IKKE SKREM LIVET AV MEG PÅ DEN MÅTEN

Da jeg var på vei hjem fra trening kom det plutselig en kjempehøy lyd. Det hørtes litt ut som en dampbåt, bare at den i så fall stod rett ved siden av meg og tutet igjen og igjen med jevne mellomrom. Terror- og krigsgredd som jeg er tenkte jeg at NÅ. Nå kommer russerne eller så er det et terrorangrep i gang her. 

Jeg ble seriøst skikkelig stressa og gikk rett inn på VG. I et forsøk på å bevare roen tenkte jeg at det selvfølgelig må stå der om det er en øvelse. Man fyrer vel ikke av en sånn alarm uten å informere folk først? Da jeg ikke fant noe fikk jeg panikk og ringte en venninne for å spørre om hun også hørte lyden. Ja, jo kanskje. Jeg bare HALLO DET ER RUSSERNE NÅ BLIR DET KRIG. I et kort øyeblikk så jeg for meg gatene fulle av russiske soldater som stormet inn i alle hus. Dramatisk, jeg vet. Under samtalen oppdaterte jeg VG konstant, men det kom fortsatt ingenting. Hm… Merkelig.

Jeg sjekker alltid VG først av en eller annen grunn, men nå begynte å sjekke andre nettaviser. Heldigvis kom jeg over en artikkel øverst på Nettavisen hvor det stod informasjon om dette. Da ble jeg både letta og jævlig irritert for å si det rett ut. Unnskyld meg, men vet dere at dere skremmer livet av folk? Kan vi alle bli enige om at neste gang denne alarmen kommer på i forbindelse med en øvelse (som forresten er i juni, jeg har lest meg opp) så legger alle nettaviser en liten linje øverst på siden hvor det står informasjon om nettopp dette? Da jeg sjekket VG ti minutter senere stod det jo, men da var jeg allerede godt i gang med å lete desperat etter nærmeste bomberom på Google. Åh, så utrolig irriterende!

Så på forhånd takk for at dere ikke skremmer livet av meg i juni, men informerer meg litt før alarmen faktisk går så når jeg følger instruksene og sjekker medier for informasjon så står det faktisk informasjon der.

 

FACEBOOK HER – INSTAGRAM HER – SNAPCHAT ANDREASVEINSDOT BLOGLOVIN HER

45 kommentarer
    1. Flyalarmen testes alltid andre onsdag i januar og juni😀NRK varslet om dagens test på nettsidene sine i morges😀

    2. Det er informert om at flyalarmen går andre onsdagen i januar oh juni kl 12. Så dette burde du vært forberedt på! Google det.

    3. det var jo varsla over alt! utenom VG da tydligvis.. fint du lærte noe idag da, allmennkunnskap for de fleste

    4. Hva tenker du om at exen din nå er kjendis og tjener milioner på jobben sin? Må være litt kjipt å ha ditchet han eller?

    5. Skjedde med meg på skolen idag, fikk helt panikk og de andre bare lo. Helt krise hvor flaut det er haha! Selv om jeg prøvde å tenke at det var øvelse ble jeg sykt stresset

    6. Haha har skjedd meg flere ganger! Var heldigvis på jobb i dag hvor de varslet om at flyalarmen skulle testes, ellers hadde jeg aldri visst om det! Du er aldeles ikke alene;-)

    7. Ikke bli så «jævlig irritert» da, helt ærlig, dette gjøres for det er så pass mange som deg som ikke vet om denne alarmen, og mange som ikke hørte den noe som er et relativt stort problem. Synes faktisk det er flott at det gjøres øvelser som dette slik at vi kan bli mer forberedt og vel viten om hva vi gjør hvis dette var i realiteten. Og det gjør meg litt provosert hvordan det virker som om du hakker ned på denne øvelsen og at den ikke er godt nok informert. Men nå er det jo sånn at på skolen så blir man ikke akkurat informert når det er brannØVELSE og in real life blir du ikke akkurat informert om at denne terroralarmen kommer til å hende. Så det er litt viktig å ha det i bakhodet før du poster et blogginnlegg om hvor «jævlig irritert» du blir av denne uvarslede ØVELSEN.
      Mente ikke virke frekk i denne kommentaren, men ble bare litt provosert. Liker bloggen din og følger ganske mye med på den;)

    8. Ida: Jeg har hørt den før og det var derfor jeg ble redd. Nettopp fordi jeg vet hva den er og jeg var oppriktig redd for at det var et flyangrep på vei. Ut i fra denne kommentaren tror jeg du har misforstått. Jeg har ingen verdens ting imot øvelsen, slikt må vi jo ha! Det eneste jeg ber om er at det blir varslet om på forhånd så jeg ikke tror vi er i krig når den plutselig går av. Du skriver ” Men nå er det jo sånn at på skolen så blir man ikke akkurat informert når det er brannØVELSE og in real life blir du ikke akkurat informert om at denne terroralarmen kommer til å hende.” Hadde det vært slik at vi faktisk skulle øvd på hva som skjer når denne alarmen går av så skulle vi jo kommet oss til et bomberom. Saken er ikke at VI skal øve oss, men de tester alarmen og at alt fungerer som det skal. Derfor synes jeg vi kan få beskjed på forhånd (som for eksempel Nettavisen ga) så vi ikke tror det er ekte. Hadde det ikke stått noe sted hadde jeg seriøst søkt tilflukt i et bomberom.

      Tusen takk 😀

    9. Hallooo alle vet at flyalarm kan testes onsdag kl 12 og at det skjer 2 gnagerne året. Hørte det jeg også og det første jeg gjorde var å se på klokken for å sjekke om det var kl 12 og så koble det sammen med at det er onsdag. Da kunne jeg puste lettet ut.

    10. Nei alle vet ikke dette! Jeg trodde også noe var fryktelig galt, og begynte å sjekke nettavisene. Syns heller ikke det var noe særlig godt informert.. Ikke alle av oss har lagt dette inn i kalenderen de to gangene i året det skal testes.

    11. Hvilken størrelse har du buksen i? Og hvor høy er du?😂haha har så lyst på sånn bukse men vet liksom ikke hvordan den er på osv!

    12. Jeg har aldri hørt om noe flyalarm før, kan være et oppegående menneske og like vel ikke ha kunnskap om absolutt alt som foregår her i verden.

    13. visste ikke at det skulle skje i dag, visste faktisk ikke at noe sånt fantes😅 kjørte bil og trodde det var noe galt med den og skjønte absolutt ingenting

    14. Jeg skjønte heller ingen ting da jeg satt klasserommet og denne alarmen gikk. Lærerene hadde fått info, men glemt å fortelle elevene. Så dette var en ekkel opplevelse, forstår deg godt!

    15. Gunnhild: Nå er jo den største trusselen for norsk rikssikkerhet sånn med tanke på hvem som kan finne på å invadere oss Russland. Handler ikke om å ikke ha respekt for folk, men hello. Fakta.

    16. Slutt å kalle det flyalarm folkens! Hvert år på onsdag kl12 i januar og juni går denne varselen. Den heter “Lytt til radio-alarmen”. Håper flest mulig får med seg dette for det er viktig. Og Andrea – ikke sjekk vg.no, sjekk kriseinfo.no, staten sin side.
      Og omg russerene kommer? Vær mer redd for Nord Korea

    17. Blir like redd skjøl, hver gang! Men liten huskelapp te dæ skjøl, e det onsdag og klokka e 12 – e det kun øvelse/testing! Huske det lettere enn om det e andre onsdag i januar eller juni🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg