KANSKJE JEG ALDRI KAN HA SEX IGJEN

I går kveld var jeg skikkelig nede. Da jeg måtte gi etter og gå på do for femte gang i løpet av arbeidsvakten var det like før jeg begynte å gråte. Ikke fordi jeg måtte på do, men fordi jeg skjønte hva dette betyr. 

Jeg har sett det komme mer og mer, men den del av meg håpet det ville gå over. Dessverre har det ikke gjort det og da jeg skulle sette innen tampong i går kveld og merket den alt for godt kjente brennende følelsen i det jeg måtte presse den inn var det nok. Jeg har fått et skikkelig tilbakefall her. Det kan ikke være noe annet. 

Som de aller fleste av dere vet sliter jeg med vaginisme og vestibulitt. Jeg har gjort så store fremskritt og blitt veldig mye bedre, men de siste ukene har jeg merket at ting har gått feil veil. Krampene er smått tilbake, jeg sliter med pusten og da vi tøyde pustemuskulaturen sist gjorde det så vondt. Like etterpå begynte jeg med denne tissingen igjen. Jeg våkner på natten og må løpe på toalettet, jeg er tilbake til å gå på do en gang i timen i stede for rundt fire ganger om dagen og nå… Det gjør vondt å sette inn en tampong og for å være helt ærlig med dere er det så vidt den kommer inn. 

Tilfeldig at dette skjer samtidig som en sak kommer ut hvor jeg uttaler meg om at jeg har blitt mye bedre, men jeg har jo egentlig det da.

Jeg prøver å tenke på det osteopaten min alltid sier til meg, at jeg ikke er tilbake på start. At små tilbakeganger er vanlig. At det ikke er noe krise. Vi må bare jobbe videre med det. Jeg prøver virkelig å tenke på dette, men samtidig har jeg en stemme som skriker ut at det er håpløst. Gi opp. Det her går ikke mer. 

Akkurat nå føles det bare så utrolig håpløst. Hvorfor må dette skje meg? Kan ikke jeg bare ha det bra og være frisk som alle andre? Hvorfor må akkurat jeg få denne forbanna irriterende sykdommen som ikke vil gi slipp! Faen altså, jeg er så lei nå. Så lei og så lei meg. Jeg som stresset over å få lov til å ha sex igjen, haha. Sånn kan det gå altså, nå er ikke det akkurat et tema lenger… Jeg begynner å bli redd for at jeg aldri kan ha sex igjen og må leve resten av livet som en tissetrengt kvinne med bind i sølibat. 

Men. Jeg skal ikke gi opp. Jeg skal ta tak og det første jeg skal gjøre når klokken blir åtte er å bestille en behandlingstime asap fordi dette orker jeg ikke. 

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

 

28 kommentarer
    1. “Kan ikke jeg bare ha det bra og være frisk som alle andre?” Tja, de aller fleste av oss har en skade, sykdom eller plager som vi må leve med resten av livet. Det er kjipt og helt innafor å bli lei av det, men kanskje man kan sette litt mer pris på det som faktisk er bra og fungerer?

    2. Hei Andrea! Trist å høre om tilbakefallet :/ Jeg får samme behandling som deg og får også litt tilbakefall noen ganger, men prøver å ha tillit til prosessen uansett (ikke så lett!). Jeg anbefaler deg å bli med i facebookgruppen «kroniske underlivssmerter norge», her finner du flere jenter i samme situasjon, tips, historier, du kan stille spørsmål osv:)

    3. Huff 🙁 Føler sånn med deg ❤jeg er inne i en sånn periode nå selv . Tisser sånn 10 ganger om natta og har store søvnvansker, men jeg syns faktisk at jeg har blitt verre av å begynne med bekkentrening , men fysio sa til meg at det rett og slett kan hende at jeg er støl og at det er normalt i starten . God bedring til deg 💜flott artikkel i Dagbladet forresten.

    4. Unødvendig Ingvill. Det er faktisk sånn at det er innafor å føle seg ganske nede over noe sånt. Kjipt å ikke kunne være intim med potensiel kjæreste osv. Faktisk innafor å være nede generelt. Sånn er livet. Opp og ned. Trenger ikke å spy ut sånne kommentarer. Helt unødvendig.

    5. Skjønner så godt hvordan du har det, jeg har hatt 2 tilbakefall og føles håpløst om ikke annet. Men jeg er ikke tilbake til start. Jeg har vestibulitt og vaginisme og på meg går det på urinrøret mitt så jeg har følelsen av at jeg har konstant uvi. Blir jo helt gal. Selve bekkne er helt fucka også, og sirkulasjonen er veldig dårlig. så mye smerter. Fikk en time med juling i går og er helt sår, øm og støl i dag men vi må bare bite tenna sammen og holde løpet ut. Heldigvis går vi mot lysere og varmere tider og det tror jeg vil hjelpe. Kulde er muskulaturen min sin verste fiende.

    6. Lykke til! Jeg har også/har hatt vestibulitt og vaginisme, og følte ofte at jeg gikk ti skritt tilbake under behandlingen. Men plutselig ble jeg frisk. Merker det kommer snikende smått ved stressende tider, men jeg klarer og leve med det og ha et normalt liv. Hvis du ikke føler det blir noe bedre, så anbefaler jeg i så fall Mensendieck fysio på Storo i Oslo. Jeg ble frisk etter 5-6måneder:)

    7. Bare for info, så er det normalt å å 7-10 ganger å tisse i løpet av døgnet. Forstår at det er stress å spinge en gang i timen, men unormalt er det ikke.

    8. Hei.😁
      Jeg ønsker å gi deg håp
      Jeg klarte og såvidt å få inn en liten tampong når jeg var ung. Det var ondt..
      Samleie var ondt, og ikke alltid noe man gledet seg til..
      I dag er jeg godt voksen og vil bare si til deg at det blir bedre etterhvert.
      Nå har jeg ikke det problemet i det hele tatt, og nyter å ha samleie..
      Så ikke tenk på at det alltid vil være sånn.. Kanskje det er naturlig å ha det sånn i den alderen for mange?
      Det er håp..
      Kanskje det blir bedre med årene?
      En kvinne er jo også mest seksuell aktiv i 40 årene, ikke i 20 årene som man gjerne skulle tro..
      Så ønsker deg lykke til, og vil si til deg at du kan like gjerne ha en flott og godt sexliv seinere i livet, slik som jeg fikk..det gikk seg til helt naturlig, uten noe som helst behandling eller annet..
      Det er håp for deg og.. Ha tro på det.. En dag vil det kanskje være helt i motsatt ende for deg også..
      Ikke kjekt nå, sånn som du har det, men det blir bedre, ha troen på det..
      Lykke til videre..

    9. Det er lurt å ta kontakt med en lege og få henvisning til en gynekolog.
      Da får du nok svar på hvorfor det er sånn…

    10. Tips: Veldig bra behandling for vaginisme under mensen, er å bruke menskopp! Det har hjulpet for veeldig mange, er rensligere også slipper du å putte ting inn i skjeda hele tiden 🙂 Lykke til!

    11. Hei Andrea. Utrolig kjipt å høre, har akkurat fått et tilbakefall selv, jeg fikk vestebulitt for fire år siden, og vært av å på! Jeg lurer på hvor du får behandling fra Osteopaten hen? Hvis du kan si det da!
      Jeg har vært hos fysioterapi, men prøver å finne andre behandlingsmulighet, begynner å bli så lei av dette. Når jeg har hatt sex med min samboer, da snakker vi annen hver måned, så begynner jeg å gråte etterpå, hveeer gang. Blir så lei meg når jeg kjenner jeg får vondt av det og at jeg ikke klarer å være tilstedet 100%. Er så glad for at du snakker om dette, skulle ønske dette ble skrevet om i avisene, at leger forsker mer på dette og man finner en behandling som kurerer dette.

    12. Anonym: Så leit å høre om tilbakefallet ditt, føler med deg <3 Hvilken klinikk tenker du på? 🙂 Det er på Røa Osteopati! De er utrolig flinke, virkelig. Både med å snakke med deg om situasjonen og selve behandlingsdelen (btw, må si at jeg får rabatt på behandlingen, men det påvirker på ingen måte hvordan jeg omtaler dem). Håper det ordner seg for deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg