GRUNNEN TIL AT JEG ER SÅ SLITEN

Den siste tiden har jeg klaget unødvendig mye til dere om at jeg har lite energi, er småsyk og sliter med å komme meg opp av sengen fordi jeg er så trøtt. Jeg har vært unormalt mye dårlig og syk. Det har innebåret kvalme, svimmelhet, tretthet, hodepine og mye magesmerter. Det viser seg at det antakeligvis har sammenheng med hva dere ser på bildene under her. 

Jeg har nemlig slitt mye med magen min. Det har jeg egentlig gjort i flere år, men den siste tiden har det blitt helt ekstremt. Bildene over her ble tatt i går da jeg kom hjem fra jentekvelden. Magen var så stor at det så ut som jeg var gravid og klar til å føde om en ukes tid. Det er en ting, men det gjør også forferdelig vondt. Det er som om magen vil blåse seg opp ti ganger større, men det er ikke mer plass og da begynner det å gjøre vondt helt opp til brystet. 

Dette er ikke normalt og etter flere runder hos legen får jeg forhåpentligvis et ordentlig svar til uken når svaret fra de siste prøvene er klare. Jeg er så lei av å ha det som dette. Jeg er lei av å ikke ha energi og av å få magesmerter og bli oppblåst uansett om jeg spiser en salat eller en brødskive. Fordi nei, jeg er verken gluten- eller laktoseintolerant. Det har vi nemlig testet. 

Jeg bare håper de finner ut hva som er galt slik at jeg kan bli frisk og gå tilbake til å bli mitt gamle jeg, full av energi og livsgnist. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

86 kommentarer
    1. Kanskje du har irritabel tarm, har hatt lignende problemer selv, spesielt etter jeg har spist hvete eller laktose

    2. Kanskje du har sjekket det ut allerede… hvis ikke, les om FODMAP! Man må ikke nødvendigvis følge “dietten”, men mange har godt av å lese om teorien bak det (mat som ikke blir tatt opp i tarmen som fører til bakterievekst – mer gassproduksjon etc). Jeg var dårlig i mange år, og gjorde SELV alt verre med å ta probiotika, spise masse fiberrik mat og var avhengig av tyggegummi (sukkeralkohol). Kuttet gluten, kuttet laktose, holdt på å gi opp! Så leste jeg om FODMAP og kuttet ut verstingene (løk, bønner, TYGGIS, SUKRIN, probiotika, ekstreme mengder fiberrik mat etc) – kan fortsatt bli fort oppblåst av stress og mye sukker, men jevnt over spiser jeg store mengder gluten og laktose, skylt ned med store mengder lettbrus (aspartam er IKKE et sukkeralkohol = blir ikke dårlig av det), og magen oppfører seg fint! Kanskje ikke verdens beste forklaring, men verdt å sjekke ut 🙂
      God bedring og lykke til videre!

    3. Hei fine flotte deg 🙂
      Jeg kommwnterer sjelden blogger men her ville jeg legge igjen en kommentar om at du kanskje har noe som heter IBS. Har du sjekket det? Jeg har det og jeg har slitt med magen lenge og jeg blir sykt oppblåst akkurat som deg! Det kan hjelpe å spise lite men ofte, unngå tyggis osv.. Håper du får noe svar <3<3

    4. Kan høres veldig ut som meg, og jeg har IBS.. har blitt helt fortvilet, uansett hva jeg har spist så har magen blitt sånn sammen med ekstreme smerter.. ingen forskjell om jeg spiste en salat eller en diger hvetebolle.. jeg fikk beskjed om at jeg ble dårlig av noen spesielle typer karbohydrater:-) har kuttet ut de, og har det mye bedre i hele kroppen nå!

    5. Kan høres ut som Crohn`s sykdom evt ulcerøs kolitt. Men det får du vel svar på. Ettersom du ikke er lactose eller gluten sensitiv. Håper ikke du har mine antagelser for de er ikke noe man vil ha desverre :/

    6. Jeg har det helt likt og jeg ha Ulcerøs kolitt. Det som hjelper for meg er å gå på do etter hver gang du eter noe

    7. Jeg tok også tester for gluten og laktose, og de viste ingen utslag. Men så kuttet jeg ut gluten i en uke bare for å skjekke, og jeg har aldri på da de 3 årene jeg sleit med det hatt så “flat” og frisk mage som etter den uka. Selv om blodprøver o.l ikke viste noe utslag.

    8. jeg slet så mye med magen min før , men så begynte jeg å ta et kosttilskudd som heter Lectinect mage, etter det har magen min vært helt fin! er ikke sikkert det funker for alle, men anbefaler deg å teste den ut ihvertfall <3

    9. Oooops trodde dette var helt normalt jeg. Magen min ser ALLTID sånn ut på slutten av dagen etter at jeg har spist og drukket :p

    10. Hei, andrea. Jeg liker bloggen din veldig godt. Jeg har og har hatt like oppblåst mage som deg. Og slitt med dette, antakelig vis i et par år. Men jeg har også hatt andre psyntomer selvfølgelig. Jeg har blitt feilbehandlet på både sykehus og hos legen. Men nå tror vi at jeg endelig vet hva jeg har. Det er antakelig vis har, er endomentriose. Jeg har alle psyntomene på det. Kanskje du skulle skjellet det. Bare et tips. 👍🏻😊Ha en fin dag videre.

    11. IBS – irritable bow syndrome. Jeg ble diagnosert med dette i fjor, du vil mest sannsynlig bli sendt til en ernæringsfysiolog hvis du også har det. Dette er en sykdom som mest sannsynlig vil gå over med tid. Det du skal gjøre er å finne ut hvilke råvarer du reagerer på, kan være alt fra løk til hvete osv. Etterhvert som du finner ut hvilke matvarer du kan spise så vil du føle deg mye bedre også 🙂 Jeg startet med å kutte gluten og laktose, også gikk jeg videre med andre ting som kan gå hardt utover tarmen. Du kan lese om low FOODMAP og high FOODMAP på nettet, der vil du også finne liste over ting som kan irritere tarmen din 🙂

    12. Har du problemer med magesmerter også? Ved Eggløsning og mensen? Jeg har endometriose, og hoven mage/oppblåst sliter jeg veldig med når jeg spiser og ellers ved smerter. Aner ikke om det kan være det, men kjenner men hvertfall igjen det du beskriver over.
      Håper du finner ut hva det er og får hjelp :))

    13. Åh, kjenner meg for godt igjen! Har hatt det sånn så lenge jeg kan huske.
      Jeg fortalte om problemene mine til min mormor, og det viste seg at hun har slitt med mageproblemer hele livet. Videre fortalte hun meg at hun drikker aloe vera juice hver dag, og at det reduserer problemene betraktelig. Jeg bor selv i England, og har funnet ut at de selger aloe vera piller i helsekostbutikk. Jeg tar en pille hver morgen sammen med resten av vitaminene mine – og tro du meg når jeg sier at jeg har fått et helt annet liv! Virkelig!
      Se etter aloe vera enten i pille – eller juiceform i helsekosten og prøv selv 🙂 lykke til, og håper du blir bedre.

    14. Hei Andrea ☺️ Jeg har slitt med det samme som deg og jeg var sikker på at jeg hadde glutenallergi. Jeg var å tok tester men fikk negativ test. Jeg og legen min ble enig om at jeg skulle prøve å spise glutenfri mat i en periode og komme tilbake etter denne perioden for å sjekke hvordan det hadde godt. Under denne perioden hadde krg ikke vondt i legen, magen blåste seg ikke opp, og jeg fikk masse energi! Så legen fant ut at jeg ikke har glutenallergi men at jeg er EKSTREMT sensetiv mot gluten (da spesielt hvete). Kanskje du burde prøve å spise glutenfritt mat en periode bare for å se?
      God bedring, så håper jeg du finner ut av det❤️❤️

    15. Isabell: Ja, var inne på tanken da jeg sleit med å finne ut hva vaginismen var! Har ikke sååå mange va de symptomene, så tror ikke det er det… Uff, så leit å høre at du sliter med det. Masse god bedring <3

    16. Kanskje du har forstoppelse? Det samme har skjedd med meg! Det hjalp for meg å spise mye grønnsaker og drikke minst 3 liter vann om dagen! Jeg hadde også noe som heter Psyllium Husks (kjøpes på apoteket tror jeg) som jeg blandet inn med vannet mitt. 3 ts til 5 dl vann om morningen. Husk å bevege deg mye!

    17. Anonym: Det er for faen ikke en clickbait? Jeg har gjort det tydelig lenge at jeg ikke kan ha sex og ikke vil føde egne barn så om du tror jeg er gravid er det faktisk ikke min skyld. Da følger du ikke med.

    18. Testet også for cøliaki men fikk ikke utslag på prøven, men så testet jeg på egenhånd å spise glutenfritt (og delvis laktosefritt) et par uker. Resultatet var flat mage og mye mindre ubehag! 😀 Så spiser glutenfritt nå, men for at jeg skal “klare det” gjør jeg unntak noen dager og er ikke nazi på “spor av gluten”, soyasaus osv. Prøv det!

    19. Kle på deg! Faan ingen vits å måtte vise seg halvnaken bare for å få frem at du har en oppblåst mage! Må du faan gi deg med denne blottinga de!

    20. Dra til gynekolog og ta ultralyd. 99% sikker på at du har cyster på eggstokkene. Har hatt det selv og hadde det helt likt som deg. Legene brukte nesten 1 år på å finne det ut😥

    21. Jo det er faktisk det! Dette er en av mange blogger jeg leser. Det er mere fokus på å blotte seg og snakke om sitt eget underliv og hvor dust vi menn er! Faktisk ikke lest en blogg som har så mye fokus på blotting, underliv og dustete menn, som det denne bloggen her har!

    22. God Bedring, håper du og legen finner ut hva som forårsaker mage problemene dine. Selv har jeg slitt mye med magen, og hatt mange av symptomene du beskriver. Jeg var trøtt og sliten uansett hvor mye jeg sov, magen så ut som jeg var gravid, smerter, og ekstremt mye smerter ved eggløsning. Det viser seg at jeg har irritabel tarm. Samtidig hadde jeg, når det var som verst, gallestein og gallesteinanfall. Fikk operert ut galleblæra og steinen, og i en periode ble livet mye bedre. Men jeg må passe nøye på kostholdet mitt. Prøve og feile metoden for å finne ut hva jeg reagerer på. Men noen dager er ille uansett, og da reagerer jeg på det meste av mat. Særlig virker det som jeg reagerer på fet mat. Savner virkelig juleribba som jeg ikke lengre kan spise. Men det positive er at jeg ikke behøver bekymre meg for vekta mer, man må jo prøve å finne det positive i alt. Jeg har lært meg at jeg bare må leve med det. Håper du finner noe som fungerer for deg.

    23. Hei Andrea! Føler veldig med deg og ditt mageproblem. Jeg har gått/og går igjennom akkurat en slik periode som deg. Lå «syk» og slapp og uten energi i 2 år før vi fant ut lav FODMAP dietten. Dette har reddet livet mitt, selv om jeg fortsatt ikke er helt frisk, klarer jeg nå å trene hver dag, møte opp på skolen og være sosial. Før var ike dette mulig for meg. Er enda ikke helt back on track til den gamle Andrine. Har vært mye inn og ut av sykehuset for utallige undersøkelser, og har ikke fått påvist noe uvanlig (unntatt facal prøvene).
      Min anbefaling til deg er å teste ut FODMAP skikkelig, og da i samråd med en ernæringsfysiolog. Jeg merker nå hva jeg tåler og ikke tåler så mye av. Merker bl.a. at gjærbakst er vanskelig uansett om det er glutenfritt eller ei. Laktose og løk er mine største fyfy, i tillegg til glutenog alkohol. Har dog funnetut at noe alkohol fungerer mye bedre enn annet. Det med lite bobler i, er det jeg tåler best. Cider, øl og cava er helt uaktuelt. Gjennomfør kostholdet ordentlig og du vil takke deg selv.
      En av legene jeg var hos mente at dette kunne gå gradvis over når jeg etterhvert slo meg til ro med mann, barn og fast jobb. Bekymringer og stress er nemlig faktorer som kan spille inn på balansen i magen.
      Har også funnet ut at jeg blir mindre oppblåst hvis jeg har på meg romslige klær (dvs bukser). Når det ikke blir lgt et så stort press på magen, har hvertfall min mage det mye bedre.
      Ønsker deg lykke til videre, og dette er noe du burde ta tak i med en gang for å komme igang med livet igjen! Hvis du trenger noen å snakke med, er det bare å ta kontakt! Klem❤️

    24. Har legen din fortalt deg om IBS og FODMAP? tror kanskje dette kan gjøre kroppstilstanden din litt bedre. Jeg har selv gått inn og ut fra mange legekontor, men til sist fant legene ut at jeg rett å slett måtte bli diagnosert med IBS. Håper det ordner seg for deg! Og at magen din blir bedre, fordi magen din er bunnen til hele kroppen.

    25. Har det akkurat sånn som deg.. Gått til legen i 4 år men de finner aldri ut noe.. Har gitt opp og legene har sagt det «må være noe som er normalt». Så det virker som jeg bare må leve med det…

    26. Jeg har ibs, og det som funker for meg er å spise mindre posjoner, men oftere. Og å ta det med ro etter jeg har spist. Og ikke minst å holde meg unna løk (Får så mye luft i magen av det). Håper du finner ut av det:-D

    27. Du kan ha separerte magemuskler? Jeg fikk det etter graviditet, men man kan få det ellers også.. drit kjipt, man ser gravid ut etter et lite måltid :-/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg