hva det er!

Ikke misforstå nå, jeg vil på ingen måte ha kreft eller cyster og jeg er evig takknemlig for at alt står bra til der. Jeg vil bare at de skal finne ut hva som er galt så jeg kan bli frisk og bli meg selv igjen og dette var en mulighet til å gjøre nettopp det. 

Nå som jeg har fått alt på avstand er jeg utrolig glad! Det er veldig mye å glede seg over etter det besøket. Vi utelukket to problemer jeg var veldig redd for å ha! Jeg gjennomførte en smertefri gynekologisk undersøkelse. Hun fortalte meg at høyresiden min er så godt som fri for vaginisme og vestibulitt og at det kun er litt igjen å jobbe med på venstre side. Jeg er frisk og rask der inne, har en fin størrelse på livmoren og eggstokkene mine er akkurat som de skal være. Jeg har kommet en så lang vei og det er jeg virkelig glad for å ha fått bekreftet på flere måter de siste dagene. 

Jeg håper dere leser alt og forstår at jeg ikke håpet på å være syk. Jeg håpet bare på å finne et problem som kunne løses og dermed løse alt jeg sliter med. Det er veldig slitsomt å konstant føle seg dårlig og ha vondt, men forhåpentligvis finner vi ut av det etter hvert. 

Sånn, da er dere fullt oppdatert på den situasjonen. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

32 kommentarer
    1. Bra det ikke er noe alvorlig med deg, iallfall som du vet sikkert nå😀Vet følelsen av at du vil ha et svar men får et du ikke vil ha på en måte! Håper virkelig ikke du har kreft i tarmene eller noe veldig alvorlig. Føler med deg, Andrea❤️Du er virkelig en tøff og standhaftig jente😀

    2. Så bra at det ikke var kreft! Jeg skjønner veldig godt det du mener, jeg hadde også blitt litt skuffa hvis jeg var i din posisjon. Misforstå meg rett; jeg håper de finner noe som kan fikses❤

    3. Så bra Andrea, dette var fint for deg, da er det ikke kreft. Har du prøvd å spise 10-15 svisker om dagen? Det hjelper på fordøyelsen, svisker er noe alle spiste i gamle dager når de hadde problemer med fordøyelsen.

    4. Irritabel tarm? Jeg har slitt med dette i mange år.. mye oppblåst og mye smerter.. Les litt om lav fodmap.

    5. Hadde mye vondt i magen, var mye oppblåst og hadde litt variert fordøyelse til tider i ca 1 år før jeg fant ut og fikk påvist at jeg hadde cøliaki😐

    6. Hei Andrea! Jeg vet dette kanskje er litt upassende og muligens rart å spørre en blogger om, men jeg er så fortvilet og sliten av grusomme smerter at jeg rett og slett er desperat. I ca 4 år har jeg hatt ekstreme smerter i underlivet. Etter uendelige undersøkelser hos leger, gynekologer og urologer, finner de ingen feil med meg. Jeg har uttrykt ved flere anledninger at jeg mistenker vestibulitt men blir ikke trodd. flere av legene jeg har sett vet ikke en gang hva det er. Jeg hadde satt så uendelig stor pris på om du kunne delt med meg hvordan du fikk frem for å få diagnosen/rett hjelp. Disse smertene preger livet mitt i stor grad og jeg skulle så gjerne fått hjelpen jeg trenger for å bli bedre, men aner ikke hvordan jeg skal gå frem..

    7. Først & fremst godt det ikke er noe galt, og at vaginismen er godt på vei kurert!
      Bare sånn ‘from the top of my head’, tenker jeg at de andre mageproblemene kan jo kanskje ha med helingen av vaginismen å gjøre?.. -Jeg mener.. Jeg har jo inntrykk av at det mer el mindre sto på stedet hvil ganske lenge, men når behandlingen først begynte å virke, har det gått sykt fort til at du nå brått er nær ved å bli helt frisk.. Dette må jo bare innebære et rimelig høyt aktivitetsnivå inni der, som faktisk ville vært litt rart om ikke gav noen merkbare utslag?..
      Vannvittig kule bilder av deg, forresten. -De to øverste ser jo ut som magasin-forsider!

    8. Så utrolig bra at det ikke var noe alvorlig! Kjenner til dette med Dr Google altså 😖😫 Har du undersøkt deg skikkelig for allergier og sånn?

    9. Jeg skjønner du var bekymra, men det å skrive om at det kunne være kreft synes jeg kanskje var litt unødvendig og respektløst. Men bra alt var fint for deg!!

    10. Lise: Hei <3 Hvor i landet bor du? Jeg går til en osteopat som er en spesialist på kvinnehelse og de tøyer bekkenmuskulaturen. Kan også anbefale Helena Enger på Volvat som har utrolig mye kunnskap om vaginisme og er kjempeflink! Det der høres ikke bra ut, men dessverre er det mange helsepersonell som ikke har nok kunnskap om dette!

    11. Sliter mye med oppblåstmage og smerter jeg også, har gjort det i snart to år. Har selv vært hos gynekologen, tatt ultralyd og svelgt slangen, men alt ser fint ut. Utrolig plagsomt at de ikke finner ut av hva det kan være.. Jeg har selvsagt en liten teori om at det muligens kan være all den pepsi maxen jeg drikker 🙈 Utrolig mye kullsyre i den, og kompisen min som er lege sier at det kan godt være på grunn av det. Jeg er dessverre alt for glad i pepsi max, så vet ikke om jeg klarer å slutte 😅

    12. Har du testet deg for matallergier hos legen?? Jeg slet med skikkelig oppblåst mage og magesmerter og gikk derfor til legen. Det viste seg at jeg har glutenallergi og at det er dette som gjorde det. Etter at jeg fikk vite det og la om kostholdet mitt til glutenfritt er jeg mye bedre 🙂

    13. Hei Andrea! Jeg sliter med akkurat det samme som deg!! altså, helt til punkt og prikke. Jeg går også til Røa Osteopati. Lurer på hvem gynekolog på Volvat du var hos? Herregud, så “godt” å høre at jeg ikke er alene. Lurer også så innmari på hva det er.. Så skjønner innlegget ditt godt 🙂

    14. Hei
      Jeg har vært plaget med smerter i underlivet i 7 år nå – har vært til flere gynokologer, leger, hudleger, fysioterapi, psykomotirsk fysioterapi osv., men det har ikke blitt bedre. Jeg synes smertene mine høres veldig like ut som dine, og da ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan du så og si har blitt frisk. Jeg er 27 år og alle helsepersonell har gitt meg opp – de sender meg fra den ene til den andre, og ingen vet hva som feiler meg :/ Håper virkelig på svar fra deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg