ET STORT STEG I RIKTIG RETNING

Jeg vil starte med å si at det antakeligvis er mange som synes dette er veldig spesielt å dele. Hadde jeg lest dette ut av sammenheng så hadde jeg tenkt det samme! Samtidig er situasjonen som den er og jeg har hele veien holdt dere oppdatert på situasjonen min med vaginisme og vestibulitt.

Jeg vet at mange har vært og er i samme situasjon som meg og jeg vet hvor mye dere setter pris på at jeg deler. Jeg delte at jeg fikk sexforbud. Jeg delte at ting gikk bedre. Jeg delte at jeg fikk et hardt tilbakefall. Nå kan jeg endelig dele at ting går skikkelig bra og jeg praktisk talt er klarert for sex! Wohooo!

Forrige uke fortalte jeg at det gikk mye bedre og at neste steg var å bruke et dilatorsett eller eventuelt en dildo for å tøye muskulaturen fra innsiden og bli trygg på at det vil gå bra å bli penetrert (her sier vi ting rett ut). Jeg har vegret meg for å ta det steget fordi jeg har vært redd for å bli skuffet og fordi jeg for å være ærlig synes det er litt merkelig.

Til slutt skjerpet jeg meg, tok turen til Kondomeriet og kom hjem med to dildoer i forskjellige størrelser. Planen var å starte med den minste og så gå over til den større etter hvert, men vet dere hva? Det gikk helt strålende med begge to! Wohooo. Jeg må bare legge til at de ikke blir brukt for nytelse i denne settingen, men rett og slett for å tøye og for å få muskulaturen til å slappe av. Jeg sitter ikke her og legger ut som min mastrubering, hehe.

Nå er det bare å dra opp Tinder og starte sjekkingen. Haha, neida. Det skal overhodet ikke skje. Selv om ting går helt strålende nå og jeg i teorien kan ha sex betyr ikke det at jeg skal kaste meg over første mann jeg finner.

Det er ikke til å legge skjul på at en del av vaginismen er psykisk. Det er en fysisk lidelse, men i det jeg setter sperrer for meg selv psykisk så påvirker det selvfølgelig resten av kroppen. Derfor er det ufattelig viktig at jeg føler meg klar psykisk og er i en situasjon hvor jeg føler meg 100% trygg når jeg prøver å ha sex igjen. Det er veldig sammensatt og hvis jeg blir stresset over at det ikke skal fungere eller ikke føler meg trygg på han jeg skal ha sex med så vil det antakeligvis låse seg igjen der og da. 

Alt i alt er dette utrolig positivt med tanke på at jeg til tider har opplevd det som ekstremt smertefullt å sette inn en tampong. Jeg er skikkelig glad og håper dette kan gi dere andre i samme situasjon håp for fremtiden. Jeg holdt på å miste det, men heldigvis var det lys i enden av tunellen <3.

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

48 kommentarer
    1. Ble lykkelig av å lese dette! Har hatt vaginisme og vestibulitt i flere år og blitt behandlet på Røa i 3 og en halv mnd nå. Er blitt mye bedre, men jeg er ikke frisk… Fulgt deg siden du snakket åpent om dette så det var jo hyggelig lesing! Unner deg å bli frisk og slippe denne plagsomme diagnosen. Lykke til med samleie når den tid kommer!

    2. Og igjen handler denne bloggen om ditt underliv… faan aldri sett en blogger eller rettere sagt, lest en blogg, der det er jævla mye fokus på det underlivet ditt… du har vell fått nok oppmerksomhet nå… ehhhhhh ja….

    3. Anonym: Bla gjennom bloggen min så ser du at det er maks 10% som handler om det. Samtidig så er dette faktisk min personlige blogg og dette er en del av livet mitt og dessverre mange andres! Derfor velger jeg å dele 🙂

    4. Jeg er så glad for at du deler dette! Sliter med det samme, og er glad for å kunne lese om det og å kunne føle meg normal. Tusen takk Andrea og god bedring <3

    5. Det var først gjennom denne bloggen at jeg fikk vite hva vaginisme var. Jeg hadde da slitt med det i over lengre tid, og skammet meg. Åpenheten din gjorde at jeg også oppsøkte lege, og er på bedringens vei.
      Tuen takk <3

    6. Oh my God . for mye informasjon. så nå vet alle at du kan ha sex. Bra for deg. Du nevnte selv av noe av dette er psykisk. Ja det er det faktisk. Nå du finner en du virkelig bejgærer og han begjærer deg tilbake forsvinner hele problemet ditt. Lykke til

    7. Pga din åpenhet om denne sykdommen, så starter jeg med behandling i juni. Har vært uvitende om hva som var «galt» med meg. Du får virkelig lyst frem denne sykdommen som er lite kjent for oss jenter/kvinner. Takker deg så uendelig mye for å bringe dette frem! ❤️

    8. Tro meg! Det er ikke noe morsomt for mannfolka, når det låser seg 😛 Jeg sliter med noe lignende selv, og mannen min sier at han merker at det låser seg, og det gjør vondt. Penisen vil liksom ikke gå inn :p

    9. Det er så bra at du skriver om dette! Jeg er nylig friskmeldt selv etter flere år med samme diagnoser! Fikk hjelp for bare få år siden av tidenes gynekolog på Volvat i Oslo etterfulgt av fysioterapi. Det er virkelig lys i enden av tunellen selv om den innimellom har virket innmari lang. Fortsett å skriv om dette- det er mye helsepersonell som ikke kan noe om det fortsatt, og det bør virkelig ikke være tabu å snakke om!

    10. 10% av bloggen som inneholder om ditt underliv… hahaha… pisspreik! Men det er da pokker til deling, for er det oppmerksomhet som er mangel i livet ditt, så skjønner jeg nå hvorfor!

    11. Du anonym over her. Andrea er grunnen til at jeg og mange andre har oppsøkt behandling og blir bedre. Og hvem i all verden vil “skryte” av vaginisme og bruke det for å få oppmerksomhet? Det er så ekstremt tabulagt og ikke akkurat det man tør å snakk høyt om. Heldigvis er ANDREA en viktig stemme som gjør at det forhåpentligvis er mindre tabu i framtiden.
      Åpenheten hennes har hjulpet veldig mange.
      Er så enormt takknemlig.

    12. Hei! Jeg ble diagnostisert med vestibulitt for ca 3 år siden av en gynekolog jeg ble henvist til gjennom fastlegen. Jeg fikk da med meg en fuktighetskrem og bedøvelseskrem og han sa bruk fuktighetskremen hver kveld og bedøvelseskremen dersom du skal ha sex. Dette er all behandlingen jeg fikk og lurer derfor på hvilken behandling du har hatt og om du har tips til hvordan jeg kan gå frem for å få bedre hjelp? Greit nok at jeg har klart å ha sex max 10 gamger siden, men da har jeg hatt vondt i 1 uke etterpå og tamponger er enda dødsvondt å bruke.. så jeg føler jo det burde være mer jeg kan gjøre! Bor forresten i Stavanger så du vet gjerne ikke om noen som har peiling her? 🙂 kjempegøy å høre at du har blitt bedre forresten, og ser virkelig opp til deg som har vært åpen rundt dette temaet!
      Mvh 22 år gammel jente frustrert over underlivet sitt, hehe!

    13. Hvorfor tror du at hele verden er interessert i ditt underliv? Hvorfor driver Nettavisen og linker til disse
      imbesile og navlebeskuende bloggene?

    14. A: Oi, det høres ikke ut som om den gynekologen har helt kontroll… Det krever behandling, ikke bare bedøvelse! Jeg går til osteopat og det hjelper veldig mye <3 De tøyer nekkenmuskulaturen g du får øvelser du skal gjøre hjemme. Jeg vet dessverre ikke om noen i Stavanger, men jeg ville forhørt meg litt med forskjellige osteopater om de har ordentlig peiling eller ikke 🙂 Masse lykke til og god bedring <3

    15. Katarina… Les resten av bloggen hennes er du grei. Så ser du at nakenhet, blotting og brette ut om div ting om sitt underliv, står ofte i fokus i denne bloggen! Kjempe bra at hu har hjulpet flere, men det er greit etter første innlegg. Behøver ikke å informere oss om sitt problem til en hver tid!

    16. Anonym: Da er det heller du som bør ta en titt på bloggen for her finner du så vidt en utringning, så det å mene at bloggen handler om nakenhet er veldig feil. Haha, du er jo helt utenforstående og har tydeligvis null kontroll på hva som skjer her. Kan du ikke gjøre oss alle en tjeneste å bla deg nedover bloggen i et par måneders tid?

    17. Finner så vidt en utrigning… ehhh… hvem brøver du å bløffe, deg selv? Hvorfor skal jeg bla igjennom bloggen, når jeg alt har gjort det! Og det er ikke feil at denne bloggen handler mye om nakenhet, så bare hva du selv legger ut av bilder i nyogne….

    18. Hei! Så utrolig flott at du skriver om dette! Så viktig med åpenhet rundt dette, det kan gjøre det så mye lettere for andre jenter og kvinner. Takk! Og så bra at det går bedre for deg.
      Takk!

    19. Hei! Takk for at du bidrar til åpenhet om dette! Kan du si noe om hvordan fysioterapeuten tøyer bekkenmuskulaturen? Er det noe man kan gjøre selv? Har slitt med det samme selv i mange år, men kjenner ikke til fysioterapeuter innen slike plager her..

    20. Hei!
      Tusen takk for at du deler dette!! Fikk selv sykdommen for 2 år siden da jeg var18 år, turte først ikke oppsøke behandling siden jeg syntes det var så flaut! Bra du tør å skrive om det slik at fremtidige jenter som meg ikke kommer til å være like flau som jeg var.
      Sender masse varme tanker og håper du blir helt bra❤️

    21. Hel: Jeg går til osteopat 🙂 Hun tøyer bekkenbuskulaturen, det er vanskelig å si noe mer enn det haha. Jeg tror det blir vanskelig å gjøre selv, men det jeg har gjort selv er å massere i samme område! Det hjalp veldig :-). Hvor bor du? Kan anbefale Charlotte hos Helsefabrikken her i Oslo!

    22. Hurra, så fint å høre at du har blitt frisk! Jeg vil bare si takk for at du deler og er så åpen som du er på temaet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg