ER DET GREIT Å TA GJENGLEMTE TING?

Her om dagen var jeg på Brun og Blid med to venninner for å få litt sol og varme. Da jeg gikk inn døren til solsengen så jeg at det lå igjen noe der etter personen før meg. Nei, det var verken sperm eller svette denne gangen. Det var en dyr, fin sportsklokke! 

Jeg stakk hodet ut i gangen igjen for å informere de to andre. “Hallo, noen har glemt igjen en sportsklokke her!”. De kom som forventet ut i gangen de også og ville jo se på denne klokka. Den så splitter ny ut. Jeg bestemte meg for å levere den i den tilhørende neglsalongen, sånn i tilfelle noen kom tilbake for å lete etter den. Det hadde jeg gjort om jeg hadde mistet min sportsklokke, eller hva som helst av eiendeler egentlig. Det er ganske naturlig å lete på de stedene man har vært.

I det jeg snudde meg for å gå sa hun ene venninnen min “eller så kan du gi den til XX (min andre venninne)”. Jeg sa selvfølgelig nei, hva om det var hennes klokke som var glemt igjen? Så kom hun med et ganske godt poeng. Hva vet vel jeg om damen som sitter i neglsalongen kommer til å ta klokken selv eller faktisk la den ligge der i tilfelle noen kommer tilbake? Hun har faktisk ikke en direkte forbindelse med solsenteret så sånn sett har hun ikke noe ansvar. For alt jeg vet kom heller aldri personen som hadde glemt den tilbake og da fikk negldamen seg en helt ny sportsklokke. 

Det fikk meg til å tenke. Hva er det rette å gjøre i en slik situasjon? Burde jeg tatt med meg klokken og lagt igjen en lapp med kontaktinformasjon i tilfelle eieren kom tilbake? Var det rett å gi den til damen i neglsalongen eller kunne jeg rett og slett tatt den selv? Hvordan løser man dette på en best mulig måte? Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ta den selv, men skulle jeg latt venninnen min ta den?

Hva hadde du gjort?

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

20 kommentarer
    1. Hadde ringt det tlf nr som står inne på brun og blid og fortalt om klokka. Så måtte de kommet og hentet den eller no.🤔

    2. Jeg hadde skrevet en lapp med kontakt info også tatt med klokken hjem og ventet på å bli kontaktet, om jeg ikke hadde blitt det så hadde jeg tatt vare på den haha:) hva endte du opp med å gjøre?

    3. Ville sendt mld til brun og blid om den som brukte solsengen før deg da de har den informasjonen👏🏼

    4. Det er stor risiko for at noen andre tar den vis du legger den igjen, og det samme med «negle damen»
      Syntes du kan ta den eller gi den til veldedighet!

    5. Dersom jeg kom på det der og da, hadde jeg skrevet en lapp med kontaktinformasjon og skrevet at jeg har tatt vare på en gjenglemt klokke, uten å spesifisere hvilken type sportsklokke det var, slik at de som eventuelt ringer kan verifisere at de faktisk er eieren

    6. Hadde tatt den med meg hjem og etterlyst eier via sosiale medier. Eller gitt den til en av vekterene som går rundt på senteret hvis det er et senter solariumet ligger i.

    7. Du kunne lagt ut på face at du fant et klokke og bedt den som eier den om å kontakte deg, og forklare hvordan type klokke og utseendet det er før han/hun henter den! Du kan også levere til politiet!

    8. jeg hadde hengt igjen en lapp i det solariumet jeg fant det og skrevet «hei, om du har mistet en eiendel i dette solariumet kan du ringe 9xxxxxxx å fortelle hva du har mistet så skal jeg sørge for at du får det tilbake»
      om det hadde vært jeg som hadde mistet noe hadde lett der jeg mistet den og blitt kjempeglad om noen hadde vært så lojal å hengt igjen en lapp. om noen da hadde ringt deg, skal du kreve at de sier hva di har mistet, og vipps så har de funnet det igjen! ☺️

    9. jeg hadde satt stor pris på det om det var meg, hvorfor vil du ikke møte personen? den vil jo bare være glad for at du e lojal?

    10. Selvfølgelig har du ingen garanti for at en av de ansatte tar klokken du har levert, men når det dreier seg om en åpenbart verdifull gjenstand, så gjør en sitt for at den skal returneres til eieren. Hva andre ev velger å gjøre, kan en ikke rå over, så det må de ev stå for. I mine øyne, ville iallefall alt annet enn å levere den inn til personalet vært like galt/forkastelig som stjeling av andre folks ting generelt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg