UTØYA-FILMEN VAR SKUFFENDE OG KJEDELIG

AKKURAT NÅ: Jeg er akkurat ferdig på jobb og skal ta litt sol (hehe, passer fint med tanke på punktet under her eller hva?). Jeg sliter litt med eksem og da hjelper det å sole seg litt far tid til annen! Det skal bli så deilig. Kanskje jeg til og med får meg en liten powernap.

UKENS TANKE: Jeg har tenkt på hvor mye mer bevisst jeg er på å ta vare på meg selv nå enn hva jeg var for bare noen år siden. Det er sikkert fordi jeg har blitt eldre og tenker mer konsekvenser. Bare sånne små ting jeg ikke gjorde før som å bruke ansiktskrem og nattkrem, ikke ta for mye solarium og smøre meg godt inn med solkrem om jeg skal ut i sola har plutselig blitt veldig viktige og en rutine. Det tar jeg som et godt tegn!

UKENS SERIE: The Bold Type! Dere må se den. Jeg har faktisk begynt på serien på nytt, haha. 

UKENS CRAVING: Brødskive med gulost og Nugatti (ikke sammen da, hehe). Vi begynte å snakke om det på jobb her om dagen og siden det har jeg hatt så sinnssykt lyst på det! Jeg sendte melding til pappa med en gang og spurte om han kunne kjøpe inn brød, Nugatti og gulost til jeg kommer hjem i påsken, haha. Heldigvis fikk jeg ja så nå gleder jeg meg skikkelig. Jeg kan faktisk ikke kjøpe det selv for da forsvinner det fort et helt brød og en boks med Nugatti på dagen, wopsi.

UKENS HØYDEPUNKT: Det er faktisk hele søndagen. Jeg våknet av meg selv, ganske sliten og tung i hodet, men heldigvis gikk det fort over. Jeg hadde en utrolig produktiv dag og følte at jeg endelig begynner å bli meg selv igjen. Jeg vasket hele leiligheten og sorterte alt som finnes på soverommet mitt. Det ble så fint, hvis dere ikke har sett det så kan dere gjøre det HER. Etter det tok jeg en lang dusj, kuret håret og hørte på musikk før jeg fikset meg og dro til Marte. Vi gikk en liten tur i det fine været, spiste hjemmelagde burgere og endte plutselig opp på kino. En skikkelig bra dag som definitivt blir ukens høydepunkt!

UKENS IRRITASJONSMOMENT: Jeg må være så ærlig og si at det irriterer meg med mennesker som sier at de ble skuffet over Utøya-filmen og at den var kjedelig. Jeg så den i går og skuffet var ikke akkurat følelsen jeg satt igjen med. Jeg lurer litt på hva disse menneskene da forventet. En actionfilm? En thriller? Hvis du har lest så mye som en overskrift om den filmen så vet du at det handler om å forsøke å gi oss utenforstående et bittelite innsyn og litt mer forståelse for hva som faktisk skjedde på Utøya 22. juli. Det handler ikke om å lage en spenningsfilm, men for all del – den var spennende.

Den var faktisk helt forferdelig. Det var en jævlig film å se og underveis vurderte jeg å gå ut flere ganger fordi jeg ikke visste om jeg kom til å klare å se resten av den. Tårene kom i løpet av de ti første minuttene. Jeg var kvalm og jeg var svimmel. Det var så utrolig brutalt og forferdelig, men så tenkte jeg over at jeg sitter i en trygg og varm kinosal og ser dette mens så mange mennesker faktisk opplevde lignende situasjoner i virkeligheten. Fy faen. Jeg har ikke ord. Jeg hadde så vondt i brystet lenge etter at jeg og resten av kinogjengerne gikk musestille ut av salen uten å si et eneste ord til hverandre.

Da jeg kom ut begynte jeg å gråte fordi jeg hadde holdt det inne under filmen. Det er så jævlig forferdelig at dette faktisk har skjedd! At min fine, fantastiske bestevenninne var der og opplevde helvete på jord. Det er så sykt og jeg kan ikke en gang begynne å forstå. Derfor er det forbanna irriterende at folk sier at filmen var kjedelig og at de ble skuffa. Da vet du ikke hva du gikk til og jeg synes faktisk det er ganske respektløst å si at filmen var kjedelig. Fordi vet dere hva? Det der var virkeligheten på storskjerm. Yes, da fikk jeg ut det…

UKENS SEIER: Wiii, at jeg hadde kjempebra lesertall i helgen! Det er alltid moro. Jeg blir så glad når jeg ser at det jeg skriver engasjerer og at dere synes det er interessant. Da blir blogg-hjertet mitt varmt <3.

UKENS MEST LESTE INNLEGG: Gossip om den nye sesongen, Grunnen til at jeg er så sliten og Topplisten min på Snapchat.  

UKENS MATRETT: Nammm, pizzaen vi spiste på jentekvelden på fredag. Den er fra Panchetta og jeg spiste alltid pizza derfra da jeg bodde på Majorstua. Supergod.

UKENS SANG: Kesha – Praying <3

UKENS FAVORITT-BILDE: Haha, det blir pannekake-bildet mitt. Det er så koselig!

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

28 kommentarer
    1. Jeg skal ærlig si at jeg er en av de som har sagt at filmen “skuffa” litt. Det vil si, jeg var skuffet over skuespillerne. Jeg synes ikke de gjorde en god nok jobb, men har selvsagt forståelse for å leve seg inn i noe så sykt og uforståelig blir nok VELDIG vanskelig. Når jeg først henger meg opp i slike detaljer, så er ofte filmen så og si “ødelagt” for meg.
      Det ble også mye venting, noe jeg også forstår da det var virkeligheten for de som opplevde nettopp dette helvetet.
      En annen ting var måten kameraet filmet på. Jeg ble helt svimmel da de sprang etter Kaja, men det var kanskje meningen? Jeg skjønte heller ikke hvorfor flere minutter ble viet til å filme i jorda/ i gresset/ i fjellveggen osv.
      MEN, all respekt til Erik Poppe, som tar på seg å vise hele Norge (og verden) hvordan det (ca) var for alle desse stakkars ungdommene. Vi vil virkelig aldri forstå.. <3

    2. Hvorfor har du denne overskriften hvis du ikke synes at Utøya filmen var kjedelig? Og hvorfor lure leserne dine på den måten for å få mere klikk?

    3. Kunne ikke vært mer enig om Utøya filmen! Hadde helt samme følelse under og etter filmen, som du beskriver. Helt forferdelig! Utrolig at Sofie har klart å komme seg videre! <3

    4. Så Utøya på fredagen og jeg syns den var kjempe bra laget og jeg skjønner fortsatt ikke at dette her faktisk har skjedd i lille Norge. Den var helt grusom!

    5. Jeg forstår dette click bait greiene blant bloggeren, det funker jo fjell og enhver hadde gjort det samme. Men, kanskje litt drøyt å bruke 22. Juli/ uttøya som clickbait? Selv om det «bare» er filmen, er det ikke helt innafor

    6. Anonym: Interessant å lese, så takk for at du deler ditt syn på den 🙂 Det med ventingen er jo fordi det var mye venting. Tenk så lang tid det tok før noe som helst hjelp kom! De ventet og ventet og det er de vi nå får se. Forskjellen er at du ventet i en kinosal på at noe skulle ksje i filmen, mens de ventet på å bli reddet fra døden..

    7. Anonym: Ehm, nå har dette ganske mye med sleve teksten å gjøre. Nemlig at mange synes den er kjedelig og skuffende. Det tar jeg opp i en del av teksten i dette innlegget så er uenig.

    8. Utrolig bra skrevet om filmen, har selv vært veldig usikker på om jeg faktisk skal se den. Fordi jeg har hørt mye forskjellige omtaler. Men måten du formulerer det på fikk meg til å se alt med helt andre øyne. Blir nok ikke kino med det første, men filmen skal jeg nok se en eller annen gang.

    9. Liker at vi delte samme følelse og tanker om filmen! Jeg vurderte selv å gå ut for jeg satt og skalv over halve filmen, for fy faan så jævelig den var. Jeg var mye våken natt til søndag.

    10. Hei!
      Hva skjer med click bait? Jeg liker bloggen din og er innom hver dag, men kjenner jeg blir skuffet når du nå “lurer” oss med disse overskriftene… Greit nok at de henger delevis sammen med innholdet, men du går nå i akkurat samme spor som Mammatilmichelle og Sraad. Jeg tror du er mer ekte enn som så! Vær så snill å tenk litt over det hvertfall, er veldig irriterende med mismatch-overskrifter.

    11. Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg opplevde mange av de samme følelsene som deg da jeg så filmen; jeg følte jeg måtte spy flere ganger og tårene rant kontinuerlig fra start til slutt. Jeg synes filmen var utrolig godt laget. Det som virkelig sjokkerte meg da filmen var slutt var at flere av kinoseerne pratet og lo bare få sekunder etter. Jeg overhørte flere snakke om at den var «for langtråkig og kjedelig». Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan noen kan i det hele tatt tenke slik etter å sett det helvettet på storskjerm. Synes det var utrolig bra av deg å ta opp akkurat det lilleSTORE irritasjonsmomentet!

    12. Synes det er så teit det de andre kommenterer, altså! Du har ikke en clickbait, det har nemlig med teksten å gjøre. Jeg fikk veldig lyst til å se filmen, fordi du er utrolig flink med omtaler. Jeg husker godt den dagen selv. Jeg var på hytta (var ca 9 år) og hytta ligger på den andre siden av fjorden. Når bomba gikk, så ristet hytta noe sinnsykt. Lillesøsteren min ble livredd.
      For noen dager siden så jeg en YouTube video av en jeg ikke husker hva heter. Men hun var på utøya den gangen og ble nesten drept liksom. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan hun kan ha kommet seg igjennom dette.
      Og jeg tror ikke at filmen kommer til å være actionfylt og spenning hele tiden. Dette er jo tross alt en slags dokumentarfilm. Den er iallfall ikke ment til å underholde det norske folk.

    13. jeg synes filmen var ok, men det er fordi jeg ikke klarte å fortså at det hadde skjedd i virkeligheten, i mitt hode var det bare en film. tror det er derfor folk synes den er dårlig og skuffende.

    14. Jeg kunne faktisk ikke vært mer enig når det kommer til Utøya- filmen.
      Jeg var og så den i går og det tok ikke lang til før jeg begynte å gråte. Ja, det er en film – men filmen er basert på det ofrene har opplevd og det er det som gjør den så ekte for min del. Jeg syns det var en godt laget film, som satt det viktige i fokus. Dette er en film spm er laget for å huske ofrene, ikke for å underholde på noen som helst måte – derfor blir jeg faktisk utrolig satt ut når noen kan si at denne filmen var dårlig og.
      Så jeg kunne ikke vært mer enig med deg, Andrea <3

    15. Klart det er click-bait, tittelen gir inntrykk av at du synes filmen var kjedelig. Du skriver at du synes deg at det er respektløst at folk synes filmen var kjedelig, synes det er like respektløst å bruke en slik «sjokk-tittel» for egen vinning (klikk). Du kan vel ikke nekte på at tittelen er misvisende?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg