ET HORMON-HELVETE

Vi har alle hørt om mensensmerter. For mange er det et helvete, mens andre slipper unna uten en eneste liten krampe. Jeg er så heldig at jeg har veldig lite mensensmerter, men det er en annen ting jeg virkelig får kjenne på kroppen en gang i måneden – eggløsningssmerter.

Jeg visste faktisk ganske lite om dette så da tenker jo jeg at det må være fler enn meg som er litt lost. Av den grunn har jeg laget et lite oppsummeringsinnlegg om hvordan eggløsning fungerer og hvor forferdelig det faktisk er (for min del). 

Da jeg sluttet på prevensjon etter flere år husket jeg helt ærlig ikke hvordan kroppen fungerte. Min første menstrasjon var så overraskende sterk at jeg måtte ringe en venninne av meg som studerer sykepleie for å høre om dette var normalt eller om jeg var døende. En annen ting jeg ikke skjønte bæret av var denne eggløsningen. Jeg visste jo at det foregikk, men at man faktisk kjenner det er overrasket meg skikkelig!

Jeg blir et rent helvete under eggløsning. Under min siste runde gikk det utover min kjære samboer. Jeg snapper så hardt og endte opp med å sende avgårde noen kraftige gloser som ikke var helt fortjent. Jeg kan også begynne å grine helt uten grunn og hele verden irriterer meg. Se for dere meg som gravid, haha stakkars fremtidige ektemann om det noen gang blir tilfellet. Heisann hormon-helvete. 

En ting er jo hvordan jeg reagerer på det som foregår inne i kroppen min, en annen ting er hva som faktisk skjer. Jeg får intense magesmerter. Det er en ganske annerledes smerte som jeg kun kan relatere til nettopp eggløsning. Jeg går og kjenner på en sviende, stikkende og til tider brennende følelse rundt ved eggstokkene. Det pleier å vare i rundt to dager hvor den siste dagen er absolutt verst.

Første gang det skjedde etter break up-et med p-pillene trodde jeg som vanlig at jeg hadde fått en alvorlig sykdom og det var like før jeg ringte legevakten da det plutselig gikk over på dag tre. Men den smerten… Jeg lå våken og fikk ikke sove fordi det brant og stakk så voldsomt. 

En annen greie som er utrolig plagsom er hva som havner i trusa (sorry for detaljer). Utflod, noe som er helt vanlig og som de aller fleste har er en ting, men da jeg så hva som kom ut av underlivet mitt under eggløsning skjønte jeg lite. Nå vet jeg jo hvorfor, men jeg fikk litt sjokk. Visste dere at man får noe som heter eggløsningsslim? Det visste ikke jeg da for å si det slik. Ja, jeg har glemt alt jeg lærte under naturfagen på ungdomsskolen, sorry.

Okei, men tilbake til dette slimet. Under eggløsning får man ofte et slags seig og gjennomsiktig slim. Du ser det godt om du er på do og tørker deg. Slimet vil ikke trekke seg inn i papiret, men det legger seg på toppen. Det høres ganske nasty ut, men det er helt normalt (det vet jeg nå hehe). 

En siste ting jeg er skikkelig plaget med er ømme bryster. Au! Det er noe av det verste jeg vet om. Jeg får så utrolig vondt i puppene, både hele fettklumpen og brystvorten. Noen måneder har jeg faktisk ligget med ispose over en tynn t-skjorte for å lindre smertene. De verker og de er så såre at jeg bare kan glemme å bruke bh. I tillegg er det en god del som opplever økt sexlyst, høyere kroppstemperatur og oppblåsthet. Det varierer veldig for meg, men det har absolutt skjedd fra tid til annen. 

Det som er litt skummelt med alle disse symptomene er at de er ganske lik symptomene for graviditet! De første månedene var jeg sikker på at jeg var gravid med et Jesus-barn og skulle bli den nye Jomfru Maria, haha. Heldigvis var ikke det tilfellet og etter å ha Googlet så det suser oppdaget jeg at det ikke var noe mer unormalt enn eggløsning.

Er det jeg som er helt fjern eller har dere opplevd noe lignende? Jeg vet at mange ikke en gang merker eggløsning, mens jeg er der at jeg faktisk kjenner egget løsne fra eggstokkene! Del gjerne erfaringer i kommentarfeltet <3

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

7 kommentarer
    1. Etter å ha gått på p-piller i 7 år før jeg sluttet for å bli gravid så trodde jeg at jeg var dødssyk med kreft i eggstokkene😂 Men det var bare eggløsningsmerter. Du har noe som heter folikkerposer som vokser seg større dagene før eggløsning som også kan gjøre vondt for noen. Veldig kjedelig å ha vondt nesten hele mnd unntatt under menstruasjon og noen dager etter. Noen er nok bare mer følsomme. Jeg er sikker på at jeg kjente når egget festet seg når jeg ble gravid.

    2. Anbefaler og legge inn en hromonspiral som heter Mirena. Denne funker kjempe bra for mensensmerter og de fleste mister mensen helt. Det er i tillegg det nest beste prevensjonsmiddelet så den beskytter deg kjempe bra!

    3. Hver gong eg har eggløsning, så blir eg aldri sint.. Men blir ekstremt følsom og syns ofte synd på annet.. for eks: Kan se serie eller film og eg synes da ofte synd på alt fra personer til dyr til ting… og dette synes kjæresten min er litt vel morsomt så han kan lett bare begynne å le.. ikke at han mener noe vondt med det da.. hehe. 🙂 og når det gjelder smerter under uken så variere det heldigvis for isposer.

    4. Jeg har endometriose og opplever at jeg føler meg syk i magen og ellers i formen i løpet av eggløsning, opplever akkurat de samme smertene og det er HELT JÆVLIG.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg